Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ajovalo väpättää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 ajovalo väpättää

    Viime katsastuksessa tuli korjauskehotus kuskinpuolen lähivalon kiinnityksestä. Eli iskaritestissä seinää vasten huomas kuinka valokuvio pomppii "töyssyissä" aika reilusti. Toisellakin puolella oli sama ilmiö mutta ei niin pahana.

    Polttimo oli kunnolla paikoillaan ja koko umpio (ei-xenon) myös tiukasti paikoillaan ja kiinnitysruuvit kireällä.

    Tänään irrottelin umpion ja katselin mikä siinä voisi olla vikana. En kuitenkaan heti huomannut mistä tuo väpätys voisi johtua. Eli ei löytynyt mitään irtonaisia osia tai murtuneita kiinnikkeitä. Käsin tunnustelemalla hyvin vaikea sanoa että mistä se antaa periksi. Korkeudensäätömoottorin tapissa oli ihan aavistuksen verran klappia mutta ei oikein jaksa uskoa että tuo voisi siitä johtua. Vai voiko?

    Ehdotuksia?

  • #2
    Voisin ehdottaa katsastuskonttorin vaihtoa. Iskaritesti ravisuttaa autoa sen verran, että tottahan valokuvio nyt hiukan tutisee seinällä. Jos kerran polttimo ja umpio ovat kiinni, lie kyse katsastajan nipotuksesta, mikä ei ole ihan tuntematon ilmiö.

    Korkeussäätömoottorin pienellä holkkumalla tuskin on merkittävää vaikutusta, kyllä asiaan vaikuttavat välykset ovat selkeästi tunnettavissa, jos niitä on.

    Comment


    • #3
      Tuo huomautus tuli itseasiassa vuosi sitten, nyt pitäisi mennä suorittamaan tämän vuoden katsastus ja onhan se ikävää jos vanhat viat ovat edelleen korjaamatta :) Mutta eipä tuolle mitään ratkaisua ollut niin jäi korjaamatta...

      Täytyy kyllä myöntää että joskus pimeällä töyssyihin ajaessa huomaa itsekin että valot heilahtavat aika paljon. Tästä syystä aloin hieman miettiä että onko siellä nyt kuitenkin joku rikki. Samoin tuon heilahduksen huomaa parkisssa ollessakin kun hieman kopauttaa umpiota kun valo on päällä. Tosin pitäähän siinä vähän löysää ollakin että pysyy polttimot ehjänä.

      Comment


      • #4
        Omaanki autoon tuli korjauskehoitus toukokuulla, vänkäripuolen vapinasta. Mitään selkeetä vikaa ei löytyny. Hyviä ideoita otetaan myös vastaan, jos joku on ratkaissut ongelman.

        Comment


        • #5
          Vapiseeko/täriseekö vain tyhjäkäynnillä?

          Olen katsellut vanhempien 3BG TDI:tä, että valot vapisee aivan jumalattomasti tyhjäkäynnillä.

          Huomautusta siitä ei koskaan ole tullut ja millä toisaalta menet korjaamaan ongelman, joka siinä varmaankin on ollut uudesta saakka.

          Comment


            #6
            Itsellä ei juuri tärise (mitä nyt hieman kuopissa), mutta olen nähnyt uudempia yksilöitä joissa oikein ihmetyttää kuinka paljon kuopat jne. vaikuttaa. Tämähän lienee vain xenonien ongelma, kun kuvio on niin selkeärajainen. Aika jännä jos iskaritestissä asiasta huomautetaan, koska usein ei ole edes mitään seinää josta kuviota tutkia (ts. vain osa konttoreista voi ylipäätään ottaa asiaan kantaa). Katsastuskonttorin vaihtoa suosittelisin jos ei vaikuta siltä että olisi ihan oikeasta viasta kyse.

            Jos korkeussäätö toimii moitteettomasti (automaattisäätö tietysti testataan leimalla) ja umpio on kiinni, niin eipä siinä hirveästi pitäisi vikakohteita jäljellä olla. Voisiko linssimekanismin "laakeroinnissa" olla jotain häikkää? Entä kiinnityksessä korkeussäädön moottoriin esim. klappia?

            Comment


            • #7
              Itselläni moottorin kierrokset ei tuohon vaikuta, lähinnä töyssyissä tuo ilmenee.

              Korkeussäätö toimii ja kaikki kiinnikkeet umpion sisällä vaikuttavat ehjiltä, tosin en ole koko pakettia purkanut vaan siitä polttimonvaihtoluukun kautta koitin klappia etsiä. Korkeussäätömoottorin tappi pysyy siinä umpion hahlossa tiukasti kiinni. Itse korkeussäätömoottorissa tosiaan tuntuu todella pieni välys, mutta olettaisin sen olevan normaalia enkä jaksa uskoa että se vaikuttaisi noin paljoa.

