Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 C4 2.8 quattro -91, takajarrusatulat puoltavat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 C4 2.8 quattro -91, takajarrusatulat puoltavat

    Jep, eli leimasetä oli kiltti ja päästi 50% eroilla olevat takajarrut läpi uusinnassa kun oli uudet levyt ja palat. Nyt heräsi kysymys, että mistä ero johtuu? Onko -91 mallissa joku jarrupaineensäädin takana, joka ohjaisi enemmän toista puolta vai onko jarrusatulat tiensä päässä? Helyt toimivat herkästi ja mitään moitteen sijaa en löytänyt kun palat&levyt vaihdoin. Ideoita mistä vikaa etsisi tai että mistä uusia kilkkeitä alkaisi etsiä??

    Kts!

    #2
    Siellähän se paineensäädin on taka-akselin luona. Löytyy kyllä, kun seuraat jarruputkia. Ei mitenkään erikoista, että olisi jumissa.

    Sen voi purkaa ja herkistää, jos saa rikkomatta irti. Uusi maksaa tarvikkeena vissiin jotain 120e. Ja varaudu ostamaan samalla jarruputket, sillä eivät takuulla lähde ehjänä irti.

    Comment


    • #3
      Jovain, erinomaisen nopeaa toimintaa! Jarruputket ovat esimerkillisen ruostuneet ja olikin mielessä että kevään/kesän aikana laittelen uudet. Jos satun saamaan säätimen käsiini niin olisiko kenelläkään tietoa jarruputken paksuudesta ja nippojen kierteiden koosta/tyypistä,entä onko ajatusta mistä materiaalista putket pitäisi tehdä??. En nääs kehtaa ryömiä auton alle talvikelissä... :)

      jälleen informaatiosta kiittäen... :)

      Comment


        #4
        Varaosapuljuista vaan mittojen mukaan normijarruputkea Audin nipoilla (ihan normikamaa, muistaakseni M10). Kaikista kätevintä ja helpointa.

        Tuosta näet mittoja ja rakennetta. Tosin kokemuksen kautta kannattaa ehkä vielä varmistaa vertaamalla noita arvoja mittanauhan lukemaan, ettei tarvitse kahdesti juosta kaupassa. Jos kauppa on lähellä, pura ensin, osta sitten, jotta näet mitat.

        Toki vaihtoon samalla myös jarruletkut eikä ole haitaksi hommata myös noita jarruletkujen ja putkien prikkapeltejä (kuvassa osa 14). Saatavana myös tarvikkeena. Voi rälläkällä pistää sitten varomatta poikki, kun ensin olet saanut hermot kulutettua lenkkien ja pihtien kanssa loppuun :)

        Toivottavasti saat konehuonetta kohti säätimeltä lähtevät putket ehjinä irti, ettei tarvitse sylinteristä asti vaihtaa. Vähemmälläkin voi päästä, jos kaikki irtoavat.

        edit: Paineensäädin on siis tuossa kuvassa oikealla alhaalla se missä on jousi kiinni, klipsipidikkeen nro. 16 oikealla puolella.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut jasso; 17.3.2009, 14:00.

        Comment


        • #5
          No, putki ei maailman arvokkainta ole.. uusitaan niin pitkälle että alkaa nipat kestämään irroitus-kiinnitys operaation. Sillain positiivinen yllätys tämä audi on kyllä ollut, että tilaa on ollut tehdä hommia sekä osat ovat olleet lähes poikkeuksetta aika hyvin irtoavia ( harvassa 18v autossa on pultit ruosteettomia jne.. ). Jarruputket tuskin on Audin omaa tuotantoa joten niiden kanssa sitten tapellaan! :)

          Ja kiitos informatiivisesta kuvasta!!! :)
          Viimeksi muokannut noniin; 16.3.2009, 18:41.

          Comment


          • #6
            Puolsiko käsijarru kanssa, vai ainoastaan käyttöjarru?

