Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alustan narina/kolahtelu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Iskarit purettu ja kasattu, ylämutterille näytetty pulttimopoa, mutta ei vaikutusta!
    Jokohan antais olla...

    Comment


    • #62
      Onko sulla olmi säädettävä alusta?
      Kyseisellä pajalla millä kävin on työntekijällä tuommonen b6 1.8t q.
      Se oli laittanu jonkun halvemman säädettävän setin ja oli keula kolissu ja narissu, no oli vaihtanu tukivarsi setin ei vaikutusta.
      Sit uudet etu iskarit takuuseen ei vaikutusta, nyt kuulemma tulossa kw:n setti alle.
      Täytyy käydä urkkimassa miten käy...
      Taitaa näitä ongelmia olla muillakin :)

      Comment


      • #63
        Säädettävä Supersport setti. Ei se oikein muu voi syyllinen olla, koska ääni tullut heti alustasarjan asennuksen jälkeen.

        Comment


        • #64
          Kyllä ne on minullakin etu iskarit mitkä närisee jännä homma vaikka hyvät arvot oli testerissä ja tasaiset.
          Meneneekö noi takuuseen pitävät kauheeta ääntä mut toimivat muuten kyllä prkl...
          Voideltiin iskarinvarret synteettisellä vaseliinilla ni ei kuulunu mitn ääniä enää etupäästä.
          Mut alkaa taas narista jonkun ajan päästä, viimeksi kun voitelin ni kävi näin.

          Comment


          • #65
            Kuuluuko ohjauksessa olla kuinka paljon välystä? Auto paikallaan, olipa tehostaja toiminnassa tai ei, jonkin verran välystä. Nopeasti rattia heilutellen kuuluu myös vaimeaa kolahtelua, liekkö sisempi rt-pää väljä? Ulommat rt-päät vaihdettu äskettäin tukivarsien kanssa.

            Comment


            • #66
              Ainakin meidän A4:ssa sisempi rt-pää oireili kyseisellä tavalla.. :(
              Mutta nekin vaihdettiin samalla rysäyksellä tukivarsien kera, kun samalla alustaa päivitettiin KW3:seen ;)

              Comment


              • #67
                Kannattaa ottaa ne sisäpäät tarkastuslistalle.
                Mulla on kanssa ollu yks Passat mikä kolisi ajossa, sekä paikallaan rattia vatkatessa.

                Sisäpää siellä sitten oli melkoisen väljä. Sen saa helposti todettuakin, ohjeitakin löytyy haulla.

                Comment


                • #68
                  A6tonen;
                  Tuo melkeinpä varmistaa epäilykseni, kiitos siitä! :)

                  Comment


                  • #69
                    Mikäköhän tuossa omassa Audissa on? Rattia kun kääntelee paikallaan niin kuskin puolella (vasen etupyörä) jokin naksuu. Ääni tulee molempiin suuntiin rattia käännettäessä. Autoon asennettu reilu kuukausi sitten alustasarja ja nyt pari päivää sitten ilmeni tuo ääni.

                    Comment


                    • #70
                      Tänään sain käsiini TRW:n valmistamat sisemmät raidetangon päät. Vaatii 38mm lenkin!!
                      Viimeksi muokannut Olmi; 16.5.2009, 19:48.

                      Comment


                      • #71
                        Jösseksen isolla jakoavaimella multa nappastiin auki. Tosin sehän ei pätkääkään lohduta, jos ei moista omista... Mutta sitä kolmekasia ei ehkä kannata ostaa just sitä varten. Vaikka se jakari sitten, jolle vois löytyä sit muutakin käyttöä.

                        Ja ihme kyllä, sen mahtuu jotensakin tekemään.

                        Comment


                        • #72
                          Kuskin puoleinen sisäpää vaihdettu, hieman taas hiljeni keula, tosi lyhyeen koeajoon perustuen. Vielä toinen puoli ehkä huomenissa työn alle, niin tietää sitten hiljeneekö kokonaan.

                          BTW, painelin keulaa, ja kyllä sieltä molemmilta puolilta kuuluu sellainen pieni napse, siis myös siltä puolen jonne jo uusittu sisäpääkin.

                          Klonksuntaa kuuluu vielä paikallaan rattia käännellessä. Voi olla toisen puolen pää, tai sitten sitä tangon kiristysmutteria täytyy koittaa kiriä.

