Coupessa on ihan hyvä kuntoiset keskieuroopan kitkat takana, mutta etu kumit on lopussa. Onkohan ok, jos hommaa vain eteen uudet kesärenkaat- vai pitääkö nekin sitten olla kitkat?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Onkohan luvallista- takana kitkat, edessä kesärenkaat?
Collapse
X
-
Eikö kuitenkin voisi laittaa kaikki samaa rengastyyppiä? Mielestäni aika typerä paikka säästää, kitkarengas kun ei pärjää kesärenkaalle pidossa sulilla teillä mitenkään. Omasta ja muiden hengestä siinä kuitenkin pohjimmiltaan kyse on.
Kesärenkaita kun saa esim. Briteistä vieläkin melko edullisesti. Pienemmät koot eivät ole kovin kalliita Suomessakaan.
Comment
-
Taitaa olla luvallista, mutta on vähän helkutin vaarallinen yhdistelmä. Etuakselilla tulee olemaan parempi pito, ja yllättävässä tilanteessa auto lähtee erittäin raisuun peräluistoon. Vaikka kuinka olisi rattimies, niin ei voi suositella.
Säästä jossain muualla ja pistä ympäriinsä samat renkaat.
Tai sitten laitat taakse ne uudet renkaat ja vaihdat kitkat eteen. Silloin törmäys tapahtuu keulasuunnassa, kun auto lähtee rajusti aliohjaamaan. Törmäyssuoja on keulakolarissa kuitenkin parempi kuin sivulta tulevissa iskuissa.
Comment
-
No nyt oli kyse juuroopankitkoista (taitavat sullakin muistuttaa viillettyjä kesärenkaita?), jotka ovat kuiteskin aika lähellä täkäläisiä kesärenkaita. Varmaan paremmatkin kuin perus korolloissa tulevat kesärenkaiden irvikuvat. Jos ei tähtiä taivaalta kurkota, niin antaa mennä ja pitää sen mielessä...
Comment
-
Kyllähän nuo "saksankitkat" varmaan kesärenkainakin toimii, mutta en silti lähtisi tuohon hommaan. Kohta olet siinä tilanteessa, että kitkat ovat lopussa ja kesärenkaissa on pintaa. Sitten ostat pari uutta kesärengasta ja kohta vanhat ovat lopussa.
Itselläni kävi juuri noin, kun ostin uuden parin renkaita "vähän kuluneiden" kaveriksi. Pari kertaa on nyt hommattu uudet 2 rengasta. Nyt ostin Camskillistä 2 kpl 215/35R18 Nankang NS2 -kumipyörylöitä hintaan 135 e sis. rahti, jotta saan ajaa nuo "vähän kuluneet" loppuun ja hommata sitten uuden sarjan eri kokoa. Eteen ne laitoin ja tuntuvat lyhyellä ajolla ihan toimivilta. Katsotaan nyt sitten, että mikä on tilanne radalla. Mutta alle 300 eurolla saa ulkomailta kohtuullisen laadukkaan rengaspaketin, joten sen puolesta ei omaisuuksista ole kyse.
Offtopikkina: mitä autosi S2-alusta tarkoittaa, jos auto on kuitenkin etuveto ja automaatilla?
Comment
-
Itse olen saanut semmosen kuvan että kunhan samalla akselilla on samanlaiset pyörät joissa pintaa niin kaikki OK noin lainpuitteissa.
Tuosta että edessä parempi pito kun takana niin ainenkin talvella takavetoisella suosin mutta no etuvetosesta kun ei kokemusta ole kun nyt tältä keväältä niin enpä sano mitään...
Sen olen ainenkin huomannut että on nuo kitkat onnettomat, ihan vaan "vähän" kiihdyttelee niin heti meinaa jäädä rantua katuun,ja varsinkin märällä on kun jäätä ois alla (ja jäällä ahdistaa jo ihan tosissaan). Onneks ovat "lopussa" niin voi hyvällä omallatunnolla syksyllä/ens talvena ostaa jostain nastat alle.
Comment
-
Joo, kyllä tuota turvallisuus asiaa tietenkin tässä myös miettii- mutta kun lama puristaa lompakko, niin erilaisia vaihtoehtoja on pakko miettiä. Tuntuu kuitenkin turhalta heittää kahta hyväkuntoista kitkaa roskiin...
Ja tosiaan nää etelän kitkat vaikuttaa enemmän kesäkumeilta kuin varsinaisilta kitkoilta. Jos yhen kesän pärjäis.
"Offtopikkina: mitä autosi S2-alusta tarkoittaa, jos auto on kuitenkin etuveto ja automaatilla?"
