Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat, mutta mitkä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuli pitkästä aikaa ostettua uudet kesärenkaat ( Goodyear Eagle F1 Asymm. 5) ja ovat kyllä hyvän tuntuiset vs. alta poisottamani Hankook Evo S1 ( vai 2 ?), tosin samalla laskivat myös kantavuus-/ ja nopeusluokituksetkin ( korkean nopeuden rengas on aika kovempi). Ja edelliseen Contien kulumiseen pitää kertoa ainakin yksi poikkeus, omassa B7:ssa oli mittarilukeman 52 tkm. - 152 tkm. ajan kesäisin Sport Contact 2:et ( yli puolet kesärenkailla) ja ovat nyt ihan loppu. Olin kauan sillä kannalla että nämä uudetkin olisivat Contit mutta vinkki noista F1:stä sai kääntymään niihin.

    Comment


      Mikähän näissä GY As5 renkaissa on erona?..muu kuin melutaso..
      https://www.1001renkaat.com/renkaat-...r18-92y-935723
      https://www.1001renkaat.com/renkaat-...18-92y-1004457

      Comment


        En minäkään muuta eroa löytänyt kuin tuon AO -merkinnän
        Attached Files

        Comment


          RS4 B7 laitteessa pyörii tällä hetkellä 255/30 R20 kokoisena GY Eagle F1 Asymm. 5, johtuen toki varmasti renkaan mitoistakin mutta pitää moottoritienopeuksissa tarpeettomasti meteliä varsinkin verrattuna Misukan PS4 jotka toisilla pyörillä käyneet alla. Autossa tuplalasit sekä lisävaimennusta rakennettu, ja kyyti on verrattaen todella hiljainen PS4:lla. Ajettavuus on kyllä erinomainen Goodyeareilla muuten, ja näkyvät kestävän kilometrejäkin joten ei siinä mielessä valittamista.

          Comment


          • Itsellä Nokian Powerproof 255/45R18 103Y XL. Viime kesän ajelin 3.0 bar paineilla, mutta rengasmelu rupesi tosissaan ärsyttämään. Laitoin sitten 2.8 tälle kaudelle, ja melu väheni huomattavasti. Ajotuntuma on edelleen ihan ok, joten näillä olen sitten mennyt. Pitäisi varmaan olla matalamman paino&nopeusluokan kapeammat renkaat... 3.0 barilla kauheat jyrät. Jännää että noinkin pieni ero paineissa voi vaikuttaa.

            Comment


              18" rengas on haarukoitumassa
              1. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
              2. Hankook Ventus S1 Evo 3 K127

              Kummastakaan ei löydy paljoakaan kertomuksia täältä :/
              Viimeksi muokannut Mikse; 15.7.2020, 22:38.

              Comment


                Mulla bemarin alla hankookit 20" koossa. Ei ole harmittanut. Erittäin mukavat ajaa eikä vetele urissa. Gy ilmeisesti keskimäärin hiukan paremmin pärjännyt testeissä, mutta tuskin menee kumpikaan mönkään. Kulutuskestävyys tuntuisi olevan hyvä myös, 10tkm ajanut nyt tänä kesänä, eikä silmin havaittavaa kulumaa ole.

                Comment


                  Goodyearit alla C7:ssa ja kyllä niitä voisi yllättävän äänekkäiksi luonnehtia. Tosin onko mikään kovin hiljainen 255/30/21 koossa ja itselläni ei sitten olekaan verrokkia samaisessa autossa muista kuin 20" kitkoista? Muuten kyllä ollut tyytyväinen, mitä ne nyt jokusen tuhat kilometriä alla ovat pyörineet.

                  Ässässä on Michelinin PS4:t 225/40/18 koossa ja niihin olen ollut tosi tyytyväinen kaikilla osa-alueilla.

                  Comment


                  • C7:ssa myös GY:t alla ja ovat yllättävän ja tarpeettoman äänekkäät. En ostaisi nyt, jos olisin tiennyt. Muuten ihan ok renkaat. Hinta ratkaisi nyt...

