Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ89 Coupen käsijarrun elvytys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ89 Coupen käsijarrun elvytys

    Terve

    Katsastus lähenee ja käsijarru tarvisi saada toimimaan siihen mennessä. Satulat löytyvät takaa.
    Sanotaan suoraan niille ketkä ymmärtää että, käsijarru on aivan ryytynyt.
    Eli kun käsijarrua vetää niin se ei vaan yksinkertaisesti pidä. Ja satulassa olevat osat ei liiku.
    Jarrusatuloista on liikuteltu ja hakattu liikkeelle edes vähäsen liu'ut jotka olivat aivan jumelissa. Samalla käsijarrun vaijerit eivät liikkuneet minnekkään jotka sain toimimaan kunnnon rasvoilla ja veivaamisella edes takaisin.
    Vasemman puolen sain jotenkin pelittämään kun jarrusatulassa olevaa vipua tarpeeksi hakkasi. Mutta oikea puoli ei suostu pitämään. Mikä olisi avuksi? Onko mitään keinoa kun ostaa uudet satulat.
    Entä löytyykö tuohon vm89 coupeseen käsijarrun vaijereita motonetistä? Vai onko nuo kaikki tarkoitettu porrasperäiseen 80:een?

  • #2
    Varmin keino on laittaa uudet satulat taakse. Vanhatkin kyllä pystyy purkamaan ja putsaamaan, varaosiakin sai jokunen vuosi sitten ainakin. Ongelmahan on juurikin se vipu, johon vaijeri menee (ja jota joutuu kopistelemaan). Vipu ruostuu ajan mittaan ja jumittaa. Omasta autosta sain kässärin elvyteltyä kuntoon purkamalla, putsaamalla ja vaihtamalla tiivisteet. Lisäsin vielä rasvanipat, jotta vipuja saa voideltua. Foorumilta löytyy paljonkin juttua takasatuloiden korjaamisesta.

    Comment


      #3
      Budwegilta löytyy asiallinen korjaussarja. http://www.budweg.com/budwegweb/en/ Korjaus on vähän hankala homma, mutta onnistuu.

      Comment


        #4
        Eihän tuossa ole muuta hankalaa kuin se että pitää omata riittävän pitkänokkaiset lukkorengaspihdit jotta saa sen säätömokkulan männän takaa irti. En ainakaan muista että se purku ja kasaus olisi mitenkään ylivoimainen ollut typ89:ssäkään.

        Itse sain ainakin rasvanipoilla satulan pelaamaan vallan hienosti, ja pelaavat vieläkin tämänhetkisellä omistajalla. Opiskelijabudjettiin kun ei sopinut uudet satulat silloin, niin joutui itse tekemään korjauksen.

        Comment


          #5
          Juu eihän siinä ole mitään muuta kuin se lukkorenkaan asennus, mutta siihenkin saa tuhrattua hyvin aikaa. :)

          Comment


            #6
            Tietenkin tuossa tapauksessa kannattaa satsata hyvälaatuisiin ja oikeanlaisiin lukkorengaspihteihin, eikä se sittenkään mikään pudota-paikalleen-homma ole, mutta ihmisen tekemiä nuokin on. :)

            Tunnustettakoon, että tuhrasin siihen kyllä varmaan ensimmäisellä kerralla tunnin pelkkään lukkorenkaan irrotukseen onnistumatta, sitten hain oikeanlaiset pihdit ja otin lukkorenkaan liikkeen pihassa ensimmäisellä yrittämällä pois.

            Comment


            • #7
              Minkäslaiset noi oikeanlaiset pihdit sitten on? Entäs onkos minkäänmoisia ohjeita missään noiden satuloiden huoltamiseen? Kun en ole koskaan ennen purkanut satuloita, ettei nyt ihan pieleen heti menis :D

              Comment


                #8
                Täällä ohjeita hommaan. Pihtien tulee olla mahdollisimman pitkänokkaiset suorakärkiset puristavat lukkorengaspihdit. Jos on mahdollista, ota satula irti, pura mäntä irti ja mene työkaluliikkeeseen sovittelemaan pihtejä lukkorenkaaseen.

                Comment


                  #9
                  Lukkorengashan lähtee irti ja menee paikalleen vaikka pienillä meisseleillä, suurin ongelmahan on saada se jousi painettua kasaan jonka kyseinen lukkorengas pitää paikallaan.
                  Tuostakin toki selviää muutamalla isolla prikalla, pultilla ja muttereilla tehdyllä puristimella.

                  http://20v.org/brakere.htm

                  Comment


                  • #10
                    coupen käsijarruvaijerin vaihto!

                    Kummonen homma on vaihtaa coupessa käsijarruvaijeri? Satulan päästä hyvinkin selkeä homma ja kaikin osin muutenkin, mutta lähinnä tuo että missä on vaijerin toinen pää? käsijarruvivultahan lähtee tanko ja menee auton alle? Paljonko purettavaa siellä alla että saa sen pään käsille?

                    Comment


                    • #11
                      Eipä se mikään ihmeellinen homma ole.
                      Yksi lämpösuoja pois kartaanitunnelista ja sitten näkyykin jo paljon. Kartaani on ikävästi tiellä ja jos vaijerien lukitussokat on vielä paikoillaan vaijerissa, tuo ne hieman omaa hankaluutta hommaan, mutta eivät silti ole mahdottomat saada irti. Itse olen kriminaali ja jätän nuo sokat pois, sillä minnekkäs se vaijeri sieltä välistä putoaisi jos on vain säädetty oikein.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitokset, näin vähän ajattelinki. meinasin vaa et tarviiko ruveta putkea yms. irrotteleen.

                        Comment


                        • #13
                          Samaa ongelmaa täälläkin. Alkanut kyrpimään tuo käsijarrun elvytys joka kevät ennen katsastusta ja ajattelin laittaa kerralla oikeasti kuntoon, eli uudet levyt, palat, käsijarrun vaijeri ja satulat. Coupessahan kaikki jarruosat samoja kun samanikäisissä kasikympeissä?

                          Jarrulevyt
                          Jarrupalat
                          Käsijarruvaijeri
                          Jarrusatulat

                          Puuttuuko listasta vielä jotain mitä kannattaisi vaihtaa? Autona siis vajaaveto Coupe NG-koneella.

                          Comment

                          Working...
                          X