Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T B5 Jarrulevyt kuluvat epätasaisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T B5 Jarrulevyt kuluvat epätasaisesti

    En löytänyt haulla tällaisesta, joten pitäisikö huolestua, kun jarrulevyt edessä on kulunut siten, että ulkoreunasta levy on selkeästi kulunut (tuntuu selkeä reuna) ja sisäreunasta (akselin läheltä) ei juuri yhtään. Sisäreunassa ei tunnu mitään pykälää. Samaan syssyyn levyjen ulkonäkö on sellainen, että ei kiillotu sisäreunastaan ollenkaan ja ulkoreunasta toki kiiltää. Jarrujen pito etenkin kostealla on säälittävä ekojen jarrutusten aikana.

    Mikähän tuota aiheuttaa? Huonot levyt, jumivat jarrut?

    #2
    jumivat jarrut. Eiköhän sieltä "liimapuristimet" edestä löydy (liimapuristin == kelluva satula).

    Comment


    • #3
      Kerran vuodessa vähintään jarrut auki ja liukuihin rasvaa ja muutenkin sellainen yleisputsaus osille. Se auttaa aika pitkälle noissa ongelmissa. ATE:n satuloissa on parempi systeemi, kun on se kumi siellä satulan sisälle mihin liu'ut tulee, niin ei jumita niin pahasti...sieltäkin se rasva kyllä katoaa aika nopeasti.

      Comment


      • #4
        Jahas, se on hoidettava jarruja sitten.
        Voikohan noi epätasaisesti kuluneet levyt käyttää uusiksi, vai pitäisiköhän hankkia uudet levyt ja palat. Vuosi sitten noi tuli vaihdettua ja kulumaa on kolme-neljä milliä levyissä.

        Comment


        • #5
          Moron.

          Omassa B5 Aten etusatuiloilla sama ongelma, poljin tuntuu kuin olisi ilmaa, ei laahaa ja palat/männät liikkuvat nätisti.

          Uusilla levyillä ja paloilla poljin tuntuma palasi täysinnormaaliksi, mutta jo 500km ajon jälkeen havaitsee selvästi saman ongelman jatkuvan, eli jarrut ota kuin ulko kehältä kiinni ja sisäreunassa hailakka ruoste.

          Jarrumännätkin hieroin paperilla kiiltäviksi ettei ole mitään ruostepattiakaan välissä mikä vääntää vinoon.

          Onko joku keksinyt ongelmaan ratkaisua? Tuskin tälläiset ovat kuitenkaan uutena olleet.

          Comment


          • #6
            Täältä ilmoittautuu yksi lisää saman ongelman kanssa 1.9tdi farkku B5. ATE jarrut edessä, vanhat levyt kuluivat juurikin ulkolaidoista. Vaihdoin uudet levyt, palat, jarrumännät tiivisteineen sekä liukujen kumit. Satulat huolellisesti putsattu yms ja nyt uusilla levyillä sama ulkolaitojen kuluminen jatkuu. (ensimmäiset muutama sata kilometriä näytti että jarrut lähtisivät kulumaan tasaisesti.) Inhottava kun tällein talvella alkaa sisäreunasta ruostumaan. Eikä auta vaikka ottaisi reilumpiakin jarrutuksia. Tosiaankin ekat jarrutukset märällä kelillä huonompia.

            Takana oli myös sama ongelma mutta taakse vaihdoin levyjen ja palojen lisäksi koko satulat, koska käsijarrumekanismit olivat ruosteessa ja jumittivat. Nyt uusilla levyillä/paloilla takana levyt kuluvat täydellisen tasaisesti.

            Alunperin olikin tarkoitus vaihtaa eteenkin satulat mutta netistä tilatessa tuli väärät niin kesken remontin pikapikana hain mätänetistä männät tiivisteineen vanhaan satulaan. Eli mikä kumma noissa etusatuloissa mättää että levyt kuluvat vain ulkolaidoista? Onko jarrusatula jotenkin vinossa tai kulunut/vääntynyt aavistuksen kilometrejä nähdessä?

