Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat, mutta mitkä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei ne ollut kuin hetken alla, mitä lie 2000km. Kun vaihtoi renkaat loppu vetely. Laitoin nuo sitten vielä toisen auton alle ja ihan yhtälailla veteli. Auto on ja oli alustaltaan tikissään ja kulmat säädetty. Nyt laitoin samaan autoon alle Dunlop Sport 01 eikä ne vetele.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viesti
      Täällä ei juuri näytä olevan kokemuksia Aeolus renkaista, sellaiset tuli tuossa reilu kuukausi sitten hankittua, malli on AU01 koossa 225/45R17.
      Olenkohan niitä 4 sarjaa diilannut 17-18" kokoluokassa, eikä kukaan ole ainakaan valittanut. Hinta/laatusuhteeltaan hyvät renkaat. Omakohtaistakin kokemusta löytyy emännän auton alta koossa 225/40R18.

      Comment


      • Landsaileilla takana 2500 kilsaa.
        Ei pahaa sanottavaa. Hiljaiset ja eivät vetele urissa. Pitävät hyvin myös märällä, sitäkin kerran tuli kokeiltua, kun motarilla tulikin yht'äkkiä edellä ajavan perä vastaan.
        Tuossa juuri hankitussa B8:ssa on Pirelli Cinturato P7:t. Eri koossa kuin B7:n renkaat, mutta niihin verrattuina Landsailit ovat hiljaisemmat, 235/45/17 ja 245/40/18 vertailu ei kannata.

        Comment


          Auto sai eilen alle Michelin Pilot Super Sport:it koossa 245/35R19. Samalla tuli tehtyä reissu Tampereelta Helsinkiin ja takaisin. Moottoritiellä hiljaisemmat kuin Continental Sport Contact 5P:t enkä havainnut uraherkyyttä, mikä vaivasi Conteja varsinkin tehtaan sport alustalla. Rengas tuntui vakaalta myös paluumatkan kaatosateessa.

          Rengasliikkeessä olisivat halunneet väkisin laittaa yli 3 bar paineet, vaikka Michelinin suositus on eteen 2,6 ja taakse 2,2. Tällä hetkellä käytän edessä 2,6 ja takana 2,3 kun tulee ajettua enimmäkseen tyhjällä kuormalla.

          Kiinnostavaa nähdä kuinka Michelinit kuluvat kesän aikana. Conteissa oli pintaa jäljellä alle 2mm, vaikka niillä oli ajettu vain kaksi kesää edellisen omistajan toimesta.

          Comment


          • Renkaathan ei autossa pääsääntöisesti vetele. Useimmiten vetely johtuu ongelmsita pyöräntuennassa (esim. pehmenneet puslat). Vaihtamaalla renkaita voidaan ehkä kierää ongelmaa, mutta varsinaista juurisyytä ei tuolloin korjata.

            Vetelyhän siis syntyy kun rengas haluaisi lähteä seuraamaan tien uraa. Pyöräntuennan tehtävänä on kuitenkin pitää rengas "oikeassa" kulkusuunnassa eikä antaa renkaan viedä minne lystää. "Purevampi" rengas jaksaa vääntää rengasta enemmän, jolloin alustan heikkoudet tulevat paremmin esiin. Kun alle vaihdetaan hieman vähemmän purevat renkaat, jaksaa alustan komponentit taas pitää renkaat riittävän suorassa jotta vetelyä ei synny niin paljoa.

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti
              Renkaathan ei autossa pääsääntöisesti vetele. Useimmiten vetely johtuu ongelmsita pyöräntuennassa (esim. pehmenneet puslat).
              Höpöhöpö. Voit hakea kaupasta ihan uuden auton ja siihen matalat ja leveät esim. Pirellit. Vetelee Suomen kynnöspeltoa muistuttavilla teillä todella pahasti. Alle Nexen, Hankook, Nokian yms pehmeämpi runkoinen niin loppuu vetelyt. Toki voit siihen uuteen autoon laittaa vaikka polyuretaani puslia mutta ei se vetely niillä lopu.