              Comment


              • #8
                Olen katsellut vanhempien 3BG TDI:tä, että valot vapisee aivan jumalattomasti tyhjäkäynnillä.

                Huomautusta siitä ei koskaan ole tullut ja millä toisaalta menet korjaamaan ongelman, joka siinä varmaankin on ollut uudesta saakka.
                Passattiinhan saa ihan marmorilta semmoisen pienen kiilan mikä survotaan umpion päällä sijaitsevaan pieneen koloseen. Sitten lakkaa tärisemästä.

                Onhan siellä varmasti myös umpion sisus kiinni kunnolla. Tökit sitä sieltä luukusta vähän joka kulmasta, ettei siellä ole joku nivel irti tai poikki. Nimittäin jos polttimon vaihto on teräsmiehen voimia vaativa suoritus, niinkuin se joskus joissain on, eli liitin tai polttimon jousi on aika pirun tiukka, saattaa vahingossa tuupata umpion sisukalut irti jostain nivelestä.

                Sanoit myös että säätömoottorissa on pientä klappia. Toimiihan se muuten? nostaako valokuviota yhtä paljon kuin toisessa umpiossa ja suunnilleen samanaikaisesti?

                Comment


                • #9
                  Polttimoiden vaihto on helppoa, ei vaadi voimaa ja polttimo on hyvin esillä (kunhan ensin irrottaa sen koko valon....)

                  Korkeudensäätö toimii molemmilla puolilla samanlailla, tosin toinen valo näyttää kokoajan vähän ylemmäs mutta en tiedä pitääkö sen ollakin niin?

                  Edit: ja tosiaan tuon säätömoottorin klappi on tosiaan sitä luokkaa että sen huomaa vasta kun moottorin on ottanut irti, ja kokeilee käsin liikuttaa sitä vihreää tappia. Olettaisin että se pieni välys johtuu vain ko. kikkareen mekaanisesta rakenteesta.
                  Viimeksi muokannut frozen; 26.8.2009, 13:03.

                  Comment


                  • #10
                    Lauri, tiäkkö sille kiilalle virallista nimeä? Isännän 3BG:ssä väpättää kans aiva kiitettävästi valot.

                    Comment


                    • #11
                      tosin toinen valo näyttää kokoajan vähän ylemmäs mutta en tiedä pitääkö sen ollakin niin?
                      Ojanpuoleisen valokeilan tulisi näyttää hieman pidemmälle, jos se oikein menee.

                      Comment


                      • #12
                        Lauri, tiäkkö sille kiilalle virallista nimeä? Isännän 3BG:ssä väpättää kans aiva kiitettävästi valot.
                        Enhän minä sitä enää muista, mutta kun kertoo että tarvii juuri tuohon passattiin umpion tärinät korjaavan kiilan niin eiköhän ne sen joko työnvastaanotossa tai varaosatiskillä joku tunnista mistä on kysymys. Muistaakseni sen kiilan piti näkyä ihan etkan kuvassakin, kohdassa halogen headlight.

                        Edit: vagcatin mukaan se olisi 3B0941042, hintaa vissiin parisen euroa.

                        Comment


                        • #13
                          Omassa B6:ssa tärisee kyllä valot selvästi, kun on riittävän kuoppaista.

                          Comment


                          • #14
                            En tähän ongelmaan mitään ratkaisua keksinyt. Otin kyllä umpion uudestaan irti ja hetken aikaa ihmeteltyäni totesin sen olevan ehjä.

                            Kävin sitten vuosikatsastuksessa tällä kertaa toisella konttorilla, ja läpi meni ilman huomautuksia.

                            Jonkin sortin ongelma tämä kyllä tässä korimallissa on, toissapäivänä tuli vastaan yksi B6 jossa valot heilahtivat kuoppiin ajaessa häiritsevän paljon. Nooh, katsotaan taas vuoden päästä uudestaan, jos ei tule leimaa :)

                            Comment


                            • #15
                              Tänään tuli Passattiin nuo kiilat. Onko kellää tarkkaa tietoa tai kuvaa mihin väliin ne lykätään? 3BG kysees siis.

                              Comment


                              • #16
                                Itse asiassa otin kuvankin ihan sitä varten =)

                                Kuva kiilasta paikallaan.


                                se pitää painaa ihan siihen tasolle asti sitten ja kiilapuoli auton perää kohti. Aika tiukka menemään.
                                Viimeksi muokannut LauriJT; 8.9.2009, 06:21.

                                Comment

                                Working...
                                X