Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tankki paukkuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tankki paukkuu

    Elikkäs, jos korkin vääntää ihan kiinni niin tankki paukkuu ja kun korkin aukaisee niin aivan tautisesti työntää ilmaa..

    Eli mistä tuota painetta voi bensatankkiin muodostua noin paljon..? Jokin alipaineletku vai onko motin puolella hämminkiä?

  • #2
    Tuleeko sinne kuitenkin alipainetta eli vetää tankkia kasaan?
    Jos näin niin joku huohotinletku/venttiili olis tukossa kun ei saa korvaavaa ilmaa.

    Comment


    • #3
      Mutu on, että korkin vaihdolla asia hoituu?

      Comment


        #4
        Ei se minun mielestäni alipainetta mudosta vaan nimenomaan työntää jostain ilmaa sinne.. Eli kauhea ilmavirta ulos tankista kun pyöräyttää auki.

        Ja pitäis se syy varmaan selvittää ennen ku uutta korkkia meen ostamaan? :)

        Comment


        • #5
          Kuulostaa aika mielenkiintoiselta...
          Eipä ihan heti tule mieleen että miten ylipainetta tulis mutta uskottavahan se on.
          Koitahan ihmetellä.

          Comment


            #6
            No ei oo uskottava :)

            Onko autossa aktiivihiilisuodatin bensahöyryille ja sininen solenoidiventtiili jossain imusarjan tienoilla?

            Alipainetta sinne tulee. Jorkan korkkivinkki varmaan on varteenotettava.

            Mitä tyhjempi tankki, sitä enenmmän suhisee.

            Comment


              #7
              Pitääpä tarkistaa nuo...

              Mutta kyllä sinne nimenomaan painetta tulee, ei alipainetta. Ja ihan kivasti tuleekin tosiaan.

              Korkin kerkeää pyörittää auki (kun tankki on tyhjä) kun se työntää ilmaa pellolle ja sitten kun kierre loppuu niin oikein tuhauttaa korkkia ulospäin.
              Ja ei, en vitsaile tai valehtele.

              Voiko koneesta jotenkin vuotaa paineita bensaletkuihin?

              Tai voiko bensapumppu olla menossa kaputt ja työntää ilmaa jotenkin sekaan?

              Comment


                #8
                Ei tästä viittis kinata. Ei sinne voi mistään painetta kertyä paitsi bensan lämpenemisestä ja höyrystymisestä. Bensapumppu kierrättää omaa kiertoansa eikä ole ilman kanssa missään tekemisissä.

                Comment


                • #9
                  Kävin mikkelin vag:ltä kysyy just tota asiaa jokunen aika sitten ja kuulemma normaalia on että sinne muodostuu pienehkö ylipaine. Samaa ihmettelin itsekkin.. suhaus tulee aina korkki avattaessa..
                  Tietysti eihän se asentaja siinä vag:llä välttämättä aina oikeassa ole mutta kovasti olivat sitä mieltä että eikun ajoa vaan.. Tietysti jos tuo suhaus on tosi iso ja tankki paukkaa niin ehkä siinä voi jotain sanomista olla...
                  Erään tutun uusi nipponi tuntu suhisevan kans kun tankinkorkin avaa..
                  Mistä se paine sinne tulee onkin ???

                  Comment


                    #10
                    Jos tankin ilmanvaihto päästää ilmaa sisään, mutta ei ulos, niin sittenpä kevään yöpakkaset ja päivälämpimät voisi olla selitys paineen muodostumiselle. Tankin "tyhjän" osuuden ilman paineen nousua lämmössä pitäisin todennäköisempänä kuin aiemmin mainittua bensan lämpenemisen vaikutusta. Koitapa avata korkki ennen auringonnousua? ;-)

                    Comment


                      #11
                      kyllä tankis on joku huohotin mikä on tukos

                      Comment


                        #12
                        Hmm, paras veikkaus tähän astisista timo.. :)

                        Mutta jokatapauksessa pääasia oli selvittää tällä ettei autossa nyt muuten mitään vikaa ole välttämättä, eli jos vaikka käyn uuden korkin hakemassa niin voin huoletta ajella.

