Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat, mutta mitkä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pakko kommentoida Janille, että ei se pinkan koosta ole itselläni ainakaan kiinni, mutta miksi maksaa 3x raheja enemmän jos halvemmalla voi saada tuotteen mikä toimii mainiosti arkiajossa? Itse olen aina ajanut premium-merkeillä ihan vaan koska meiltä töistä ei muita saa, ja monesti saanut pettyä esimerkiksi nyt siihen johtotähteen nimeltä Continental. Nyt ihan ajattelin avartaa kokemuksia ja kokeilla budjettiluokkaa vertailun vuoksi. Onpahan jotain taas mistä rupatella asiakkaiden kanssa sitten kahvikoneen äärellä, mukavampihan se on omia kokemuksia kertoa näiden forumimutuilujen sijasta.

    Comment


      Mulla oli Landsailit A2:ssa, tulivat auton mukaan, kuivalla ihan ok, suht hiljaisetkin 15" koossa. Märällä en tykännyt yhtään, motarilla vakkari päällä aika äkkinäisesti menetti pidonsa, olisin ostanut toiset renkaat seur. kesäksi jos auto ei olisi mennyt AVK:lle.

      Comment


      • Kevään rengastestit 205/55/16

        Tenkniikan Maailma:
        1. Nokian Hakka Blue
        2. Continental Premium Contact 6
        3. GoodYear EfficientGrip Performance

        Tuulilasi:
        1. Continental Premium Contact 6
        2. Nokian Hakka Blue
        3. Dunlop Sport BluResponse

        Ehkä merkittävin huomio molemmissa lehdissä oli, että Continental on menettänyt vesiliirron vastustuskyvyt lähes täysin. Tähän ei ollut vielä maahantuojallakaan mitään selitystä, kun asiasta kysyin. Testitulokset on lähetetty Continentalin tehtaalle.

        Comment


          merkkisetti kestäisi ongelmitta
          Jossain vuosikymmenen vaihteen tienoilla oli Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 renkaat minulla. Niistä hyvinkin ennen sakkorajaa tuli esiin hieman siniseen vivahtava kumi kulutuspinnasta. Etupyöristä tietty ensin kun kuluvat enemmän. Menin sunnuntai ratailemaan ja olin ihmeissäni kun hyvin balanssissa ollut auto oli alkanut puskemaan. Takarenkaatkin sitten kuluivat siniselle kumille ja taas oli auto tasapainossa.

          Comment


          • Noissa kotimaisissa rengastesteissä ihmetyttää se että Nokianit pärjäävät niissä lähes aina hyvin, ja taas ulkomaisissa ovat lähinnä keskiluokassa. Ja nyt tarkoitan kesärengastestejä.

            Comment


              Itse en ole enää hetkeen antanut mitään painoarvoa lehtien rengastesteille. Sen verran niissä on eroavaisuukisia näkynyt eri testien välillä. Muutenkin tuntuu siltä, että rengastestit ovat lähinnä renkaiden markkinointia.

              Yleensä ostan tunnetun valmistajan tekemät renkaat ja en jaksa uskoa, että sieltä ihan paskaa tulisi ulos. Tähän mennessä ei ole tarvinnut pettyä.

              Muutenkin nuo rengastestien erot tuloksissa saattavat olla hyvinkin marginaalisia, eroja joita tavallinen käyttäjä ei ehkä edes huomaa. Mutta testivoittajan ostaja on aina voittaja jo itsekin :)

              Comment


                No tottakai tärkein renkaan ominaisuus on, että voi naapurille/kavereille kertoa, että alla pyörii testivoittajat :)

                Korjatkaa jos olen väärässä, mutta testeissä ilmeisesti testataan aina uusia (käyttämättömiä) renkaita? Vaikka suorituskyky uutena on parempi kuin kilpailijalla x, se ei merkitse että se olisi parempi enää 10 tkm ajettuna, varsinkin kun erot ovat (ainakin niissä uusissa renkaissa) muutenkin melko pieniä. Tärkeämpää siis loppukäyttäjän näkökulmasta olisi renkaan keskimääräinen suorituskyky koko elinkaaren ajalta, ja ylipäätään elinkaaren pituus.

                Comment


                • Rengastestien perusteella kulunut merkkirengas on edelleen parempi kuin kulunut halparengas, vaikka uusi kiinanrengas pitää märällä monesti paremmin mitä joku 3 mm jäljellä oleva merkkirengas. Tämän pohjaan siihen, miten TM:ssä on kuluneita renkaita testailtu. Conteihin en ihan vähässä kummassa kesärenkaina koske, koska tuntuvat aina olevan kulutuskestävyydeltään poikkeuksellisen huonot :) Joka tapauksessa kiinalaiset varmasti menevät aika nopeasti kehityksessä eteenpäin, koska korealainen Hankook oli vielä 2000-luvun alussa keskinkertainen halparengas, mutta tällä hetkellä ominaisuuksiltaan kilpailee testeissä parhainen merkkien kanssa.

