Tuskin pätevät mutta ero varmasti vielä kasvaa laatumerkin hyväksi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kesärenkaat, mutta mitkä?
Collapse
X
-
Niin ero kasvaa, hinnassa ja heti todella paljon, ja ei sen laatu merkin eduksi. Omaan audiin laitoin viimekesänä kiinalaiset kumit 19":na ja en osaa kyllä sanoa olisko ne nyt jotenkin erityisen huonot. Olen siis rengaskauppias, ja käytössäni useita autoja, joissa kaikissa eri renkaat rengaskoot tosin hyvin lähellä samoja 18" ja 19":sia.
Mielenkiintoista tuossa tm:n testissä oli hankook, vuosi sitten voitti, nyt 8. Viimevuonna se oli jämäkkä ajaa, ja tänävuonna veltto. Sama kumi siis, valmistus päiväyksessäkin on vain 48 viikkoa väliä. Myös nokia ja conti oli vaihtanut keskenään paikaa, ja samat renkaat kuin vuosi sitten...
Comment
-
Samaan asiaan (Hankook) kiinnitin huomiota. Tuskin nyt kehitys vuodessa on mennyt niin paljon niin monella eteenpäin että "tippui" sijalle 8.? Toki voi ajatella, että ns. edullisilla merkeillä voi olla laadun vaihtelua enemmän...olisko sattunut sitten joku "heikompi" sarja jostain syystä...tai oliko koeajoauto niin paljon erilainen (raskaampi, eri rengaspaineet, erilaiset pyöräkulmat tms) tai rata/olosuhteet että kaikki em. asiat kokonaisuuten suosii jotain ja sorsii toisia...mene ja tiedä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja amatimies Näytä viestien osaa kyllä sanoa olisko ne nyt jotenkin erityisen huonot. Olen siis rengaskauppias, ja käytössäni useita autoja, joissa kaikissa eri renkaat rengaskoot tosin hyvin lähellä samoja 18" ja 19":sia.
Varmasti halpisrenkailla pärjää, kyllähän sitä 50 vuotta sittenkin ajeltiin sen aikaisilla renkailla. Tälläkin foorumilla on henkilöitä, joilla on kokemusta siitä, millaista ***kaa idän ihmeet voivat olla kun sama manööveri, mikä hyvillä renkailla radalla on vielä ollut lämmittelyajoa on halpiksilla johtanut ns. käsiä täynnä olevaan ohjaamoon. Asian kokeneet voivat kertoa tarkemmin jos haluavat. Mutta eipä sitä normaalisti renkaat niin koville joudu, harvemmin sitä hirviäkään joutuu väistelemään ja voihan sitä vesisateessa hiljentää sen 5km/h enemmän, niin ei ole vesiliirron vaaraa.
Se on kyllä totta, että noissa testeissä eri asioita painottamalla saadaan eri tuloksia, mutta ne objektiivisesti mitattavat asiat noissa testeissä ovat hyvin luotettavia tuloksia. Paljon luotettavampia kuin musta tuntuu fiilarit.
Ja muuten, renkaisiin tehdään muutoksia vaikkei mallinimi muuttuisikaan.
Comment
-
Niin siis kyllä sen meikäläinen ajossa ja omissa testeissä huomaa että huonompia ne on, sanoinkin että ei mitenkään erityisen huonot... Varmasti niitä täysin tarpeettomiakin kiinalaisia on, niitä en vähässä kummassa halua edes myydä. Ja väittäisin että minulla on erittäin paljon laajempi näkemys renkaiden eroista kun keskivertokuluttajalla. Erittäin kovissakin nopeuksissa erittäin tehokkailla autoilla, ja vastaavasti ihan tavallisessa ajossa tavallisessa autossa. Sen lisäksi asiakkailta ja tuttavapiiristä kuultuja kokemuksia. Maahantuojalta yms saatua tietoa jne jne. Että ei sun varmaan tarvi mulle kertoa että rengas voi muuttua vaikka mallinimi ei... ;)
Comment
-
Joo joka keväinen ongelma :) tämä totaali skeidan kiinalaisten yleistäminen koskemaan koko idä tuotantoa. Käy hyvin ilmi tm:n testin tuloksien kirjoituksista. Sääli ettei esim. tämä ihan perus ok tason (ei varmaan kukaan huippurenkaaksi sitä ajattele jo hintansa takia) sporttirengas NS2 ole koskaan tetissä mutta täälläkin sivulauseessa se aina rinnastetaan täysin ilman perusteita pohjasakkaan. Ja onhan noita kokemuksia muutaman kesän rata-ajeluissa, olivat parhaat renkaat radalla verrattuna: bridgeen, hankookkiin vastaavilla isoilla matalaprofiilirenkailla. Hankook Rs2 semisliksi oli sitten pidoltaa parempi radalla, tuli ratarenkaaksi lopulta. Sanomatta selvää ettei normiajossa pahaa sanottavaa ole myöskään mutta tuo normiajohan täällä tyrmätään jo täysin muutenkin :) Perusteeton yleistys on turhaa ajan haaskausta.