Tää on hyvä kysymys- autossa on kuitenkin tehdas asennuksena s2 alusta. Ja audi sport merkkiä löytyy konehuoneesta ja takaa. Kone näyttää hiukan erilaiselta kuin esim kuvassa suomenkielisessä Coupen ohjekirjassa- jonka sain hankittua tämän palstan kautta.Myyjä sanoi olevan Sport" versio Coupesta- lieneekö sitten sellaista olemassa- vai olisko joku harvinaisempi versio?
2,3 vapari 20v ja automaatilla, vajaaveto. Kilometrejä on vasta 183 000 mittarissa, eli saattaa olla jonkun vuoden käytössä jos hyvin käy.
Comment
-
Nettivaraosassa löytyy paljon käytettyjä ja uusiakin renkaita kohtuuhintaan, ovat mielestäni kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kitkat. Tuossa esim. kaverilla myynnissä olevat Bridgestonet.
Ja kyllä niille 2:lle kitkalle voi löytyä samaa kanavaa käyttäen joku tarvitsija.
Comment
-
Omasta mielestäni kitkat on kyllä ihan ok kesärenkaina.
On se kummallista kun niillä pärjää lumella ja jäällä, muttei sitten kuivalla asfaltilla.
Voihan tietty olla, että jos otetaan hätäjarrutus 100 kmh:sta niin kesärenkailla pysähtyy 40 m:ssä ja kitkoilla 50m:ssä. Kuitenkin 100 kmh vauhdissa auto liikkuu 28 m/s, joten tuo 10 m:n ero on noin 0,3 s ero jarrutuksen aloituksessa.
En muista paljonko 80kmh:sta "turvallisen" talvirenkaan pysähtymismatka on, mutta varmaan yli 50 m lumisellakin pinnalla, jossa kitka on parempi kuin nastarengas. Ja tätä pidetään jopa TM.n testeissä hyväksyttävänä tuloksena. Vai onko niin, että kesällä ja talvella on erilaiset turvallisuustasovaatimukset.
Tunnustan, että reaktionopeuteni keskivarianssi on varmasti suurempi kuin tuo 0,3 sekuntia, joten taidan edelleen jatkaa noilla kitkoilla ajoa.
Sitä paitsi ne on tosi paljon kestävämmät kuin yhdetkään alla olleet kesärenkaat.
Nykyisillä on ajettu vähän yli 60 000 km ja 6mm:n kulutuspinta merkki on edelleen näkyvissä. Ehkä näissä on jotain vikaa sitten.
Comment
-
Pärjäähän sitä vaikka pelkillä vanteilla, mutta ei kitkoista saa toimivia kesärenkaita millään.
Kaksi kesää ajoin "saksankitkoilla" kokoa 215/45-17" ja ne olivat kyllä aika sukset. Vähänkin märkä asvaltti, niin Golfin vaivaisilla 150hp:lla sai kaasulla sutimaan joka tilanteessa. Valoista sai välillä lähteä kuin talvella.
Comment
-
Kysehän ei ole siitä mikä on jarrutukseen käytetty aika vaan se, mikä on vauhti silloin kun vertailurengas on pysähtynyt. Jossain tämän kevään kesärengastestissä jarrutus aloitettiin nopeudesta 80 km/h. Kun paras rengas oli pysäyttänyt auton, huonoimmalla oli samassa kohdassa vauhtia vielä 40 km/h. Se on mun mielestä aika paljon..
Comment
-
Tässä oli kysymys tilanteesta, jossa se pitävämpi uusi kesärengas meinataan laittaa etuakselille, ja taakse kesällä liukas kitka. Ei voi suositella edes viholliselle, kun vastaantulijaankin voi sattua.
Ympäriinsä jos on kitkat, niin varovainen voi toki hyvällä tuurilla välttää ongelmat. Ja jos ei vältä, niin saattaahan se lamasta kärsiminen loppua siihenkin. Eli ei kun renkaissa säästämään, se on se paras paikka säästää koko perhe lamatuskalta.
Eli vakavissaan, miettikää nyt kaksi kertaa missä säästätte, ei liikenneturvallisuudesta kiitos.
Comment
-
Tuossa linkki kalevan "testiin" tai siis kokeiluun kitkarenkaista kesällä: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157
Nastatkin olivat paremmat kuin kitkat kuivalla asfaltilla
Comment
-
Jep, no tuohon testiin ei kyllä voi väittää vastaan eli täytyy lennättää kitkat alta pois. Ei kukaan sattuis tarvitsemaan keskieuroopan Dunlop kitkoja 2kpl 205/65 R15 koossa? Kohta olis saatavana ja halvalla tosiaan.
Ja voisin kyllä ostaa tuossa koossa kesärenkaat tai jos edullisesti löytyy niin aluvanteilla 205/55(50) R16 onko se et jotain 38 tai niillä main ja jako 4x108..
