Alle vaihtui alustasarja, jonka jälkeen nariseva ääni kuuluu etupäästä aina kun auto joustaa. Kuulu myös ns.tasaisellakin tiellä, eli ei vaadi kummoisiakaan monttuja, sen verran että alusta joustaa. Äänen saa aikaiseksi myös paikallaan heiluttamalla etupäätä käsin. Mikäs se siellä voisi äännellä? Ääni on siis ns. nariseva.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Alustan narina/kolahtelu?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja ommiK Näytä viestiNo kylänmiehet on joskus työntäneet puslaan injektioruiskulla vaseliinia, mutta uusi pusla lienee se paras lääke.
Comment
-
Voi olla toimimaton ajatus, mutta entäs jos sitä puslaa yrittäisi vähän herkistellä silikoonilla tms. Siinä ainakin selviäisi, onko vika tosiaan siinä puslassa. Jos narina loppuu, niin vika oli selkäesti siinä. Jos narina palaa, niin pusla vaihtoon. Jos narina ei edes vähene, niin vika on siinä tai jossain muualla...
Olikohan tästä taas mitään apua?
Comment
-
Eilen kattelin kun JIM kanavalla veikot vaihtoi Hondaan jäykemmän ratakäyttöön sopivan kallistuksenvaimentimen eteen, niin ne laitto pari kierrosta putkiteippiä (siis sitä tiivistejuttua, jossa ei oole mitään liimoja, no kaikki tietää sen) niihin tappien ympärille ja totesivat, että puslat ei narise tällä konstilla.
Comment
-
Lisäystä oireisiin:
Ääni on juurikin sellainen kumimainen natina, ja kuuluu parhaiten kun ajaa kävelyvauhtia vapaalla, ääni kuuluu mielestäni molemmilta puolilta etupäästä. Eikä siis tarvitse olla monttujakaan, ihan tasaisella tiellä tuo kuuluu kun sammuttaa radiot ja puhaltimet.
Täältä jostain luin, että alustaa vaihdettaessa täytyisi sisempi tukivarsi kiristää vasta kun pyörät maassa, onko näin?
Asentaja nimittäin oli kirinyt ne pyörät riipuksissa, ja kun kävin sanomassa narinasta, otettiin ne löysemmälle, auto pyörilleen ja kirittiin kiinni. Lisäksi suihkittiin rasvaa muihinkin pusliin -> natina väheni, mutta kuuluu edelleen. Olisikohan niin, että se pusla särkynyt väärän kiristämisen takia...
Comment
-
"Täältä jostain luin, että alustaa vaihdettaessa täytyisi sisempi tukivarsi kiristää vasta kun pyörät maassa, onko näin?
Asentaja nimittäin oli kirinyt ne pyörät riipuksissa, ja kun kävin sanomassa narinasta, otettiin ne löysemmälle, auto pyörilleen ja kirittiin kiinni. Lisäksi suihkittiin rasvaa muihinkin pusliin -> natina väheni, mutta kuuluu edelleen. Olisikohan niin, että se pusla särkynyt väärän kiristämisen takia..."
Autosi alustan rakennetta en tunne, mutta yleensä tukivarsien kiristys runkoon pitää tehdä auton ollessa ajokorkeudessa. Keula ilmassa kiristettynä pusla jää "pänniin" ajokorkeuteen laskettaessa(tukivarren kulma runkoon nähden muuttuu kiristyksen jälkeen), ja hajoaa melko nopeasti. Näin ainakin vanhemmissa vehkeissä joista mäkin vielä jtn luulen ymmärtäväni :D
Comment
-
Tuli asiaa vielä ajateltua, ennen kuin teen tarkempia tutkimuksia äänen suhteen.
Eli alatukivarsiahan ei tarvitse irroittaa ainakaan etupäästä kun tolppa+iskarisetti vaihdetaan, yläpään tukivarret siis pelkästään. Ja ne ilmeisesti täytyy kirrata vasta kun auto pyörillään. Ymmärtääkseni asentaja aukaisi ja kiristi uudelleen tuon iskaritolpan alapään kiinnityskohdan, siinäkin joku pusla.
Comment
-
Lisätutkimuksien jälkeen syyllinen on melko varmasti kallistuksenvakaajan puslat, niin kuin täällä jo monet osasivat arvata. Ensi viikolla uutta puslaa paikalleen, saa sit nähdä että häviääkö äänet lopullisesti.
Nuo puslat ei lienee paha rasti vaihtaa? Onnistuukohan pyörät ilmassa tunkin varassa noiden vaihto, vai onko vakaaja sillon pahassa asennossa puslan vaihtoa ajatellen? Pitääkö ne sitten kiriä niin, että pyörät ovat maassa?
Comment
-
Mulla ilmeni sama ongelma, ihme natina kuuluu kuskin puolen etupäästä kun vaihdoin alustan.
varsinkin kun paikallaan keulaa painelee ajaessa ei juurikaan, paitsi hitaassa vauhdissa.
kokeilin tuota ylätukivarsien sisempien puslien kirimistä, iskarin ollessa tunkattuna "kasaan" toisella halli tunkilla.
Ei auttanut sekään.
Comment
-
Tuli purettua ja katottua sitä kumia vakaajan ympärillä näytti aika väljälle.
Tilasimpa sitten ne marmorilta, hintaa vain 8.50e/kpl sama vaihtaa vaikka toi narske ei siihen loppuskaan, kun väljiltä näytti.
Saa nähdä, ahistava ääni... :)
Kumit helppo vaihtaa kun tunkkaa molemmat puolet ilmaan, ni ei oo kallistuksenvakaaja pänningissä.
Comment
-
Ääntä voisi kuvailla melkeinpä kumimaiseksi, joten en oikein usko tuohon murrokseen, toki voi olla mahdollista. Tilasin nyt kokeeksi nuo kallistuksenvakaajan puslat ja koiranluut, täytyy pääsiäisen tienoilla asennella. Hyviä veikkauksia voi vielä esittää niin pääsisi eroon tuosta sivuäänestä.
Comment
Comment