Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä uusi sisäkehä ABT A10 8,5x18"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä uusi sisäkehä ABT A10 8,5x18"?

    Oli takavanteesta koko kehä haljennut sisäkehältä pulttien alta mukavasti ja vuoti ilmat pihalle. Onko jollain tietoa, mistä saattaisi löytää uutta kehää?

    Mistähän tuollainen voi johtua? Mihinkään en ole vannetta paukauttanut tms, eli ei pitäisi siitä johtua. Nuo kehät oli alunperin hitsattu yhteen ja ne oli rälläkällä auottu leveämpiä kehiä vaihdettaessa, voikohan tuo olla osasyynä ? Oudolta tuntuu että takavanne noin vain halkeaisi...

    Vanne on siis tuo OZ:n valmistama ABT A10. Kuvia vauriosta saan illemmalla.

  • #2
    Ainakin minusta tuntuu, että hitsauksella/rälläköinnillä on aika paljon tekemistä tuon kanssa. En tarkemmin tunne aluvanteiden seosta, mutta epäilisin että kyseessä on materiaalin ylivanheneminen tai sitten hitsauksessa on jäänyt paljon jäännösjännityksiä/vetyä (suoritustekniikka).

    Comment


    • #3
      Nuo on siis ihan tehtaan jäljiltä ilmeisesti hitsattu yhteen...vaikkakin oudolta tuntuu.

      Comment


      • #4
        Tuossa vielä jonkinmoinen kuva halkeamasta. Ja tuo siis menee kokonaan ympäri...

        Comment


        • #5
          Aika kreisiä! Tee reklamaatio OZ:lle =)

          Comment


          • #6
            Mitä nuo pultit siinä tekee jos se on hitsattu kiinni?

            Jos vanne on hitsaamalla tehtaalta kasattu, niin en lähtisi sitä avaamaan ja tekemään patentteja. Saattaa päästä itku jos vanne hajoaa kovassa vauhdissa.

            Comment


            • #7
              Nuohan ovat ihan virallisesti 3-osaiset, niin kai niissä pitää pultit olla. :)

              Comment


              • #8
                Voiskos johtua siitä että välistä puuttuu nyt hitsisauma ja kun on kiristetty niin sisäkehä on kiristynyt ns.yli.? Vaikuttaa et pulttien alla oleva pinta ei ole suora koska on tolleen haljennut. Itsekkö rälläköit noi auki.?

                Mulla oli ozin mito 3:set ja niissäkin oli epämäärinen hitsisauma keskellä sisäkehää ja ne oli uudet..

                Comment


                • #9
                  Edellinen omistaja oli nuo kehät vaihtanut ja rälläkällä aukaisi... On noilla kuitenkin melkein 10tkm ajettu rälläköitynä. :)

                  Parempi kai vaihtaa nuo molemmat takakehät samalla kertaa niin ei ainakaan tule uutta probleemaa ja saa samalla kertaa levennettyä vanteita.

                  Comment


                  • #10
                    Miksi moniosaiset vanteet hitsataan kasaan tehtaalla?

                    Comment


                    • #11
                      Varmaan valmistusteknisistä syistä. Minun entiset (tako)vanteet oli kaksiosaiset, ja ne oli hitsattu tehtaalla. Niitä ei varmaankaan pysty valmistamaan/takomaan yhdestä palasta. Noissa ei ollut pultteja vissiin ulkonäön takia.

                      Comment


                      • #12
                        Edelleen arvelisin tuon rälläköinnin olevan aika iso tekijä tuossa. Murtuma on edenny pultinreiästä pultinreiikään. Veikkaan et tuo on väsymällä murtunu kun on myötölujuus ja väsymislujuus laskenu ylimääräsen hitsauksen jälkeisen lämmöntuonnin seurauksena. Pitäsköhä kaivaa kirja esille ja palautella vähän mieleen tuota alumiinin metallurgiaa :)
                        Kuorma-auton vanteissa (terästä tosin) olen nähny vastaavia murtumisia..

                        Jännää jos takovanteita hitsataan jo tehtäessä, ellei sitten normalisoida tms. lämpökäsittelyä suoriteta hitsauksen jälkeen. Hitsin kohdalla menetetään muuten takeen hyviä ominaisuuksia..

                        Comment


                        • #13
                          Uskoisin myös että se on tuo hitasaus/rälläköinti mikä tuon on tuhonnut... Eipähän tarvitse etuvanteisiin koskea, kun on hitsillä kiinni.

                          Comment


                          • #14
                            Hitsaus/rälläkkä syyllinen....

                            Comment


                            • #15
                              Totta jos puhutaa ni tollaset vanteet vois vaikka kierrättää prässin läpi! :)

                              Comment


                              • #16
                                Kaikki ei vaan ymmärrä hyvän päälle... ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Tuntuuha nuo iha hyviä olevan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Löytyihän se syykin hajoamiselle:

                                    Vähän oli turhan isosti rälläköity, niin ei ihmekään että oli antautunut rasituksen alla...

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin.. Noin arvelinkin siinä käyneen kun välistä puuttuu jotain=)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei oo iha millään millin laikalla sipastu :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                                          Ei oo iha millään millin laikalla sipastu :)
                                          Mistä niin päättelet?!? on tainnut vaan mennä hiukan liikaa sisäkehän puolelta....

                                          Comment


                                          • #22
                                            Luultavasti näin. Toinen puoli oli ihan hyvin onnistunut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              No ihme jos millin laikalla saa tuollasta uraa aikaseks. Aika törkysen näköstä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                                                No ihme jos millin laikalla saa tuollasta uraa aikaseks. Aika törkysen näköstä.
                                                Ihme on siis tapahtunut..... Virheen olisi voinut estää jos olisi laikannut reilusti ulkokehän puolelta. Tekevälle sattuu mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Mikko sai hyvän syyn leventää vanteita :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alumiinia kun rälläkällä leikkaa ei jälki välttämättä ole työstökeskuslaatua, mutta luulis että tällä jeesustelulla ne olisi korjaantunut jo ihan itsestään...

                                                  Comment

                                                  Working...