Ostin viime kesänä nuo vanhan kansan Goodyearit. Rungoltaan vähän turhan löysät jopa koossa 245/35R18. Muuten kyllä tyytyväinen pitoon ja tuntumaan kuivalla ja märällä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Jännää tuo rengasmuoti eri valmistajien huippukumeissa.
GY Eagle F1 aloitti silloin aikoinaan muodin, jossa kulutuspinta se F1:selle tyypillinen renkaan sivuille aukeava nuolikuvio. Pian kaikki muutkin valmistajat toivat markkinoille omat "F1:set", joissa vastaava kulutuspintakuvio.
Nyt ympyrä sulkeutuu GY:n osalta noilla Asymmetricoilla. Muilla valmistajillahan jo vastaavan tyyppiset renkaat olleet pidemmän aikaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikok Näytä viestivielä näistä akseli massoista. Kummat renkaat oottaisitte tämmösee farkku quattroo 1.8 t koneella. Nankang ns-2 225/40 R18 88W tai 225/40 ZR18 92W RF TW?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Rubu Näytä viestiNoissa Nokian renkaissa oli jossain vaiheessa tehtaan kanta muistaakseni sellainen, että Suomeen tehtävät Nokian Hakka H ja V ovat takuunalaisia Suomessa. Ulkomailta tilatut ja sinne viedyt Nokian H ja V eivät kuuluneet takuun piiriin jos ne tuodaan takaisin Suomeen, koska ne eivät olleet tehty Suomen olosuhteisiin.
Näin muistelen mutta en osaa sanoa ihan varmaksi.
eri asvaltilla?
Comment
-
Mulla on 205/50-17 Hakka V:t golfissa, 7.5" vanteella, kokemuksia ei nyt hirveästi ole, ihan hyviltä tuntuu. Aika kapealta rengas näyttää vanteella verrattuna contiin ja bridgestoneen mitä oli aikaisemmin.
Sarja Hakka V 205/50-17 uusia suomesta 450€ 2007 loppukesästä, edit: mdcomprex:sta ostinViimeksi muokannut pipo_esa; 18.3.2008, 15:31.
Comment
-
"Vanha vanha" F1 on kuopattu vuosia vuosia sitten mutta tämä josta nyt puhutaan "vanhana" on malliltaan GS-D3 jonka tunnistaa myös "nuolikuvioisesta" kulutuspinnasta.
Edit: Mistäs Esa hommasit tuon oman sarjasi?
Comment
-
Tuossahan kannattaa ottaa huomioon se että tuo kyseinen rengas ei ole Suomessa myytävä "Nokian Hakka V" vaan "Nokian V" ainakin mikä rengas-onlinessa on myytävänä...
Kannattaa ottaa etukäteen selvää miten takuut menee.
Esimerkkinä noihin renkaisiin ei kuulu "Hakka Turva".
http://www.nokianrenkaat.fi/hakkaturva
Comment
-
Ihan hieno ja uskoa merkkiin valava juttu tuo Hakka Turva, mutta skeptisesti voisi ajatella, että milläs näytät toteen normaalin ajotavan ja oikeat rengaspaineet? Noilla seikoilla valmistaja voi halutessaan kikkailla ja kieltää vastuunsa. Korostan vielä sanaa halutessaan, ei siis välttämättä eikä ainakaan toivottavasti.
Tuossa muuten lie tuo jonkun mainitsema ero noissa keskieuroopan markkinoille ja tänne huonokuntoisten teiden leveyksille. Hakkaa myydään näillä leveyksillä, missä tiet on huono pintaisia verrattuna etelän latuihin. Nettikaupasta saa siis tod.näk. jonkin verran eri renkaan, kuin paikalliselta kauppiaalta.
Edit: Eikö se jo tuossa ylempänä sanottu..
Comment
-
"Jos asianmukaisesti käytetty ja oikein asennettu rengas rikkoutuu normaalikäytössä tapaturmaisesti ajokelvottomaksi, kuluttaja saa vioittuneen renkaan tilalle uuden vastaavan tuotteen veloituksetta Nokian Renkaita myyvästä liikkeestä Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa."
