Lapsuudenkaverillani hajosi etupyörän laakerit. Motonestiä 34 Eg sarja. Onko vaikea operaatio. Erikoistyökaluja & muuta. Ajaa sata kilsaa päivässä, Perniö-Karjaa-Perniö. Epätietoinen kyselee apua. Ehdotin ACF:en liittymistä:)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Satkun etulaakerit vm-89.
Collapse
X
-
On se vaikea operaatio. Tuossa vuosimallissa ei laakerit ole vielä (muistaakseni!) lämpösovitteella vaan lukkorenkailla, mutta tiukassa istuvat silti. Laakerin irroitus vaatii käytännössä joko hydrauliprässin tai laakerin ulkokehän katkaisun Dremelillä. Takaisinlaitto taasen prässillä, vasaralla naputtelemalla tai kierretankoa apunakäyttäen.
Lisäksi on melkeinpä pakko irroittaa tolppa autosta, mikä taas lisää työnmäärää ja vaikeustasoa (mm. mahdolliset ABS-anturit sekä raidetangonpään ja alapallonivelen irroitus).
Erikoistyökaluna välttämätön on momenttiavain (200Nm asti) vetonivelen pultin kiristystä varten. Ulosvetäjä tai varta vasten ostettu työkalu raidetangonpään irroitusta varten.
Suosittelen muuten sitä parempaa laakerisarjaa Motonetista, hinta 59,90€/kpl. Tuossa sarjassa on mukana kaikki tarpeellinen, napapultista lähtien, ja laakeri on SKF:n tekemä.
-
Ilman prässiä ei tule mitään. Itse tolpan irroitus ei ole nyt niin älytön operaatio.
Ja kun se tolppa on kerran otettu irti, niin hyvin pienellä työllä uusii sitten muutakin tarvittavaa. Itsellä ainakin on sellainen luonnevika, etten raaski laittaa takaisin jotain, missä huomasin olevan jotain sanomista muuallakin, vaikka muu ajoneuvo olisikin pelkkä leka :)
Comment
-
Justiin itselle tuossa vaihdoin, ei perhana kestänyt kun 250tkm laakeri vasemmalla puolella, oikealla on vielä alkuperäinen.
Joo eli prässi tarvii olla. Pari tuntia siinä menee kun ottaa tolpan vain käteen ja vaihtaa. Vetonivelen pultti on lujassa mutta lähtee aika kivuttomasti irti kunnollisella pulttipyssyllä (Omassa on jotain 1300nm vääntövoima) Vanha laakeri saattaakin olla sitten niin lujassa että joutuu tekemään kunnolliset sovitepalat että saa tolpan prässin pöytää kunnolla ettei, esim, jarrusatulan kiinnityskorvia väännä mutkalle. Sisäkehä jäi itsellä napaan kiinni kun laakeri oli puoliksi "murskana" kun tolpan käteen sain. Lähti hienosti irti kun vähä kaasupillillä antoi lämpöä laakerin kehälle ja parilla isolla ruuvimensselillä kangotti.
Comment
-
Jos sisäkehä nalkkaa akselille on se usein helpointa poistaa laikkakoneella. Katkaisulaikalla ajaa syvän viillon poikkipäin kuitenkaan pohjaamatta akseliin. Lämpenee tarpeeksi että laajenee hyvin irti akselista ja melkein putoaa itsestään pois ilman väkivaltatarvetta.
Comment
-
Kyllä nuo ulkokoolit lähtee kohtuullisella työllä ilman prässiäkin, kun hitsaa kooliin muutaman makkaran saumaa ja antaa hetken jäähtyä. Tämän jälkeen ihan tampilla koputtelemalla irtoaa.
Sisäkooliin löytyy biltemasta ihan toimiva ulosvedin muutamalla kympillä.
Laakerikin menee tolppaan samallailla koputellen ja navan saa vedettyä paikoilleen pitkällä M12 kierretangolla, kun käyttää hetken mielikuvitusta.
Puolenkymmentä lötkön laakeria noilla eväin vaihdettu ja ainakkan vielä ei ole isompaa kiroilua aiheuttanut. Toki prässin kanssa helpompaa, mutta ei tekemätön paikka ilmankaan.
Comment
-
artolainen
Napa & Laakeri pakastimeen ensimmäiseksi. Kasatessa ulompi osa lämmin, sisempi kylmä.Kaikki yli 100c lämpötilaeron helpottaa kummasti, vaikkei osia saakaan paikoilleen pudottelemalla niin naputtelemalla ainakin. Hyvä ulosvedin+sopivat aluslaatat kepittävät prässin ja aina väärällä puolella autoa olevan vänkärin
Comment
-
Justiin itselle tuossa vaihdoin, ei perhana kestänyt kun 250tkm laakeri vasemmalla puolella, oikealla on vielä alkuperäinen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas Näytä viestiAlle 315tkm kestivät satkussa. Toisessa oli jo selvä välys ja toinenkin oli kuivunut.
Comment
-
Kauanhan ne kesti. Keskikulutus muuten tippui arviolta 4-8dl satasella (kaupunki- ja motariajossa) vaihdon jälkeen, joten laakerit maksanee itsensä takaisin kesän aikana.
Comment
-
Rullasi itse asiassa vielä kohtuullisesti, mutta jyrisi selvästi kaarteissa. Eron huomasi vasta vaihdon jälkeen, ei esimerkiksi toiseen autoon vertaamalla.
Comment
Comment