Comment
-
Varsinkaan kun ei se "laaturengaskaan" autuaaksi tee. Kuten tälläkin foorumilla on esim. Pirelliä kommentoitu, jos Pirellillä ajaa sen 20tkm ja Nankangeilla 50tkm, ei tuo vierintävastuksen aiheuttama polttoineen kulutus ole enää merkittävä. Ja kuten yllä sanotaan, yleistäminen on turhaa, esimerkkejä löytyy puolin ja toisin.
Toinen asia on sitten tietenkin ajo-ominaisuudet. Joidenkin mielestä se, että rengastestin mukaan toisessa kumissa riittää pitoa 5km/h enemmän on automaattisesti ainoa valinta, vaikka hintaero saattaa olla 80€/kumi. Ja näin tekisin toki itsekin, jos raha ei olisi este. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä että sellaiset ääritilanteet, jossa renkaiden ominaisuudet tulevat esiin, ovat niin harvassa että silloin kuskin taidot ovat merkittävämmässä roolissa. Puheet siitä että idän renkaat tappavat, ovat aika höpö höpöä.
Kun itse katselen laaturengasta, arvioin niitä etupäässä meluisuuden määrällä. Halparenkaasta tätä ei kannata odottaa, mutta on sielläkin seassa hiljaisia malleja.
Ja tämä nyt siis koskien normaalia ajoa, jossa kovimmat tilanteet tulee moottoritien rampeissa ja pienillä mutkateillä silloin kun lapsettaa.
Comment
-
Tarkennetaan nyt sen verran, että itse näillä idän ihmeillä tarkoitin juurikin edellä mainittuja Kiinalaisia renkaita. Taiwania tai Koreaa en laske Kiinaksi, vaikka Kiinan tasavalta onkin eri mieltä Taiwanin osalta.
Oliko se viime vuonna, kun joku kiinalainen merkki ei jäänyt TM testissä sentään viimeiseksi, mutta kyllä se aivan eri pisteluvuille jäi kuin ns. tunnetut merkit. Kyllä se vaan tuppaa vieläkin niin olemaan, että vanha sanonta - markalla saa markan osan - pitää paikkansa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ghousti Näytä viestiToinen asia on sitten tietenkin ajo-ominaisuudet. Joidenkin mielestä se, että rengastestin mukaan toisessa kumissa riittää pitoa 5km/h enemmän on automaattisesti ainoa valinta, vaikka hintaero saattaa olla 80€/kumi. Ja näin tekisin toki itsekin, jos raha ei olisi este. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä että sellaiset ääritilanteet, jossa renkaiden ominaisuudet tulevat esiin, ovat niin harvassa että silloin kuskin taidot ovat merkittävämmässä roolissa. Puheet siitä että idän renkaat tappavat, ovat aika höpö höpöä.
Itse ainakin arvostan kesärenkaassa ääritilanteiden märkäpitoa enemmän kuin halpaa hintaa.
...120kmh vauhdissa kun se hirvi hyppää vesikelillä sun auton eteen niin on siihen renkaallakin aika suuri merkitys pysähtyykö/ohjautuuko se auto.
TM-kirjootti rengastestissä:
"Täysjarrutus 120 km/h -nopeudesta vetisellä moottoritiellä kestää testin parhailla noin 75 metriä, jos reaktioaikaa ei oteta huomioon. Silloin kun näillä renkailla varustettu auto pysähtyy, voi testin heikoimmilla renkailla varustetulla autolla olla nopeutta vielä yli 50 km/h."
"Testin parhaat renkaat ohjautuvat ääritilanteissakin varmasti, vaikka kuljettaja toimisi tilanteessa väärin."
Kyllä meillä jokaisella rahaa on mutta se on eri asia kuinka sen haluaa käyttää.