                    Comment


                    • Hankookeja olin ostamassa, mutta olikohan tässä testissä, tai jossain muualla, mainittu kulutuskestävyys käänsi lopulta valinnan GY Asymmetric 5:een. Voin vahvistaa havainnot äänekkyydestä, edellisenä kesänä alla olleista ContiSportContact 6:sta jäi positiivisempi mielikuva - tosin koko niissä oli tuumaa pienempi mutta 10mm leveämpi

                      Comment


                        Ei ole ilmeisesti Goodyearilla tullut uuden mallin myötä muutosta äänekkyyteen. Edelisessä autossa oli Asymmetric 3:t, ja nekin oli muuten hyvät renkaat, mutta varsin äänekkäät. Verrokkina niiden alta poisvaihdetut aivan loppuunajetut Nexenit samassa koossa oli yhtä meluisat. Jos ajomelu ei ole kriteereissä ykkösenä, niin voi kyllä suositella.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja anttiL Näytä viesti
                          Hankookeja olin ostamassa, mutta olikohan tässä testissä, tai jossain muualla, mainittu kulutuskestävyys käänsi lopulta valinnan GY Asymmetric 5:een. Voin vahvistaa havainnot äänekkyydestä, edellisenä kesänä alla olleista ContiSportContact 6:sta jäi positiivisempi mielikuva - tosin koko niissä oli tuumaa pienempi mutta 10mm leveämpi
                          Tuon testin perusteella asymmetric 5 on hiljaisempi kuin sport contact 6.
                          Noihin asymmetric 5 kumeihin nyt päädyin, lähellä oli, etten päätynyt Hankook evo 3 k127 kumeihin mutta kokeillaan edes kerran elämässä laaturenkaita. GYt on varmasti hiljaisemmat kuin nykyiset 245/30R19 Nankangit.

                          Comment


                            Saksan testejä ei melun osalta kannata tuijottaa. Asfaltti hiukan erilaista sillä verrattuna meidän tiestöön.

                            Comment


                              Kumho Ecsta PS91
                              Nää ollu useamman vuoden alla (225/265 R18) ja just hain uudet samanlaiset eteen. En keksi mitään valitettavaa, hinta/laatu hiton hyvin kohdallaan.

                              https://kumho.fi/vieriva-rengas-ei-s...as-ecsta-ps91/

                              Comment


                                Hei studiojoukkue, Kesärenkaat tulisi hankkia joutuin, budjetti on tiukahko ja haarukoin mahdollisuutta hankkia 235/50-R19 profiilin renkaat A6:n 8,5" leveälle vanteelle. Uskaltaako noin laittaa, suositeltavaahan se ei esim. Vannetukun rengaslaskurin mukaan ole? Alla on nyt Bridgestonen Turanzat 245/45 ja ne ei ole kivat (liian leveät ja matalat?), ne hakee ja vaeltaa urautuneilla teillä. Edit: OK, kiitos hyvistä vinkeistä. Lisäkysymys mistä tunnistaa sen pyöreäolkaisen - tuo Hankook lie sitten esimerkki niistä, vai?
                                Viimeksi muokannut KVikstedt; 5.8.2024, 21:18.

                                Comment


                                  Ei se sentti renkaassa tunnu missään. Hyvä 245 rengas ei ison auton alla vetele, jos vaan alustan puslat kunnossa. Pyöreäolkainen rengas niin ei urat tunnu.

                                  Esim:
                                  https://www.1001renkaat.com/renkaat-...9-102y-1155834

                                  Comment


                                    Samaa mieltä kuin Ville. Jos alusta kunnossa niin enemmän ajoon merkkaa renkaan merkki kuin sen leveys. Itsellä vastaavassa autossa kuin kysyjälle pari tuumaa suuremmat ja sentin leveämmät pyöreäolkaiset halpisrenkaat eikä vetele oikeastaan yhtään.

                                    Comment


                                      OK, kiitokset hyvistä vinkeistä. Lisäkysymys; mistä tunnistaa sen pyöreäolkaisen - tuo Hankook lie sitten esimerkki niistä, vai?