                        Mutta vois kyllä kokeilla joskus aamulla käydä kokeilemassa onko painetta.

                        Comment


                        • #13
                          Raimolla on sama "vika" kun minullakin. Avattaessa korkkia ( tankin ollessa lähes tyhjä) joskus suhahtaa hieman = normaalia. Asia ilmenee minulla vain määrätyllä ilmanlämpötilalla . Tankin lyttyyn meno on jo asia erikseen:)

                          Comment


                          • #14
                            Alipainetta tosiaan 80:sen tankissa ja aika reilusti. Kohisee tovin kun korkin aukaisee ja Ajotietokone ja bensamittari ovat kovasti erimieltä jäljelläolevan bensan määrästä.

                            Mittarin mielestä tänään oli vajaa vartti tankki, tietsikka vilkutti L:ää (keskikulutus tuollahetkellä tietsikan mukaan oli 14,5l/100km), tankkiin meni 58 litraa, eli 12 litraa piti olla jäljellä. Kaiken lisäksi otin saksankielisen ohjekirjan esiin ja siinä sanottiin bensamittarin kohdalla "kraftstoffvorratsanzeige mit justier knopf (justierung nur Audi-betriebe) " ja siinä on tosiaan nappula bensamittarin alla.

                            - Onko kenelläkään tietoa olisiko Cabriossa tai 80:ssä muuta korvausilmaletkua/venttiiliä vai ottaako ilmat korkin kautta ? tankki näyttää olevan muovia ja voisi kuvitella että tuolla alipaineella se voisi hyvinkin mennä luttuun tyhjetessään.
                            - kalibroidaanko tuosta nappulasta tosiaan bensamittaria ?

                            Comment


                            • #15
                              "tuollahetkellä tietsikan mukaan oli 14,5l/100km), tankkiin meni 58 litraa, eli 12 litraa piti olla jäljellä"

                              Onko 80:ssä... vain70 litran tankki? Kumpi sekoilee tietsikka vai mittari?

                              Mutu on, että ottaa korvausilman korkin kautta. Kalibroidaan= ainakin edellisessä lötkössä, joten voi olla samanlainen?, mutta minulla ei nykyisessä sitä ole.

                              Comment


                                #16
                                Tuolta löytyy tosta bensa mittarin kalibroinnista
                                http://s2central.net/autocheck_05.html

                                Comment


                                • #17
                                  Cabriossa on 70 litran tankki.

                                  Ohjekirjan mukaan kun tietsikka rupeaa näyttämään L:ää , bensaa pitäisi olla jäljellä 5-8 litraa. Koko juttuhan riippuu siitä mikä on ollut keskikulutus. Jos autolla ajetaan - 30 pakkasessa 4 km:n työmatkaa voi keskikulutus olla aika hurja joten ajotietokone oli mielestäni vähemmän väärässä.

                                  Mittarin näyttämää pidän aika suurena koska yleensä autoissa mittarin mennessä punaiselle jäljellä on ehkä 10 litraa, nyt näytti melkein varttitankkia ja oli vain 12 litraa, vai kuinka ?

                                  Kalibrointiin näyttää olevan hyvät ohjeet. Luulenpa kuitenkin että tarvitsen joka tapauksessa uuden bensakorkin. Perhealbumista pitää katsoa näkyykö mitään muuta ilmaputkea.

                                  Kiitos kaikille neuvoista taas kerran !