Käytännössä tuon voi ymmärtää siten että jos ajat renkaan paskaksi esim. katukiven reunaan Hakkaturva kattaa sinulle uuden renkaan.
Ei tuossa minusta koskaan mitään väittelyitä ole tullut.
Asiakkaille on pistetty veloituksetta hyllystä uusi kumi alle ja ajo on jatkunut.
Hieno asiahan tuo on että renkaita saa halvemmalla jostain mutta kannattaa olla tietoinen tai ainakin minä haluan aina tietää millaisen takuun ostamani tavara sisältää vai sovitaanko kaupassa että otat halvalla ilman takuuta.
Comment
-
Vähän ennen joulua kun kävin hakemassa uudet talvirenkaat, kysyin paikalliselta Vianor-kauppiaalta tarjousta myös kesärenkaista. Tarjolla oli vain Nokialaista, muuta kun ei ollut edes maassa. Hintaa silloin 17" kierrokselle vaivaiset 1500?.
Mihin hintaan Rubu teillä myydään?
Comment
-
Vajaa puolet tuosta summasta.
Jäähän siihen vielä eroa jos noita "samoja" renkaita saa 450 eurolla.
Eikähän siinä sinänsä mitään jos ostaakin tuolta mutta minun pointti tässä keskustelussa on että ottakaa selvää ennen ostoa mitä takuita tai muita ominaisuuksia tavara pitää sisällään.
Esim. Jos renkaat kuluvat liian nopeasti ottaako tehdas mitään kantaa koska voi olla että kumiseos ei ollut sopiva suomen karkeille asfalteille?
Comment
-
Onko kenelläkään yokohaman renkaista kokemuksia? Ajattelin hommata kyseisen merkin 225/35 r19" ja taakse 255/30 ensi kesäksi.
tyretest.com auki.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja RubuEikähän siinä sinänsä mitään jos ostaakin tuolta mutta minun pointti tässä keskustelussa on että ottakaa selvää ennen ostoa mitä takuita tai muita ominaisuuksia tavara pitää sisällään.
Esim. Jos renkaat kuluvat liian nopeasti ottaako tehdas mitään kantaa koska voi olla että kumiseos ei ollut sopiva suomen karkeille asfalteille?
Onko kellä(än) kokemuksia noista esm. Rengas-Online'n kumeista. Jotenkin tää keskustelu on kääntynyt Nokialaisiin, joten varsinkin käyttökokemukset niistä kiinnostaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikok
vielä näistä akseli massoista. Kummat renkaat oottaisitte tämmösee farkku quattroo 1.8 t koneella. Nankang ns-2 225/40 R18 88W tai 225/40 ZR18 92W RF TW?
Nokian renkaista sen verran että Nokian V ja Hakka V taitavat olla samat renkaat, nimessä ero markkina alueen mukaan.Viimeksi muokannut jataka; 20.3.2008, 11:54.
Comment
-
Rengas-online'n viime keväänä toimittamista NRY 225/40R18 kumeista ei ole pahaa sanottavaa
Täksi kesäksi harkinnassa Goodyear eagle F1 Assymmetric, koossa 235/40 R18,~174?/kpl rengas-onlinessa tai Continental Sportcontact 3 ~210?/kpl.
Onko näistä matalaprofiilista ollut hiljan testiä jossain kotimaisessa julkaisussa?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Nokian RenkaatPohjoiset olosuhteet vaativat pohjoisiin oloihin suunnitellut renkaat. Siksi Nokian Renkaat on kehittänyt kokonaan uudentyyppiset kesärenkaat, jotka on suunniteltu erityisesti Pohjoismaiden ja Venäjän karkeille, märille ja uraisille teille sekä vaativiin ja vaihteleviin sää- ja kelioloihin.
Comment
-
Jarkon molemissa linkeissä mainitaan "nordic cool silica". Hakka-mallissa on joku tiivistereuna
jottei p-ka pääse vanteen ja kumin väliin, mutta voi olla että pelkässä V-mallissa on jätetty vain
mainitsematta.
Kyllä nuo omaan silmään hyvin samalta vaikuttavat. Ihmeellistä jos musta kumi menee rikki
meidän teillä, mutta sama kumi saksan teillä ei?