                  Ilkan kommenttiin, että nuo samojen renkaiden erot rengastesteissä on kieltämättä merkillinen ilmiö, että rengastestien asetelmiin ei voi kyllä täysin luottaa.

                  Comment


                    Tekniikan Maailman kesärengastestissähän oli verrokkina käytetty kitkarengas ja muistaakseni 4 millin pinnalla oleva muutaman vuoden ikäinen continentalin kesärengas. Monissa mittauksissa tuo käytetty conti peittosi uusia halpiksia. Nyt ei ole lehti käsillä niin en osaa mitään tarkennuksia heittää.

                    Comment


                      Mikähän idea on pitää verrokkirenkaana kitkarengasta kesärenkaalle?

                      Yleisesti ottaen kitkarengas on vesiliirto-ominaisuuksissa, jarrutuspidossa sekä suuntavakavuudessa selvästi laadukasta kesärengasta huonompi.

                      Comment


                      • Mikäs homma tää linglong greenmaxien väärä leveys juttu on? Pitääkö siis ostaa kapeemmat kumit? Eli koko tarvisi olla 235/40 r18, eli onko nämä linglongit siis leveämmät oikeesti, vanteet 8” leveet. Mitä leveyttä ootte laittanu alle?

                        Comment


                        • Koska osa ihmisistä ajaa kitkat loppuun kesällä. Sivistysmielessä siis.

                          Comment


                            Jotkut ajaa kesät talvet kitkoilla. Haluttiin vaan näyttää miten huono idea se on.
                            Tämä siis vastauksena Ilkan viestiin.

                            Comment


                              Varmaan se että jotkin töhöt ajelee huonot kitkansa loppuun kesällä.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja Breach Näytä viesti
                                Mikäs homma tää linglong greenmaxien väärä leveys juttu on? Pitääkö siis ostaa kapeemmat kumit? Eli koko tarvisi olla 235/40 r18, eli onko nämä linglongit siis leveämmät oikeesti, vanteet 8” leveet. Mitä leveyttä ootte laittanu alle?
                                Runko niissä taitaa olla leveempi ja muutenki hyvin leveällä ja pyöreällä olalla, niin näyttää pirun leveälle. Joskus 225/40 koossa vertasin nangkangin vastaavaan, niin pari senttiä näytti kyllä leveämmältä. Tosin voi johtua toki siitä että nangkang on taas sitten kapeammasta päästä + jyrkemmällä reunalla. Kaikki voi toki vaan perustua siis illuusioon. :P Istuu pirun kivasti 9.5 leveälle vanteelle

                                Comment


                                • Kotona taitaa olla linglong ja joku semimerkkikumi ilman vannetta irrallaan ja nankikanki vanteella, niin voin ottaa vaikka verrokkikuvia vkl, kun palaudun kotia.

                                  Comment


                                  • Laitappas tulemaan kuvaa, Nyt alla nankang sportnex as-2+

                                    Comment


                                    • Kerropas kokemukset tuosta Nankangista?

                                      Comment


                                      • Nyt 3 vuosi/kesä menossa, etummaiset tai takimmaiset on jo karvan vajaa merkkien tasolla, en enää muista oliko nuo edessä vai takana. :/ villi veikkaus et ollu edessä, koska etupään pyöränkulmat oli perseellään jotka kävin hiljattain säädättämässä, toisessa parissa on taas ihan hyvin pintaa, ajais varmasti koko kesän vielä. Vaikka rengastus on vaan 225 leveet niin vetelee kyllä aika huolella epätasaisuuksissa, joutuu oikeasti pitämään ratista kiinni, 225/45 r17 talvirenkailla ei ollut mitään ongelmaa niin tuli vähä järkytyksenä tuo vetely. En muista et olis viime vuonna näin villi ollu, onhan nuo tiet kyllä taas talven jäljiltä aika rapees kunnos. 3barin paineilla aika kovat on, 2.8 taas tuntu aika vetelältä, voishan tuota painetta vielä koittaa pudottaa 2.9:siin, melutasosta en niin tarkkaan osaa sanoa, muuta ku et kyllä ne sisälle kuuluu.

                                        Comment


                                        • Voin heittää tähän omat lyhyet kokemukseni Sava UHP2 -kesärenkaasta Audi A5:sen alla. Kumi on saanut AutoBildin testissä maininnan erinomaisen hyvästä hinta-laatusuhteesta jonka vuoksi ajattelin ottaa yhden setin kokeiluun. Sava on nykyään GoodYearin rinnakkaistuote. Asiaa auttoi kun eräs saksalainen firma möi näitä (ilmeisesti vahingossa) 15 euron toimituksella suomeen - siis koko 4kpl kierros. Hintaa jäi 330€/setti (245/40R18). Nyttemmin ovat korjanneet toimituskuluiksi 15/rengas....

