Ei tarvitse prässiä, pitäisi olla jo pulteilla kiinni. Joku kyseli jo aikasemmassa topicissa pulttikiinnitteisen etulaakerin vaihdosta, siellä ohjeita.
Kai se pulttikiinnitteisessäkin saattaa vaatia prässiä että saadaan napa laakeriin? Meneekö se kiinnitystapaero rautaisen/alumiinisen olka-akselin mukaan, eli alumiinisessa olka-akselissa on pulttikiinnitteinen?
Niin, aivan laakerin ja navan toisiinsa kiinityksessä ja toisistaan irrotuksessa prässiä tarvii...mutta pulttikiinnitteisessä ei tolppaa tarvitse ottaa irti.
Joo kohtalaisen nätti homma, vetoakseli irti, laakerisarja ruuveilla irti, ulosvetäjällä vanha laakeri pois navasta ja kulmahiomakoneella sisäkooli sitten pois sievästi, uus prässillä paikalleen (vois mennä lyömälläkin :D ).
eikös tuo napapultti oo kuitenki ihan normaalin kätisillä kierteillä? tuntuu olevan aika tiukassa. ja tarviiko molemmat alatukivarret irroittaa, että saa vetoakselin pois laakerista?
Ilmeisesti sen uuden laakerin rikkomisen mahdollisuuksien (eli ne vasartamiset) minimoimiseksi näkyvät laakerin nykyisin vaihtavan napoineen joten ei tarvitse prässejä ja vasaroita eikä tukivarsia irroitella...
Vissiin tuo kotteroni on sitten sellainen merkki ja malli koskapa "nissen nurkkapaja" kertoi saman hintapyynnön kuin "marmorikin" tarkensin vielä notta onko orkkis niin "nisse" sanoi ettei ole, vaan SKF ja tulee napoineen...
noniin tuli sitte ongelmia laakerin vaihossa eli yks storks ruuvi ei lähde millään auki ,siis se joka pitää laakeripesää ,3 muuta lähti aika nätisti.. onko jollain hyvää vinkkiä mitä kannattais tehä? vai pitääkö vaan ajaa rälläkällä pultti ja osa pesää poikki? niin ja millasella ulosvetäjällä tuo laakeripesä lähtee tuosta navasta?
Kiitokset momenteista. Olihan tuossa vaihdossa tappalemista, kun ei ollut kunnon työkaluja. 10mm lattaraudasta rakensin ulosvetäjäpatentin, jolla sain laakeripesän ulos.
Comment