            Comment


              #7
              Niin, näissä tuo takajarrusatula ei ole niitä kaikista huoltovapaimpia. Oikeastaan yleisempää, ettei jumittelisi käsijarrun vivusto/tappi.

              Comment


                #8
                Jarruputket tuskin on Audin omaa tuotantoa joten niiden kanssa sitten tapellaan! :)
                Audissa alunperin maalatut teräsputket. Hyvin varmasti alkuperäiset. Ota Etkasta putkien mitat, turha ottaa yhtään ylimääräistä. Käy esmes Finskalla Autotarvikkeessa teettämässä (tulee nopeasti, eikä kustanna paljoa). Lisäksi vetoprikkojen lisäksi kannattaa vaihtaa ne "valkoiset" klipsut joilla putket ovat korissa kiinni. Hajoavat yleensä ja eivät maksa maltaita.

                Comment


                • #9
                  Käsijarrun ero oli vain 10% suurimmillaankin, muutamia vetoja meni ilman eroa. Käyttöjarrupuolella oli ongelmana saada lukemat alle 50%. Tuosta mietin, että satula saattaisi itsessään olla ihan ok kunnossa sisuskaluiltaan mutta hydraulinen paine heittelisi jonkin verran. Tuo paineen säätäjä sopisi siinä mielessä vika kohteeksi jos siinä olisi jumitteluja. Tai näin ainakin pähkäilin, pitää putket uusia kuitenkin ja tutkia tuon paineensäätäjän rakennetta vähän tarkemmin...

                  Comment


                    #10
                    Eikös c4 quattrossa ole systeemi 3 piirinen, kuten muissakin aikalaisissa? Tai siis onhan se.
                    Taakse menee vain 1 putki eikä ole mitään kuorman mukaan jarrupainetta säätävää käkkänää kuten etuvetoisissa. Jasson kuva etuvedosta.

                    Vika on siis hyvinkin pitälti satulassa tai letkuissa eli luultavasti satulassa.

                    Comment


                    • #11
                      Mielenkiintoista! Pitää tutkia jahka kelit lämpenee.. uusia satuloita pitää varuilta alkaa kattelemaan jostain päin. Sen verran rivon näköiset jo, uusii samantien..

                      Comment


                        #12
                        En huomannut, että kyseessä on quattro. Laitoin tuonne ylemmäksi myös quattron kuvan.

                        Quattrossa on kaksi paineensäädintä. Siellä on yksi tuloputki edestä, siinä paineen säädin, sen jälkeen t-jakaja ja oikeassa puolessa sitten vielä erikseen yksi paineensäädin. En oikein ihan ole perillä, että miksi siellä on vain toisessa puolessa sitten vielä yksi säädin. Sitä ei saa mielestäni tarvikkeena, mutta alkuperäinenkin maksaa onneksi vain ~70e.

                        Eli jos oikea otti huonommin, niin tuo säädin olisi kyllä aika looginen vikakohde.

                        Sellaisen t-jakajan saa muutamalla eurolla ihan tarvikkeena, joten kannattaa ostaa jarruputkien kanssa myös se.


                        edit: CAC:lla on tarjolla jotain ihan kohtuuhintaisia kevyitä upgradesatuloita. Kokemuksia ei tosin ole siitä, millaisia ovat. Harkinnan arvoisia varmaan kuitenkin.
                        Viimeksi muokannut jasso; 17.3.2009, 14:08.

                        Comment


                          #13
                          Ei ainakaan omassa urssissani oli toista paineensäädintä. Kuskin puolen alatukivarteen kytkeytyy tuo jousikuormitteinen paineensäädin. Tukivarressa jousen vastakappaleessa pieni säätövara eri korkuisille alustoille.

