Toisaalta noin uuden auton pitääkin kiiltää :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Zaino autonhoitotuotteet - Kokemuksia?
Collapse
X
-
Nyt viikonloppuna vahataan yksi punainen auto josta on väri aika pahasti haalistunut. Kuvia tulossa.
EDIT: Ko auto olis jo myllytyksen tarpeessa syvin naarmujen takia mutta omistaja haluaa kokeilla Zainon tehoa samoin minä.
Comment
-
kkuusi
Miten onnistuu yksittäisten tuotteiden käyttö, vai vaatiiko Zainojen toimiminen, että koko repertuaari käydään läpi? Meinaan, että kiinnoistaisi nuo Zainot puhdistusmielessä, jotta saisi uudistettua 6-v vanhaa hieman naarmuuntunutta mettalinhohtopintaa kotikonstein. Ajattelin seuraavaa: Z-18 clay bar putsaus alle ja Z-5 "myllytys" päälle. Mitä mieltä?
Comment
-
Anonyymi
Niinkuin jo sanottiinkin niin kuvien vertailu on tosiasiassa hyvin hankalaa johtuen kuvakulmista, valaistusolosuhteista ym ym ym, jolloin pienetkin muutokset olosuhteissa voivat vaikuttaa paljonkin siihen miltä itse kuva näyttää.
Mutta se lienee kuitenkin varmaa ettei se maalipinta nyt ainakaan huonommaksi Zainolla näytä menevän.
Vanteita ei sentään tainnut Zaino muokata noin paljoa..tai jos erot vanteissa on Zainon ansiota niin sitten minäkin tilaan sitä välittömästi ja useita purkkeja :) :) :)
Comment
-
Helpoin ratkaisu on laittaa seuraavasti:
Z-18 Claybar puhdistaa maalipinnan
Z-7 pesuaine
Z-1 Pohjavaha (primer)
Z-2/Z-3 vaha
Z-6 Gloss
jatkossa sitten hoito
Z-7 pesu
Z-6 Gloss
Tällä setillä maalipinta suojetaan vahalla ja pysyy hyvänä. Zaino on sen verran riittävää että joskus kandee ajatella jos ostaisi kaverin kanssa setin ja pitäisi viikonlopun hinkkaussessiot. Näinkin pääsee hyvin alkuun.
En ainakaan suosittele eri tuoteperheiden sekoittamista. Toki Z-18 voi käyttää AG tuotteiden kanssa eli puhdistaa ClayBarilla, pesee auton AG pesuaineella ja sitten laittaa AG; vaha päälle.
EDIT: Vanteisiin tulee samanlainen kiilto mutta niitä kanttari ihottumia ei tietenkään peitä. Naarmuuntuneet vanteet saa hyvin putsattua vanhalla ClayBarilla jarrupölystä.
Comment
-
Anonyymi
Mihinkäs tämä Z-18:n puhdistava vaikutus perustuu?
Meinaan vaan sillä että mikä siitä tekee paremman kuin muiden valmistajien vastaavat aineet?
Entä sitten tämä Z- "mikä se nyt olikaan" joka hävittää(tai ainakin vähentää) maalipinnasta ne kiusalliset pienenpienet hiusnaarmut..mihin sen toiminta/vaikutus perustuu?
Kiiltoa en ole pitänyt ongelmana tähänastisillakaan vahoilla joita olen käyttänyt (pääasiassa AG), enkä myöskään pinnan/käsittelyn kestoa, mutta noita hiusnaarmuja en ole onnistunut kovin hyvin ainakaan AG:llä peittämään kuin hetkellisesti.
Punainen maalipinta kun on mahdottoman herkkä juuri noille hiusnaarmuille..niiltä en ole onistunut välttymään vaikka olen kuinka huolella ja varovaisesti koittanut maalipintaa vaalia. Itseasiassa niitä oli maalipinnassa jonkin verran jo auton luovutushetkellä..joten olipa niitä syntynyt jo luovuspesujen/vast yhteydessäkin.
Jos Zainolla saa edes jollain lailla pitempiaikaisesti nuo hiusnaarmut kuriin niin saatan hyvinkin siirtyä pikaisesti Zainon tuotteiden käyttäjäksi..
