Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupiiri audi V8:ssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrupiiri audi V8:ssa

    Yrittäessäni ilmata Audi V8:n jarruja huomasin että apukuskin puolen takakulmasta ei tahtonut oikein tulla jarrunestettä pihalle. Hetken tutkittuani asiaa huomasin että ennen kyseisen takakulman jarrusatulaa oli putken välissä joku mystinen "Mokkula".

    Eli siinä tulee yhdellä putkella edestä T-haaraan josta menee toinen haara suoraan kuskin puolen taka satulaan ja toisesta sitten ton mokkulan kautta apukuskin puolelle..

    Onko kenelläkään tietoa mikähän tuo mokkula voisi olla, ja kuuluuko sen toimia niin, että se estää paineen pääsyä toiseen takakulmaan?
    Viimeksi muokannut kauhee; 19.5.2009, 21:52.

    #2
    Jonkinmoinen paineensäätöventtiilihän se voisi olla. Toimintatavasta ei tosin ole tietoa. Tuleeko siihen jotain jousia tai muuta merkillistä?

    Comment


    • #3
      En ainakaan huomannut jousia tai muita piuhojakaan siihen liittyvän..
      Voisikohan se johonkin kallisteluun sitten reagoida.. tiedä häntä. Tuntuu oudolta että se vaikuttaa pelkästään siihen apukuskin puolelle.

      Comment


        #4
        Siellä on paineensäätövena tosiaan välissä. Siitä pitäisi olla jousi saman kulman alatukivarteen, jousta venyttämällä (korjausopas suosittelee poranterää, olikohan 10mm) saa "auki" ilmauksen ajaksi. Uudemmissa tuo on korvattu yhdellä koko akselille vaikuttavalla venalla.

        Comment


        • #5
          Paineensäätöventtiili

          Joo.. Eli kävin tuossa vähän ryömimässä auton alla.. Ja löysinkin tuon paineensäätöventtiilin, mutta se oli aikaisemmin siinä piirissä ennen tuota T-haaraa.. Eli vaikuttaa kumpaankin taka-satulaan. Taitaa "Mokkula" olla vieläkin mysteeri?

          Comment


          • #6
            <Brake pressure regulator>, sanoo aapinen. Mitä sitten lie tarkoittaakaan.

            Comment


            • #7
              Joo kyllä se toi ehdottomasti on.. täytyy sitä toimintaa yrittää vielä selvitellä. Vois melkeen olla että vetäis suoralla putkella tolta haaralta sinne satulalle.. ehkä.

              Comment


                #8
                Niin se on uudemmissa tehty, en näe miksi ei voisi vanhemmassakin

                Comment


                  #9
                  Paineensäädin se on, eikä siinä kuulu olla ulkopuolisia jousia tms.. Se perinteinen akselistoon jousella linkittyvä paineensäädin on edempänä.

                  En kyllä oikein ole perillä miksi se niitä oikean puolen paineita säätää siinä välissä. Oikealla on toki t-haaran jälkeen enemmän putkea, mutta silloin sen pitäisi olla nimenomaan lyhyemmällä puolella, jos haluttaisiin jotenkin kompensoida häviötä. Ei tullut itsekään aikoinaan 200:sen jarrurempassa enempää tutkittua, että toimiiko se sitten jotenkin hätävenana, jos oikea vuotaa, jolloin ei häviä kaikki takajarrut?

                  Rakenne oli sisällä helisevä mäntä, sen verran muistan. :)

                  Kaikki lötköthän (vaikka V8 ei täysiverinen lötkö enää olekaan) ovat aina puskuluonteisia, joten en sanoisi kauheaksi ongelmaksi sitä, että taakse menisi enemmänkin jarrupainetta, kun nuo poistaa.

                  edit:
                  Löytyi selitys. Bentley sanoo seuraavaa: Kyseinen jarrupaineen rajoitusventtiili estää takapyöriä lukkiutumasta käännösten aikana säätyen hidastuvuuden mukaan.

                  Eksoottista.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut jasso; 20.5.2009, 14:28.

                  Comment


                  • #10
                    Eksoottista indeed

                    Jotain kai silla on haettu.. Kiitoksia vastauksista.. Sehan voi olla etta siina ei ole mitaan vikaa tossa mun saatimessa..
                    Mahtaakohan tuo ilmaus onnistua ihan normaaliin tyyliin eli jarrua pumppaamalla ja painetta pitaen paastaan ilmausruuvi auki ja kun jarru on pohjassa (tassa tapauksessa se ei tuntunut menevan pohjaan) kiristaa ilmausruuvin.. vai pitaisiko tyontaa jarruneste ilmausruuvin kautta ylospain jollain ruutalla?

                    ps. sori noi aa ja oot.. tuli asennettua englantilainen windows eika ole viela saanut aikaiseksi hommattua tuota suomalaista nappaimistoa.
                    Viimeksi muokannut kauhee; 23.5.2009, 02:08.

                    Comment


                      #11
                      Ihan perinteisesti ilmaus. Ainoa vaan, että mitä enemmän taka-akselilla on painoa, ts. paineensäädiin on enemmän auki, sitä helpommin ilmaus onnistuu. Mutta onnistunut se on tähän asti auto ilmassakin.

                      Comment

                      Working...
                      X