              Comment


                Uskottavuutta snadisti syö kommentit että nuo Dunlopin Sport Maxxit kuluu todella nopeasti ja ovat olleet alla 2000km. Ei mitkään renkaat "kulu silmissä" kahdessa tuhannessa kilometrissä jos on yhtään auton alusta kunnossa. Pitää tietysti mainita ettei kukaan vedä tähän mitään random-vertausta että saahan ne vaikka vartissa sulatettua loppuun jos niin haluaa tehdä.

                Alkuperäinen kirjoittaja EJH007 Näytä viesti
                Conti 5 kuluu todella nopeasti, Dunlop Sport maxx rt kuluu silmissä, Michelin PS kuluu nopeasti ja kaikki vetelee urissa.
                Tuntuu monesti unohtuvan yhtälöstä että kun vaihdetaan "matalat ja leveät" kumit alle niin vannekkin muuttuu. Yleensä leveämmäksi ja ET:ltään sellaiseksi että pyöräntuenta kuormittuu enemmän ja antaa periksi juuri kuten Timo tuossa kirjoitti. Leveillä renkailla mitkä vanteiden ansiosta on ulompana tulee pyöräntuennalle enemmän vääntöä. Ja tietystikään puslia ei ole mitoitettu kestämään tälläistä kuormitusta, niin onkos se edelleen renkaan huonoutta jos urissa vetelee?

                Paljonkas Eeron B6:lla on kilometrejä takana jos kerta alustakin on kunnossa?

                Comment


                  Ja jos ET:tä pienentää paljonkin niin olkapoikkeama muuttuu positiivisempaan suuntaan joka nimenomaan aiheuttaa vetelyä.

                  Comment


                    Mulla on b8 avantissa 235/35 19 Yokohama Advan v105 renkaat, jotka kohta 2v vanhat. takana 9,5" ja edessä 8,5" leveä vanne. Etuset kulunut hieman sisälaidasta pyöreiksi, muuten ~5mm pintaa.
                    Alkukesän ajelin niin, että edessä oli vanteiden ja navan välissä 5mm spaceri ja auto tuntui todella levottomalta ja uraherkältä. Olin jo vaihtamassa renkaita uusiin, kun tuo levottomuus niin häiritsi. Otin kuitenkin nuo 5mm spacerit pois ja auto rauhottui, sekä uraherkkyys katosi kokonaan.
                    Mulla on noita spacereita ollut monia eri vahvuuksia eri vanteilla sekä renkailla ja koskaan aiemmin en ole huomannut niiden vaikuttavan noin radikaalisti ajettavuuteen.

                    Kannattaa ottaa siis se vanteen ET luku myös huomioon. Joillain renkailla se näyttää vaikuttavan todella paljon ajettavuuteen, kun toisilla renkailla taas vaikutus ei ole läheskään niin suuri.

                    Comment


                    • Ei tarvitse hake uusia autoja kaupasta kun nämä vanhemmatkin on aina saatu kulkemaan suoraan ilmaan suurempia vetelyitä. Ja renkaita on ollut vaikka minkä merkkisiä eri autojen alla.

                      Renkaan ominaisuudet toki osaltaan vaikuttavat vetelyn syntymieen, mut yksin ne ei ole syypää siihen. Toki jos vaihdat paljon leveämmän jäykkärunkoisen renkaan ja samalla muutat vielä vanteilla hieman ET:tä niin kyllähän siinä luodaan sopivia olosuhteita puslien riittämättömyydelle. Se että vaihtaa alle pehmeämmällä rungolla olevat rengaat voi auttaa asiaan, mutta sitli se ei tarkoita että esim. Pirelli vetelisi aina.

                      Yksi iso tekijä vetelyyn on auton raideleveys tai tarkemminkin renkaiden alkapäiden etäisyys toisistaan. Tämä nimittäin vaikuttaa merkittävästi siihen osuuka molemmat renkaat samanaikaisesti tien ajourien laitoihin. Vetely vähenää huomattavasti jos edes toinen rengas pysyy tasaisella tiellä uran reunan sijasta.

                      Miksi pitää haukkua aina koko merkki paskaksi, jos yksittäisen kokeilun perusteella yksien renkaiden joku tietty ominaisuus ei miellytä? Varsinkin kun haukkujen yhteydessä ei ole mitään mainintaa "testiolosuhteista". Melko oleellisesti tuohon vaikuttaa renkaan leveys/profiili, sekä auto jossa noita käytetään.

