Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT:n pyöräkoot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    TT:n pyöräkoot?

    Perheeseen hankittiin TT-quattro / 165kw.
    Tarkoituksena vaihtaa alle vähän näyttävämmät/ isommat pyörät.
    Torsen lukko A4:ssa vaatii käsitykseni mukaan tasan saman kokoiset pyörät eteen ja taakse mutta miten on tämän Haldexin kanssa?
    Foorumilla on käyty keskustelua alle sopivista vanteista ja ihmettelinkin että
    voiko TT:ssä olla takana leveämmät/ isompikehäiset pyörät?
    Eikö tuo Haldex tykkää huonoa? Jos takana on isompikehäiset pyörät niin
    eikö haldex kuvittele että takapyörät pyörivät hitaammin ja siirrä vetoa
    lisää taka-akselille? Neuvokaa tyhmää...

    #2
    ei ne vanteet pyörimiskehää määrää, vaan rengas siinä vanteen ympärillä. Ympärysmitta pitää olla tietyissä rajoissa oli nelivetotekniikka mikä vaan, tehtaaltahan se on "tasan"

    Comment


    • #3
      Niin kun Gedu tuossa jo mainitsi niin se kumin kehä on se mikä merkitsee. Niin kun olen itsekkin täällä foorumilla maininnut niin omassa autossani on eri levyiset/eri kokoiset kumit/vanteet vain tuumakoko pysyy samana, mutta jos tarkemmin asiaa tutkit niin pyörimiskehä on niissäkin ~samanmittainen.

      Comment


      • #4
        Halkaisijassa saa olla eroa max 8mm. Esimerkiksi 215/40 ja 245/35 kumit menevät siis oikein hyvin, kun halkaisijan ero on parisen milliä muistaakseni.

        Tuossa on ihan näppärä ohjelma halkaisijoiden laskeskeluun.

        Comment


          #5
          Tuota 8mm:n "heittoa" juuri hainkin.
          Miten on jos takana on tuon 8mm suurempi halkaisija niin muuttuuko haldex enemmän takavetoiseksi? Miten käy jos takapyörien kokoero on vielä suurempi? Hajoaako jotain ajan myötä vai mitä tapahtuu?

          Comment


          • #6
            Tuosta en osaa sanoa, että mitä käy, mutta haldex ei ainakaan toimi oikein siinä vaiheessa...

            Comment


            • #7
              4wd TT:hen kannattaa pistää samankokoset renkaat/vanteet eteen ja taakse. Vakioalustalla taipumuksena on enemmän ali- kuin yliohjata, eli perusajossa edestä häviää pinta kumeista nopeammin. Jos on saman kokoiset renkaankaat edessä ja takaan voit vaihtaa päikseen ja saat enemmän kilsoja rengassatsille.

              18 x 8,5" ET32 vanteet 235/40 kumeilla toimii ainakin onglemitta myös maltillisen madalluksen kanssa. Käytössä on vielä pienet spacerit luokkaa 10mm edessä ja 15mm takana. Tällä setupilla vanne tulee ihan lokarin reunan tasalle. Ilma spacereitä takarenkaan ovat saman kokoisilla vainteilla ~5mm sisempänä kuin edessä.

              http://www.2x.ca/TT/offset/

              Toi on hyvä linkki ja helpottaa vanteiden ja spacereiden valinnassa.

              Comment


              • #8
                Tuossa omia laskelmia:

                etu:225/40-18 halk=637mm
                taka:255/35-18 halk=635mm

                etu:235/40-18 halk=645mm
                taka:265/35-18 halk=642mm
                taka:275/35-18 halk=649mm

                Comment


                  #9
                  Kiitokset vinkeistä...
                  Vaimon TT saa alleen 235/40-18 kumit, 8"-vanteilla ET 32.
                  16mm:n spacerit eteen ja taakse niin näyttäisi sopivan laskurin mukaan alle kevyesti. Alustan muutoksia sitten tuonnempana.
                  Palaillaan asiaan...

                  Comment


                  • #10
                    Nuo 16mm spacerit varmasti mahtuvat alle. Edellisessä TT:ssä itsellä oli takana 10.5" et35 vanteet 255/35 ja ne mahtuivat hyvin pyörimään ilman että ottivat kiinni. Ja madallusta oli sen verran mitä säädettävässä oli varaa pudottaa.

                    Comment

                    Working...
                    X