Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen jarrutehostimen alipainepumppu mäntäpumpun tilalle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sähköinen jarrutehostimen alipainepumppu mäntäpumpun tilalle

    On tullut tuossa mieleen ruveta nikkaroimaan sähköllä toimivaa alipainepumppua omaan autooni (kts. profiili).
    Onko kukaan foorumilaisista tehnyt vastaavanlaista muutosta omaan autoonsa? Ihmetyttää miksi ei ole alunperinkin tehty sähköisellä pumpulla. "Turhaan" yksi ylimääräinen nokka nokka-akselissa käyttämään alipainepumppua...
    Otin alipainepumpun tuossa kertaalleen auki, ja putsasin sen. Naputus pysyi kokonaan poissa n.2kk, mutta nyt on taas havaittavissa pientä alkavaa napsutusta.Koneessa on kyllä jo n. vuoden vanhat öljyt, kilometrejä ei ole kyllä tullut sinä aikana kuin n.5 tkm. Pitänee vaihtaa kuitenkin.

  • #2
    Taitaa sähköpumppu olla aikamoinen sähkösyöppö, ehkä painekytkin tehostimessa voisi toimia ohjauksena.
    Hihnakäyttöisiä olisi valmiina ja todennäköisesti helpommin toteutettavissa.

    Comment


    • #3
      Duunissa just ihmettelin volvon sähköistä alipainepumppua, sähköä vie juu reilusti ja surinakin viittävaillevittumainen mutta harrastepelin jarruista tulisi moottorijarrutuksessa aina samanlainen/järkevämpi.
      Nyt poljin heiluu ylös-alas tyhjäkäynnin soutaessa, jokseenkin ikävä ominaisuus ja just moottorijarrulla vetää joskus vähän liikaakin..

      Ei, takaisku on ehjä ja kalvo ei vuoda.

      Jotain "alipainevaraajaa" myös suunniteltu mutta sähköpumppu olis toisaalta kivampi. Toi pumpun käynnistys vielä mietintä asteella jarruvalon kautta ja kolmetie-ventiiliä imusarjalta ni olis valmis alipaine tehostimella..

      Pitää miettiä ja vakoilla noista uudemmista, tietty voishan sen tehdä sähköiselläkin venttiilillä ja takaiskulla?
      Miten ne alkup. kolmetie takaiskut mahtanee toimia ahdetussa?
      Ei pysty muitamaan volvon letkujen kytkentää..

      Comment


        #4
        Eikös tuossa "harrasteautossa" riittäisi iso pääsylinteri ilman tehostinta?
        Mietin miten joskus aikanaan noita ahdettuja äNnäläisiä 90-luvulla rakensivat toimimaan hyvällä jarrutuntunnolla riippumatta yli/alipaineesta?

        (tietysti sivuvaikutuksena olisi reisilihasten lisätilaustarve?=)

        Comment


          #5
          Mahtaa tulla katsastusongelma, jos tehostimen jättää pois. Sen olemassaolo ja toimintatapa mainitaan otteessa.

          Comment


          • #6
            Sähköpumppu,jonkinlainen säiliö+paineanturi tietenkin.Eihän sen pumpun olisi tarkoitus koko ajan huutaa.
            Senhän takia esim. hihnavälitteisiä ohjaustehostimiakin ollaan nykyään korvattu sähkötoimisilla...ei pakkotoimisia,säästyy polttoainetta,käytetään vain kun on tarvetta.

            Comment

            Working...
            X