Mä verän ainakin tupakkia ja juon alkomahoolia kuukausitasolla n.100€ arvosta niin kyllä mä tästä summasta voisin (yrittää ottaa) puuttuvat 80€/rengas...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Juhi Näytä viesti...120kmh vauhdissa kun se hirvi hyppää vesikelillä sun auton eteen niin on siihen renkaallakin aika suuri merkitys pysähtyykö/ohjautuuko se auto.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiJärjen puutetta ei testivoittajilla paikata. 120km/h vauhtia, vesikeli ja hirvi, niin ei sillä ole enää mitään merkitystä minkälaista rengasta alla on. Tuossa on hyvä esimerkki siitä, että kun hyvän ja huonon renkaan ominaisuuksissa on suuri ero, niin kuljettaja voi tehdä eron täysin merkityksettömäksi valinnoillaan. Kukaan kunnollinen kuski ei koskaan joudu edellä mainittuun tilanteeseen.
Mikä on kunnollinen kuski ? ...tarkootatko sitä että kun sataa vettä ja kunnonkuski ajaa motarilla ja liikennemerkissä lukee "riista-aidassa aukkoja xx km", hän sitten varautuu näihin elukoohin ja tiputtaa nopeuden 120 kmh --> 80kmh tai jopa vähä alle ? Vai sitä ettei kunnon kuski aja edes vesikelillä ? :)
Comment
-
Itse väitän että "normaali" vesikeli ja tuo väistö ei pitäisi tuottaa ongelmaa, jos siis oletetaan että on aikaa ja tilaa väistää. Jos se hirvi pomppaa juuri siihen 10m konepellin eteen, ei ole edes aikaa reagoida. Monsuuni sateella, jossa vesiliirron uhka on todellinen, viisas kuski sopeuttaa ajonopeutensa tilanteen mukaan. Suuremmaksi uhaksi muodostuu ne kilipäät jotka ajavat kelistä riippuen aina 20km/h ylinopeutta ja ohittelevat mitä vaarallisimmissa paikoissa. Talvirenkaissa kuljettajan taidot korostuvat edelleen, mutta tässä ketjussa ei puhuta talvesta, eikä ajotaidoista, joten unohdetaan ne.
Asiassa on monta näkökulmaa ja kantaa, jossa pointit kallistuu puolin ja toisin. Mutta edelleen väite, että se kiinanrengas on joku massateurastaja, on minun mielestä liioiteltu.Viimeksi muokannut Ghousti; 21.3.2013, 12:27.
Comment
-
Kiina rengasta kehuu vain sellainen ihminen kun ei ole hyvällä renkaalla ajanutkaan. Hyvä rengas pitää niin kesäkuivalla kun rankassa sateessakin auton tiellä, niin kaarteessa, kuin jarrutuksessakin.
Mitä tulee paljon esillä olleeseen ns2 pingpongiin niin taitaa tässä ketjussa löytyä jo aikaisemmin kirjoittettua kokemusta kyseisestä saippuapalasta. TM oliko nro5 missä testattiin renkaita, kyseisen valmistajan rengas oli joka osa-alueella huono mikä pitää paikkaansa.
Ja myös esillä ollut hankook rs2 ei ole varsinaisesti semi-slicks, ihan normaali kovemman ajon rengas se on.
Semi-slicks on esim toyo r888 tai yokohama a048 tyyppinen pehmeä rengas jossa ei ole juuri kuviota poistamaan vettä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jonde Näytä viestiKiina rengasta kehuu vain sellainen ihminen kun ei ole hyvällä renkaalla ajanutkaan. Hyvä rengas pitää niin kesäkuivalla kun rankassa sateessakin auton tiellä, niin kaarteessa, kuin jarrutuksessakin.Viimeksi muokannut Ghousti; 21.3.2013, 20:51.
Comment
-
Osaako joku sanoa onko testituloksia pari kesää käytetyn merkkirenkaan ja uuden edullisen renkaan välillä? Jos samalla rahalla valitsee noiden välistä, niin kummalla saa paremman vastineen rahalle? Maalaisjärjellä voisi uskoa, että uusi olisi aina uusi. Jos ei muuten niin urasyvyydessä ja kumin tuoreudessa.
