Kooksi olen arvaillut vähän epätavallista 205/50/17. Oishan tuo perus 225/45 mahdollinen sekin, mutta korkeampi profiili ja kapeampi rengas houkuttaisivat. Ovat muuten kevyemmätkin kuin 225 leveät.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiArctos sanoi profiilia korkeammaksi, ei rengasta.
205*50 = 102,5 mm korkea rengas (siis renkaan kyljen korkeus)
Comment
-
Onhan se 205 kalliimpi kuin 225. On myös kevyempi ja kapeampana varmaan parempi märällä jne.
Paikallinen rengaskauppias kertoi, ettei 205 leveää gummia voi laittaa 8" leveälle vanteelle. Voihan se olla hinppasen venytetty.. Kokemuksia?
Sama kauppias tarjosi Jotain Goodyeareja 225-koossa 730€/kierros ja Conti Sport Contact2:sta 800/kierros, allelaitettuna.
Rengas-online myy Contia 560€/kierros. Päälle 60€ päälle laitto.
Comment
-
Jos hinta ei ole määräävä tekijä rengashankinnassa, niin silloin minä ostaisin nuo 205/50 kumit. Jos auto on valtaosin arkiajossa, niin silloin 225/45 koko ei oikein millään puolla paikkaansa.
Periaatteessa et saa laittaa 205/50 R17 rengasta 8" levyiselle vanteelle, sallitut vanneleveydet tuolle koolle ovat:5,5"-7,5".
Comment
-
Kyllähän tuota Nokialaista tuli harkittua. Hinta on ainakin kohtuullinen. Mitenköhän on laadun laita?
Tuo 8" tuli ikäänkuin vahingossa. Katselin kevyitä vanteita, mutta alkuperäistä kevyemmät maksoi järjestään yli 200€/pala. Nuo 9,5kg painoiset Rialit sai 450€/sarja.. Kontrastiksi, Wheelweights ilmoitti Audin alkuperäiselle 5-puolaiselle painoksi saman. Ihan riittävän kevyet siis.
Jos 205 leveän renkaan saa virallisesti laitta 7,5" vanteelle, ei ½" enemmän voi olla kovin paha. Välillä on nähty melko villejä venytksiä, ei kai tuo kovin hurjaksi vielä mene.
Eihän niitä saisi moottoreitakaan virittää.. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viestiKyllähän tuota Nokialaista tuli harkittua. Hinta on ainakin kohtuullinen. Mitenköhän on laadun laita?
Tuo 8" tuli ikäänkuin vahingossa. Katselin kevyitä vanteita, mutta alkuperäistä kevyemmät maksoi järjestään yli 200€/pala. Nuo 9,5kg painoiset Rialit sai 450€/sarja.. Kontrastiksi, Wheelweights ilmoitti Audin alkuperäiselle 5-puolaiselle painoksi saman. Ihan riittävän kevyet siis.
Jos 205 leveän renkaan saa virallisesti laitta 7,5" vanteelle, ei ½" enemmän voi olla kovin paha. Välillä on nähty melko villejä venytksiä, ei kai tuo kovin hurjaksi vielä mene.
Eihän niitä saisi moottoreitakaan virittää.. :)
... niin ja Hakka V 205/50R17 ja 225/45R17 on ainakin made in Finland vaikka mistä ostat...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiJa jännää että "made in Finland" mutta näitä pitää ensin ajaa saksanmaalle ja sitten rahdata
sieltä takaisin suomenmaalle jotta hinta olisi sopiva. Anteeksi sarkastinen kirjoitusasu.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JuhiToki sitä aina voi rengasta venyttää vanteelle yli valmistajan suosituksista, mutta samaan hengenvetoon ei kannata si puhua renkaan laadusta, koska renkaan valmistaja on ohjeistanut että mille vanneleveyksille renkaan saa asentaa, jotta se toimisi niin kuin pitää...
... niin ja Hakka V 205/50R17 ja 225/45R17 on ainakin made in Finland vaikka mistä ostat...
Eikä se Made In Finland-teksti ole mikään autuaaksi tekevä asia.
Näin ohimennen, missä muuten on tehty ne surullisen kuuluisat NRe:t?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Arctos Näytä viestiEikä se Made In Finland-teksti ole mikään autuaaksi tekevä asia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Juhi Näytä viestiEihän se olekkaan mutta kunhan sen nyt mainitsin, koska Nokian renkaita tehdään/on sopimusvalmistusta mm. Indonesiassa, Japanissa, Kiinassa, Slovakiassa, USAssa, Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Venäjällä... Keski-Euroopassa on tarjolla Suomalaisia, Venäläisiä ja Slovakialaisia renkaita joita saattaa saada itselleen jos ulkomailta niitä tilailee, mutta jos kyseessä on vähänkin "vaativampi" rengas (iso koko ja matala profiili) niin kyseiset möykyt o pääsääntösesti väännetty Suomessa.