Tuohon coupen alusta asiaan - mulla on tosi vähän kokemusta autoista ylipäätään - mutta korjaamon pomo, jolla on myös ollut "Ifa coupeja", tästä kertoi ja ihmetteli myös tuota autom/vapari yhdistelmää. Tiedä sitten.
Jollain naisella on ollut sakasanmaalla paperien mukaan alusta asti - kesäautona ehkä kun melko vähät kilometrit ikään nähden?
Comment
-
Ite noita renkaita edellisen duunipaikan puolesta aika läheltä seuranneena voin vielä sen verran panostaa tähän että kärjistettynä millä tahansa renkaalla pärjää.
Koukkuna kuitenkin se, että joka nurkassa pitää olla yhtäläinen pito, jolloin ajettavuus on loogista ja tilannenopeudet saa sovitettua oikeaksi. Kesärenkaillakin pärjää vaikka koko talven kunhan katsoo mihin menee ja miten kovaa.
Touhu muuttuu täysin jos akseleiden välillä on selkeä ero pidossa.
Esimerkkitilanne: Ajaa 60km/h vauhtia asfalttitiellä kaarteessa olevaan vesilammikkoon. Etupyörät eivät varoita yhtään kun pitoa riittää. Takapyörien heikompi pito taas nostaa takapään irti ja heittää auton sivuluisuun (kulunut kitka ei tiheän lamelloinnin takia pysty poistamaan vettä urista edes nastarenkaan veroisesti, kesärenkaasta puhumattakaan).
Hallittu, kaasulla tai käsijarrulla itse aikaansaatu sivuluisu talvikelillä on eri asia, koska silloin renkaan pito on keinotekoisesti jollain tempulla ylitetty ja tilanteeseen osaa reagoida muutenkin eri tavalla.
Nyrkkisääntönä, vetotavasta riippumatta aina paremmat renkaat taakse jos eroa on huomattavan paljon.
Comment
-
Tuostakin on kaksi koulukuntaa; toiset tykkäävät, että yliohjaava auto on sentään ajettavissa, mutta aliohjaava ei.
Sliksit+ennakointi toimii hyvin niin kauan, kun vastaantulijatkin ennakoivat. Oma ennakointi ei paljoa auta, jos vastaantulijalla on yllättävät liikkeet.
Ei sen puoleen, etteikö itsellänikin olisi ollut alla välillä vähän mitä sattuu.
Comment
-
Arvelinkin tämän kitkakesärenkaan käytön saavan "tuomion".
Korjaan kuitenkin pari väittämää.
RSI:t ei ainakaan tunnu "sulavan" alle kesällä, koska ajoin niillä myös koko viime kesän. Kilometrejä tulee joka viikko about 1000, joten 6-8 kuukausina myös yhteensä noin 10-12 000. Olisi ne varmaan silloin jo sulaneet jos olisivat sulaakseen. Taidan kuitenkin ostaa ensi talveksi uudet syksyllä.
Toinen outo väite on mielestäni se, että kitkat ei pidä "yhtään" kesällä. Pitäähän ne nytkin kun tiet on sulat ja kuivat ja suurin piirtein kesäkeli.
Enkä ole noilla vielä sellaiseen tilanteeseen edes yrittämällä joutunut, että ABSit alkaisi rutista jarruttaessa. Näinähän kävisi, jos ne olisi ihan kelkan jalakset.
Mietinkin, että kalenteristako sen päivän näkee kun ne lakkaa sitten pitämästä ?
Mutta sama se, ostakoon kesärenkaita ken haluaa, 3mm:n pinnalla oleva kesärengas on kuitenkin aika vaarallinen kapine sekin.
Comment
-
Niin toisaalta on sitä ihmiset ajaneet iät ja ajat ilman ultra hyper erikois pito nakkeja ja silti osa haukkuu kun ei perkele pidä edes kuivalla.
Osa porukasta ajanut talvetkin kesärenkailla joutumatta onnettomuuksiin jne jne.eli no äkki tilanteessa kyllä voi kitkoilla venyä jarrutusmatka jne jne,mutta toisaalta ehkä jos tietää että rengas ei ehkä pidä niin ajaa sitten nätimmin kun ei ole kuvitteellista turvallisuuden tunnetta (näinhän sitä sanotaan luistonestoista ja ajon vakautuksistakin xD...)
Ei ei ne hyvin pidä mutta moni "ei rallikuski" selviää vuodesta toiseen...
Itse kumminkin ajattelin hankkia ehkä kohta puoleen nangkangit kesävanteille edes tyylisyistä (ja kohta joku sanoo että ei kiinanrenkaat pidä,on kuin polkupyörällä peilijäällä).Mutta ei tästä minun osalta ainenkaan enempää OT;ksi.
Comment
Comment