                      Esim. tästä topicissa on ollut paljon hyviä kommentteja Nexenin N3000 renkaista, mutta seassa myös kommentteja että leveämmillä N3000 on sisäreunat kuluneet hampaille. Tällä otannalla ei siis vielä kannata automaattisesti haukkua kaikkia Nexenin renkaita paskoiksi.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                        Uskottavuutta snadisti syö kommentit että nuo Dunlopin Sport Maxxit kuluu todella nopeasti ja ovat olleet alla 2000km.

                        Paljonkas Eeron B6:lla on kilometrejä takana jos kerta alustakin on kunnossa?
                        Autobildin testissä sport maxx rt kului nopeiten, en ole yksin kokemuksieni kanssa. Toki voihan se kulua ekat pari-kolme mm nopeammin ja sitten kestää ikuisesti.

                        B6:ssa on 195/65-15 Goodyearit eikä vetele. Aiemmin oli Pirellit 225/45-17, ei nekään vedelleet. Pirellit kului hieman vähemmän 5tkm matkalla mitä nämä Goodyearit, vaikka Pirellit oli alla kevään jolloin asfaltti on talven jäljiltä karkeampaa kuin myöhemmin kesällä.

                        Sport maxx rt:t oli alla M5:ssa Bemarissa, sitten laitoin ne e39 528i Bemarin alle. M5:seen laitoin seuraavaksi samoille vanteille Conti CSC3 ja vetely vähentyi mutta ei loppunut. Seuraavaksi Nexen N6000 ja vetely loppui täysin, tosin tuli muita ongelmia. Nyt alla Dunlop sport 01 eikä vetele, vanteet samat ja alusta.

                        Kysyit kokemuksia ja kerroin omani. Osta ne renkaat ja kerro sitten millaiset on.

                        M5 on ollut mulla n.2v, nyt sen alla pyörii 5. rengassarja vaikka olen ajanut vain n.4tkm. Audissa (ollut alle vuoden) oli viime talvena alla neljä eri talvirengas sarjaa, kesärenkaita menossa kolmas sarja. Viimeisen 5v aikana olen ostanut ja kokeillut n.50 erillaista rengassarjaa eri autojen alla. Tykkään vaihtaa renkaat usein jotta saan kokemuksia eri renkaista.

                        Comment


                          Ei ole tarkoitus vängätä vastaa, kummastutti vaan kun yhdellä ihmisellä on huomattavasti muista eroava mielipide. Etsin kovasti tuota Autobildin rengastestiä ja lopulta se löytyikin, ja onhan tuolla tosiaan moitittu tuota renkaan kulumista. Tosin rengasvertailu.fi kertoo seuraavaa:

                          Alkuperäinen kirjoittaja http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaat/dunlop-sport-maxx-rt

                          Dunlop Sport Maxx RT on Dunlopin keskisarjan kesärengas jonka myynti alkoi suomessa 2013. Rengas on saanut ristiriitaisia testituloksia ja tulee luultavasti uudistumaan melko nopeasti.

                          Dunlop Sport Maxx RT kokemukset ja testitulokset

                          Auto Bild rengastesti 6/2014

                          Dunlop Sport Maxx RT oli tasapisteillä Goodyearin kanssa vertailun 5-sijalla. Rengas sai tasaiset pisteet kaikilta alueilta.
                          Eli tuossa maininta ristiriitaisista tuloksista ja rengaskaupan sivuilla maininta "uusi suorituskykyisempi rengasseos" jolloin tuosta nyt ei tiedä millaiset nuo uusimman vuosikerran kumit olisivat... ennenkuin kokeilee.

