Taulukko liitteenä:
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Continental ContiSportContact 5
Lisätietoa: www.continental.fi
Hinta: 600 €
Continental on märällä loistava ajettava. Rengas reagoi ohjaukseen juuri kuten pitääkin ja ohjautuu nopeasti ja jämäkästi kaikissa tilanteissa. Continental vastustaa myös vesiliirtoa erinomaisesti.
Continental on myös kuivalla kelillä erinomainen rengas. Se on erittäin helppo hallittava ja oli ainoana täyden kympin rengas ajettavuudeltaan niin märällä kuin kuivalla.
Continentalin vierinvastus on laaturenkaaksi korkea ja koko testin suurin.
Hyvää
• Ajettavuus kaikissa olosuhteissa
• Vesiliirron vastustuskyky
Huonoa
• Vierinvastus
Comment
-
Vieras
Taulukon mukaan kuivalla sopii Conti, Dunlop ja Hankook. No periaatteessa kaiki 9/9 ja siitä ylöspäin.
Comment
-
Kyllä 2013 ostettujen Continental ContiSportContact5 kulutuskestävyys oli varsin huono. 20tkm vuodessa ja kesti 2 kesää eli ~20tkm. Olipa jopa samassa koossa TM:n testin kanssa. Muutenhan olivat erittäin hyvät renkaat paitsi että joutuisi joka toinen kesä ostamaan uudet kun kuluu niin nopeasti.
Comment
-
235/35R19 renkaat hakusessa. Tämä ketjua on kaluttu ja koluttu ja jotain osviittaa saatu mutta kokemuksia seuraavista:
- Nexen N'Fera SU1 115€ (suurin kiinnostus NS-2 seuraajaksi)
- Hankook Ventus V12 EVO2 K120 146€ (mitähän eroa S1 K117 malliin?)
- Nankang NS-2 94€ (tuttu ja turvallinen valinta)
Vähän meiningillä "vaihtelu virkistää" Nankangille etsin seuraajaa ja tuo Nexen pääpiirteissään positiivista saanut mutta tuosta N´Ferasta aika vähän kokemuksia. Onko N´Feran profiili pyöreäolkainen vai kantikas (uraherkkä?), kulutuskestävyys (mun kilometreillä tosin kuivuu alle ennemmin kuin sulaa) ja äänekkyys?
Jos Hankookin hintaluokkaan päätyy niin onko parempia vaihtoehtoja?
Comment
-
Voin heittää kokemuksen Michelin Pilot Sporteista 225/35R18.
-Märkäpito on kyllä todella hyvä verrattuna esim. vaikka nangkangeihin.
-Yllättävän hiljainen rengas
-Mukava ajaa vaikka matalaprofiilit onkin
Saa odotella koska tulee Michelinin kyselylomake :)
Comment
-
Nankangiin nyt on turha verrata märkäpitoa. Ei se suotta ole saanu nimeä ns=nyt sutii.
Itsellä tosiaan nyt etusissa pyörii Rotallat. Mainitaan kauniisti että ne on mustat :D Katsotaan kun saa enemmän kilometrejä mitä mieltä sitten ollaan, mutta tuskin tulee toista satsia hankittua.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viesti235/35R19 renkaat hakusessa. Tämä ketjua on kaluttu ja koluttu ja jotain osviittaa saatu mutta kokemuksia seuraavista:
- Hankook Ventus V12 EVO2 K120 146€ (mitähän eroa S1 K117 malliin?)
- Nankang NS-2 94€ (tuttu ja turvallinen valinta)
Jos Hankookin hintaluokkaan päätyy niin onko parempia vaihtoehtoja?
- Nokian Zine 144€
Kumpa noista Hankook vs Nokian on kovempi/äänekkäämpi/kulutuskestävämpi/jäykempi/jne. Tai jos vertailupohjaa NS-2:een on niin aina parempi.Viimeksi muokannut Mikse; 5.5.2016, 17:51.
Comment
-
Lisätään vielä vaihtoehtoja tuohon Nokia/Hankook hintaluokkaan. Omia kokemuksia on Goodyearin Eagle F1 Asymmetric 2 muodossa ja kokona juuri 235/35/19. Ovat hiljaiset ja pitoakin on aika hyvin, miinus puolena ehkä hieman nopeahko kuluminen. Goodyearit on ainankin melko pyöreä olkaiset.
Comment
-
Ehkä eniten yllättäneet tähän mennessä Nexen N1000, se oli kuin sukkasillaan kulkisi. Nexen N6000 en myöskään keksinyt moitittavaa, ainakaan näin Suomen nopeuksilla. Nyt on Landsail LS588 UHP joilla en huomannut mitään pidonmenetyksiä kunnon kuurosateella, veden jäädessä tien pinnalle patjaksi, kun satoi niin rankasti. Toki on myös Kumho KU39 ja ties mitä tullut ajeltua, silti mielessä tuo N1000 malli Nexeniltä aina vaan.