                          Comment


                            #14
                            No olihan siellä se härveli kuitenkin :)

                            Comment


                            • #15
                              Vaan ollappa hyvän näköiset nuo CAC jarrusatulat. Laitoin kyselyä sattuuko omaan koslaan sopivia olemaan.. hetihän tuollaiset on tilattava jos oikeat kilkkeet löytyy! Uudet jarruputket ja satulat niin olisi hetkeksi huoletonta menoa tiedossa niiltä osin.. tai sitten ei.. :)

                              Comment


                                #16
                                Kannattaa kysyä paikallisesta tarvikeputkasta myös vaihtosatuloita, eivät maksa maltaita... Tosin kannattaa olla tarkkana että saa _quattron_ takasatulan, joissakin kataloogeissa kun noi on männy sekaisin etuvedon kanssa. Helppo tarkastaa jos Urs4 on eksyny etuvetojen joukkoon :) (ei ole silti sama satula sun autossa ja urssissa, mutta oikea "lokero")

                                Comment


                                • #17
                                  Nää on tietysti niitä juttuja mitä ei pitäs sanoa, mutta en kyllä ole koskaan käsittänyt vajaavetoista autoa... Nyt sotkee selviä varaosahakuja.. ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kysyin CAC satuloista ja toukokuussa on quattroon saatavaa osaa tarjolla. Näillä näkymin... hinnasta ei toistaiseksi tietoa.. Kuvasssa 100 avant asennettuna. Kuulemma heidän testiauto.








                                    EDIT: oli tullut yöllä lisää postia. Hinta asettunee 110€ tasolle sisältäen myös kiinnitysraudan. Ja on siis quattroon sopiva.
                                    Viimeksi muokannut noniin; 18.3.2009, 07:51.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jossain vanhassa ketjussahan joku laitto bilteman satulat C4:een. En tiedä sit laadusta et millaset on. Yhtäkkiä nuo oli vähän saman näköset, tuskin samat kumminkaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jatketaanpas aihetta.
                                        Tuli leimalla jupinaa takajarrujen tehottomuudesta. Eli käyttöjarrulla ei viisarit nousseet kun 0,8 ja 1,0 kN asti, kun käkkärillä heilahti lukemiin 1,9 ja 1,9 kN.
                                        Eli ilmeisesti tuo paineenrajoitin olisi vaihtokunnossa. Mutta ihme kyllä Moponetin sekavilta nettisivuilta löytyi taas perinteinen lause "ei quattro"... Vai onko q mallissa säädintä ollenkaan?!?!? Ja sijaitseeko se nyt edessä vai takana?? En ole ehtinyt, tai oikeastaan ei ole tarvinnut vielä perehtyä...
                                        Tätä kikkaretta ei siispä taida saada muutakun marmoritiskiltä, vai?

                                        Comment


                                          #21
                                          Pari viestiä ylöspäin katsomalla löytyy vastaus.

                                          Comment


                                          • #22
                                            ei sen käyttöjarrun pidäkään nostaa viisareita samalle tasolle kuin käsijarru, sitä varten se paineenrajoitus/kuormantunnistus venttiili siellä on. Älä turhaan vaihda ehjiä osia.
                                            Viimeksi muokannut 8866; 22.3.2009, 18:22. Perustelu: ^^ pois.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos liikaa katsastuksessa ulvovat voi tietysti tarkistaa tukivarresta paineenrajoittimen jousen vastakappaleen asennon ja tarvittaessa pistää alimpaan mahdolliseen asentoon.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Leima tuli pahviin joka tapauksessa, joten en ala turhia tän asian kanssa hötkyilemään.
                                                Mutta kyllä ne takajarrut on aivan selvästi huonot muutenkin kuin jarrudynon perusteella. Vielä vuosi sitten sai takajarrut lukkoon rullilla kohtuu poljinvoimalla, nyt ei lukinnut lainkaan.
                                                Tossa vaan kesällä kun alkaa kiskomaan traileria yms. painavaa, saisi olla kyllä takajarruissakin hieman eloa.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X