Vain ja ainoastaan Nokian merkkisiä kuormauton renkaita valmistetaan Juhin mainitsemissa maissa sopimus tuotantona ja kaikki henkilöautojen ja SUVien renkaat tulevat Suomesta ja Venäjältä!
Nokian Renkailla on 2 (kaksi) omaa tehdasta toinen Suomessa ja toinen Venäjällä. Eli jos tilaa henkilöauton renkaan saksasta niin se voi olla joko suomalainen tai venäläinen eikä esim slovakiasta! Ja siltikin saksasta tilattu Nokian rengas mitä luultavimmin on suomalaista valmistusta koska venäjän tehdas myy renkaita pääasiassa itä-blokin maihin ja tietenkin venäjän omille markkinoille suurimman osan!
Sillä ei ole väljä onko rengas valmistettu Suomessa vai Venäjällä koska laitteet ovat samoja kuten seokset ja toiminta tavat jne., venäjällä vaan koneet ja laitteet ovat uudempia!
Kyllä suomessa myytävät Nokian merkkiset renkaat ovat lähes poikkeuksetta (99,9%) kotimaista valmistusta.
Nokian Renkaat Nokialla valmistavat renkaita henkilöautoihin aivan kottikärryn kumin kokoisista aina suurimpiin mitä kyseessä olevalta kotimaiselta yritykseltä löytyy.
Lisäksi tulee kuorma-auton pintaa Nokian Renkailta ja raskaita renkaita Nokian Raskaat renkaat Oy:lltä!
ja itse ajan autolla jonka alla on tällähetkellä ässät ja kesällä kumhot tai jotkut muut mustat ja pyöreät
Comment
-
Eilisen surffailun tuloksena löytyi myynnistä 1000 km ajettu GY Eagle F1 225-levyisenä. Uutta vastaava satsi siis.
Tyretest.comin kommentit on vähän kaksijakoiset. Jotkut on tykänny kovasti ja toiset haukkuu ihan maan rakoon. Kokemuksia niistä?
Toinen vaihtoehto olisi suosia kotimaista valmistajaa aikoina, jolloin kaikki mahdollinen ja osa mahdottomasta tuotannosta siirretään halpatuotantomaihin.
Tuossa TM:n testissä herätti huomiota tuo testin subjektiivisuus. Ainakin osa testituloksista on testaajien omia arvioita, ei siis mitenkään mitattuja. Tämä voi olla toki myös hyvä asia, mutta ihminen ei ole kone, jonka toimintaan ei mieliala tai yleinen vireystila vaikuta. Mikäs sen Tuulilasin testin loppujärjestys olikaan? Ja kiittelivätkö samoja asioita, kuin TM?
Comment
-
Eikö nuo nimenomaan jo tässäkin ketjussa moititut Nokian Nre- renkaat ole indonesialaista tuotantoa? Itsellä ei ole ollut, lankomiehellä oli volvon alla, kulutuskestävyys oli ok mutta muuten ei mikään kehuttava rengas.
Michelinin venäjän tehdas tekee ainakin ihan laatutuotantoa, parilla tutulla misukan talvikumit on tulleet sieltä ja normia micheliniä, eli ei ongelmia. Eli en dissaa valmistusmaata ihan maan vuoksi mutta nokiakin tilaa halpatuotantoa sieltä sun täältä..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja retulainen Näytä viestiVain ja ainoastaan Nokian merkkisiä kuormauton renkaita valmistetaan Juhin mainitsemissa maissa sopimus tuotantona ja kaikki henkilöautojen ja SUVien renkaat tulevat Suomesta ja Venäjältä!
Nokian Renkailla on 2 (kaksi) omaa tehdasta toinen Suomessa ja toinen Venäjällä. Eli jos tilaa henkilöauton renkaan saksasta niin se voi olla joko suomalainen tai venäläinen eikä esim slovakiasta! Ja siltikin saksasta tilattu Nokian rengas mitä luultavimmin on suomalaista valmistusta koska venäjän tehdas myy renkaita pääasiassa itä-blokin maihin ja tietenkin venäjän omille markkinoille suurimman osan!
Sillä ei ole väljä onko rengas valmistettu Suomessa vai Venäjällä koska laitteet ovat samoja kuten seokset ja toiminta tavat jne., venäjällä vaan koneet ja laitteet ovat uudempia!
Kyllä suomessa myytävät Nokian merkkiset renkaat ovat lähes poikkeuksetta (99,9%) kotimaista valmistusta.
Nokian Renkaat Nokialla valmistavat renkaita henkilöautoihin aivan kottikärryn kumin kokoisista aina suurimpiin mitä kyseessä olevalta kotimaiselta yritykseltä löytyy.
Lisäksi tulee kuorma-auton pintaa Nokian Renkailta ja raskaita renkaita Nokian Raskaat renkaat Oy:lltä!
ja itse ajan autolla jonka alla on tällähetkellä ässät ja kesällä kumhot tai jotkut muut mustat ja pyöreät
esim.