                                          Mutta itse kumi osoittautui heti ensimetreiltä ainakin hiljaiseksi renkaaksi ja on myös tien päällä hyvän tuntuinen rengas. Asennus meni orggisvanteille vähäisillä painoilla ja pyörivät koneessakin hyvin tasapainoisesti. Vaihtoehtona oli useasti aiemmin hyväksi havaittu Uniroyalin RainSport3, mutta tämä valinta ei ainakaan ensimmäisen 700km jälkeen kaduta yhtään.

                                          Comment


                                          • Kysyin tuosta Nankangista siksi kun olen ajanut 2 sarjaa NS-2 225/40/18 kumeja loppuun. Aina toiminut, ovat hiljaiset ja muutenkin pätevät. Tuo AS-2+ on saanut hyvät testituloksetkin. Voi olla että luotan omiin kokemuksiin ja laitan taas samanlaiset alle tosin tuumaa isompina. Kokemukset tässä koossa täysi arvoitus ja voi kostautua. Toisaalta, autolla ajetaan vähän eikä hirveän paljoa enempää huvita laittaa renkaisiin. Tässä vaiheessa täytyy huomauttaa että merkkirenkaasta huonompia kokemuksia vuosikymmenen takaa.
                                            Seuraavaan firman autoon kesään mennessä tulee sitten 18" Continentalit ja pääsee hieman vertailemaan.

                                            Comment


                                            • Kävin eilen laskemassa paineet tuosta 3bar:sta 2.9, en olis uskonu et renkaatkin voi olla näin tarkkoja paineista miten ne toimii, vetely väheni huomattavasti, myös kovuus on nyt perstuntumalla just oikee.

                                              Comment


                                              • Ajattelin olla taas erilainen nuori stance- ja madallusvillityksen keskellä, ja tilasin Touaregiin Hankookin Dynapro ATM RF10 -renkaat koossa 235/65/17.

                                                Viime kesänä Passattiin hankin nuo Linglongin Greenmaxit, oliskohan olleet 205/50/17 kokoset, orkkisvanne mahtaa olla sen 7,5" leveä. Lähinnä tuohon leveysasiaan liittyen.

                                                Comment


                                                • Mitä mietteitä, pitäisi laittaa Audi B8 siin 19 tuumaisia kesärenkaita ajattelin Landsaileja
                                                  LS588 UHP 255/35 ZR19 96W onko jollain kokemusta kyseisestä merkistä.

                                                  Comment


                                                    Edellisessä sivussa on keskusteltu niistä.

                                                    Comment


                                                      Uniroyal Rainsport3 pitäisi vaihtaa tällä kaudella johonkin. Nyt kuluneena pitävät ääntä, mikä sinänsä ei ole yllätys. Kovin aktiiviselle kuskille tuo on ehkä hieman liukas rengas kuivalla. Radalle sanoisin, ettei mitään asiaa. Sateella aivan mainio. Pitää kuin tauti ja kertoo hyvissä ajoin, kun alkaa luovuttaa.

                                                      Comment


                                                        Mä oon tykännyt näistä.
                                                        https://kumho.fi/vieriva-rengas-ei-s...as-ecsta-ps91/

                                                        Comment


                                                        • Tuli laitettua jo 3 viikkoo sitten 8x18 Audin viispuolasille Camskillistä tilatut Aoteli P607 235/40. A6 C4 Avantin alla. Hyvin on pelittäny eikä vedä uriinkaan liikaa, etenkin jos ottaa huomioon että tukivarsissa on vanhat puslat. En mitään yllättävää liukkauttakaan huomannu vaikka pakkasella ajelin. M+S merkintä löytyy ja halvimmat mitä sai :D

                                                          Olisin kyllä tilannu 225 jos olisin tienny että raidetangonpään korvakkeeseen jää vain 1-2mm tilaa

                                                          Comment


                                                          • A4 Allroad-13 245/45/18 orkkiskoko ei ole allekirjoittaneen mieleen. Hitusen liian leveät ja kovat renkaat ajella. Voisiko tuohon OEM 18" vanteelle ajatella kapeampaa / korkeampaa kumia? Esim. 225/50/18? Vai onko fiksuinta hankkia tuumaa pienemmät vanteet ja siihen 225/55/17 rengastus?

                                                            Comment


                                                            • Miten leveä vanne on? Mahtuuko jarrut pienemmän vanteen sisälle? Oletko kokeillut hieman matalampia rengaspaineita, esim. 0,1bar pykälissä vähemmän?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X