Ei ne ollut kuin hetken alla, mitä lie 2000km. Kun vaihtoi renkaat loppu vetely. Laitoin nuo sitten vielä toisen auton alle ja ihan yhtälailla veteli. Auto on ja oli alustaltaan tikissään ja kulmat säädetty. Nyt laitoin samaan autoon alle Dunlop Sport 01 eikä ne vetele.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viestiTäällä ei juuri näytä olevan kokemuksia Aeolus renkaista, sellaiset tuli tuossa reilu kuukausi sitten hankittua, malli on AU01 koossa 225/45R17.
Comment
-
Landsaileilla takana 2500 kilsaa.
Ei pahaa sanottavaa. Hiljaiset ja eivät vetele urissa. Pitävät hyvin myös märällä, sitäkin kerran tuli kokeiltua, kun motarilla tulikin yht'äkkiä edellä ajavan perä vastaan.
Tuossa juuri hankitussa B8:ssa on Pirelli Cinturato P7:t. Eri koossa kuin B7:n renkaat, mutta niihin verrattuina Landsailit ovat hiljaisemmat, 235/45/17 ja 245/40/18 vertailu ei kannata.
Comment
-
Auto sai eilen alle Michelin Pilot Super Sport:it koossa 245/35R19. Samalla tuli tehtyä reissu Tampereelta Helsinkiin ja takaisin. Moottoritiellä hiljaisemmat kuin Continental Sport Contact 5P:t enkä havainnut uraherkyyttä, mikä vaivasi Conteja varsinkin tehtaan sport alustalla. Rengas tuntui vakaalta myös paluumatkan kaatosateessa.
Rengasliikkeessä olisivat halunneet väkisin laittaa yli 3 bar paineet, vaikka Michelinin suositus on eteen 2,6 ja taakse 2,2. Tällä hetkellä käytän edessä 2,6 ja takana 2,3 kun tulee ajettua enimmäkseen tyhjällä kuormalla.
Kiinnostavaa nähdä kuinka Michelinit kuluvat kesän aikana. Conteissa oli pintaa jäljellä alle 2mm, vaikka niillä oli ajettu vain kaksi kesää edellisen omistajan toimesta.
Comment
-
Renkaathan ei autossa pääsääntöisesti vetele. Useimmiten vetely johtuu ongelmsita pyöräntuennassa (esim. pehmenneet puslat). Vaihtamaalla renkaita voidaan ehkä kierää ongelmaa, mutta varsinaista juurisyytä ei tuolloin korjata.
Vetelyhän siis syntyy kun rengas haluaisi lähteä seuraamaan tien uraa. Pyöräntuennan tehtävänä on kuitenkin pitää rengas "oikeassa" kulkusuunnassa eikä antaa renkaan viedä minne lystää. "Purevampi" rengas jaksaa vääntää rengasta enemmän, jolloin alustan heikkoudet tulevat paremmin esiin. Kun alle vaihdetaan hieman vähemmän purevat renkaat, jaksaa alustan komponentit taas pitää renkaat riittävän suorassa jotta vetelyä ei synny niin paljoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiRenkaathan ei autossa pääsääntöisesti vetele. Useimmiten vetely johtuu ongelmsita pyöräntuennassa (esim. pehmenneet puslat).
Comment
-
Uskottavuutta snadisti syö kommentit että nuo Dunlopin Sport Maxxit kuluu todella nopeasti ja ovat olleet alla 2000km. Ei mitkään renkaat "kulu silmissä" kahdessa tuhannessa kilometrissä jos on yhtään auton alusta kunnossa. Pitää tietysti mainita ettei kukaan vedä tähän mitään random-vertausta että saahan ne vaikka vartissa sulatettua loppuun jos niin haluaa tehdä.
Alkuperäinen kirjoittaja EJH007 Näytä viestiConti 5 kuluu todella nopeasti, Dunlop Sport maxx rt kuluu silmissä, Michelin PS kuluu nopeasti ja kaikki vetelee urissa.
Paljonkas Eeron B6:lla on kilometrejä takana jos kerta alustakin on kunnossa?
Comment
-
Mulla on b8 avantissa 235/35 19 Yokohama Advan v105 renkaat, jotka kohta 2v vanhat. takana 9,5" ja edessä 8,5" leveä vanne. Etuset kulunut hieman sisälaidasta pyöreiksi, muuten ~5mm pintaa.
Alkukesän ajelin niin, että edessä oli vanteiden ja navan välissä 5mm spaceri ja auto tuntui todella levottomalta ja uraherkältä. Olin jo vaihtamassa renkaita uusiin, kun tuo levottomuus niin häiritsi. Otin kuitenkin nuo 5mm spacerit pois ja auto rauhottui, sekä uraherkkyys katosi kokonaan.
Mulla on noita spacereita ollut monia eri vahvuuksia eri vanteilla sekä renkailla ja koskaan aiemmin en ole huomannut niiden vaikuttavan noin radikaalisti ajettavuuteen.
