Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RM vertailee: Kesägummien parivertailu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RM vertailee: Kesägummien parivertailu

    RM (RonSujen Maailma) vertailee: Kesägummien parivertailu

    Kesä on kynnyksellä ja monella olisi tarvetta uusille kesärenkaille. Tästä johtuen päätimme RonSujen Maailman toimituksessa tehdä parivertailu muodikkaista ja katu-uskottavista kesärenkaista eli matalat ja leveät pitäisi olla. Valitsimme luonnollisesti rengaskoon 255/35/19 koska tämähän on tunnetusti vakiokoko RonSun 19 tuumaisille tassuille. Parivertailuun kelpuutettiin Pirellin PZero Rossot ja Goodyearin Eagle F1 Asymmetric.

    Kuivalla asvaltilla kurvaillessa huomaamme hyvin nopeasti renkaissa eroja, yhtälailla kuin tamppooneissa on eroja. Mutkaan sysätessä huomaamme että Pirellit vievät pidossa pidemmän korren mutta ajettavuudessa tilanne tasoittuu. Pirellin pito tuntuu jatkuvan ja jatkuvan, pieni jurnutus äärirajoilla kertoo että kohta irrotaan. Irtoaminen tapahtuu melko nopeasti mutta edelleen hyvin hallitusti, selkeästi ratamaiseen ajoon sopiva käytös. Goodyear taas menettää pidon hieman alhaisemmissa nopeuksissa mutta varoittaa aikaisemmin pidon loppumisesta pienellä luistolla. Ajotuntuma on molemmissa samantapainen, hienoinen edge annetaan Pirellille joka on aavistuksen verran täsmällisempi. Erot ovat kaiken kaikkeaan hiuksenhienoja ja eroa ei välttämättä kaikki edes huomaa.

    Arvosanat kuivan asvaltin mutkittelusta:
    Pirelli: 10
    Goodyear: 9.5

    Märällä asvaltilla asetelma muuttuu ja heittää tyylipuhtaan Immelmanin. Goodyearin pito on hieno ja käyttäytyminen rauhallista ja täsmällistä eikä aiheuta yllätyksiä suuntaan eikä toiseen. Pirellin nopeampi käytös korostuu märällä, pitoa riittää oikein mukavasti joskaan ei Goodyearin tasolle asti mutta pidon loppuessa tapahtumat etenevät kertaluokkaa nopeammin kuin Goodyearilla.

    Arvosanat märän asvaltin mutkittelusta:
    Pirelli: 9
    Goodyear: 10

    Asvalttisurffailu työpaikan ja kodin välillä on myös olennainen alue missä renkaiden käyttäytymisessä on eroja. Melutaso Suomen silkinsiloisilla teillä on toisella kova ja toisella maltillinen. Hetkinen, siis silkinsiloinen tarkoittaa luonnollisesti karheaa ja muhkuraista kuin itäsaksalaisen kuulantyöntäjän takapuoli. Pirelli on melkoisen kovaääninen rengas verrattuna Goodyeariin, ja kun muistamme että tässä koossa Goodyear ei kovin hiljainen ole niin Pirellin meluisuus ei ole kovin kiva asia. Suomalaisen moottoritien ominaispiirre, pitkittäiset vedenkeräysojatkin aiheuttavat eitoivottua autopiloottitoimintaa Pirelleillä eli vetelyä, voimakastakin. Goodyearit ovat tässäkin selvästi paremmat. Jopa mukavuudessa on hienoista eroa, Pirellin täsmällisempi ohjaustuntuma kostautuu kovemmalla käyttäytymisellä mutta siinä missä ohjaustuntumassa ero on hiuksenhienon hiuksenhieno niin ero mukavuudessa on vain hiuksenhieno.

    Arvosanat arkiasvalttiajosta:
    Pirelli: 5.5
    Goodyear: 7.5

    Näitä renkaita voi myös kutsua katu-uskottaviksi. Lippispäinen amisviiksinen tuunaaja osaa arvostaa tätä osiota, ehkä jopa jotkut muutkin. Pirelleissä on hienosti renkaan kyljessä oleva Rosso teksti maalattu punaiseksi, tämä pieni yksityiskohta voinee aiheuttaa asinatuntevassa katselijassa mielihyvän tuntemuksia, ehkä jopa orastavaa kangen liikehdintää takapuolen puolessa välissä roikkuvissa merkkifarkuissa. Renkaiden kuvio visuaalisesti muistuttavat toisiaan jonkin verran, tässä Goodyearin edellinen sukupolvi oli kungas kuvion ollessa sitä luokkaa hieno ja urheillullinen että lippikset vaan päässä pyöri ammattikoulujen pihalla jo pelkästä esitepälräyksestä. Tasapeli kuitenkin kuvion suhteen nykyisissä sukupolvissa. Hintakin kinnostaa, ehkä jopa enemmän kuin katu-uskottavuus, ainakin keski-ikäisissä ylipainoissa ostajaehdokkaissa. Tässä kohtaa Goodyear vetää pidemmän korren mutta siis pienemmän laskun pikaisella internetotannalla, hintaero muodostuu muutamaksi kympiksi per rengas.

    Arvosanat katu-uskottavuudesta ja hinnasta:
    Pirelli: 9
    Goodyear: 9.5

    Arvosanat kuten koulussakin, keskiarvona:
    Pirelli: 8.375
    Goodyear: 9.125

    Tähdet:
    Pirelli: ****
    Goodyear: *****

    Goodyear ottaa selvän voiton Pirellistä. Oikeastaan ainoa asia minkä Pirelli tekee paremmin on kuivan asvaltin pito, kaikessa muussa Goodyear on parempi. Vaikkakin erot ovat alueella kuin alueella pienet niin kokonaisuutena ero onkin jo selvempi, varsinkin Goodyearin ollessa hieman halvempi. Jos painopiste olisi rata-ajossa, Pirelli olisi parempi mutta arikelämässä ja liikenteen seassa ei oikein Pirelli pärjää Goodyearille. Pirellikin on toki mainio ja oiva rengas arkeenkin, mutta Goodyear vaan tekee melkein kaiken hieman paremmin. Aivan kuten jääkiekossa kulta-Kurre sanoi: "Lite mera, lite bättre!"

  • #2
    Hieno ja uskottava testi:) Saanko tulostaa ja laittaa tiskille TM:n testin viereen?

    Comment


      #3
      Mun puolesta kyllä :D

      Comment


        #4
        Kallella ollut selvästikin tylsää :)

        Comment

        Working...
        X