Pikku kysymys tuosta valoliittimestä, mulla tulee siihen 8 paikkaan ohut keltanen johto ja 10 paikalla on paksu keltainen. Vaihanko ne keskenään vai mitä teen? Auto on -97 b5 alkuperäset h4 on vaihettu depon halogeeni linsseihin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B5 valopäivityksiä
Collapse
X
-
Kävinpä tänään töiden jälkeen motonetissä katsastamassa tuollaista Valeon umpiota. Siinä on siis paikka yhdelle H4-polttimolle ja umpiossa on siis pinta-alaltaan ISO heijastuspinta. Onko kellään tietoa, miten hyvän valokuvion tuollainen Valeo antaa? Ei se nyt niin mahdottoman "tuning"/hieno ole, mutta valokuvio vaikuttaisi olevan ihan hyvä näin ensi tarkastelun jälkeen. Ja hintakin on vain 50€/kpl (vrt. Bosch 189€/kpl). Ja kun faijalta löytyy ylimääräinen sarja H4 Bi-Xenoneita, niin jonkun verran houkuttelee...
Tämän lisäksi mittasin siellä tuon Valeon korkeudensäätömoottorin tapin pituuden, oli n. 5,7cm siitä moottorin rungosta lähtien. F(or) Y(our) I(nfo). Ihan hyvä tietää, jos itse tulee joskus irroiteltua nuo omat umpiot ja säätömoottorit niistä irti. Tällä hetkellä valoa suuntaavat ilmeisesti Sonarin projektori-umpiot H1-kannalla, joita täälläkin ihan syystäkin parjataan. Ei auta, vaikka on xenonit kiinni. =(
Porukka kehuu täällä noita Depoja. Mites sitten, onko noihin pakko laittaa D2S-Xenonit lyhyisiin, vai sopiiko niihin myös jotkut halogeeni-polttimotkin (esim. katsastus)? Mites sitten nuo H7-mallit, eroavatko ne jotenkin noista Xenon-mallisista? Kyllä H7:nakin saa xenoneita, vaikkei laillisina saisikaan. Valeot ovat halvemmat, mutta miten noissa eroaa valokuvio, onko kokemusta?
EDIT: http://pics1.alpics.info/pics/spares/big/46043.jpg Tuollaiset siis ovat nuo Motonetin Valeot.
Comment
-
Tuollaiseen rihlattu lasi umpioon kun laittaa xenonit niin se kyllä loistaa sitten niin pirusti joka suuntaan. Sama kuinka alas ne laittaa näyttämään niin kaikkia ne häikäisee.
Ja noista Depon umpioista sen verran. Parit niitä olen hommaillut ja meidän toisessa autossa on myös tuollaiset edellisen omistajan toimesta. Ei niiden valotehokkuudessa nyt niin mahdotonta kehumista ole. Omassa harrastevehkeessä on ihan audin orggis facelift umpiot ja kyllähän ne pesee nuo Depot mennen tullen ja vielä palatessakin. Depoja saa saksasta alle 100e pari.
Tarkoitat valeoilla varmaan niitä H4 malleja missä on rihlattu lasi? Ja nuo facelift valot ovat sitten ihan erikseen.
Comment
-
Kyllä, olen tietoinen siitä, että umpioissa, joissa itse siinä suojakuoressa on rihlat/kuviointi, tulee xenoneista enemmän hajavaloa, mutta jos kyse on H4-xenoneista, niin niissä xenon-polttimoissa on lähes poikkeuksetta H4-halogeenien tapaan se metallinen häikäisysuoja polttimon yläreunassa. Enkä itse ole huomannut hajavalon aiheuttavan kovinkaan kovaa häikäisyä, jos säätö on tehty hyvin, koska se on nimensä mukaisesti vain...hajanaista. Pahemmin IHMO häikäisevät monien uusien autojen automaatti-xenonit, jotka yleensä säätyvät liian ylös ja jotka siiten kohdistavat sitten kaiken sen valon edessä ajavan peräpeiliin. =D
Itsellä taitaa olla tuollaiset Sonarit Audissa. Mitenköhän Depot pärjäävät Sonareita vastaan? Se olisikin hyvä tieto, varsinkin jos oddsit ovat Depojen puolella ja jos niitä tosiaan saisi satkulla jostain tilattua. Mites kalliita nuo faceliftin valot sitten ovat? Niiden kanssa pitäisi ilmeisesti myös rälläköidä lokaria näistä vanhemmista yksilöistä, niin ymmärsin.
Ja joo, tarkoitin juurikin Valeoilla niitä rihlattuja malleja, kuten tuossa viestin editoidussa kohdassa linkitinkin.