Comment
-
Jani,
En tiedä mihin tuo ClayBarin toiminta perustuu, koska en ole siihen sen paremmin perehtynyt, mutta idea on että sillä hinkataan liukasteen kanssa koko maalipinta läpi, jonka jälkeen pinnasta tulee sileä. Kovin suosittuja tuntuvat olevan jenkkilän markkinoilla. Auton "yläosasta" ei paljoa likaa tullut, vain vähän, mutta kun päästiin kylkilistojen alapuolelle, jotka olivat meikäläisellä kuin hiekkapaperia talven jäljiltä, ClayBar tuli aivan mustaksi siitä pienestä töhnästä mitä maalipinnasta lähti, vaikka pinta oli jo näennäisesti puhdas. Tuo siis toimii eräänlaisena likamagneettina.
Vähän eka hirvitti käydä hinkkaamaan maalipintaa tuollaisella käppyrällä, mutta ei siitä naarmuja jäänyt, tosin käytin aika monta suihkepullollista liukastetta ja vietin auton parissa 3 tuntia ton ClayBarin kanssa :)
En tiedä miten nuo hiusnaarmut vahakerrosten lisääntyessä peittyy, mutta mulla on nyt 2 kerrosta Z-5:sta ja 2 Z-2:sta, eikä tuo missään nimessä kaikkia hävitä, mutta hieman kuitenkin poistaa niitä.
Comment
-
Anonyymi
Jep..
Ne hiusnaarmut ovat ilmeisen vaikeita poistaa..ja vaikka ne myllyttäisi pois, niin ilmeisen helposti ne ilmaantuu takaisin..eli aika vaikea niitä kai on välttää.
Itselläni on maalipinta näennäisen hienossa kunnossa..ainakin tutut,työkaverit ja tuntemattomatkin sitä aina toisinaan ihastelee ja kummastelee millä se on kiillotettu ym ym..ja ihan ok se periaatteessa onkin, mutta odottakaas kun aurinko sattuu paistamaan sopivasta kulmasta tai kun ajaa auton talliin ja pistää tallin katossa olevan kirkkaan valon päälle niin johan sitä herkempää aurofriikkiä alkaa heikottamaan se hiusnaarmujen määrä..
En sitten tiedä mistä se loppujenlopuksi johtuu..maalipinnan värillä lienee melkoinen merkitys, koska edellisessä autossa väri oli "mersunhopea-metallihohto" ja siinä noita kiusallisia naarmuja ei käytännössä näkynyt lainkaan missään valaistusoloissa. Lienee siis niin että (vaaleat) metallivärit ovat tässä(kin) suhteessa näitä perusvareja parempia?!
Comment
-
ClayBar puikko on kuin muovailuvahaa ja sisältää paljon juuri niitä vaha-aineita joita on itse Zainon vahoissa. Se puikko imee itseensä likaa, juuri sitä likaa mitä ei näy maalipinnassa paljaalla silmällä. Jarrupöly ja nastoista irronneet metallihiukkaset jää kiinni maalipintaan ja alkaa ruostuttamaan. ClayBar tarraa kiinni niihin ja hups sun puikko on aika mustana. Pinnasta tulee se sileä pinta mikä oli ennekin. ClayBar ei poista naarmuja vaan se puhdistaa maalipinnan ylimääräisestä liasta. Jos ClayBar pudottaa maahan niin se ottaa itseensä kaikki kivet ja roskat.
Z-5 on täyttöaine joka tasoittaa pinnan. Tämä vaha menee naarmuihin ja täyttää ne. Toisin kuin muut vahat Zaino ei sisällä hiovia aineita. Tässä kohtaa on huomattava, että on kyseessä kahdesta eri aineesta toiset ovat hiovia vahoja ja tässä tapauksessa täyttövaha.
EDIT: jos naarmut on syviä kannattaa auto myllyttää sileäksi. Z-5 pystyy peittämään ne pienet naarmutjoita on paljon.
Normaaleissa maalipinnoissa ei ole lakkakerrosta ja siksi ne naarmuuntuvat helposti. Hohtavissa pinnoissa on se lakka joka antaa pienet naarmut anteeksi.
Comment
-
Anonyymi
Hmm..mikähän siinä on että nykyisin käytännössä kaikki vahojen valmistajat/markkinoijat sanovat: "toisin kuin muut vahat, meidän vahamme ei sisällä hiovia aineita.."
Vielä pari-kolme vuotta sitten tämä lause oli usein muodossa: "toisin kuin muuta vahat, meidän vahamme ei sisällä silikonia.."
Tuli vaan mieleen kun tuo "toisin kuin muuta vahat...."-lause lipsahti esille tässäkin keskustelussa.
Comment
-
Kyllä vain mulla lipsahti mainoslause joka soi kaikkien päässä :)
siinä jatkolauseessa on enemmänkin se mitä tarkoitin hiovista ja täyttävistä vahoista. Zaino on täyttävä vaha.