Kannattaa ottaa siis se vanteen ET luku myös huomioon. Joillain renkailla se näyttää vaikuttavan todella paljon ajettavuuteen, kun toisilla renkailla taas vaikutus ei ole läheskään niin suuri.
Comment
-
Ei tarvitse hake uusia autoja kaupasta kun nämä vanhemmatkin on aina saatu kulkemaan suoraan ilmaan suurempia vetelyitä. Ja renkaita on ollut vaikka minkä merkkisiä eri autojen alla.
Renkaan ominaisuudet toki osaltaan vaikuttavat vetelyn syntymieen, mut yksin ne ei ole syypää siihen. Toki jos vaihdat paljon leveämmän jäykkärunkoisen renkaan ja samalla muutat vielä vanteilla hieman ET:tä niin kyllähän siinä luodaan sopivia olosuhteita puslien riittämättömyydelle. Se että vaihtaa alle pehmeämmällä rungolla olevat rengaat voi auttaa asiaan, mutta sitli se ei tarkoita että esim. Pirelli vetelisi aina.
Yksi iso tekijä vetelyyn on auton raideleveys tai tarkemminkin renkaiden alkapäiden etäisyys toisistaan. Tämä nimittäin vaikuttaa merkittävästi siihen osuuka molemmat renkaat samanaikaisesti tien ajourien laitoihin. Vetely vähenää huomattavasti jos edes toinen rengas pysyy tasaisella tiellä uran reunan sijasta.
Miksi pitää haukkua aina koko merkki paskaksi, jos yksittäisen kokeilun perusteella yksien renkaiden joku tietty ominaisuus ei miellytä? Varsinkin kun haukkujen yhteydessä ei ole mitään mainintaa "testiolosuhteista". Melko oleellisesti tuohon vaikuttaa renkaan leveys/profiili, sekä auto jossa noita käytetään.
Esim. tästä topicissa on ollut paljon hyviä kommentteja Nexenin N3000 renkaista, mutta seassa myös kommentteja että leveämmillä N3000 on sisäreunat kuluneet hampaille. Tällä otannalla ei siis vielä kannata automaattisesti haukkua kaikkia Nexenin renkaita paskoiksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viestiUskottavuutta snadisti syö kommentit että nuo Dunlopin Sport Maxxit kuluu todella nopeasti ja ovat olleet alla 2000km.
Paljonkas Eeron B6:lla on kilometrejä takana jos kerta alustakin on kunnossa?
B6:ssa on 195/65-15 Goodyearit eikä vetele. Aiemmin oli Pirellit 225/45-17, ei nekään vedelleet. Pirellit kului hieman vähemmän 5tkm matkalla mitä nämä Goodyearit, vaikka Pirellit oli alla kevään jolloin asfaltti on talven jäljiltä karkeampaa kuin myöhemmin kesällä.
Sport maxx rt:t oli alla M5:ssa Bemarissa, sitten laitoin ne e39 528i Bemarin alle. M5:seen laitoin seuraavaksi samoille vanteille Conti CSC3 ja vetely vähentyi mutta ei loppunut. Seuraavaksi Nexen N6000 ja vetely loppui täysin, tosin tuli muita ongelmia. Nyt alla Dunlop sport 01 eikä vetele, vanteet samat ja alusta.
Kysyit kokemuksia ja kerroin omani. Osta ne renkaat ja kerro sitten millaiset on.
M5 on ollut mulla n.2v, nyt sen alla pyörii 5. rengassarja vaikka olen ajanut vain n.4tkm. Audissa (ollut alle vuoden) oli viime talvena alla neljä eri talvirengas sarjaa, kesärenkaita menossa kolmas sarja. Viimeisen 5v aikana olen ostanut ja kokeillut n.50 erillaista rengassarjaa eri autojen alla. Tykkään vaihtaa renkaat usein jotta saan kokemuksia eri renkaista.
Comment
-
Ei ole tarkoitus vängätä vastaa, kummastutti vaan kun yhdellä ihmisellä on huomattavasti muista eroava mielipide. Etsin kovasti tuota Autobildin rengastestiä ja lopulta se löytyikin, ja onhan tuolla tosiaan moitittu tuota renkaan kulumista. Tosin rengasvertailu.fi kertoo seuraavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaat/dunlop-sport-maxx-rt
Dunlop Sport Maxx RT on Dunlopin keskisarjan kesärengas jonka myynti alkoi suomessa 2013. Rengas on saanut ristiriitaisia testituloksia ja tulee luultavasti uudistumaan melko nopeasti.
Dunlop Sport Maxx RT kokemukset ja testitulokset
Auto Bild rengastesti 6/2014
Dunlop Sport Maxx RT oli tasapisteillä Goodyearin kanssa vertailun 5-sijalla. Rengas sai tasaiset pisteet kaikilta alueilta.
