Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Raidetangon pää narisee ja vesivahinkoa sisällä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Raidetangon pää narisee ja vesivahinkoa sisällä

    Ongelmana on vähän raidetangon pään narina oikealla puolella. Tuolla jotain ketjuja asiaan oli, mutta jotenkin jäi epäselväksi mitä tehtävissä. Huoltokirjan mukaan nuo päät on vaihdettu, jokunen aika sitten ja ohjaus kyllä on jämäkkä ja ei noissa päissä väljää mielestäni ole.

    Renkaita vaihdettaessa säädin vähän tuota alustan korkeutta ja tarkastin muutenkin tilanteen ja huomion tuon raidetangon pään suojakumin huonon kunnon. Onko tuota vaihdettavissa erikseen, vai joutuuko koko pään vaihtamaan? Vai riittäisiköhän jonkun rasvan tunkeminen tuonne niveleen ja vaihtaa päät, kun niiden aika jättää? Mikä rasva tuonne sitten kuuluu? Ei taida crc5-56 / wd40 olla ihan oikea tavara kuitenkaan.

    Ja tässä kun moniongelmaisia ollaan, niin jotain vinkkejä kaipaisi, kun kuskin puolen edestä ja takaa pitäisi kuivatella. Nyt on ensiapuna lattialla sanomalehtiä ollut, vappuna vasta pääsee purkamaan. :( Varmaan penkin joutuu repimään irti ja pohjaa raottelemaan?

    Onneksi taisi veden sisäänvuotokohta kuitenkin löytyä, eli tuo konepellin vaijerin läpivienti - joku näppärä asentaja jotain vaahtomuovin tyylistä vain tunkenut pehmusteeksi eikä laittanut kunnollista tiivistettä väliin... kävinkin jo tilaamassa uuden oikean marmorilta. Taas näitä halvan osan (puutteen) aiheuttamia isompia vahinkoja..

    ps. ja yksi kesäkumikin vuotaa vaikka paikattiin, joutuu sitäkin käydä näyttämässä :(

  • #2
    Kuulostais siltä että nivelestä on rasvat hukkuneet ja nivel päässyt kuivumaan. Saattaa olla että uuden vaihto on edessä. Itelleni vaihdoin aikoinaan kaikki nivelet ja asensin niihin rasvanipat, eivätkä ole narisseet sen jälkeen. Ainoastaan raidetangonpäät jätin tuolloin vaihtamatta, mutta rasvanippojen lisäämisestä huolimatta ovat nyt vaihtokunnossa, tosin eivät narise. Joissakin Italialaisvalmisteissa ei ole lainkaan rasvaa sisällä uutena.

    Kokeile lisätä sinne niveleen rasvaa, se saattaa auttaa ainakin hetkellisesti. Lopun alkuahan toi nivelen narina yleensä on.

    Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viesti
    ps. ja yksi kesäkumikin vuotaa vaikka paikattiin, joutuu sitäkin käydä näyttämässä :(
    Tää menee nyt ihan OT:ksi mut tohon asiaan en vaan pysty sanomaan mitään. :)

    Comment


    • #3
      Mikä rasva tuonne niveleen kuuluu? Aika kuivalta se tosiaan silloin näytti. En oikein ole näistä rasvoista ja muista niin perillä vielä. Ei ole suuremmin koneita tullut rassailtua ja tämänkin "harraste" on alkuvaiheessa. Pikkuhiljaa.... :)

      Rengas oli vähän "loppukevennys" .. täytyy nyt lähteä näyttämään tuota niin selviäisi.

      Comment


      • #4
        Renkaassa oli ruuvi.. joko ei olleet huomannut sitä alunperin, kun kumit laittoivat vanteille ja paikan tuohon laittoivat tai sitten se tuli tuossa alle kilometrin matkalla renkaiden vaihdon jälkeen.. no onpahan se rengas nyt paikattu - toiseen kertaan. :) Kolmekymppiä ottivat täyden hoidon paikkausesta (rengas irti autosta, paikkaus ja rengas takas).

        Comment


        • #5
          Jotakin vaseliinia sinne raidepäähän kannattaa laittaa, esim. molybdeenisulfidirasva eli vetarirasva on ihan hyvää tavaraa ko. paikkaan. Spray-jutut on liian ohuita.

          Comment


          • #6
            Tossa jotain tollasia googlailin, tuo molybdeeni tuli vastaan. Biltemassa ainakin olisi edullinen tuubi, mutta laatu vähän arveluttaa. Tietty tähän tilanteeseen saattaisi olla riittävä..

            Comment


            • #7
              Tungin ruiskulla nivelen suojakumin haljenneesta reiästä vähän tuota rasvaa, parin päivän ajon jälkeen tuntuu narina loppuneen. Pitää tarkistaa tilanne ja mahd. lisätä, kun nuo jarrulevytkin pitäisi vaihtaa.

              Konepellin vaijerin läpivientitiiviste tuli laitettua uusi nyt. Meinasin ensiksi ottaa kuvia, mutta jäi sitten sekin siinä tehdessä. Ei mikään hirvittävän paha homma, vaijerin kiinnitykset kahvan päässä oli taas melkoinen saksalainen pulmapeli ja lukon päässä pallon paikalleen laitto.. kuskin jalkatilan suojat vain pois niin pääsee tuohon kahvaan käsiksi. Suojan takana piti ottaa irti rele/sulaketaulut, että sai hieman tilaa työskennellä - ei ehkä välttämätön, mutta helpot irroittaa ja kääntää johtojen varaan vähän sivuun. Huomasin, että vanha tiiviste oli vielä paikallaan, mutta työntynyt sisään, joten yritin se työntää ulos ensiksi. Osottautui rikkinäiseksi, joten piti sitten uusi kuitenkin vaihtaa.

              Comment


              • #8
                Tungin ruiskulla nivelen suojakumin haljenneesta reiästä vähän tuota rasvaa,
                Eikös tuos ny oo syy narinalle? Tainnu vaseliinit lähtiä sen siliän tien.

                Comment


                • #9
                  En muuta ole väittänytkään? Kestää nyt minkä kestää tuolla huonolla suojakumilla, väljä ei ole joten saa luvan mennä tuollaisena, kunnes varsiremontti tehdään :)

                  Comment


                  • #10
                    Päivitystä vähän.. kuivattelu suoritettu viikko sitten, pari päivää meni aurinkoisina päivinä, lämpöpuhaltimella ja märkäimurilla.. melkonen pesusienihän tuo pohja on. Listoja vähän purin, penkki irti ja keskikonsolin takaosan irrotin, sitten vain parilla pölkyllä pohjan raotus.

                    Comment


                    • #11
                      Lattiamatto on todellakin kuin pesusieni, se on tietyistä kohdista todella paksu. Joskus itsekin tullut kuivateltua aivan huolella...

                      Comment

                      Working...
                      X