                          Pysyyköhän se raidetangon suojakumi nippusiteellä juuretaan kiinni? En saanut sitä originaali pantaa tiukattua riittävästi, joten laitoin sellaisen rimpulanippusiteen sitten sinne. :s
                          Ikävästi on iskari juuri edessä hankaloittamassa asentelua, menee turhaan aikaa näpräillessä kun on niin ahdasta.

                          Yritin mittailla melko tarkkaan ulomman pään kiristysmutterista paljon kierrettä näkyy saadakseni sen samalle kohdalle kuin ennen. Ehkä kymmenesosamillin erotuksella sain lähelle edellistä lukemaa, ja nyt on ratti aavistuksen vinossa. :D
                          Aika pieni lukema vaikuttaa, tai sitten tuo TRW-merkkinen sisäpää ei ole täsmälleen saman pituinen alkuperäisen kanssa. En ole mittaillut, vielä.

                          Hyvin mahtui jättijakarilla kiristelemään.

                          Jos jaksan ja ehdin, voisin ottaa pari kuvaa rt-päiden vaihdosta, jos joku joskus sattuu tarvitsemaan kuvallisia ohjeita. Täälläkin olisi mukava olla ns. "DIY" osio kuvineen.

                          Comment


                          • #73
                            Pysyyköhän se raidetangon suojakumi nippusiteellä juuretaan kiinni?
                            Pysyy se.

                            Comment


                            • #74
                              Jeps, eli nyt on homma finaalissa. Tuloksena hieman hiljaisempi keula, mutta napseääni ei hävinnyt.
                              Auton ollessa paikallaan kone sammuksissa keulaa painaessa kuuluu napse. Erittäin vaikea paikallistaa mistä tulee, mutta melko ylhäältä, ehkä puolen välin ja siitä ylöspäin kohdilta.

                              Lisäksi Kuoppaisella hiekkatiellä kuuluva ääni on samanlainen, jonka kuvittelisi kuuluvan jos puukepillä kopistelisi pohjapeltiin. Eli aivan kuin jokin olisi erittäin löysällä tai irti. Naputus on nopeatempoinen, ja tiheässä olevaan epätasaiseen kohtaan ajettaessa naputuksen tiheys muuttuu erittäin nopeaksi naputukseksi, sekä joskus saa kuulumaan tuohon liittyvän kovemman kolahduksen. Tuota tärräävää ääntä en ole saanut mitenkään muuten aikaiseksi. :s

                              Erittäin vaikea selittää ääniä, harmittaa kun ei tiedä mistä ne tulee.

                              Etupäähään siis uusittu alustasarjan lisäksi:

                              -Kaikki tukivarret
                              -koiranluut
                              -sisemmät ja ulommat raidetangonpäät
                              -vakaajatangon kumipuslat

                              Alkaa mielikuvitus loppua...Voiko kulunut moottorin tai vaihteiston tukikumi antaa tuollaista ääntä? Vag-com antaa herjaa että aktiivinen tukikumi huonossa hapessa, on antanut siitä asti kun auton hommasin.

                              Apurungon puslat ne tuskin on, koska pääsin auton alle heiluttamaan ja kuulostelemaan ääntä, tuli siis ylempää, ehkä puolen välin hujakoilta.
                              Ehkä se ylempää tuleva ääni on iskarin "ominaisääni", mutta se epätasaisella kuuluva ikävämpi koputus täytyisi selvittää...

                              Pyörän kulmat vissiin viturallaan, kun tuntuu että ohjaus ottaa äkäisemmin toiseen suuntaan. Ratin sain kuitenkin pysymään suorassa mittaamalla tarkasti rt-päistä että ovat yhtä pitkät.

                              Rattia punoessa puolelta toiselle, edelleen tuntuu ja kolahtaa hieman välyksen tapainen. Liekö raidetanko väljä, hieman oli nestettä tihkunut tiivisteen kohtalta siitä mihin sisäpää tulee kiinni?

                              Kokeilun arvoista ehkä raidetangon/ohjausakselin kiristyspultti.

                              TRW:n sisempi pää on n.6mm pidempi kuin alkuperäinen, siksi ratti oli vinossa aikaisemmin.
                              Viimeksi muokannut Olmi; 17.5.2009, 20:58.

                              Comment


                              • #75
                                Kävin auton alla, ja totesin että takimmaisen etualatukivarren kiinnityskohta koriin oli hieman ahdas, vääntynyt pelti otti siihen hieman kiinni, koska tunkin takia ilmeisesti vääntyi. Vääntelin pellin takaisin oikeaan asentoonsa.