Turvallisuusasioissakin voi johonkin vetää rajan, mihin itse sen kokee tarvitsevansa. Turvallisuudella on erittäin helppo perustella aina vain lisää pientä lisäsijoitusta. Usein löytyy vielä joku parempi rengas, joka maksaa satasen enemmän kierrosta kohti siihen toiseksi parhaaseenkin nähden. Miksi ei ostaisi sellaista? Entä siitä vielä kalliimpi, onko se vielä parempi vaikka siitä ei testituloksia olekaan? Sen lisäturvallisuuden, jota saa rahalla, on joskus ulosmitattu sillä, että luotetaan parempaan renkaaseen enemmän. Tärkeintä kuitenkin on se, että jokainen autoilija tietää autonsa ja renkaidensa ominaisuudet ja osaa ajaa sen mukaisesti. Edullisillakin renkailla pärjää, jos osaa huomioida sen puutteet ajotavassaan toisin kuin merkkirenkaita äärirajoillaan vievä kuski, jolla pelivaraa ei enää ole.
Tällä hetkellä oma rahatilanne ei pakota enää ostamaan hinnat alkaen malleja, vaan valitsen sen, josta mielestäni saan sopivan vastineen rahalle ja ominaisuudet riittävät omaan käyttööni. Toki voisin ostaa sen testivoittajan, mutta enhän ole asentanut kotiinkaan ympäri talon nauhoittavaa kameravalvontaa enkä ole ostanut jokaiseen huoneeseen sekä häkä- että savuvaroitinta. Pelastusliivitkin ovat toistaiseksi olleet perinteisiä eikä paukkuliivejä.
Comment
-
Mulla oli 4f:ssä contisportcontact 5 renkaat kun ostin. En nyt niin erikoisen hyväksi väittäis (näyttävät maksavan siinä 245/40/18 koossa suomen maassa melkein tonnin) verraten b5:ssa olleisiin falkenin ziex912 225/40/18 renkaisiin jotka makso pari vuotta sitten 320€. Ite panostan ennemmin talvirenkaisiin ja ostan "keskiluokan" kesärenkaat.
Comment
-
Useimmiten jokaisella on ne parhaat renkaat, jos ne on itse valittu ja maksettu. Käytettynä mukana tulleet ovat sitten jotain siltä väliltä.
Se että rengas on musta ja pyöreä, pitää ilmaa ja on naarmuja ulkopinnalla ei tee siitä hyvää. Korkea hintakaan ei tee hyvää, mutta mahdollistaa sen. Kuljettaja pystyy ulosmittaamaan renkaan kaikki ominaisuudet omalla toiminnallaan.
On ihan kamalaa lukea tätä jeesustelua mikä on hyvä testissä ja mikä mun miälestä ku se toimi iha hyvi.
Olen pariin miljoonaan kilometriin ehtinyt ajamaan renkaan ja toisenkin niin hitaasti kuin kovaa. Paljon on tiellä ollut tivolia järjestämässä ennakoimatontakin. Kokemuksesta opittuna ettei pimpom tarjoa pitkäkestoista voittajaa. Jos jarrutusmatkassa satasesta on eroa 4 metriä, tarkoittaa se että kaveri vetäisee 30kmh vauhdilla pysähtyneen itsesi ohitse.
Comment
-
Ei pärjänny Nankang NS2:
http://www.reifentrends.de/autobild-...test-2012.html
Ja sama kääntäjällä jos saksa ei taivu:
http://translate.google.fi/translate...2.html&act=url
Kyseessä Autobildin testi.
http://www.autobild.de/bilder/20-zoe...0-2899011.html
Comment
-
Jeps noita tuloksia on maailmalla näkynyt, sopinee myös hyvin oman kokemuksen kanssa. Kuivalla syö jopa kalliimpia, radalla tuon huomasi ja kun runkokin oli omien verrokkien jäykin. Märällä taas ei parhaimmillaan, minkä huomaa myös ajossa, jos oikein pinnistää ;)
Märällä ei ole kyllä tuottanut ongelmia epävakautena mutta jos asiaan liitetään sekin pointti, että talvella autossani on saksan kitkat ilman ongelmia myökin, niin saatan jopa uskaltaa ajaa jatkossakin kiinakumeilla ja sen myös teen :) Kaikki on suhteellista..
Olen muuten tehnyt vesikelillä hirviväistön täysjarrutuksella noilla motarilla, meni ihan ok ja tässä ollaan vielä pilven tällä puolella.
Mutta eiköhän tämä vakio nilityksen aihe ollut taas tässä tältä vuodelta. Ostakaa kukin parhaat renkaat, jokainen budjettinsa mukaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiKiitos Jonde selvennyksestä !
Mennyt kestotilaajalta ihan ohi silmien TM:n NS2 renkaan testi ja tallista myös löytyvä R888 rengassarja on sitten ilmeisesti huono ja pitää heittää paaliin, jos tuohon ensimmäisen lauseen selvennykseen on uskominen :)
Ja on kiva että, heti kaikki halvimpien renkaiden omistajat käy päälle, taitaa monelle upota kommentit erittäin syvälle ja satuttaa kun ei voi vahinkoa laittaa kiertämään.