Muut ovat olleet 225/40R18, Landsailit jotka nyt alla ovat takana koossa 255/35R18.
Comment
-
Alla olleet tehdasasenteiset PZerot vaihtui Contin SportContact vitosiin viime viikonloppuna. Kulutus pysyi samana, muita ominaisuuksia ei kauheasti kannata vertaillakkaan kun Pirellit oli loppuun ajetut eli etenkin melutaso ja märkäpito eri tasolla. Hyvä oli kyllä kuluneillakin Pirelleillä kuivapito ja ajettavuus.
Autolla 44tkm mittarissa kun vaihto tapahtui, välissä yksi talvi talvirenkailla eli voi arvioida Pirellien kestäneen ajoa n. 25-30tkm. Koko alkuperäinen 255/45/19.
Comment
-
Mikä tuo Greenmax HP010 oikein on renkaitaan? Se ei taida olla kuitenkaan testivoittaja Greenmax?
Sitten mietityttää nopeusluokka. V on edullisempi kuin H. 205/60-15 koossa, niin kumpihan olisi sopivampi C4:seen?
Näitä on kysytty varmaan monesti, mutta en haulla löytänyt mitään tuosta HP101 mallistakaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiMikä tuo Greenmax HP010 oikein on renkaitaan? Se ei taida olla kuitenkaan testivoittaja Greenmax?
Sitten mietityttää nopeusluokka. V on edullisempi kuin H. 205/60-15 koossa, niin kumpihan olisi sopivampi C4:seen?
Näitä on kysytty varmaan monesti, mutta en haulla löytänyt mitään tuosta HP101 mallistakaan.
Comment
-
Kohtuu mitättömiä kommentteja koko ketju täynnä. Kaikki tyyliin: "Ostin xx-renkaat, tuntuu hyviltä ovat parhaat tai hel...tin hyvät..." Täysin nolla kommentteja, ei mitään objektiivista vertailukohtaa. Eikä tietenkään voikaan olla, kun ei ole mihin verrata - eikä etenkään ammattitaitoa tehdä rengasvertailua. Joten lukekaa lehtiä, niissä on sentään ammattilaiset tehneet vertailut ja samaan aikaan on ollut useita renkaita ajettavana, sekä sekkari käytössä.
Comment
-
... ja useimmiten testit tehty vain tietyllä autolla yksittäisellä rengaskoolla. Siis noissa lehdissä. Q7 alla sama rengas saattaa toimia melko erilailla kuin vastaava rengas Golfin alla.
Lisäksi vimmeaikoina on ollut melko paljon keskustelua rengastestien puoluettomuudesta/vilpittömyydestä. Juurihan keskustelua oli siitä, että testirenkaat saattavat olla "erityiseriä". Myös melko yleistä, että ns. yllättäjärenkaat eivät testimenestyksen jälkeen pääse enää mukaan tuleviin testeihin.
Suurin osa rengastesteistä ajetaan myös vain tuoreilla renkailla. Useimpien autoista kuitenkin löytyy hieman vanhempia/uluneempia renkaita, joiden ominaisuudet eivät enää vastaa niitä testattuja. Esim. Omassa lähipiirissä on havaittu, että useat halpisrenkaat kovettuvat talvisäilytyksen aikana huomattavasti enemmän kuin merkirenkaat. Tämän vuoksi esim rengasmelu ja märkäpito on ollut toisena käyttövuonna selkeästi huonompi kuin edellisenä vuonna (kesänmittaan kun kovettunut pinta kulu pois, ominaisuudet kyllä jossain määrin palaavat lähemmäs entistä).
Nankang NS2 renkaissa myös melko monella lähipiirissä kuviot ovat kuluneet ajan saatossa "pykälille" tämän vuoksi renkas saattaa alkaa vollottamaan vanhemmiten. Tällä hetkellä 4F A6 alla olevat Linglong Greenmaxit ovat olleet kyllä positiivinen yllätys. Näissä ei ole omalle kohdalle tullut noita samoja ongelmia, joita aiemmin oli Nankangin ja Nexenin kanssa.
Eli mielestäni tämän ketjun tavoite ei ole tehdä absoluuttista pisteytystä eri renkaiden välille. Enemmänkin tänne kotetaan kerätä huomioita ja havaintoja eri renkaista. Siinä asiassa mielestäni tämä ketju toimii paremmin kuin viralliset ammattimaiset rengastestit. Nissä kuitenkin näkökulma on melko kapea.
Comment
Comment