Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Kesärenkaat tärisyttävät edelleen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Kesärenkaat tärisyttävät edelleen

    Osaisikohan joku viisaampi auttaa mistä kannattaisi vikaa vielä etsiä? Ongelmat alkoivat tosiaan heti keväällä kun laitoin pakasta vedetyt vanteet ja kumit alle. Kumeina Nokian Hakka Z (225/40/18) ja vanteina Aezin (kai ihan ok) vanteet.

    Tärinä alkaa heti kun vauhti yltää 60km/h ja jatkuu hieman kovenevana tästä eteenpäin. Satasen vauhdissa tuntuu jo ratin lisäksi takapuolen allakin. Talvirenkailla ei kyseistä ongelmaa ollut. Uudet renkaat on nyt tasapainotettu pariinkin otteeseen ja lisäksi vaihdoin tuossa matkan varrella uuden alustasarjan ja samassa yhteydessä aurauskulmat säädettiin viimeisen päälle kuntoon.

    Voisiko tärinä johtua jostain muualta kuin renkaista? Jarrupalat ja levyt ovat kauttaaltaan suht kuluneet (palojen varoitusvalo palanut jo tovin). Jarruttaessa ei kuitenkaan esiinny minkäänlaista tärinää ja mitään ylimääräistä ääntä ei vielä kuulu. Voisiko tärinä kuitenkin johtua esim levyistä tästäkin huolimatta. En oikein tiedä mitä vielä tekisi kun ei jaksaisi joka viikko rengasliikkeessäkään käydä. Ovat tarkistaneet jo, että vanteet eivät ole ottaneet osumia ja kumienkin pitäisi olla kunnossa. Vai pitäisikö kenties vaihtaa vaan uudet ja erimerkkiset kumit ja toivoa josko ongelma paranisi tällä?
    Viimeksi muokannut mikko31; 9.7.2009, 20:21.

  • #2
    Alusta on vissiin vakio ja kunnossa?

    Comment


    • #3
      Alustan suljin laskuista pois, koska sama ongelma oli kevään alussa vakioalustalla ja nyt tosiaan tilalle vaihdoin Weitecin säädettävän sarjan (tämäkin pakasta vedetty). Mikäli ymmärsin kysymyksesi oikein?

      Comment


      • #4
        Hmm, josko kannattaisi vielä käydä jossakin muussa rengasliikkeessä tarkastuttamassa?

        Omaa kokemusta sen verran, että mulla alko entisessä nelkussa melekonen tärinä yhtäkkiä. Etsin vikaa jonkusen päivän ja käytin renkaat pajalla tarkastuksessa, siellä olikin verkkokudos revenny ja 20cm alueelta rengas kuin pottusäkin pohja.. Oli niin sopivasti varmaan maata vasten se kohta etten itse huomannu. :D Näilläkin oli ajettu vasta ~5000km jos oli Rinta-Jouppiin luottamista..

        Comment


        • #5
          Jatkuuhan tärinä myös, kun renkaat ovat lämmenneet hieman? Jäykkärunkoiset matalaprofiilit kun tuntuvat menevän parkissa seisoessaan hieman kulmikkaiksi ja tuntuu tärinänä ajossa hetken aikaa.

          Muistelisin, että joku olisi foorumilla joskus valittanut, ettei saanut myöskään Nokialaisia millään tasapainoon, mutta en ole varma oliko näin.

          Comment


            #6
            Ehkä tyhmä kysymys mutta onhan vanteet keskitetty napaan... Ja tosiaan rengasliikkeissä on eroja. Eikös tuon levyn kierouden pysty havaitsemaan jos ottaa nurkan ilmaan ja pyörittää rengasta, pitäisi tuntua reilua kosketusta levyn ja palojen välillä?

            Comment


            • #7
              Kokeile nostaa auto ilmaan ja pyöritellä renkaita siinä ilmassa ollessa. Kun rengas pyörii, seuraa renkaan selkää että heittääkö se. Vika voi olla myös "ei pyöreissä" renkaissa jos ei kerta ennen täryytelly. Itellä oli viimekesänä sama homma, syy löytyi lopulta lähes 2 mm:n heitosta renkaan selässä. Ja renkaat olivat uudet nokian nrvi:t kokoa 225/45 r17.

              Comment


              • #8
                Hyviä vinkkejä:) Täytyy kokeilla tuota pyörittelyä ainakin. Ja tosiaan ajattelin josko vielä kertaalleen käyttäis näytillä liikkeessä josko noista kumeista löytyis jotain vikaa. Itseasiassa pyörien tasapainotus ja aurauskulmien säätö onkin jo teetetty eri liikkeissä. Joskin tästä tuskin oli mitään iloa.

