Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 Avant 2.0 heittelehtii motarilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 Avant 2.0 heittelehtii motarilla

    Silloin tällöin moottoritiellä olen huomannut että ratin ollessa täysin suorassa auto hakee vähän, pienikin korjausliike tuntuu suurelta eikä auto tunnu koskaan menevän suoraan. Mutta tänään meinasi auto jo lähteä lapasesta kun rupesi oikein heittelee laidasta laitaan vaikka ratti oli suorassa. Tuntui että pienestä heijauksesta lähti vaan kiihtymään oikein vaappumiseksi. Ei kaista riittänyt alkuunkaan.
    Auto on ostettu käytettynä merkkiliikkeestä n. kuukausi sitten, joten autossahan pitäisi olla jokin takuu?
    En tiedä olisko nokian renkaissa sanomista mutta jossain nyt mättää. Muilla ollut vastaavaa?

  • #2
    Autossa on muiden kun kuluvien osien osalta takuu 6kk.
    Koliseeko yhtään montuissa? Raidetangonpäät on kulutustavaraa näissä ja voishan niiden väljyys aiheuttaa jotain tuollaistakin.

    Comment


    • #3
      Ei mielestäni kolise.
      Tuo ohjaustuntuma motarilla vaikuttaa kyllä siltä että tosiaankin väljyyttä varmasti jossain päin alustaa on. Kun tekee pienen ohjausliikkeen ratin keskiasennosta niin tuntuu kuin ohjaus nitkahtaisi. Auto ei meinaa suoraan kulkea millään. Kaarreajossa ei huomaa mitään mutta suoralla auton ohjaaminen tuottaa harmaita hiuksia.

      Comment


      • #4
        Mitkä renkaat on alla, kitkat voivat olla joskus vähän epämääräiset. Entä rengaspaineet ja -koko? Paljonko autolla on ajettu?

        Koliseeko mukulakivillä kaarroksessa, silloin voisi tosiaan olla raidentangonpäät, sisemmät tietääkseni herkemmät väljístymään. Korjatkaa mikäli olikin ulommat.

        Comment


        • #5
          tämän kanssa itsekkin painineena:
          http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=40540
          mulla parhaan tuloksen antoi alatukivarsien vaihto, myös (taka)iskareitten elikaaren loppu on tuskaa (näin olen kuullut kerrottavan, itsellä iskareitten vaihto vielä edessä)

          Comment


          • #6
            Nokian hakkapeliitta 4 nastat, 195/65-15, paineet on silmämääräisesti ihan ok. Täytyy töistä lähties käydä teboilil kattomas. Autolla on menty 192tkm. En ole kolinoita havainnut. Pitää kuulostella.

            Comment


            • #7
              Nelipyöräsuuntausta tehty? Perseellään oleva takapää tekee tollaista.

              Comment


              • #8
                Suuntauksista ei tietoa. Mutta kun töistä lähdettyäni kävin tepsalla tsekkaamassa renkaista ilmanpaineet niin yllätyksekseni huomasin niiden olevan vain 1.8 b. Mulla oli aamulla vielä 3 kimppakyytiläistä matkassa ja liukkaat tiet niin en ihmettele jos "vähän" ohjaus vetelee. Vänkärin ovenpielestä löyty tarra jossa lukee suositukset renkaiden ilmanpaineista, niin 2.4 b pitäisi olla tuossa 195/65-15 renkaassa. Ja ohjekirja suositteli että talvirenkailla pitäisi olla vielä 0.2 b enemmän.
                Kotimatka sujuikin huomattavasti junamaisemmin, mutta oli kyllä tietkin sulat kun aamulla aika jäiset ja lumiset.

                Comment


                • #9
                  Tuollainen paine-ero voikin tehdä jo vaikka mitä ajettavuudelle.

                  Itellä edellisessä manuaalissa (B5 1.6) oli 2,5 bar osoittautunut ihan toimivaksi kitkoilla. Tehokkaampaan automaattiin (B5 1.8T, vaihteiso 110 kg) siirryttyäni samassa kopassa ko. paineet ei samoilla renkailla olleetkaan enää hyvät.
                  Ohitustilanne (pitävällä pinnalla) kaistanvaihto+kiihdytys aiheutti ylimääräistä tempomista ohjaukseen. Sivuttaisliike tietysti siirsi painoa toiselle puolelle ja matalalla paineella rengas pääsi elämään enemmän raskaamman tekniikan alla. Korotus 2,7 baariin rauhoitti menoa kummasti. Vajaapaineisena myös eka kerta jääradalla oli puskemisvoittoista ja ei niin hauskaa... Painesuositus automaatissa kesärenkaille 2,4 bar siihen kylmälisää 0,2 eikä pieni velttoudenpoisto siihen päällekään liene pahitteeksi ainakaan kitkoilla.
                  Manuaalissa vastaavasti muistaakseni luokkaa 2,0-2,2 bar.

                  Eräässä rengasliikkeessä puhjennutta rengasta uusiessa asentaja kauhisteli kuultuaan kolleegaltaan alla olevien paineen ja käski jupinoistani huolimatta laskea kaikki 2,5 baariin. Tais tuolloin olla vähän kuormalisääkin eli jotain 2,8-3,0 bar. Lyhyt koeajo ja kovasti tuntui raskaalta meno jopa ilman kuormaa. -> pian nostamaan takaisin!

                  Oho, tulipas vuodatettua OT:ia.

                  Comment

                  Working...
                  X