Hakkaturvasta sen verran että hintaero 'Nokian V' vs. 'Nokian Hakka V' näyttää olevan niin suuri
että ostanpa sitten uuden renkaan itse jos pamahtaa.
Comment
-
Kuivapito noissa on ihan tautisen hyvä, märällä en ollut täysin tyytyväinen. Kuluivat myöskin suht`koht nopeasti, tosin ei haitanne vähemmän ajavaa. Yhteenvetona kuitenkin asiallinen rengas.
Comment
-
Ja sitten jos haluaa oikeasti hauskan auton ja jarrujen koko (esim. B5) ei haittaa niin kevein ja
parhaiten kiihtyvä sekä samalla jarrupäivityksen ilmaiseksi asentava koko on 205/60-15 A4:en
alkuperäisillä taotuilla (!) alumiinivanteilla. Saattaa olla old-school eikä täytä pyöränkoteloita jne
plaa plaa mutta vaikutus on nimenomaan sellainen että auton lastuttaisi sekä jarrut vaihtaisi
kokoluokkaan suuremmat.
Oikeasti, kuka ajaa sitä autoa koko ajan? Satunnainen ohikulkija ihmetellessään vannekokoja?
Jos ei jarrujen koko anna periksi (B6 120/140kw) suosittelen kokoa 16". Siinä koossa esim Oz Chrono
on vain 5,69kg (ozracing.com, 7x16" vanne). Painon lisäksi pitää katsoa rengaskoon tuoma välitys;
Alkuperäinen kirjoittaja http://miata.net/garage/tirecalc
Tire Size Comparison
Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
195/65-15 127mm 317mm 634mm 1993mm 502 0.0%
205/55-16 113mm 316mm 632mm 1985mm 504 -0.4%
205/60-15 123mm 314mm 627mm 1970mm 508 -1.2%
205/50-17 102mm 318mm 637mm 2001mm 500 0.4%
215/45-17 97mm 313mm 625mm 1964mm 509 -1.4%
225/45-17 101mm 317mm 634mm 1993mm 502 -0.0%
235/45-17 106mm 322mm 643mm 2021mm 495 1.4%
225/40-18 90mm 319mm 637mm 2002mm 500 0.4%
225/50-16 112mm 316mm 631mm 1984mm 504 -0.5%
ketju missä ihmeteltiin race-vannetta miksi renkaanasennusura on erittäin pieni alkaa kyllä
valkenemaan, sillä saadaan mahd. pieni vanne mahd. suurimman jarrun päälle. Näin saadaan
inertiat vähennettyä sekä tilaa (rallikäytössä) riittävälle kumimäärälle vanteen päälle. Ultimate
performance, jos konetilassa tehdään ilmanohjaimetkin hiilari-kevlar sekoituksesta niin paljonko
uskotte että aikaa on panostettu vanteiden kehtitykeen?
Jos on aivan pakko, niin kiihkeimmän auton, vanteiden ollessa 17" koossa saisi 215/45-17
renkailla (riittääkö kantavuus)? (disclaimer: en ole kokeillut tätä kokoa, vielä)
Ja jos on pakko olla leveämpää, niin 16" koossa voi käyttää 225/50-16 renkaita.
Muistatte varmaan mopoajoiltanne (onko näitä foorumissa) miten välitykset vaikuttivat?
Siirto 205/55-16 -> 235/45-17 tuntuu siltä että autossa on 3-4 100kg ukkoa. Siirto 205/55-16 ->
205/60-15 tuntui B5:essa siltä että jarrut päivitettiin nykyisen B6:en tasolle (312mm levyineen
ja hätäjarruassistenteineen).
Eli, mahdollisimman pieni koko on oldschool, germanischer und rock! :)
Comment
-
Tuossa on kuluttaja lehden testi, tosin arvosanat jäävät pimentoon ilman tunnuksia.
Kuluttajalehden testi
Kuluttuja lehden Näin testi tehtiin
Testissä oli mukana myös Nokian V -rengas. Testattu rengas on kuitenkin valmistajan mukaan erilainen kuin Suomessa myynnissä oleva Nokian V hakka -rengas. Siksi emme julkaise testatun Nokian renkaan tuloksia.
Comment
Comment