            Comment


            • #7
              Mä ajelin noilla jarruilla 4 vuotta ilman ongelmia. En muistanut enää koko asiaa vasta kuin nyt kun näin tämän topikin. Jarrut vaihdettiin 2014 satuloineen ja levyineen uusiin. Muistaakseni nekin kuluivat hieman epätasaisesti. Pito oli ihan hyvä kuitenkin. Eli minulla ongelma oli lähinnä esteettinen.

              Comment


                #8
                Mistä tietää mitkä jarrut autossa on?
                -00 1.8tq ja edessä alko satula falskaamaan. Mietin hommaako korjaussarjan vai uuden. Motonetis ei ainakaa ole 1.8T sopivaa satulaan eteen, muutaku ATE.

                Comment


                • #9
                  PR-koodeista, löytyvät varapyöräkoteloon liimatusta tarrasta, mahdollisesti myös huoltokirjasta.

                  Comment


                    #10
                    Onkohan jollain sitä koodia mikä viittaa jarruihin? Mitä eroa atella ja muilla on? Käykö ristiin?

                    Comment


                    • #11
                      1LZ Lucas 280x22, 1LB ATE 288x25, kannakkeet ainakin on erilaiset levyn paksuudesta johtuen. Satulat voi käydä ristiin.

                      Comment


                        #12
                        Ei tuon ikäiseen 1.8T B5:een muita vaihtoehtoja olekaan kuin 288x25 mm (1LB), ja satula on se ATE.

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä -07 allroadissa samaa ongelmaa. Viime syksynä renkaan vaihdon yhteydessä vaihdoin eteen uudet levyt ja palat. Keväällä jo ennenkuin kesärengas kausi alkoi hanttarin puolelta sylinterin puoleinen pala aivan lopussa. Levy kulunut vain ulko reunalta. Samalla jarruissa sellaista ongelmaa että jarruttavat epätasaisesti. Pysähtyessä sellaista ärsyttävää jumputusta. Ilmeisesti ei levyt kuitenkaan kierossa koska ei rattiin jumputus tunnu. Luulin että palassa jokin vika ja vaihdoin uudet hanttarin puolelle. Jumputus kuitenkin jatkui. Tänään vaihdoin sitten eteen uudet levyt ja palat, ja alta vuoden vanhat levyt roskiin. Molemmin puolin levyt on kuluneet vain ulkolaidalta ja tämä ongelma on vain sisäpuolella eli sylinterin puolella. Muutenkin palat kuluu vain sisäpuolelta, eikä ulkopuolelta juuri lainkaan. Satulat, tapit ja kaikki näyttää normaalilta. Sylinteri menee sisään kevyesti ja jarrunesteet on vaihdettu vasta. Mikä on ongelmana?

                          Comment


                          • #14
                            Kannakkeet. Ovatko kuluneet kuopille keskeltä?

                            Comment


                            • #15
                              Mitä tarkoitat kannakkeilla? Poistuiskohan vaiva jos vaihtaisi jarrusatulat?

                              Comment


                              • #16
                                Satulat liikkuvat liukuja pisin ja liu'ut ovat kiinni kannakkeissa. Nuolen osoittamia kohtia pisin se pala liukuu sitä mukaa kun satula liukuu liukuja pisin. Jos nuo kohdat ovat kuluneet epätasaisesti kuopille niin palatkaan eivät liu'u tasaisesti. Siihen ei myöskään satulan vaihto auta yhtään mitään. Huomaa että kuvassa on metalliset ohjurit käytössä jarrupaloille, tämä nimenomaan estää sen kannakkeiden kuopille kulumisen.

                                Comment


                                • #17
                                  Ok.

                                  Kiitos selventävästä vastauksesta. Pitää seurata tilannetta miten nyt levyt alkavat kulumaan. Ja viimeistään talvirenkaiden vaihdon yhteydessä tarkistaa mainitsemasi asiat.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ihan reilusti vaan viilalla nuo kannakkeet tasaiseksi ja kuparirasvaa niihin. Samalla tietty kannattaa varmistaa että liukutapit toimii. Muuten ihan turha vaihdella paloja ja levyjä...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X