                                Kiristin myös ohjausakselin pulttia, oli tosi löysällä. Kävin näiden operaatioiden jälkeen koeajolla, ja totesin että pieni napse hävisi paikallaan autoa painellessa keulasta, mutta ohjaus oli erittäin jäykkä.
                                Eikun takaisin ja hieman löysyttämään pulttia, ja samalla huomasin että oik. puolen takimmainen etualatukivarsi oli pallonivelestään hieman löysällä (pultti siis). Kirin sen, laitoin pohjamuovit kiinni ja koeajo.
                                Napse paikallaan ollessa palasi, mutta tärräävä ääni hiekkatiellä väheni oleellisesti. Pallonivel ilmeisesti aiheutti sen.

                                Mietinkin, että miksi tuo napse palasi (auton ollessa paikallaan)?

                                *lisäys*
                                En keksi enää muuta tarkistettavaa kuin hammastangon kiinnitys. Se vissiin on läpipulteilla, pultit löytynee jostain akun alta...
                                Viimeksi muokannut Olmi; 25.5.2009, 22:06.

                                Comment


                                • #76
                                  Syylliseksi on paljastumassa etuiskarit. Toivottavasti korjaantuu kun joskus saa uudet tilalle, kerron sitten lisää kokemuksia.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Iskarit tuli vaihdettua eteen ja kumimainen narske loppu mutta vain vänkärin puolelta.
                                    Voiko iskarin yläpäässä olevat kumit jotka ovat ylä kolmion ja rungon välissä pitää meteliä.
                                    Siis ne kumit johon iskari tulee kiinni yläpäästä.
                                    Tuntuu ihan runkoon värinä iskarin yläpään kohdalla kun keulaa painelee.
                                    aika jännälle tuntuu jos 1 iskari neljästä uudesta ois ehjä.
                                    Usko alkaa mennä itseltäkin.
                                    Ääni jännä aivan kuin kumi hiertäisi ja humisi rautaa vasten.
                                    Siskon kommentti oli että ihan kuin pöllö huuhuilisi konepellin alla kun kuuli tuon äänen :)
                                    Liekö huuhkaja tehny sinne pesän.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Voisihan sen testata niin, että käytät tolppaa vähän irti ja laitat vedenkestovaseliinia sinne monttuun minne iskarin yläkumi asettuu. Ei luulisi narskuvan sen jälkeen.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Käytin laakkosella autoa tänään, sano se huolto mies että ylä tukivarren puslat tai iskari hutaa.
                                        Ei kuulemma ollut vastaavaa ääntä tavannut ennen.
                                        Sano että iskarin ylä kumista se ei voi kuulua.
                                        Mutta ei osannut varmaksi sanoa kummasta ääni kuuluu ni ei veloittanut mitn.
                                        Viimeksi muokannut lancu; 2.6.2009, 11:57.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Asia edennyt syyksi paljastui etu iskarit, Tutkivat asiaa saksan tehtaalla koska paljon vastaavia tapauksia.
                                          Oli iskari tehdas vaihtunut turkista tsekkiin(ei kuullosta hyvälle).
                                          Iskareissa ollut liian tiukat stefat joten huutaa kuivana ja värisee/resonoi runkoon.
                                          Tämä ongelma GTS alustoissa, tiedoksi vaan kaikille jos tulee vastaavaa.

                                          Comment


                                            #81
                                            Mikäs toi GTS alusta on??