Se Autobildin testi kulumisesta:
Who would have thought? A to purchase high-priced tires can be quite expected, as the example of Michelin Primacy 3 shows (he is the most expensive tire in the test). The assessment the cost of a tire based fundamentally on the calculation of Mileage. And here lies the Michelin almost traditionally front. The so-called Abrasion test, the colleagues of the DEKRA perform, provides unique numbers. 20 cars Drive (in this case, Peugeot 3008) to the convoy of four vehicles on a distance of about 10 000 kilometers. Thereafter the tread depth is detected via laser measurement and even expected mileage until the minimum tread depth of 1.6 mm (Average of all the main tread grooves on the drive axle) extrapolated. Result in our Test: The Michelin holds over 15,000 km longer than the Dunlop or Bridgestone. To put into perspective the high purchase price, and the Primacy gets at the end even the title € co-champions. For tires with low Mileage and high prices occurs on the other hand as the Dunlop Sport Maxx RT and Bridgestone Turanza T001 for devaluation.Attached Files
Comment
-
Comment
-
Olikos jollain jo (215/45 R17) Goodride West Lake SV308 91W renkaat ollut kesäajossa.
Aattelin kokeilla audin alle. Onko hiljaiset, testit oli positiiviset TM/.DE puolelta.
Edit: Minkä profiilin rengasta alle jos on madallusjouset edessä ja takana. Taitaa olla 45mm ainakin pudottavat edessä, ehkä 50mm. Ei tarkkaa tietoa.
Alla nyt 55-profiin 16" ja aika muhkut edessä ainakin. Tilalle yllämainittava tulossa 8.5" vanteelle, eli pientä venyä.Viimeksi muokannut VWarre-00; 19.7.2015, 12:49.
Comment
-
Onko miten kestäneet Linglong green maxit kulutusta? Nyt alla olevat Nankang NS-20 ovat kuluneet melko reipasta tahtia näyttää siltä, että 15-18 tkm ja sileät alkavat olemaan. 4motion Passatissa olleet alla ja koossa 225/40/18. Seuraavaksi voisi koittaa nuita Greenmaxeja, kun hankinta hinta näyttää olevan melko kohtuullinen.
Comment
-
Linglongit on niin halpoja että oikeestaan ihan sama paljonko ne kuluu. Mutta Golffissa on ollut kesän alla, ei merkittävää kulumista ole vielä tullut meidän ajolla, n. 3000km varmaankin. Itekki arvon että laitanko linglongit audiinki, vai nuo goodridet. Hinta kun on 260-290e. Ei siis suurta eroa. Mutta hiljaset on verrattuna good yearin green effience renkaisiin jotka edelliset oli.
Comment
-
Itse ostin www.rengas-online.com/Kesarenkaat.html tuolta omani ja on toiminut oman Audini alla moitteettomasti :)
Comment
-
Autobild Suomi 9/2015 numerossa oli kesärengastesti: seitsemän sporttirengasta 255/35 - 275/35 R19.
Testivoittaja oli Hankook Ventus S1 Evo.
Juttu oli aika lyhyt, mutta toki Saksan toimituksen tekemä. Testiautona BMW M4. En ole alkuperäistä saksankielistä juttua lukenut. Suomenkielisessä versiossa on jotain outoja virheitä, esim. tulostaulukossa on keskiarvot laskettu jollain tuntemattomalla painotuksella osalle renkaista ( eli väärin).
PDF saksankielisen version lataukseen linkki: http://www.autobild.de/heftarchiv/he...l_5647968.html
Testatus renkaat:
===========
Hankook Ventus S1 Evo
Michelin Pilot Super Sport
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Vredestein Ultra Vorti
Continental Sport Contact SP
Nankang Noble Sport NS-20
Maxxis VS-01 Victra Sport Zero One
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tulikallio Näytä viestiAutobild Suomi 9/2015 numerossa oli kesärengastesti: seitsemän sporttirengasta 255/35 - 275/35 R19.
Comment
-
Lueskellut vielä uudestaan tätä topiccia sekä muutenkin netistä kokemuksia ja loppumetreille selvinny seuraavat:
- Hankook Ventus S1 Evo2 780€
- Nokian Zline 760€
- Goodyear Eagle F1 As2 880€
Hinnat asennettuna ja koko yllämainittu 255/35-19. Jotenkin itseä kiinnostais tuo Goodyear matalan rengasmelun takia...
Comment
-
Mulla on nyt ollut kuukauden päivät alla GY Eagle F1 Assy2:t (225/40R18). Ei oo huonoa löytynyt, rengasmelukin aika miellyttävä. Alunperin pelkäsin että pitävät rajua rengasmeteliä kuten jotkut GY:n ekorenkaat. Renkaan vannesuoja on mukavan reilu, jossei nyt muuten niin ainakin renkaiden varastoinnissa toimii hyvin.
Tuolta 776€ GY:t:
http://www.1001renkaat.com/renkaat-a...5-19/?m=18&s=S
Comment
Comment