                Tärinä tosiaan tuntuu myös renkaiden lämmettyä. Kumien kylmyyden piikkiin laitoin itsekkin homman aluksi kun enimmäkseen tulee ajeltua vain lyhyttä matkaa. Kuitenkin pidemmällä matkallakaan tärinä ei lakkaa ja tuntuu, että juuri siinä noin satkun / kasinkympin vauhdissa on pahimmillaan. Eli maantieajo ei näillä ole kovinkaan mukavaa.

                Comment


                • #9
                  Itselläni ollut vastaavanlaista oireilua -04 B6 Avant quattrossa. Vanteet ja renkaat ostettu keväällä 2009 uusina ja täryytystä/värinää ollut lähes tähän päivään asti. Renkaat myöskin Nokian, kylläkin malliltaan Z (225/40/18). Vanteet todettu suoriksi ja talvipyörillä tärinää ei ole ollut. Vanteiden sovite napaan myöskin kohdallaan (keskireikä 57,1mm).

                  Kaupunki nopeuksissa ei tuntunut täryytystä, vaan pikemminkin "jumputusta" eli aivan kuin rengas ei olisi pyöreä. Nopeuden kasvaessa "jumputus" vaihtui täryytykseksi(80km/h->). Pahiten täryytys tuntui kuskin/matkustajan penkeissä, ratissa ei juuri olenkaan. Renkaita tasapainoteltiin liikkeessä josta ne ostin n.puolisenkymmentä kertaa. Välillä rengas kokonaan vanteelta pois ja takaisin. Tasapainottelun ohessa yksi rengas jopa vaihdettiin kokonaan uuteen, koska renkaassa oli havaittavissa melko paljon pystyheittoa. Tuon uuden renkaan ansiosta tärinä hävisi hieman mutta ei kokonaan.

                  Viimesimmästä tasapainotuksesta on n.pari viikkoa ja silloin rengasliikkeessä keksivät vaihtaa tasapainotuskoneeseen erilaisen soviteholkin. Eli periaatteessa vanne oli nyt samallalailla painotuskoneessa kiinni kuin se olisi pyörännavassa. Tämän painotuksen jälkeen voisi sanoa että ko.tärinää ei ole ollut ja olen sen jälkeen ajanut n.1500km. Josko tärinää vielä ilmenee niin täytyy harkita vaihtaa koko rengassarja uuteen. Mutta näillä näkymin vaikuttaa että ongelma johtui tuosta tasapainoituksesta.
                  Tällä hetkellä yksi kumi vanteelta irti maalauksen takia, joten pieni pelko että saa taas taistella tuon painotuksen kanssa. Täytyy todeta että on v-mäinen ongelma.

                  Comment


                  • #10
                    Pikkasen oot pistänyt alimittaset renkaat. oikea koko on 225/40R18.
                    215/40R18 renkaat ovat jo sen verran matalat kumit, että vaatii osaamista rengasliikkeeltä ja muutenkin, koska kyseessä ovat nokian renkaat, joissa on semmoinen pieni vannesuoja niin vaatii paljon rasvaa väliin ja paineen nostamisen n. 6 bar.
                    yleensä rengaskoneet on säädetty 3.8 bar, jolla ei varmasti nouse kyseinen kumi kunnolla vanteille ainakaan ensimmäisellä kerralla.
                    Tasapainoitus ei auta, jos rengas ei ole kunnolla vanteilla.
                    Lisäksi tarkista, että vanteissa on soviterenkaat oikeankokoiset.
                    Tarkista vielä rengaspaineet 2.8bar.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Timppake Näytä viesti
                      Pikkasen oot pistänyt alimittaset renkaat. oikea koko on 225/40R18.
                      215/40R18 renkaat ovat jo sen verran matalat kumit, että vaatii osaamista rengasliikkeeltä ja muutenkin, koska kyseessä ovat nokian renkaat, joissa on semmoinen pieni vannesuoja niin vaatii paljon rasvaa väliin ja paineen nostamisen n. 6 bar.
                      yleensä rengaskoneet on säädetty 3.8 bar, jolla ei varmasti nouse kyseinen kumi kunnolla vanteille ainakaan ensimmäisellä kerralla.
                      Tasapainoitus ei auta, jos rengas ei ole kunnolla vanteilla.
                      Lisäksi tarkista, että vanteissa on soviterenkaat oikeankokoiset.
                      Tarkista vielä rengaspaineet 2.8bar.
                      Sori, muistin rengaskoon väärin. 225/40R18:han se olikin. Sotkin entisen auton pienempiin renkaisiin. Täytyypä olla tarkkana kun käyn seuraavan kerran liikkeessä, jotta tulee vimosen päälle katottua. Miten muuten tuon voi tarkistaa, että soviterenkaat on sopivan kokoiset? Silmämääräisesti ja kopelolla kyllä tuntuisivat olevan:)

                      Comment


                      • #12
                        soviterenkaissa muistaakseni lukee sen sovitteen ulko- ja sisähalkaisija.. Näin ainakin oli PCW:n vanteissa.