                          Se Autobildin testi kulumisesta:

                          Click image for larger version

Name:	Rengastesti Autobild 2014 01.JPG
Views:	1
Size:	246,4 Kt
ID:	1627435

                          Who would have thought? A to purchase high-priced tires can be quite expected, as the example of Michelin Primacy 3 shows (he is the most expensive tire in the test). The assessment the cost of a tire based fundamentally on the calculation of Mileage. And here lies the Michelin almost traditionally front. The so-called Abrasion test, the colleagues of the DEKRA perform, provides unique numbers. 20 cars Drive (in this case, Peugeot 3008) to the convoy of four vehicles on a distance of about 10 000 kilometers. Thereafter the tread depth is detected via laser measurement and even expected mileage until the minimum tread depth of 1.6 mm (Average of all the main tread grooves on the drive axle) extrapolated. Result in our Test: The Michelin holds over 15,000 km longer than the Dunlop or Bridgestone. To put into perspective the high purchase price, and the Primacy gets at the end even the title € co-champions. For tires with low Mileage and high prices occurs on the other hand as the Dunlop Sport Maxx RT and Bridgestone Turanza T001 for devaluation.
                          Sitten taas testissä on verrattu kulumista Michelin Primacy 3:een... ja sitähän ei saa 225/40R18 koossa ollenkaan vaan pitäis olla joku Pilot Sport. Pitää tutkia enemmän tuota rengasasiaa, tuntuu että vaaka kallistunee taas Continentalin suuntaan.
                          Attached Files

                          Comment


                          • http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Du...ortMaxx-RT.htm Tuollakin mainittu nopea kuluminen.

                            Comment


                            • Lomareissu vetäisty linglongeilla. 1300km täydellä lastilla, kuivalla ja sateella. Ei mitään negatiivista sanottavaa. Hiljainen, ei vetele, ei taitu alle mutkissa(2 vuotta sitten teki näin A6 alla) ja kulutuskin tippui lähes litran sataselle!

                              Comment


                              • Olikos jollain jo (215/45 R17) Goodride West Lake SV308 91W renkaat ollut kesäajossa.
                                Aattelin kokeilla audin alle. Onko hiljaiset, testit oli positiiviset TM/.DE puolelta.
                                Edit: Minkä profiilin rengasta alle jos on madallusjouset edessä ja takana. Taitaa olla 45mm ainakin pudottavat edessä, ehkä 50mm. Ei tarkkaa tietoa.
                                Alla nyt 55-profiin 16" ja aika muhkut edessä ainakin. Tilalle yllämainittava tulossa 8.5" vanteelle, eli pientä venyä.
                                Viimeksi muokannut VWarre-00; 19.7.2015, 12:49.

                                Comment


                                • Onko miten kestäneet Linglong green maxit kulutusta? Nyt alla olevat Nankang NS-20 ovat kuluneet melko reipasta tahtia näyttää siltä, että 15-18 tkm ja sileät alkavat olemaan. 4motion Passatissa olleet alla ja koossa 225/40/18. Seuraavaksi voisi koittaa nuita Greenmaxeja, kun hankinta hinta näyttää olevan melko kohtuullinen.

                                  Comment


                                  • Linglongit on niin halpoja että oikeestaan ihan sama paljonko ne kuluu. Mutta Golffissa on ollut kesän alla, ei merkittävää kulumista ole vielä tullut meidän ajolla, n. 3000km varmaankin. Itekki arvon että laitanko linglongit audiinki, vai nuo goodridet. Hinta kun on 260-290e. Ei siis suurta eroa. Mutta hiljaset on verrattuna good yearin green effience renkaisiin jotka edelliset oli.

                                    Comment


                                    • Hyvin on kestäneet. Sileäksi en ole ajanut kun edelliset meni auton mukana kiertoon. Ajoin niillä kesän ja vielä jäi pintaa. Aikaisemmat pirellit sulivat kesässä.

                                      Comment


                                      • Niin minun ajoilla tulee tuo 15-20 tkm tulee yhdessä kesärengaskaudessa. Lähinnä ajattelin, että saisivat ainakin yhden kesän kestää ajaa. Joka tapauksessa taidan Greenmaxit tilailla seuraavaaksi, kun on niin paljon kehuttu.

                                        Comment


                                        • Itse ostin www.rengas-online.com/Kesarenkaat.html tuolta omani ja on toiminut oman Audini alla moitteettomasti :)

                                          Comment


                                          • 1001renkaat.com tuli tänään renkaat. Linglong greenmax, paisto 1615, 21.7 illalla tilasin ja tänään päivällä tuli. 205/60r16 225e toimituskuluineen. Loppuviikosta alle ni saa kokemusta, tulee tosin appiukon -11 avensikseen.