                                      Comment


                                        Eipä sitä pyöreyttä oikeen muuten näe kuin kuvista vertailemalla tai menee rengasliikkeeseen tutkimaan paikan päälle.

                                        Comment


                                          Pääsääntöisesti kaikki premium kumit. Michelin primacyt, gy as, continental premium contact ja tuo Hankook ainakin. Keskisarjassa ja halppiksissa alkaa tulemaan hajontaa, sekä kaikkein sporttisimmissa kumeissa.

                                          Comment


                                            Kyllähän se noin ylipäätään on imo niin että jos ostaa jonkun premium merkkisen auton, vaikka nyt Audin niin luulis olevan ihan no-brainer hankkia siihen vastaavan tasoiset renkaat. Jos tonni rengassarjasta on liikaa mutta viis hunttia ok niin ostaa sitten vaikka viis hunttia halvemman auton että saa siihen ne kunnolliset kumekset.

                                            Kaikki tietysti tykönään arvostaa eri asioita eri tavalla mutta näin yleisellä tasolla kun pysyy laadukkaissa merkeissä niin ei tarvi ikinä miettiä ajettavuutta tai sitä minkä mallinen se rengas nyt on. Ite oon pyrkiny Continentalia ja Micheliniä laittaan sillon kun pääsee ite valitsemaan eikä oo tarvinnu ajo-ominaisuuksien takia ressata.

                                            Rengaskulut on kuitenkin aika pieni osa autoilun kustannuksia, silleen että miks jutkuilla siinä kohtaa kun paljon paremman säästön sais vaikka vaihtamalla siitä Saksa-premiumista esmes Daciaan. Jäis rahaa yli kunnon renkaisiinkin.

                                            Eikä tää ollu osotettu kenellekään varsinaisesti, silleen yleisellä tasolla. Ollaan kumminkin merkkikerhon forumilla ja tää merkki ny sattuu oleen sieltä kalliimmasta päästä ni luulis sen hankintalogiikan kantavan rengaskauppaankin.

                                            Comment


                                              Hopsis puhuu asiaa. Hyvänkin auton ajo-ominaisuudet saa pilattua huonoilla renkailla. Muutamassa autossa ollut ostaessa kiinalaiset ja yhdessä keskiluokan korealaiset, niin huomasi heti että kaikki ei kunnossa. Heti renkaat vaihtoon ja kuin uusi auto.

                                              Kerrostalossani asuu joku menestyvä nuorimies, jolla alla m bemareita, g ja Maybach Mersua yms mitä milloinkin, niin joka autossa alla kumit mistä en koskaan kuullutkaan...

                                              Comment


                                                Meidän kahden aikuisen perheessä myös puolisoni käyttää autoa, eikä senkään vuoksi missään tapauksessa tingi rengasturvallisuudesta. Nyt ollut kolmas kesä kun Contin sportcontact 7 alla, ja kaksi kesää menee sarjalla. Ei moittimista kumeksessa.

                                                Comment


                                                • Kokemuksia halvemmista mm Linglong, Nexxen, Sailun, Landsail mutta pääosin V70 Volvossa, Sailunista kokemusta myös A4:ssa kuluneista Sailuneista. Ja ei ole valittamista ja lompakkokin on kiittäny. Nyt omassa A6:ssa on alla Dynamo renkaat jotka ostin kun sain ne haaverin jälkeen kaikkein helpoiten ja veljeni kerto kokemuksestaan että on ollu ok. En ole vielä ajellu niillä paljookaan mutta ei ne huonoilta tunnu, Lapin reissussa sen mielipiteen kerkee sit muodostaa.
                                                  Ainoat ongelmat mitä on ikinä muodostunu on johtunu liian kuluneista renkaista.

                                                  Comment


                                                    Meinasin itse mainita esimerkkinä huonoista renkaista nimenomaan sailunit. Oli 235/35r19 koossa, ja aivan hirveät ajaa. Veteli joka suuntaan ja oli kivikovat. Ja testien mukaan märällä vaarallisetkin. Vaihdoin hankookkeihin melko nopeaan.