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tutkin perhealbumia ja näyttäisi että Sedanissa ja Avantissa on korvausilmaletku ylhäällä täyttöputkessa, cabrion täyttöputkessa ei näyttäisi olevan mitään. Minulla tankkiin näyttää kertyvän juhlavat alipaineet. Tankista kuuluu pauketta kun korkin aukaisee. Pitää seurata tilannetta miten vaikuttaa bensamittarin toimintaan kun päästelen ilmaa sisään silloin tällöin. Korkki näyttää ihan umpinaiselta ja tiiviiltä rakenteelta joten jospa tämä suunniteltu sellaiseksi. Tarkistin myös sedanin ja cabrio korkit ja osanumerot ovat molemmissa samat. Cabrion järjestelmässä on joku esikammio johon tulee 3 letkua bensatankista. Oliskohan sen tarkoitus ilmautua esikammion kautta ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tästä näyttää tulevan yksin puhelua mutta..Olen päästellyt ilmaa tankkiin silloin tällöin ja mittari näyttäisi nyt aivan oikein. Kun viisari oli eilen kokonaan punaisella niin tankissa oli vielä 6 litraa jäljellä. Tietsikka rupeaa edelleen näyttämään tyhjää jo paljon aiemmin. S2 sivustolta löytyy seikkaperäiset ohjeet miten kalibrointi tapahtuu: Mittarin alla olevasta ruuvista pitäisi säätyä sekä mittari että potikka yhtäaikaa mutta suunnittelu on silläkohtaa vähintäänkin arveluttavaa kuten sivustolla kuvaillaan. Ihmettelinkin viimeeksi mittaria avatessani miksi potikka oli pois paikoiltaan ja roikkui johtojen varassa. Näinhän sitä olisi voinut säätää alakautta irroittamalla pelkästään kuskin puoleisen jalkatilan yläkoppa pois. Täytyy katsoa jos potikan saa edelleen esille sitä kautta niin kalibrointi on alle 10 min toimenpide. Eli tankki täyteen ja sen jälkeen testi päälle ja tietsikalle kerrotaan potikkaa pyörittelemällä että nyt olisi 70 bensaa..

                                      Lopputulos: regulaattorin vaihdolla sekä bensamittari että lämpömittari rupesivat näyttämään aivan oikein, tietsikka pitää vielä kalibroida nyt uuden regun mukaiseksi. Onkohan päätelmä oikein ?

                                      Niin, tämän topikin varsinainen aihe oli "tankki paukkuu". Enpä ole siihen muuta keksinyt kuin esim. 2 mm poralla pikku reikä korkkiin. Olisiko kenelläkään muita hyviä ehdotuksia ?? Vaikka ei se vacuumin päästely pari kertaa tankillisella kauhean iso vaiva ole.

                                      Premium luokan suunnittelua nämä rinkula vehkeet...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Premium luokan suunnittelua nämä rinkula vehkeet...
                                        Eikös olekkin.
                                        Joko hommasit uuden korkin? Saattais vaikka olla parempi vaihtoehto kuin reikien porailu vanhaan korkkiin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eli tankki täyteen ja sen jälkeen testi päälle ja tietsikalle kerrotaan potikkaa pyörittelemällä että nyt olisi 70 bensaa
                                          Itse kalibroin mieluummin tyhjän tankin päässä (punaisen rajamailla) kun tuppaa mittarin neula oleilemaan usammin sillä alueella ;-)

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse hoisin kalibroinnin näin :
                                            1. Otin mittaristosta sen potikan irti (pysty ottamaan vaikka kaikki muut piuhat oli vielä mittaristossa kiinni ja ratti paikallaan)
                                            2. Pujotin potikan siihen kohtaan mihin mittariston toinen kiinnitysruuvi tulisi (just riitti piuhat)
                                            3. Yhdellä ruuvilla mittari kiinni. (toisen ruuvin kohdalla potikka säätöä odotamassa)
                                            4. Tankkaamaan ja säätö.
                                            5. Mittaristo sen verran irti että mahtuu heittää potikan mittarin taakse roikkumaan.
                                            6. Mittari kiinni.
                                            7. Viiksien yläpuolinen suojamuovi kiinni
                                            8. Case closed.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Korkki vaihdettu. Ei kerää alipainetta enää ja mittari näyttää nyt oikein. (syy muuten taitaa olla korkissa olevassa o-renkaassa joka painuu lyttyyn vanhemmiten ja peittää vieressä olevat pienen pienet ilmareiät) . Lukollinen korkki Biltemassa 8,70? , AD -varaosissa 20 ?.

                                              Ajotietokone pitää vielä kalibroida. Kiitokset vinkeistä jälleen kerran

                                              Comment

                                              Working...
                                              X