                                            Comment


                                              Kellään kokemuksia A4 B8:n renkaista koossa 255/35-19? Mitä suosittelette?

                                              Nyt alla Pirellin P Zero Rossot tuossa koossa mutta ovat aikas uraherkät. Tiedä sitten johtuuko renkaista vai ylipäänsä tuosta leveydestä/profiilista tuo uraherkkyys...

                                              Comment


                                              • Autobild Suomi 9/2015 numerossa oli kesärengastesti: seitsemän sporttirengasta 255/35 - 275/35 R19.

                                                Testivoittaja oli Hankook Ventus S1 Evo.

                                                Juttu oli aika lyhyt, mutta toki Saksan toimituksen tekemä. Testiautona BMW M4. En ole alkuperäistä saksankielistä juttua lukenut. Suomenkielisessä versiossa on jotain outoja virheitä, esim. tulostaulukossa on keskiarvot laskettu jollain tuntemattomalla painotuksella osalle renkaista ( eli väärin).

                                                PDF saksankielisen version lataukseen linkki: http://www.autobild.de/heftarchiv/he...l_5647968.html

                                                Testatus renkaat:
                                                ===========
                                                Hankook Ventus S1 Evo
                                                Michelin Pilot Super Sport
                                                Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
                                                Vredestein Ultra Vorti
                                                Continental Sport Contact SP
                                                Nankang Noble Sport NS-20
                                                Maxxis VS-01 Victra Sport Zero One
                                                Viimeksi muokannut tulikallio; 2.8.2015, 09:22. Perustelu: korjattu Goodyear renkaan malli.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja tulikallio Näytä viesti
                                                  Autobild Suomi 9/2015 numerossa oli kesärengastesti: seitsemän sporttirengasta 255/35 - 275/35 R19.
                                                  Täytyypä lukaista testi ja lisätä Hankook vaihtoehtoihin... :)

                                                  Comment


                                                    Lueskellut vielä uudestaan tätä topiccia sekä muutenkin netistä kokemuksia ja loppumetreille selvinny seuraavat:
                                                    - Hankook Ventus S1 Evo2 780€
                                                    - Nokian Zline 760€
                                                    - Goodyear Eagle F1 As2 880€

                                                    Hinnat asennettuna ja koko yllämainittu 255/35-19. Jotenkin itseä kiinnostais tuo Goodyear matalan rengasmelun takia...

                                                    Comment


                                                    • Itellä oli joskus toi Gudikka, vaan emmää huomannu siinä juurikaan eroa kuluneeseen Hankookiin 245/35. Oli siis eka noi 255.
                                                      Nokiaa en laittas, kova rengas ja suht meluisa.. Lähtisin Hankookilla, tosin GY on muistaakseni kulutuskestävempi, mutta silti.. Makuasioitahan nämä. :D

                                                      Comment


                                                        Mulla on nyt ollut kuukauden päivät alla GY Eagle F1 Assy2:t (225/40R18). Ei oo huonoa löytynyt, rengasmelukin aika miellyttävä. Alunperin pelkäsin että pitävät rajua rengasmeteliä kuten jotkut GY:n ekorenkaat. Renkaan vannesuoja on mukavan reilu, jossei nyt muuten niin ainakin renkaiden varastoinnissa toimii hyvin.

                                                        Tuolta 776€ GY:t:

                                                        http://www.1001renkaat.com/renkaat-a...5-19/?m=18&s=S

                                                        Comment


                                                          Tuomas, oliko eroa uraherkkyydessä?

                                                          Taitaa tulla vajaa satku rengastöistä eli suht samaan menee tuon suomen hinnan kanssa... :)

                                                          Comment


                                                          • Muistaakseni nuo Kotkarenkaat oli luokkansa kevyimpiä, sekin vaikuttaa jo ihan kivasti jos pyörivän massan ulkokehällä on nurkkaa kohti 1-2kg vähemmän.

                                                            Comment


                                                            • Sen verran vaikutti ettei sen jälkeen oo ollu ku 245 ja nyt 235 renkaita alla. Parin muun testikuljettajanki mukaan auton käytös rauhottu ku hyppäs 255 GY - 245 Hankook..

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X