Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Madallettun Audi A3:n ohjaus "naksuu"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Madallettun Audi A3:n ohjaus "naksuu"

    Asensin pari viikkoa sitten autooni (A3 1.8Tq) eteen ABT:n madaltavat jouset (olisiko ~-40mm), Konin keltaiset iskarit, Powerflexin puslat ja raidetankojen ulommat pallonivelet. Sen jälkeen auton ohjauksesta on alkanut kuulumaan naksumista kun heiluttelee rattia auton ollessa paikoillaan. Autolla on ajettu nyt 135tkm.

    Käytin autoa huollossa ja siellä nosturilla ollessa äänen sai loppumaan kun "roikkui" kuskin puoleisessa raidetangossa. Ääni tulee hammastangosta joka klappaa ylä-ala-suunnassa. Korjaamon tuomio oli, että kyseessä on madallusjousien aiheuttama ominaisuus, jolle ei voi mitään. Perustelivat sitä sillä, että raidetangot (ja tukivarret) ovat "epänormaalissa asennossa", eivät siis vaakatasossa vaan hieman yläviistossa. Minusta tämä selitys kuulosti hieman oudolta. En uskaltanut antaa korjaamolle lupaa kokeilla uudella hammastangolla (n. 500eur + työt n. 300eur), koska eivät osaneet sanoa auttaako se ongelmaan.

    Onko vastaavaa ongelmaa ollut muilla A3/TT/Golf4/Leon/yms. omistajilla? Ennen madallusta alustasta ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä.

  • #2
    miulla on ollu jo pari vuotta kw2 alusta ja ruuvailin sen niin alas kun sain. ei minkäänlaista naksumista kuulu vieläkään..

    Comment


    • #3
      Niin minä vähän arvelinkin, ettei se voi johtua mistään rakenteelisesta ongelmasta. Tälle alustalle rakennettuja autoja on niin monta, että olisihan siitä pitänyt kuulla jo aikoja sitten.

      Nyt pitää selvittää mistä se ääni tulee. Korjaamolla väittivät, ettei ääni voi tulla väljistä raidetangon sisäpään nivelistä, koska silloin siellä pitäisi tuntua välystä (jota nyt ei kuulemma tunnu). Kuinka pitkään näissä ko. alustaisissa autoissa yleensä raidetangon sisäpäät kestävät?

      Comment


      • #4
        Eikös audeilla ole tapana syödä noita raidetangon sisempiä niveliä?

        Comment


        • #5
          Todennäköisesti johtuu koiranluista, jotka pingottuvat mitä enemmän madaltaa, säädettävät luut tilalle, niin pitäisi loppu. Näin ainakin luin joskus, kun itsellä ihmettelin samaa vikaa. Verkkokaupoista löysin aika monestakin ihan googlettamalla. Hintaa oli n.100 euron hujakoilla.

          Comment


          • #6
            Autoon vaihdettiin tänään huollossa raidetankojen sisemmät päät ja naksuminen hävisi tai ainakin väheni niin, ettei sitä märällä asfaltilla käännellessä enää huomannut. Myös auton hakeminen urissa väheni.

            Comment

            Working...
            X