Ja monesti ihmettelen että pitää ostaa kalliit ja isot vanteet, sitten päälle ostaa halvinta mitä kaupasta saa.
Comment
-
Itsekin olen Nankangeilla ajanut pari sarjaa ja kokemukset ovat samanlaisia kuin Mikolla, paitsi että radalle en niitä raahaisi. :) Erään foorumilaisen tokaisemassa "normaalissa kaahausajossa" nuo toimii ihan hyvin, märkäpito on mitä on. Hätätilanteisiin en ole joutunut, toivotaan etten joudukaan. Itse en ole sellainen ihminen, että jaksan ressata siitä, että jos joudun elämässäni ehkä väistämään hirveä niin valitsen renkaat sen perusteella. Valitettavasti se raha merkkaa kuitenkin jotain.
Viime kesän ajelin Falken FK452:lla. Hinta on niilläkin halpa, mutta omien kokemusten perusteella ei ole hirveästi Nankangia kummemmat. B6 Avantissa on Pilot Sport 2:t ja en nyt silläkään ole huomannut, että ne kunnostautuisivat aiempiin Kumhoihin verrattuna muussa kuin rengasmelussa.
Olen sitä mieltä, että aika harvojen renkaiden välillä on sellaisia eroja, mitä huomaisi katuajossa selvästi. Märkäpito on yksi sellainen asia, minkä varmasti huomaa. Muiden erojen selvittämiseen pitää mennä testiradalle ja suorittaa niitä testejä riittävästi. Niiden perusteella voi sitten jokainen tehdä päätöksen, että onko vaikka muutaman metrin lyhyempi jarrutusmatka tai sekunnin nopeampi ratakierrosaika niitä ominaisuuksia, joita itse arvostaa. Vai meneekö lompakko kaiken edelle. Jokainen varmasti ymmärtää, että kolmella pennillä ei saa huippurenkaita. Itse ymmärrän kyllä sen, että jos ostetaan autoon 1000 e vanteet niin ei se väärin ole ostaa 400 e renkaita 900 e renkaiden sijaan, jos sellaisilla omassa käytössään pärjää.
Että jos puhuttaisiin kuitenkin niistä renkaista eikä siitä, miten tyhmä joku on, jos ostaa Linglongit Continentalien sijaan. Siihen voisin sanoa, että ainakin tuon VilleP:n testin perusteella Reifenversandin halvimman pään rengas N8000 ei ollutkaan ihan pöljä valinta. No, siitähän sen näkee kesällä.
Comment
-
Onko jossain ihan yleistä testiä, minkälainen ero vierintävastuksessa on 225 ja 235 renkaan välillä? Tai ylipäätänsä näillä koon muutoksilla.
Kumpi näistä on se Audin "normaalikoko", 235/35R19 vai 225/35R19. Ja kumpaa yleisö suosittelee? Taitaa kapeampi olla normiajossa kaikin puolin järkevämpi vaihtoehto, kun ulkonäkö jätetään huomioimatta?
Comment
-
Riittäkö muuten noissa 225/35 tai jopa 30 kumeissa kantavuus ? 235:lla itse ajelen. Ja Jondelle taas kiitokset täsmennyksistä ! On muuten yhden kulkineeni kesärenkaat R888:set ihan jees toimii, toisessa on huippumerkin testivoittajat ja kolmannessa Nankang Ns2:set. Kaikki toimii ok käytössään, jeesustelut voin jättää viisaammille.
Comment
-
Yksi vastaus otsikkoon
Kesärenkaat mutta mitkä?
Tulipa mieleen threadia lukiessa: rengasvalinta on myös hiukan muidenkin tielläliikkujien asia. Siksi toivon (luonnollisesti) että takana-ajavalla tai lapseni ohi kaartavalla on joko 1) maalaisjärkeä ja pitävät renkaat alla tai 2) jumalan ominaisuudet jos alla on hinta edellä ostetut testihäviäjät.
On mielestäni outoa että palstan Audi-kuskit jotka ottavat autonsa sänkyynkin viereensä, hankkivat kriittiseen pisteeseen erityistä huonoutta säästääkseen pari satasta.
Eli vastaus threadin otsikkoon: hanki saatavilla olevan tiedon perusteella hyvät renkaat. Luulen että rengastestit ovat luotettavampia kuin kauppiaiden sanat.
Comment
Comment