Comment
-
Omien kokemuksien mukaan tollasissa Depon xenon-(prefacelift)umpioissa on kyllä parempi valoteho lyhkäsissä, kuin originaali facelift xenoneissa. Onhan se toki mahdollista, että pakasta vedetyissä orkkiksissa on yhtä hyvä (ellei parempi?) valoteho kuin noissa Depoissa uutena... Mun facelift-mallisille umpioille kun ei ole mitään kummallista restaurointa tehty, tosin ulkoisesti ainakin ovat ihan kunnossa vaikka ikää yli kymmenen vuotta onkin...
Comment
-
Minulla on nuo depon pre-facelift H7 umpiot xenonsatsilla. Yhden päivän ajelin h7 polttimot lähivaloissa ennen kuin vaihdoin niihin xenonit. Valokuvio täysin sama molemmilla polttimoilla, valoteho vaan parani selkeästi ja on mielestäni varsin riittävä.
Jos laitat lyhkäisiin xenonit niin sitten pitkiin myös. Pitkistä ei ole oikein mitään iloa kun lähivalot on niin kirkkaat. Niin ja sen yhden johdon paikanhan joudut vaihtamaan jos nykyiset on h4.
Jos taas vaihdat nuo depot mutta pysyt halogeeneissa niin kokeilisin ehkä h4 kytkennällä niin ei samaan aikaan pitkien kanssa palavat lähivalot pilaisi kauas näkemistä. Tiedä sitten onko moinen kytkentä laillinen, vaan eihän xenonit h7 pohjassakaan tietysti ole.
Edit: Siis sulla on nuo sonarit nyt? Eli pitkä ja lyhyt erikseen. Kytketty varmaan niin että lyhyet palaa pitkien kanssa? Mulla olisi pari orggis h7+h7+h1 umpioita. Ei uuden veroiset, mutta jos jostain vielä saa uusia laseja niin heijastimet on kyllä hyvässä kunnossa. Jos haluat enemmän oem-henkeä.
Comment
-
Nimenomaan pre-facelift B5 depoista on itsellänikin hyviä kokemuksia. Ostin silloin D2S umpiot, ja ne oli tietysti uudet mutta ne oli silti parhaimmat ikinä. Olin kai tottunut halogeeneihin.
B7:an oem xenon-valot on sitten omasta mielestäni todella hyvät, paremmat kuin B6 xenon+:at.
B6-sessa on melko helppoa laittaa H7-xenon sarja, kun halogeenimalleissakin on linssiumpiot. Aika huonot valot oli siinä joka tapauksessa xenoneista huolimatta.
Comment
-
Joo, ilmeisesti ovat Sonar H1:t. H1:t ne ainakin ovat. En tiedä tarkemmin, kun olivat siinä kun ostin auton. Mutta niiltä nuo todella kyllä näyttävät. Jossain vaiheessa olisi tosiaan hyvä ostaa paremmat umpiot, kun nuo keräävät kosteutta ja valokuvio on tosiaan melko olematon, paitsi jos oikein pimeässä tarkastelee. Voisi ehkä mennä noilla Depo H7 -umpioilla. Uutena varmaan hankin, koska pitää olla mahdollisimman hyvässä kunnossa, eikä takuukaan olisi pahitteeksi. Katsotaanpa tuolta Saksasta päin sitten niitä. Ei kai B5:ssä tarvitse canbus-ballasteja, jos xenonit? Kun en tiedä ovatko nykyiset H1-sarjassa olevat sellaiset, ei ainakaan ilmesty mitään polttimon kuvia tms. mihinkään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jurgen Näytä viestiAutossani on kyllä joo se ajotietokone siinä ilmastoinnin paneelissa, jos sitä tarkoitit. Itsellä on noissa Sonareissa tms. nykyisellään sillä tavalla, että pitkät palavat lyhyiden kanssa, eli on niitä johtoja joku joskus mennyt säätämään.
Comment
-
Okei, ilmeisesti ei sitten olekaan ajotietokonetta. =D
En tosiaan tiedä, ovatko olleet Valeot vai Boschit, mutta mitä nyt joskus katselin, niin on kai noita valoista lähteviä johtoja jotenkin muokattu, kun ainakin vasemmasta valosta lähtee jostakin kohtaa kolme johtoa kiinni sellaisen liittimen kolmeen piikkiin, jossa normaalisti pitäisi vissiin olla ihan normaali naaras-vastaliitin kiinni. Tuon perusteella voisi veikata, että on joskus ollut Valeot, mutta tiedä siitä sitten.
