Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränkulmat solmussa jatkuvasti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pyöränkulmat solmussa jatkuvasti

    Ongelmana on että ei pysy pyöränkulmat kohdallaan. 3-5 kertaa vuodessa olen joutunut pyöränkulmat suuntaamaan uudestaa. Edellisestä kerrasta on n.1kk, ja jo on taas ratti vinossa. Alusta on KW var2, ja renkaana talvella 225/45 ja kesällä 225/40, molemmilla mennyt solmuun. Ilmeisesti alapallot eivät pysy paikallaan, olisiko tähän mitään lääkettä?

    Onko muilla vastaavalla alustalla ollut ongelmia pitää kulmat suorassa?
    Pitänee laittaa kohta KW myyntiin ja vaihtaa joku pehmeämpi alusta alle...

    #2
    Valu- vai peltivarsi?

    Comment


      #3
      Pelti. Jos joku KW:n alustan omaava S2/RS2 avant omistaja viitsisi katsoa millaiset pohjaanlyöntikumit alustassa on. Omassa on jotenkin erillaiset mitä olen muissa var2 alustoissa nähnyt.

      Muilla ollut tällaisia:
      http://kw-gmbh.de/en/30_Products/40_...Elastomers.php

      Comment


        #4
        Mulla on kyllä omassa ässässä pysynyt tosi hyvin, vaikka jopa aukonutkin paikkoja.
        Tosin joka kevät ne tarkistetaan ja vähän säädellään, mutta syy on aina ollut kun on tehty remppaa. Nytkään torstaina ei koskettu ollenkaan tukivarsiin/alapalloihin.

        Tuo ratti vinossa ja alapallot, hmm... osaatko sanoa mitä säädetään?

        Comment


          #5
          Niin siis muutamasta kuopasta kun vahingossa ajaa, niin ratti "kääntyy" vinoon. Eihän se ratti oikeasti käänny, vaan jokin muutaa paikkaa, ja ainakaan en keksi mikä muu siellä liikkuisi, kun alapallonivel.

          Edellinen nelipyöräsuuntaus maksoi 360€, joten ei huvittaisi jatkuvasti olla suuntailemassa...

          Comment


            #6
            Mitä tuossa suuntauksessa tehtiin? Kyllä sen ~satasella on täälläpäin saanut.

            Comment


            • #7
              Huh, on tainnu osia mennä vaihtoon samalla?

              Comment


                #8
                Joo no en itsekkään ole aikaisemmin yli satasta maksanut hommasta. Mutta katkaisivat yhden pultin takatuennasta, oli juminut puslaan kiinni. No sitä porailivat koko päivän irti. Hinta olisi ollut paljon kovempi, mutta tulivat vastaan jonkin verran. Ensin yrittivät pelastaa puslan, ja porailivat varmaan 3h pulttia irti, mutta kun tulosta tullut särkivät sitten koko puslan.

                Ja sitten näillä ei ollut mikään kiinteä hinta suuntaukselle, vaan tuntien mukaan velottivat. Jonku 7h hommaa tekivät muistaakseni. No tietääpä taas ainakin että ei sinne enää jatkossa. Loppuu vaan suuntaus paikat Varkaudessa, enemmän ja vähemmän paskaa työtä tekevät paikasta riippumatta.

                edit: joo meni yksi pusla ja pultti vaihtoon, jotain 60€ makso nekin vielä.

                Comment


                  #9
                  No itsellä on ollut tapana olla alusta loppuun katsomassa mitä tehdään ja mihin päädytään ja että kaikki tulee sitten takaisin oikeisiin kireyksiin... Niillä raja-arvojen ääripäilläkin on niin paljon eroa auton käyttäytymiseen.

                  Avantin taka-alustaa en tunne, mutta hieman tulee ihmettelyä pultista ja puslasta, mitähän siellä on tehty, apurunkoako siirretty? Vai mitä tuentaa tarkoitat?

                  Comment


                    #10
                    Kolmiotukivarren päässä on sellainen epäkeskopultti, joka menee kaksiosaisen puslan läpi. Etkasta voi katsoa, pultin numero on 8A0501387C.

