Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 jarrujen ilmaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 B5 jarrujen ilmaus

    Katsastus poju syynäsi ja ei päästänyt autoa läpi (meni muuten viereiseltä linjalta 4 autoa samaan aikaan läpi..) ja täytyisi vaihtaa molemmilta puolilta taipuisat jarruletkut. Letku tulee satulaan ja jatkuu siitä putkella, on noin 30cm pitkä.

    Periaatteesta en vie autoa Laakkoselle, jotenka edessä olisi harjoittelua :)
    Sanokaas ammatti audistit, mites tuo ilmaus onnistuu. Joudun sen varmaankin tekemään. Eli mitä sitten kun letkut vaihdettu ja poljin painuukin lattiaan !

    Etsin söörtsillä, mutta ei sen tarkempaa kuvausta ollut ns. ensikertalaiselle.

    Samainen letku useissa malleissa A4, A6 , 8D0 611 707 B
    Viimeksi muokannut Marko77; 7.5.2009, 19:30.

    #2
    Tossa kun on tyhjät letkut niin vois olla paikallaan aluksi gravitaatio ilmaus. Eli jos odottelis vain että alkaa avatusta ilmausnipasta tulla jarrunestettä ja sitten normi ilmaus perään.

    Jos on kiire niin stoptechin sivulla on kuvattu normi ilmaus kaverin avustuksella.
    http://www.stoptech.com/tech_info/wp...edbrakes.shtml

    Comment


      #3
      Jatkan tyhmällä kysymyksellä (jarrujen parissa kokemus zero), missä sijaitsee tuo ilmausnippa.

      Comment


      • #4
        Jarrusatulassa, yläosassa.

        Motonetista, Biltemasta tai jostain vaan varaosaliikkeestä voi ostaa muutamalla eurolla (ei muista oikeasti hintaa mutta halpa) ilmausta auttavan laitteen. Se on käytännössä letkua ja säädettävä takaiskuventtiili.
        Sillä käy ilmaus yksinkin helposti. Nippa auki, laitos nippaan ja pumppailemaan.

        Comment


          #5
          Satulan yläosassahan se.

          Tuollainen laite on tallissa, mutta jostain syystä se ei vaan toimi kunnolla vaikka yksinkertainen onkin.

          Comment


          • #6
            Tuossa kuvassa vasemmassa alakulmassahan se on.

            Avaamiseen kannattaa käyttää hyvin "istuvaa" avainta ettei nuljaa kulmia.

            http://i225.photobucket.com/albums/d...kap/satula.jpg

            Ja helposti sieltä ilmat poistuu, ei tartte montaa kertaa ilmoja päästää.

            Comment


              #7
              Kannattanee yrittää letkuja vaihtaessa tukkia ne kiinteät putket ettei tarvi ilmata kuin jarrut.

              Comment


                #8
                Kiitokset vinkeistä, alkaa homma hahmottua. Mites jarruneste, käykö mallia "teboil" vai täytyykö olla VAGn omat nesteet jos tarve lisäillä ?

                Comment


                  #9
                  Ei sinne kannata mitä tahansa kuraa laittaa, osta vaikka Motulin RBF600 nestettä. Se ei ole kovin kallista, mutta kestää normaalia enemmän kuumuutta.

                  Comment


                    #10
                    Paitsi jos ei tietoa mitä nestettä siellä alunperin on. Laimenee hienot ominaisuudet vanhoihin litkuihin ellei vaihda kaikkia. Eihän siitä toki haittaakaan ole.

                    Jarruletkun vaihto ei koko järjestelmää hetkessä tyhjennä. Letku pois, uusi tilalle ja ilmaus. Ei tarvitse mitään tukkia, kun laittaa uuden letkun saman tien paikoilleen. Ilmaakaan ei ole oikeastaan kuin sen vaihdetun letkun verran. Hyvin helppo homma, jos ei satu kommerverkkejä (kierteet jumissa tms. yleistä jarrukränää).

                    Comment


                    • #11
                      Jarruhommissa sitten aina yksi sellainen henkilö mukana, joka oikeasti tietää, mitä pitää tehdä!

                      Ja se ilmaustyökalu ei toimi sen takia, että horii ilmaa takaisin ilmausruuvin kierteiden välistä. Eli susi jo syntyessään.

                      Comment


                        #12
                        Tuo kierteiden kautta pursuava ilma sotkee helposti myös ihan perinteisellä kaverin avulla ilmatessa. Tuntuu, että sitä ilmaa aina vaan tulee ja tulee, vaikka oikeasti ne kuplat tulevatkin siitä ilmausruuvin kierteiden välistä.

                        Comment


                        • #13
                          Ja se ilmaustyökalu ei toimi sen takia, että horii ilmaa takaisin ilmausruuvin kierteiden välistä. Eli susi jo syntyessään.
                          On se mulla toiminut ihan loistavasti. Ilmausruuvia ei kannata aukaista kovinkaan paljoa.
                          Sen verran vaan, että neste suht hyvin tulee ulos poljinta painellessa.

                          Niin, lisätään nyt vielä että ei taida olla sitä perinteisen ilmaustavan voittanutta. Jos vaan kaveria on tarjolla, niin avuksi.
                          Viimeksi muokannut A6tonen; 7.5.2009, 22:57.

                          Comment


                            #14
                            Jos järjestelmä on täysin tyhjä tai pitää ilmata kytkin, niin sitten kyllä ylipaineistava patentti voittaa klassisen menetelmän. Klassisella tulee itku turhan helposti, kun mitään ei tapahdu.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                              On se mulla toiminut ihan loistavasti. Ilmausruuvia ei kannata aukaista kovinkaan paljoa.
                              Kyllä ne leimakuntoon sillä saa, mutta vielä tulee ilmaa, kun perinteisellä tyylillä ilmaa ja poljintuntuma muuttuu vielä paremmaksi.

                              Tuosta oli kinaa jo toisaalla ja tuli tuo siinä yhteydessä vielä uudelleen varmistettua Audin jarrujen kanssa. Tuolla tyylillä sai samanlaiset jarrut kuin ne olivat ennen.
                              Perinteisellä jälki-ilmaus, niin nyt on poljintuntuma hyvä. Toki ilmaruuveissa on eroja, mutta jokaisessa minun kokeilemassani tuo on horinut ilmaa enemmän tai vähemmän.

                              Comment


                                #16
                                Letkut vaihdettu ja jarrut ilmattu. Aikaa meni 1,5h, josta osa pashan jauhantaan..

                                Ainoa viive syntyi toisen puolen jarrusatulan puoleisen mutterin irroittamisessa, se kun ei paikallaan tahtonut lähteä, vaan pyörähti avain ymäpäri. Täytyi ottaa paketti irti ja ruuvipenkissä lukkopihdeillä vääntää pois.

                                Ilmauksessa ei ollut mitään ongelmia. Painovoima hoiti melkeinpä sen puolen itsestään. Muutama ilmakupla sieltä tuli. Letku vain nippaan kiinni ja pikkasen auki. Ilmattiin myös auto käydessä, en huomannut poljintuntumassa kyllä mitään muurosta.

                                Comment

                                Working...
                                X