Comment
-
Ajattelin tälläset valot ostaa entisten tuningvalojen tilalle. Edellisissä ei ollut korkeussäätöä, josta oli tullu merkintä rekisteriotteeseen.
http://www.tuningkauppa.com/epages/K...Products/62113
Meneekö nuo valot katsastuksest läpi/pitääkö tehdä mitää muutoskatsastus hommia?
Comment
-
http://www.slamit.net/product/7560/a...alot-1995-1998
Tuollaiset valot olivat olleet itsellä tilauksessa jo yli vuoden, ja luulin jo, ettei niitä koskaan tule...ja sitten lueskelin täältä, että Depot olisivat paremmat, mutta laillisest DRL-ledit houkuttelivat niin paljon, että nuo oli vain pakko pari viikkoa sitten käydä korjaamassa pois, kun ne olivatkin saapuneet liikkeeseen.
Tänään asensin nuo valot, eikä edes ollut mikään kovinkaan hankala homma. Samalla selvisi, että itsellä on Boschin korkeudensäätömoottorit. Vanhassa, vasemmassa umpiossa kiinni ollut moottori oli täynnä kuravettä, kun avasin sen, eli paskanahan se on. Oikea umpio toimii normaalisti, mutta kun laitoin vasempaan umpioon kiinni mukana tulleen "tulpan", jossa on siis kiinteä tanko ja nuppi päässä pitämään umpiota paikallaan, niin umpiossa on silti sellainen vika, että se "roikkuu löysänä", ja vaikka koitin asentaa rikkinäisen korkeudensäätömoottorin kiinni umpion korkeudensäätöreikään, niin umpio silti roikkuu sisäpuolelta. Tämän voi testata siten, että kun avaa pitkän tai lyhyen valon johtosuojan ja työntää sisällä olevaa kuviopintaa, jossa polttimo on kiinni, liikkuu tämä kuviopinta, koska se on edelleenkin löysänä. Onko mahdollista, että korkeudensäätömoottorin tanko on jotenkin huonosti kiinni umpion sisällä ja se on siksi löysä, vai onko se mahdotonta asentaa väärin? Koitin useamman kerran asentaa moottoria, että tangon nuppi ottaisi kunnolla kiinni, mutta ei mennyt hyvin. Oikean puolen umpiossa ei ole mitään vikaa, se on jämäkästi kiinni.
EDIT: Vikana vasemmassa umpiossa on siis se, että sen sisuskalut eivät pysy paikallaan tukevasti, vaan ovat löysällä ja kun moottori on käynnissä, vasemman umpion valokuvio tärisee. Itse umpion kuori on kyllä kunnolla kiinni auton rungossa.Viimeksi muokannut Jurgen; 5.3.2013, 23:00.
Comment
-
Onhan sen "tulpan" päässä oleva pallo varmasti siinä hahlossa mihin se korkeudensäätömoottorin pallo tulisi myös? Huomasin omiin facelift-valoihin vaihtaessa moottoreita alkuperäisistä, niin aika tiukka sovite siinä hahlossa ei meinannut millään mennä paikoilleen. Oma auto tosin A3 8L mutta tuskin hirveästi eroaa.
Comment
-
Joo, en usko, että hirveästi eroaa. On noissakin umpioissa sellainen (muovi-)hahlo, johon se nuppi pitäisi jotenkin tunkea...koitin tuossa töiden jälkeen duunipaikan autotallissa säätää sitä rikkinäistä säätömoottoria kiinni siihen, ei mennyt millään, ei. Sitten himassa irrotin koko umpion veks ja koitin sitä umpion mukana tullutta "säätömoottorin korviketulppaa" kiinnittää, ei sekään mennyt. En viitsinyt hirveästi pidempään yrittää, kun yskin kohta keuhkoni pihalle, kun olin tuossa viikon verran jo kipeänä. Toinen ongelma on se, että kun koittaa säätää tuota, niin kuluu turhaan uudesta umpiosta ne säätömoottorin kiinnitysurat, kun hieroo edes takaisin, en halua hajottaa tuota heti. Jos laki ei vaatisi, niin en edes moisia turhakkeita (moottoreita) laittaisi autoon kiinni. Onneksi on about puoli vuotta vielä aikaa säätää...
EDIT: Hahlo siis menee ainakin tuossa siten, että hahlon alapuolella on se aukea kohta, josta nuppi pitäisi jotenkin pujottaa siihen.
Comment
-
Joo samanlaillla se omissaki on. Koita vähä ruuvata sitä tankoa pidemmäksi siitä tulpasta. Ja säätömoottorithan pitää olla 0-asennossa eli kara täysin ulkona.