                    Comment


                      #11
                      Apurunko on aika notkea, vielä kun autetaan kovalla alustalla niin töitä teettää. Peltiset tukivarret eivät ole kuuluisia jäykkyydestään. Joustintukien ylälaakerien kesto on parhaimmillaan kellosta katsottavaa, jne...
                      Takakelkka (apurunko sekin) on myös omia liikkeitä keksivä. Kuopasta ajo vääntää helposti takapään kulmiakin koska yleensä perä pohjaa paljon keulaa terävämmin kuopissa. Johtaa myös "ratin kääntymiseen"

                      Ajotyyli kuoppia väistäväksi, kunnolliset renkaat eli ilmatilalla varustetut, jousitukseen kunnollinen joustovara, apurunkojen poikittaisvahvistukset alle ja sitten jättää auton pihaan ajamattomaksi niin säilyy kulmat kohdallaan.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                        Joo no en itsekkään ole aikaisemmin yli satasta maksanut hommasta. Mutta katkaisivat yhden pultin takatuennasta, oli juminut puslaan kiinni.
                        Minusta joku asia on ristiriidassa tuossa keskenään, jos joka toisen kuopan jälkeen käyt säädättämässä kulmat, niin ei siellä kovin montaa jumissa olevaa pulttia tai mutteria pitäisi olla, kun oletuksena on kuitenkin se, että sama osa siellä antaa periksi. Joten samoja pultteja siellä avataan.

                        Ei taida olla Suomessa autokorjaamoa, joka osaisi laittaa rasvaa alustan pultteihin ja muttereihin ja lisäksi etsiä aiheuttajan jatkuvalle säätötarpeelle. Ei luulisi montaa tuntia menevän aiheuttajan etsintään, jos käytössä on asiallisesti tulostetut edelliset säätölaput, joista selviää, mistä arvoista on lähdetty säätämään ja mihin arvoihin on säädetty.

                        Comment


                          #13
                          Jotain tosi omituista siinä on, ei ratin asennon kyl pitäis pysyvästi muuttua todellakaan helposti IMO. Iteki rääsänny tolla omalla pitkin pientareita niinku ratapäiväkuvista hyvin ilmenee, eikä mitään ongelmaa. 1 pari valusia tukivarsia olis kyl jouten, jos kiinnostaa. :)

                          Comment


                            #14
                            Just, eli tuolla takana ei ole sellaisia alapalloniveliä ollenkaan...

                            Mutta jos se on jumissa, niin miten se liikkunutkaan olisi? Tosin se pusla kyllä kokee kovia.
                            Sehän vois olla sellainen huonona, että vaikka säätää, niin ylös ja alasliikkeen jälkeen ei ole enää samassa kohtaa.
                            Mutta paljonko se sitten vaikuttaa oikeasti...
                            Viimeksi muokannut jta; 11.4.2009, 22:42. Perustelu: Hidas...

                            Comment


                              #15
                              Takapää pysynyt kyllä arvoissaan. Hienosäätöä vaan tekivät ja katkasivat pultin.

                              Noita säätöraportteja kun katselin, niin vasemman puolen camper ja molempien puolien auraus ollu perseellään joka säädön alku tilanteessa. Vasemmallalta korkkasivat aikoinaan alapallon lukkolevyn pultit, ja vaihdoin tavalliset pultit tilalle. Voisko noista löytyä syy, levyt kyllä paikoillaan, mut joku hämminki on kun eivät pidä.

                              Niin ja ratti kääntyy aina oikealle vinoon.
                              Viimeksi muokannut VilleP; 12.4.2009, 12:06.

                              Comment


                                #16
                                Liekö aletaan päästä ongelman ytimeen. Vasemman puolen alapallo nitkahtaa ulospäin, ratti kääntyy oikealle ja samallahan se tekee lisää aurausta. Ota sitä vasenta nurkkaa ylös, mittaa alapallon paikka suhteessa tukivarteen ja kenties kannattaa ne pultitkin vaihtaa lujempiin? Se alapallon sijainti kannattaa kuitenkin mitata, niin seuraavassa mahdollisessa nitkahduksessa voi todeta että oliko vika siinä vaiko eikö.