Comment
-
Uudessa AutoBildissä oli vahatesti ja yllättäen (ainakin omasta mielestä) Autoglymi ei pärjännyt hyvin. Tosin pisteitä laski vaikeakäyttöisyys (kaksi eri ainetta) joka ei itseä haittaa, mut kiilto ja kestokaan ei mittausten mukaan ollut mitenkään erityinen. Omasta mielestä siinä ainakin on eroa markettivahoihin, mut en sitten tiedä kuinka paljon siinä on kuvitelmia...Testin voitti joku Korreckin vaha...
On kyllä mielenkiintoista nähdä sitten miten Zaino pärjää siinä Spinnerin testissä...
Kunhan omat AG "varastot" hupenee täytyy kyllä välillä kokeilla jotain muuta merkkiä, kun ei se AG näköjään mikään ylivoimainen ole...
Comment
-
AutoBildin testissä hinnalla ja käytöllä oli 20% osuus loppupisteiden painotuksessa. Glymin vahathan kiilsivät ja kestivät ihan hyvin, mutta kallis hankintahinta sekä testaajien mielestä hankala käyttö laskivat arvosanaa. Itse en ole kokenut ongelmaksi Glymin kaksivaiheista systeemiä - saapahan hieroa autoa kauemmin tallilla ( + pidän Glymin vahojen tuoksua miellyttävänä työskennellessä )
Ja tokkopa testiryhmä on antanut kultaisen Glymin kuivua kovin kauaa (vaikka yön yli) - olennainen vaikutus kiillolle ja kestolle.
Comment
-
Anonyymi
Heh..jos AG todettiin testissä "hankalaksi" sillä perusteella että siinä on kaksi eri ainetta niin olisipa ollut hauska nähdä millaiseksi Zaino olisi samaisessa testissä todettu...siinä kun tuntuu tuota purkkia, purnukkaa ja työvälinettä riittävän eri malliin kuin esim "työlään hankalassa" AG:ssä......
Mitä sitten tulee AG:n vaatimaan työmäärään niin en minä ainakaan ole millään muotoa kokemut AG:ä mitenkään työläämpänä kuin mitään muutakaan kokeilemaani/käyttämääni vahaa.
Ja se on tosiaan olennainen osa AG:n kultaisen vahan toimivuutta keston osalta että malttaa antaa sen kuivua riittävän pitkään. "Yön yli"..eli varmaankin sellainen 8-10h, on kokemusteni mukaan toimiva ohje.
Se on sitten kokonaan makuasia onko se työlästä vaiko ei jos autoon joutuu illalla levittämään AG:n kultaisen (joka muuten on eritysen helppo, vaivaton ja nopea levittää) ja jättämään sen yöksi kuivumaan ja kiillottaa auton vasta aamulla. Ehkä se jollekin on "työlästä", minä en sitä mitenkään työläänä koe..
Mutta tämä ei siis kuitenkaan missään nimessä tarkoita sitä että väittäisin suoralta kädeltä Zainon olevan huonoa..on varsin mahdollista että se on erinomainen autonhoitosarja, mutta suoralta kädeltä en kyseenalaistamatta suostu sen ylivertaisuutta uskomaan.
Siksipä aionkin mitä todennäköisimmin Zainoa kokeilemaan jossain vaiheessa..viimeistään silloin kun tallissa olevat AG:t loppuvat :)
Comment
-
Z-5 on täyttöaine joka tasoittaa pinnan. Tämä vaha menee naarmuihin ja täyttää ne. Toisin kuin muut vahat Zaino ei sisällä hiovia aineita. Tässä kohtaa on huomattava, että on kyseessä kahdesta eri aineesta toiset ovat hiovia vahoja ja tässä tapauksessa täyttövaha.
Millainen pinta muuten kannattaa myllyttää? Eli mitä sillä saa korjattua?
Mulla on kaikenlaista pikkunaarmua mitä nyt noin vanhassa autossa yleensä onkin, mut maalipinta on kuitenki kiiltävä. Eli onko myllytys vaan haalistuneen maalipinnan uudistamista varten, vai korjaako se myös jotain virheitä?
Comment
-
Z-5 sopii kaikille maalipinnoille. Maalipintaa pitää katsella onko naarmut syviä ja leveitä, jos on niin myllytykseen. Mikäli naamut on pieniä pesussa tulleita ne saa hyvin täytettyä.
