Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitääkö pohjaanlyöntikumeja lyhentää, kun madaltaa autoa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pitääkö pohjaanlyöntikumeja lyhentää, kun madaltaa autoa?

    Eli laitatin H&R:n -35mm jouset kasikymppiin. Takana tuntuisi joustoa olevan, mutta edessä ei ole juuri yhtään, kun käsillä nokasta painaa maata kohti. Voisiko nyt olla niin, että iskari makaa motonetistä ostetun pohjaanlyöntikumin päällä? Pitänee soittaa asentajalle huomenna ja kysyä lyhensikö niitä asennuksen yhteydessä. Jos ei ole lyhentänyt, pystyykö niitä lyhentämääm ilman, että purkaa koko iskari-jousipaketin pois?

  • #2
    Tuskin makaa kumin varassa ja ei yleensä ole tarvinnut lyhentää, edes ihan oikeasti madalletuissa.
    Pystyy lyhentämään purkamatta mutta ei liene tarpeellista..

    Comment


    • #3
      Olisikohan iskarit edessä sitten niin jäykkää mallia, että joustoa ei tunnu?

      Comment


        #4
        Mitä noita katselin vieterisarjoja B4:n, ihmettelin noiden madaltavien kovia kantavuuksia. Kaikki tuntuivat olevan järjestään yli 1000kg akselimassoille mitoitettuja, kun karvalakki-ABK:n akselimassat pyörii siinä 800 ja rapiat kilossa. Aika kova ero. Voisiko olla tulosta sellaisesta ja onko tuolla joku korrelaatio kovuuden kanssa?

        Comment


        • #5
          Kurkkasin auton alle, ja näyttäisi siltä, että edessä on joustovaraa max 1cm. Aika vähän? Pohjaanlyöntikumia ei varmaan voi lyhentää, koska kumin alapää on leveämpi, jotta siihen saa kiinni sen iskarin pölysuojan. Yläpäästä ei varmaan uskalla pois palaa ottaa? Onko olemassa matalempia pohjaanlyöntikumeja, jotka on tarkoitettu alustasarjoille? Vai pitäisikö ostaa pidemmät iskarit?

          Comment


          • #6
            Kellään mitään mielipidettä asiaan?

            Comment


              #7
              Mimmoset iskarit?
              Ei Audin kohdalta kokemusta, mutta vanhassa 626 Mazdassa kun pisti -40mm sarjan alle vanhoilla öljyiskareilla, loppu iskarista joustovara.
              Kumit otti kiinni iskareihin, joten ne veke. Suorastaan siis makasi kiinni.
              Olisi pitäny olla lyhyemmät (runko-osa) ja jämäkämmät iskarit.

              Arvatenkin auto oli hirveä ajaa.

              Jos nyt lasket, että siellä on se 1cm+kumin vara, niin se ei älyttömän pitkälle piisaa. Onko auton maavara yli 8cm nyt?

              Comment


              • #8
                Jos jouset on oikeaa tyyppiä eli tarkoitettu tuolle autolle ja akselimassat menee suurinpiirtein kohdalle niin ei pitäisi kyllä olla ongelmaa. 35mm madallus on aika vähä vielä tuossa, ei pitäisi paljon vakiosta poiketa muutakun ajettavuudelta.

                Comment


                • #9
                  Kyllä maavaraa on ihan reilusti yli tuon 8cm. Jouset on oikeaa tyyppiä, ja tarkoitettu nimenomaan Sedanille. Iskarit on TA-Technixin 60/40 alustasarjasta, joka on tarkoitettu Avantille. Mutta eikös avantilla ja sedanilla ole sama etuakselimassa? Ajomukavuus parantui kuitenkin huomattavasti, kun vaihtoi TA-Technixin jouset noihin H&R jousiin. Samalla loppui takapään kolina, joka johtui jousista, jotka oli tarkoitettu avantille.

                  Comment


                    #10
                    Mutta eikös avantilla ja sedanilla ole sama etuakselimassa?
                    Kyllä tuolla avantilla on akseli massaa enemmän kuin sedanilla, ainakin mun käsittääkseni...

                    Comment


                    • #11
                      Yhtäkkiä kun ajattelisi maalaisjärjellä ja mutu-tuntumalla niin etuakselimassat olisivat samat, mutta taka-aselimassat erit. Eli Avantilla suurempi...

                      Comment


                        #12
                        Jos ei muuten niin ainakin näin luulisi olevan...

                        Comment


                          #13
                          Itsellä kun löin tuohon A4:seeni konin -60mm madaltavat jouset eteen niin etupää nojasi juuri tuolloin pohjaanlyöntikumeihin, kumista noin puolet pois ja etupää toimii paremmin ja tippuikin samalla lisää. Edellisillä -40mm jousilla ei niihin nojannut, 80 malleissa on yleisesti muutenkin paljon pienempi kaaren reunan ja renkaan väli mitä A4 malleissa joten voi olla mahdollista että -40mm madalluksella voi jo hieman nojata kumeja vasten.

                          Comment


                          • #14
                            Kummasta päästä tuota kumia voi lyhentää? Alapäähän tulee kiinni se pölysuoja, joten ei siitä oikein viittis ottaa. Yläpää taas kapenee siten, että se "tiivistyy" siihen iskarin kiiltävään putkeen kiinni. Pääsekö yläkautta p****t sisään, jos sieltä ottaa pois?

                            Comment


                            • #15
                              Yläpäästä minä ole noita joskus lyhentänyt juurikin sen takia että se "pölysuoja" pysyisi paikallaan.

                              Comment


                              • #16
                                Otin 25mm pois pohjaanlyöntikumista ja parani ajomukavuus kyllä huomattavasti. Iskarit vois kyllä vielä eteen vaihtaa, ehdotuksia?

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla olisi yhdet ylimääräiset weiteckin lyhennetyt patruunat. Etkan mukaan pitäisi käydä sun autoon jos vain on sellainen tolppa vielä missä iskarin patruuna laitetaan tolpan sisälle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatketaanpa vanhaan ketjuun.

                                    Olisi tarkoitus laittaa C5 A6:een Eibachin -30 mm vieterit. Pitäisikö siinä pohjaanlyöntikumeja lyhentää, vai meneekö vakiot ongelmitta? Kokemuksia kuulisin mielellään, en niinkään mutua.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tukivarsien sisäpäät kannattaa ainaki löyhdyttää ja kiristää vasta ku paino on päällä tai vaihtoehtosesti nostaa toisella tunkilla tukivarsista niin kauan että nousee tämän tunkin varaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Minä vetelin pohjaanlyöntikumeista about puolet pois. Auto on tosin matalampi kuin ässän vakiokorkeus.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minulla oli entisessä C5 Avantissa juurikin -30mm Eibachin jouset ja Sachsin sport-iskarit. Vakiokumeilla mentiin enkä kyllä kertaakaan saanut niihin osumaan, vaikka olisi auto ollu täynnä tavaraa ja 18" renkaat alla. Toki tuolla kokoonpanolla en ehtinyt edes vuotta ajamaan, mutta edes jonkin verran kokemusta. :)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X