                                                    Comment


                                                      Monesti, ei toki aina, halpisrenkaiden vierinvastus on suuri ja sitä kautta polttoainekulut kasvavat. Hintaero merkkirenkaisiin kapenee ajan myötä.

                                                      Comment


                                                        Jos nyt ajaa paljon jossain maaseudun sorateillä jossa rengasrikon todennäköisyys kasvaa moninkertaiseksi pikitiehen verrattuna eikä renkaiden ajo-ominaisuuksilla muutenkaan ole mitään merkitystä niin turhahan sinne mitään pilot sporttia on laittaa alle. Vaan jos ajaa isoa latua maantienopeuksilla niin sitä voi lähestyä ihan puhtaan matematiikan kautta. Jos halpisrenkaat maksaa vaikka 600€ ja paremmat 1000€. Sitten niillä ajaa esmes 40tkm ennen kun ovat vaihtokunnossa niin se erotus on 1snt/km autoilun kustannuksissa. Ja siitäkin vielä pois Teron mainitsema mahdollinen säästö kulutuksessa.

                                                        Täysin mitätön osuus liikkumisen kustannuksista vaikka ostohinta on paremmille yli puolitoistakertainen. Paljon suuremman rahallisen säästön saa paljon helpommalla jostain muualta.

                                                        Comment


                                                        • Moniko puhuu muutaman sarjan kokemuksella että halpisrenkaat on kaikki paskoja. Itellä on kokemuksia ja aikasemmin Nokia/Conti renkailla ajellu. En näe lisäarvoo maksaa tuota hinnan eroa, en kulutuksen yms takia.
                                                          Kaipaisin nyt kokemuspohjaista tietoo, ei mitään mutuja.

                                                          En sano etteikö ne premium renkaat olis hyviä, mutta onko ne hintansa arvosia vs halvemmat merkit.

                                                          Comment


                                                          • Viimeiset "merkki"kesärenkaat oli Pirellin kintturaadot. Ostin kahteen autoon, A6 ja Fiestaan. Kesän ajon jälkeen molemmat sarjat oli vaihtokunnossa! Fiestassa kuluivat kevyessä työmatka- ajossa 1mm/1000km! Maahantuojan mielestä normaalia kulumista. Ajo- ominaisuudetkin oli sieltä ja syvältä. Sen jälkeen on kokemusta noin kymmenestä Linglong- sarjasta eikä voi kuin kehua!

                                                            Comment


                                                              Halpisrenkaat ovat parantuneet viime vuosina paljon eli ero on kaventunut merkkirenkaisiin nähden. Kaikilla renkailla ajaa nätissä kelissä kuivalla tavallista ajoa ilman ongelmia, mutta erot tulevat sitten siinä tilanteessa, kun tarvitaan kaikki mahdollinen pito ja ohjattavuus sekä loogisuus.

                                                              Varsinaisista halpisrenkaista itsellä ei ole kokemusta niissä tilanteissa, missä em. ominaisuuksia tarvitaan, mutta olen ajanut samaa autoa radalla ensin Michelin Pilot Sport 4S:llä ja sen jälkeen Goodyear Asymmetric 5:llä, toki eri kesinä.

                                                              Ensin mainittu on paljon loogisempi ajettava pidon äärirajoilla. Rengas käyttäytyy joka kerta samalla tavalla ja pito irtoaa pehmeästi ja autoa voi ohjata vaikka rengas jo luistaa. GY puolestaan on paljon äkkinäisempi, koskaan ei oikein tiedä irtoaako perä vai keula ja nopeusalue, jossa rengas luistaa jo, mutta on ohjattavissa, on kapeampi kuin Michelinissä.

                                                              Jos minun pitäisi väistää äkkitilanteessa hirveä maantievauhdissa ja autoja olisi tulossa vastaan niin uskon että Michelinit alla olisi paljon paremmat onnistumisen mahdollisuudet.

                                                              Tuossa vielä yksi video, jossa verrataan halpista ja premiumia: https://youtu.be/7Nm9jq8PWFs?si=GGWetleqNaoCAiju

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X