Auto Bildin testi oli tavallisia kuluttajia varten jossa testattiin vahoja. Zaino on viimeistely tuote jossa suljetaan maalipinta "ns sealed wax" joka sulkee maalipinnan muulta ympäristöltä. Mä en usko että kovinkaan moni normaali kuluttaja lähtee Zainon monen tunnin alkusessioon. Zaino on tarkoitettu niille jotka haluu pestä autonsa itse, haluaa enemmän kiiltoa, vahata muutaman kerran vuodessa 2-50 kertaa oman mielen mukaan.
Comment
-
Tuosta sileydestä, niin kyllä mielestäni kunnon liuotin pesun jälkeenkin auton pinta on sileä, ja vielä sen jälkeen jollain hieman puhdistavalla (ei hiovalla) vahalla, kuten AG:n punainen, tai itse käyttämäni Korrekin TFX (vai mikä kirjainyhdiste olikaan) niin tekee siitä erittäin sileän, se rosoisuus lähtee.
Normaalilla pesuaineellahan tuo rosoisuus ei lähde, mutta hieman heikommallakin liuottimella kyllä. Ja jos sitä ei sormella pysty tuntemaan, niin joko sormet on vaihtokunnossa tai sitten sitä puhtaammasta ei enää ole hyötyäkään.
Comment
-
Anonyymi
Jouni: jep..jos AG kultaisen haluaa antaa kuivua "yön yli" niin talli on Suomen oloissa välttämätön (ehkä muutamaa harvaa keskikesän yötä lukuunottamatta), koska väkisin yöaikaan kosteus lisääntyy.
Toki homman voi tehdä niinkin että kesäaamuna levittää AG:n pintaan auringon noustessa ja kiillottaa sitten ilta-auringon aikaan..siinäkin aikavaatimus "yön yli" täyttyy..
Nojoo..kaikkiaan kuitenkin vaikuttaisi olevan olennaista sen AG:n kanssa että kuivumisaika on mieluummin tunteja kuin kymmeniä minuutteja parhaan mahdollisen tuloksen saamiseksi.
Comment
-
Anonyymi
Auringossa ei kannata kuivattaa, vaan varjossa jos suinkin mahdollista.
Sitä en tiedä miten on toimivuuden kanssa jos aurongossa kuivattaa, mutta kiillottaminen on ainakin tuhottoman vaikeaa jos vaha on kuivannut auringossa.
Sama juttu on esim silloin jos levittää vahan ajosta vielä lämpimälle/kuumalle konepellille, niin johan jämähtää AG kiinni niin että saa hampaat irvessä sitä hinkata pois.
Normaalisti varjossa/tallissa kuivannut AG sen sijaan lähtee hyvin helposti pois kiillotusvaiheessa.
Comment
-
Minen ymmärrä alkuunkaan tuota Autoglym uskontoa joka tuntuu olevan yhä voimissaan. Moni ihminen on minullekin kehunut vuorollaan kuinka hyvää vahaa punainen+kulta on, mutta eiköhän se olisi jo aika uskoa että kilpailevat tuotteet ovat ajaneet autoglymin ohi jo pitkän aikaa sitten. Jopa normaalivahoilla saa aikaa paremman kiillon ja varsinkin paremman kestoiän, joka on ainakin minulle hyvin tärkeä ominaisuus. Minulla on sunnuntaisin parempaakin tekemistä kuin vahata Autoa 2 viikon välein kaksi tuntia. Olen glymit kokeillut ja havainut ne varsin keskinkertaiseksi ainakin vanhempiin autoihin.
Comment
-
Anonyymi
Joudun kyllä edelleen olemaan eri mieltä..vaikka en AG-uskovainen olekaan..
Sitä en allekirjoita että AG olisi jäänyt muista jälkeen sen enempää keston kuin kiillonkaan osalta, mutta sen allekirjoitan sitäkin vahvemmin että monet kilpailijat ovat tulleet rinnalle ja tarjoavat kovasti haastetta.
On väärin väittää että AG olisi "huono, vanhanaikainen,suuritöinen ym ym",koska se ei ole, mutta yhtä väärin on väittää että se olisi ylivertainen, koska se ei ole sitäkään..
Homma on vähän sama kuin autojenkin kanssa. Joskus takavuosina MB ja BMW olivat minusta varsin kiistatte yli muiden..nykyisin niiden kummankin rinnalla/lähituntumassa on kokoajan yhä useampia ja useampia valmistajia.
Ainoa asia mistä voisin ehkä AG:n osalta huomauttaa on se että kestoltaan se voisi olla parempi..mutta toisaalta saman toivomuksen voisin esittää kaikille kokeilemilleni vahoille (lähinnä Turtle, Korrek,Carlake)
"Hyvyys ja huonous ja paremmuus" ovat niin suhteellisia käsitteitä tässä(kin) asiassa
Comment
-
Comment