                                Comment


                                  #17
                                  Pultit ja mutterit on kyllä ihan kunnon tavaraa. Alapallon mukana tulleita. Voisihan siihen vaihtaa uuden lukkolevyn, missä pultit on itsessään kiinni, jos jotain taikaa moisella on.

                                  Comment


                                    #18
                                    Voihan iso kypärä! Sulla on huonoa tuuria kulmien kanssa. No niin on itelläkin..nimittäin 1,5 vuotta vanhat yläpäänlaakerit ovat finaalissa. 034 MS:n "ehkävahvemmat" odottaa asennusta.

                                    Varsinkin nyt kesärenkailla huomaa, miten isommissa joustoissa joutuu keulan sivulle nykäisyä korjaaman kunnolla vastaohjauksella.

                                    Ja ainoa väljä, mikä tosiaan löyty, on yläpäänlaakereissa. Ja sitten vois taas suuntauttaa kulmat.


                                    Korjaus: Kannattaa rengaspaineet laitella oikeiksi..tosin yläpäässä on väljää edelleen. Nyt ei vetele.
                                    Viimeksi muokannut RS2; 20.4.2009, 18:11. Perustelu: paineiden päivitys

                                    Comment


                                      #19
                                      Terhoa kompaten, kyllähän tuo siltä vaikuttaa, että joko alapallonivel, tai koko tukivarsi (ei ihan niin todennäköistä koska sen huomais sitten jo katsurikin) antaa periksi. Hyvä vinkki tuli tuosta mittauksesta, itse sitä käyttänyt monesti kun vaihtaa osia...

                                      Yhtenä ehdokkaana voisi olla myös ohjauksen tukivarsien sisäpäissä (vai mikä se nyt oli), eli jos siellä vähän löysyyttä tai klappia.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tarkoittanet raidetankoja? Varmaan olisi asiallista tarkistaa tosiaan raidetankojen kiinnitys hammastankoon, siinä kun on se pellistä kantattu lipare mikä niitä pitää paikallaan. Tuolla s2 foorumilla joku muistaakseni kehui että oli saanut sen lipareen solmuun/halki/poikki tms.

                                        Comment


                                          #21
                                          Raidetangot uudet, joten niissä ei mätää.
                                          Tuli viimekesältä tapahtuma mieleen. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen ajelin kaupungilla, ja käännyin jyrkästä risteyksestä oikealle, jolloin ratti kääntyi vinoon, en edes ajanut kuoppaan, vaan käänsin tarpeeksi jyrkästi. Ajelin sitten takaisin laakkoselle ja sanoin että taisi jotain jäädä auki kun noin helposti kääntyi, no asentaja sanoi kyllä laittaneensa kaikki manuaalin mukaiseen momenttiin. Meni takuuseen homma sillo. Mutta nyt tämä on toistunut jo niin monta kertaa että jotain pitää olla vialla.

                                          Joka kerta olen asentajalle sanonut että vetää alapallot niin tiukkaan kun vaan uskaltaa. Jännää on myös se että kun toin auton saksasta, niin eka kesä meni täysin ongelmitta. Vasta kun raidetangonpään vaihdon takia suuntautin kulmat, on kummittelu alkanut.

                                          Comment


                                            #22
                                            Juu raidetankoja :)) väsymyksen ja dementian piikkiin...

                                            Jos sen ulkopäät on vaihdettu, niin tuo sisäpää on orginaali ja kiinni siinä yhdyskappaleessa puslan läpi. Se on hankalassa paikkaa, mutta kannattaa tarkistaa ja kiristää. Sinällään suurempi Camper säätötarve ei tulle tästä.
                                            Viimeksi muokannut jta; 13.4.2009, 09:09.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Edellinen nelipyöräsuuntaus maksoi 360?
                                              Jopa on hinnat! Joensuun taitavin ja kokenein suuntaaja löytyy Pohjolan renkaalta. Kahdenkymmenen vuoden kokemuksella kaverilta löytyy kulmat aina kohilleen ja edullisesti: viimeksi taisi maksaa jotain 65?, vaikka Caravellessa oli niin verran paljon hommaa, että aikaa meni toista tuntia.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X