Slovakiassa, Matador AS, valmistaa sopimusvalmistuksella Nokian Renkaille, pääasiassa, Nokian-merkkisiä henkilöautonrenkaita Keski-Euroopan markkinoille.
Kiinassa, Giti Tires’s, valmistaa Off-take sopimusvalmistuksella Nokian Renkaille, pääasiassa, Nokian-merkkisiä kesärenkaita Pohjois-Amerikan markkinoille.
Niin ja Kazakstanista rupee vuonna 2009 puskee viel lisää Nokian-merkkisiä kummeja, IVY-maihin, Keski-Aasiaan ja Itä-Euroopan markkinoille...
..Ja noi tiedot sä voit ihan ite tonkia luultavasti myös netistä ettei tää kuitenkaan ollut mitään sisäpiiritietoa.
Nokian Renkaat Nokialla valmistavat renkaita henkilöautoihin 13" - 22" kokoisina.
PS. Nokian Renkaathan räätälöi renkaansa vastaamaan kuluttajien tarpeita erilaisilla markkina-alueilla. Eli, Keski- ja Itä-Euroopan talvikeleille suunnittelemat kitkarenkaat ja kesärenkaat poikkeavat oleellisesti päämarkkinoilla myydyistä tuotteista...
PS2: Meinaatko että kumiseokset ja toimintatavat ovat Venäjällä juuri samoja kuin Suomessa ? :)
Comment
-
Perustin "tietoni" kuultuun puheeseen mutta ilmeisesti minulle ei ole kerrottu aivan kaikkea!
Hyvä että joku tietää, pikasesti guuglettelin ja joitakin mainitsemistasi jutuista löysin!
Ei voi muutakuin nöyrtyä ja poistua taka vasemmalle!
Comment
-
Saituus ja pelko iski ja päädyin kuitenkin 225/45/17-kokoisiin GoodYear Eagle F1:n. Ei uskaltanut ruveta kokeilemaan 205-leveää 8" vanteelle, varsinkin kun vastaan käveli just sisäänajettu setti.
Jos joku kokeilee 205-gummeja ton 225-leveän paikalle, otan mielelläni vastaan raportteja käyttökokemuksista. :)
Kiitos herroille vinkeistä!
Comment
-
Mulla oli opelixissa Kumhon Ecsta 712:t, 205/50R17 kokoisina 7" leveällä vanteella. Ei mitään käytännön eroa Audissa olleisiin 225/45 tai 235/45 kumeihin. Syynä oli vaan se, ettei Vectraan mennyt leveämpi.Perhana vaikesti saatavia nuo 205/50 kokoiset, 225-leveitä kävelee sisäänajettuna vastaan joka nettisivulla.420€ taisin Kumhoista maksaa töineen, ihan pätevät, joskin vähän meluisammat kuin Contin SC2:t
Comment
-
Noissa Nokian renkaissa oli jossain vaiheessa tehtaan kanta muistaakseni sellainen, että Suomeen tehtävät Nokian Hakka H ja V ovat takuunalaisia Suomessa. Ulkomailta tilatut ja sinne viedyt Nokian H ja V eivät kuuluneet takuun piiriin jos ne tuodaan takaisin Suomeen, koska ne eivät olleet tehty Suomen olosuhteisiin.
Näin muistelen mutta en osaa sanoa ihan varmaksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mjkrUudet vai "vanhat" F1:set? Uusista kiinnostaisi käyttökokemukset.
BMW on ainakin uuteen 1-sarjan coupé-versioon laittanut ensiasennusrenkaaksi 205/50/17-kokoiset fillarit. Vanteen leveydestä en tiedä sanoa.
BMW taitaa tällä hetkellä olla kokolailla edelläkävijä tuossa polttoainetaloudellisuudessa, ainakin bensiinikoneissa. Tai sellaisen kuvan saa, kun katalogeja seuraa. Todellisuus saattaa olla jotain muuta. Tirerackin taulukon mukaan 205 on jonkin verran kevyempi, kuin 225. Syytä huomata, että kantavuus vaikuttaa myös renkaan painoon ja sitä kautta käsiteltävyyteen ja polttoaineen kulutukseen. Toki myös tiehen ottavalla pinta-alalla on vaikutusta kulutukseen.
PS. Onkohan PELKKÄÄ F1:stä enää olemassakaan.. :)
Comment
-
"Vanha vanha" F1 on kuopattu vuosia vuosia sitten mutta tämä josta nyt puhutaan "vanhana" on malliltaan GS-D3 jonka tunnistaa myös "nuolikuvioisesta" kulutuspinnasta. Uudempi F1 Asymmetric taas on perinteisemmän näköinen kumi. Molempia kyllä tehdään edelleenkin.
F1 GS-D3
F1 Asymmetric
Comment
Comment