                                            nimim. yksi hullu kysyy enemmän kuin tuhat viisasta ehtii vastaamaan

                                            Comment


                                              #82
                                              Veikkaisin että tuo gts on vaan alustasarjojen valmistaja...?
                                              Onko kellään muuten heittää arvausta mistä johtuu terävä kolahdus oikean etupyörän suunnalta. Kuuluu kun kun ripeän kiihdytyksen jälkeen höllää tai vaihtaa vaihdetta niin että auto pääsee niiaamaan... Ja ääni kuuluu vain tällä metodilla. Olisko kallistuksen vakaaja, eli koiranluut kulahtaneet.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Juu nyt on uusi erimerkkinen alusta alla ja ei oo sen jälkeen narissu.
                                                Toi GTS pakkaa muiden valmistajien tuotteita.
                                                Tuossa kyseisessä sarjassa oli kyb iskarit ja lesjöförs jouset.
                                                Joku tehdas kai niillä on missä pakkaa kamat ja laittavat omat tarrat :)
                                                Oli muuten toinen taka iskarikin aika tunnoton kun irrotin.
                                                En kyllä voi suositella tuota gts:sää.
                                                Onnex sai kaupan purettua, harmitti vaan turha työ ja joutu pyörän kulmat säädättämään uudestaan.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Vihdoin on alusta hiljainen!
                                                  Syylliseksi paljastui etuiskarit (Supersport). Paikallaan painaessa keulaa kuului ylimääräinen napseen ja kolinan tapainen ääni, joka siis poistui kun pumput vaihdoin. Ylimääräistä ääntä kuului myös epätasaisuuksilla, varsinkin hiekkatiellä. Tosin melko terävä ääni on edelleen jos ajaa kaivonkansien yli, mutta luulen että kuuluu asiaan kun on vakiota jämäkämpi ja matalampi.

                                                  Reilu 4kk meni napinoiden ja kolinoiden selvittelyyn, tulipahan samalla vaihdettua muutakin uutta osaa alustaan, joka ei liene pahitteeksi.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Kysellään nyt vaikka täällä, eli takapää KOLAHTAA kovasti kun ajaa vähän terävämpään töyssyyn. Tai vaikka hidasteen yli vähän normaalia kovempaa.

                                                    Yhdet puslat jo vaihdoin, eli takaolkavarren alkapään puslat joissa epäkesko pultti. Ei tuntunut vaikuttavan asiaan, vaikka ne olikin jo kovin hapertuneen näköiset.

                                                    Ja itsellä juurikin tuo GTS säädettävä alustasarja, heti sarjan asennuksen jälkeen ei pitänyt kolahtelua. Muistaakseni :) Tuossa sarjassahan on kaasuiskarit. Jos iskarit on korkannut niin pitääkö tuollaista kolahtelua?

                                                    Olisihan tuolla takapäässä tietysti vielä muitakin puslia ja varsia vaihdettavana.. :)

                                                    Autohan on A4 b5 quattro -96.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Joo ei muuta kuin renkaat pois takaa ja käsin tai jollain vääntelemään ja kopeloimaan niitä :) Onko ne iskarin yläpäät pysyny kiinni korissa? Itsellä ainakin piti entisessä FWD a4b5:ssa jälkikiristää ne yläpäät kolinan takia, kun se tila oli mitä oli, että sai kunnolla kiinni. Totta se quattrossa on takaiskarin kiinnitys toteutettu samalla tavalla kuin etuvedossa?

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Takapää on erilainen quattrossa. Iskarin yläpää ei tule kontin puolelle ja on pultti kiinnityksellä.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Vajaavetosessa piti kans hytän puolelta kiristää ne pultit, penkin verhoilun takaa. Eli ei ollut kontin puolella ne yläpäät. Äkkiäkös ne pultit tarkastaa, penkin reunapalat vaan jortaaniaan.

                                                          E: korjataanhan vähän, eli väärinhän minä ymmärsin tuon kiinnityksen, quattrossa on jo kotelon puolella se kiinnitys :)
                                                          Viimeksi muokannut bonus; 7.1.2010, 14:54.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            jassoo alusta-asiantuntijat, mulla olis tollanen halpa JOMin coil over alustasetti odottamassa asennusta (nykyisestä FK:n coil overista poksahti takaiskari/iskarit) ja tuli mieleen että mitähän muuta sinne kannattaa samalla vaihtaa? puslat? palloissa väljystä hiukan mut nyt ei viitti sijoittaa niihin toistaseks.

                                                            vähän veltto oli edellinen alusta että toiv uudet systeemit tuo pikkusen edes jämäkkyyttä kehiin.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Joo selvis tosta takapäästä sellasta että jousethan siellä pohjaa :D Huomas jo jousen alimmasta rinkulasta että on ollu kosketuksissa kun maali kulunut päältä.

                                                              Korkeus on säädetty aikalailla ylimpään asentoon näin talveks ja madallusta ehkä n.30mm.

                                                              Laitettiin takapyörän alle pari lankkua ja yks hyppi vetokoukun päällä niin jousi oli miltei kasassa, mitä vitt.. Eli madallusta täytys olla n.50mm että jäis jousille jousto varaa!

                                                              aaaaargh.. Mitähän tässä sitten.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X