Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ongelmaa B6:n jarruissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ongelmaa B6:n jarruissa

    B6:ssa on nyt viime aikoina ilmennyt seuraavaa:
    Yön yli seistyään auton jarrupoljin on aamulla kova
    Jarrupoljin painuu mielestäni normaalia enemmän mutta ei kuitenkaan aivan pohjaan saakka

    Nesteet vaihtoivat huollossa ~30tkm sitten ja ne ovat alle vuoden vanhat.

    Itsellä tulee mieleen mahdollisia vikoja:
    - Tehostin vuotaa
    - Jokin alipaineletku vuotaa
    - Ilmaa järjestelmässä

    Nesteet eivät edellisellä tarkistuskerralla olleet vajuneet, mutta siitä on jo aikaa varmaan puolisen vuotta. Märkiä länttejä, tms. auto ei jätä alleen ja ajaessa jarrut toimivat suht' normaalisti, mutta ovat ehkä aavistuksen tehottomat.

    Onko muilla ollu vastaavia ongelmia? Tietää vähän mistä ruveta vikaa hakemaan ettei mene ihan koko auton purkamiseksi :)

  • #2
    Sama peli ja sama vaiva

    Vaihtelin tossa jokunen viikko takaperin uudet levyt sekä palat joka nurkkaan, jonka jälkeen huomasin jarrujen olevan tehottomammat kuin aiemmin. "Lukkoon" pyörät ei mee vaikka kuinka poljinta survaisis. Vaihtelin eilen vielä etusatuloiden liukutapit ja kumit, mut ei siitäkään tuntunut olevan helpotusta.

    Jarrupoljinkin tuntuu menevän niinku jokusen sentin tyhjää ja sitten kun kovettuu, niin poljin menee kuitenkin pikkuhiljaa pohjaan. Ei kai se normaalia ole? Nesteet vaihtunu vuosi sitten ja ilmauskin tarkistettu eilen.

    Illalla testasin vielä sillain, että vauhdissa pumppaa kerran ennen varsinaista polkimen survasua niin tais jopa absit rasahtaa hetken.

    Kyllä tollain muuten pärjää hienosti normiajos, eikä varmaan muuten olis tullu niin mielenkää, kunnes olin alkuviikosta meinas peurapari tulla syyläriin ja piti vähä jarruttaa.....tai ainakin yrittää jarruttaa.

    Comment


      #3
      Jaakko, kyllä tuo pohjaan painuminen ja se, että pumppaamisesta on hiukan apua, viittaa vahvasti ilmaan järjestelmässä. Vanha beenelkku (edellinen ajokki) on toki aivan eri laite, mutta siitäkään korjaamo ei saanut kahdella yrittämällä ilmaa pois: pajalla tuntui hyvältä, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen pedaalissa oli taas ylimääräistä pehmeyttä. Piti itse turata pari tuntia TI-hallissa, ennen kuin tuli hyvä.

      Jos se ei mistään vuoda, niin minä tekisin jarrunesteiden vaihdon - siinä sen ainakin pitäisi ilmaantua kunnolla.

      Comment


        #4
        ilmaa, ilmaa, ilmaa... Jossain autoissa tuon ilman saaminen pois on [COLOR="Red"]todella vaikeaa.[/COLOR]

        Taikka muuten taka jarruissa seisonta jarrun säätö keturallaan.

        Comment


        • #5
          Kovassa äkkijarrutuksessa jarrut toimii normaalisti, mutta sen jälkeen heti jarrun painelu aiheuttaa jarrupolkimen jäykistymisen. N. 5 sek. päästä poljin on normaali. Ei tee tuota kuin tuommoisessa todella tehokkaassa äkkijarrutuksessa tai siis sen jälkeen. Jarrunesteet vaihdettu n.10 tkm sitten liikkeen toimesta. Liekkö ilmaa vielä hiukan järjestelmässä...

          Comment


          • #6
            täytyypä tutkiskella

            Onko vinkkejä missä järjestyksessä B6:sen jarrut kannattaa ilmata? Entäpä tuo käsijarru? Eikös satulassa oo käkkärille automaattisäätö?

            Comment


              #7
              Käsijarrussa on palojen etäisyyden säätö. Tai ainakin näissä vanhoissa, mutta uskoisin, että VAG käyttää edelleen samaa systeemiä. Käsijarrun ahkera käyttö pitää mekanismin herkkänä ja takajarrut paremmassa iskussa.

              Comment


                #8
                "tasauspyörästön lukko" kanssa aiheuttaa polkimen hetkellisen kovettumisen. Takajarrusatulan automaattisäätö voi nyrjähtää ja muistaakseni poljin tällöin hieman kovettuu, sattuu tyypillisesti kuluneilla jarrupaloilla.

                Comment


                • #9
                  Kuinka tuo lukko sitä jäykentää, olisi mielenkiintoista kuulla?

                  Comment


                    #10
                    Kuinka tuo lukko sitä jäykentää
                    Jos jarrua painaa, kun "lukko" toiminnassa, niin poljin on kova.

                    Comment


                    • #11
                      Selvisikö Juho miksi jarrupoljin oli kova? Oma tekee sitä silloin tällöin, eli toisinaan kun autoa käynnistää,ennen käynnistymistä poljin on kova. Heti käynnistyttyään poljin on normaali. Jarrut toimivat muuten normaalisti.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
                        Selvisikö Juho miksi jarrupoljin oli kova? Oma tekee sitä silloin tällöin, eli toisinaan kun autoa käynnistää,ennen käynnistymistä poljin on kova. Heti käynnistyttyään poljin on normaali. Jarrut toimivat muuten normaalisti.
                        Ettet vahingossa polkaise poljinta kerran tai pari kun sammutat auton tai ennen käynnistämistä?

                        Poljin luonnollisesti kovettuu joka kerta enemmän ja enemmän kun painelet sitä ilman auton käynnistämistä.

                        Comment


                        • #13
                          Ettet vahingossa polkaise poljinta kerran tai pari kun sammutat auton tai ennen käynnistämistä?
                          Täytyypä kiinnittää tuohon asiaan enemmän huomiota ja katsoa tekeekö vielä samaa. Kiitos vinkistä ;)

                          Comment


                            #14
                            Ei ole B6:nen, vaan C4:nen.
                            Poljin ei tule kovaksi koskaan oli sitten auto käynnissä tai ei. Ilmaa ei tule ja ilmattu on lukuisia kertoja.

                            Vähän tehottomat jarrut on muutenkin.

                            Comment


                            • #15
                              Vaihdoin alipaineletkuja, mm. sen joka tulee EGR:n johonkin alipaineventtiiliin, jossa sellainen liikkuva tanko, sekä jarrutehostimelle menevään letkuun. Tuntuu nopeasti testattuna, että jarrupoljin ei enää kovetu, ainakaan niin nopeaan kuin ennen toimenpidettä. Samalla laitoin sokean laipan EGRään.

                              Comment

                              Working...
                              X