Comment
-
Kävin eilen hakemassa motonetistä uuden, sen kalliimman, Boschin valonsäätömoottorin, koska tuossa omassa autossa sattuu sellaiset olemaan. Huomasin siinä samalla, että vanhan säätäjän tanko oli aika paljon lyhyempi kuin uuden, eli oli hajonnut huonossa asennossa, siksi oli hankala laittaa sitä autoon kiinni. Nyt se kuitenkin asentui siten, ettei umpio sisältä ole enää "valahtanut". Katsoin kuitenkin ulkoa, että kyllä se umpio vieläkin tyhjäkäynnillä värähtelee, joten pitää ehkä katsoa, josko se pitäisi paremmin kiinnittää hahloon. Mutta eiköhän se onnistu.
Tuli kuitenkin uusi ongelma. Muutama päivä sitten huomasin, että umpioiden mukana tullut, vasempi lyhyt polttimo oli hajonnut. Ilmeisesti tärinästä, kun ei ollut umpio kiinni säätömoottorissa. No, enpä sitten halunnut uutta vielä asentaa, koska sekin hajoaisi. Nyt kun sain tuon säätömoottorin laitettua kiinni, niin asensin eilen uuden, tai no siis vain vähän käytetyn polttimon...vahingossa vasemman umpion pitkän valon koteloon (siinäkin on H1). Olin eilen väsynyt illalla, joten äsken sen vasta tajusin. Ennen kuin tajusin sen, niin tarkastin, että lyhyen valon (vasen) sulake ei ollut palanut. Kun laitoin pitkät päälle, niin oikealla syttyivät kummatkin valot, lyhyt ja pitkä (ilmeisesti laki näin vaatii?), mutta vasemmassa umpiossa ei syttynyt kumpikaan...mutta nuo DRL-ledit toimivat kummallakin puolella moitteetta, mutta ne tulevatkin eri kautta, akku -> valoboksi -> kummankin umpion oma valoboksi -> umpio/auton pyöreä valoliitin. Nyt en siis tiedä, missä tällä hetkellä vika, liekö sitten siinä, että noiden tekeleiden merkki on kuin onkin "Sonar". Ilmeisesti B5:ssä ei kuitenkaan ole erillisiä releitä umpioille, eli vika ei voi ainakaan siinä olla(?).
EDIT: Mittasin juuri sähkömittarilla, että vasemman umpion lyhyen valon polttimo on kunnossa.Viimeksi muokannut Jurgen; 15.3.2013, 17:29.
Comment
-
Ratkaisin juuri asian, eikä siinä ihan mahdottoman kauan mennyt aika. Elikä, kun olin taistellut korkeussäätömoottorin kanssa, niin se pyöreä "umpio -> auto"-valojohtoliitin oli vain mennyt löysälle, ei sen kummempaa.
Korkeudensäätömoottorin kiinnityksessä kannattaa varmistaa, että säätää eka siitä manuaalisesta ruuvisäädöstä umpiota/valokuviota tarpeeksi ylös, koska silloin umpion sisuskalut ns. löystyvät, jonka myötä se säätömoottorikin on helppo kiinnittää. Muistan kun asensin nuo Dlitet paikoilleen, niin aluksi ne sojottivat ihan liian ylös. Syynä tälle oli luultavastikin tuo edellä mainittu. Ihan vinkkinä, jos jollekin tulee sama ongelma näiden korkeudensäätömoottorien kiinnitysten suhteen. Kun umpiota on ruuvattu manuaalisäädöllä tarpeeksi ylös, niin moottori menee kiinni ihan helposti. Kunpa olisikin tiennyt tämän itsekin heti...
EDIT: Liian aikaisin iloitsin. Kävin säätämässä noita valoja yön pimeydessä, mutta eihän se vasemman puolen korkeudensäätö vieläkään toimi. Sain nyt kuitenkin säädettyä valokuviot hyvin, eikä minua sinänsä kyllä edes yhtään kiinnosta koko vekottimen toiminta, kun ei sitä kuitenkaan tule koskaan käytettyä.Viimeksi muokannut Jurgen; 16.3.2013, 00:18.
Comment
-
Pientä ihmettelyä (ja selvittelyä itselle) näistä takavaloista. Itsellä oli alunperin valot joissa on keltainen vilkku valoissa ylimpänä. Luulin ostaneeni faceliftin valot (ei siis myyty facelifteinä, itse oletin vain), joissa vilkku on toiseksi alimpana ja pakkivalo yläpuolella. Nyt kuitenkin vasta hoksasin (vvuoren imolagelb S4 topikista), että facelifteissä onkin tuo vilkku ja pakki toisinpäin. Onko noita prefacelift valoja kahta sorttia, vai miten noi menee, vai onko noi mun ostamat ässäläisen valot?
Comment
Comment