                        Comment


                          #13
                          Soviterenkaat tarvittiin ainakin itselleni. En tiedä kuinka edellinen omistaja olikaan jaksanut itteensä niin kauan niillä vanteilla hieroa.

                          Comment


                          • #14
                            Ovathan pultit oikeanlaiset? Esim mersun vanteita (pallokartio) ei saa audin M14 pallokartipulteillakaan keskittymään, kanta on erilainen.

                            Toki tuo on aika extreme esimerkki, perustilanteessa vois olla pallot ja 60* suorareunaiset pultit sekaisin.

                            Sovitteessa lukee yleensä aina esim 60,0->56,1 tai jotain. Tarkista että on oikein.

                            Comment


                            • #15
                              Siis tarkoitatko Mikko nyt, että mersun vanteet pitää keskittää myös pulteilla, eli pelkkä keskiö ei riitä?

                              Jos tuo on tosiaan faktaa, niin tuossa voisi olla selitys oman autoni renkaiden jumputukseen.

                              Comment


                              • #16
                                no itse en ainakaan saanut tuommoisia kulkemaan täristämättä, syynä audin pallokartiot. olis pitänyt etsiä ebaysta M14 pultit mersun (edit_pallo)kartiolla... M12 on siis mersussa yleensä.

                                edit_2 ja oikeankokoiset sovitteet oli, niitä saa rengasliikkeestä. mutta noi audi-mb sekäsikiöpultit on aika harvinaisia

                                myin pois, en jaksanut kikkailla kun olivat vähän turhan leveät omaan makuuni

                                ja edit_3 rengaskoneessa ja mersussa menivät siististi ja ilman heittoja

                                Comment


                                • #17
                                  Kevään korvilla oli itselläkin samoja ongelmia. B7 Avant (S-Line alustalla) alkoi pitämään TODELLA rasittavaa tärinää/tutinaa >80km/h vauhdissa kesärenkaiden vaihdon jälkeen (ostin uudet 18" kumit, Meteor jotain..). Ei tuntunut heittona ratissa, mutta persiissä kylläkin. Moottoritienopeuksia ei viitsinyt edes ajaa..

                                  Ehdin tehdä seuraavat manööverit, ennenkuin selvisi aiheuttaja..
                                  - tasapainoitus, ei auttanut
                                  - testaus talvirenkailla (17"), ei vikaa
                                  - vanteiden oikaisu, oli heittoa -> ei auttanut
                                  - uudet vanteet, ei auttanut
                                  - tasapainoitus eri liikkeessä, ei auttanut
                                  - pyöränkulmien säätö, ei auttanut

                                  Ja viimein uudet kumit (Viking), joiden jälkeen homma alkoi toimimaan. Kumeista ei löydetty mitään ulkoisia vaurioita, mutta jotain niissä oli vialla. Autolla kävi ajelemassa useampi henkilö ja kaikki totesivat saman "vian", meinasin jo alkaa epäilemään itseään välillä :) Ehdin tilata uuden alustasarjankin, en ehtinyt tosin vielä vaihtaa alle..
                                  Viimeksi muokannut memsos; 14.7.2009, 08:16. Perustelu: Kirovire

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tosta mikon laittamasta kuvasta huomaan heti, että rengas ei ole noussut vanteelle kunnolla.

                                    Eron huomaa, kun katsoo vanteen ja renkaat välissä olevaa rakoa, joka pitäisi olla joka puolella vannetta sama. 2mm heitto riittää.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt on renkaat sitten jälleen kerran katsottu rengasliikkeen toimesta vimosen päälle tarkkaan. Hieman löyty eturenkaista heittoa. Vanteet on kunnossa ja soviterenkaat sopivat. Uusi tasapainotus ja tärinät tämän jälkeen niin vähissä ettei enää haittaa. Pientä tietty on edelleen, mutta ei näillä kumeilla ja alustalla kai parempaa voi toivoa. Näillä siis mennään ja toivotaan, että tärinät ei taas ajan kanssa ylly.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tosta mikon laittamasta kuvasta huomaan heti, että rengas ei ole noussut vanteelle kunnolla.

                                        Eron huomaa, kun katsoo vanteen ja renkaat välissä olevaa rakoa, joka pitäisi olla joka puolella vannetta sama. 2mm heitto riittää.
                                        Ai. Mutta eivät olleet mun renkaat, vaan ensimmäiset jotka löytyivät googlen kuvahausta =D
                                        En nyt oikein saanut kiinni, arvasitko Timo tuon vaikka kuvan osoitteen perusteella mutta kuitenkin =)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X