Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vannesokeus, apua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vannesokeus, apua

    Selailin vanhoja keskusteluja,mutta kysyn teiltä asiantuntijoilta vielä kerran omia kokemuksia.Autona A4 1.8t sedan 2002 vakioalustalla. Meinasin jo tilata 225/45/17" rengastuksella vannesarjan,mutta nyt tarjolla olisi 225/40/18" sopiva sarja. Renkaina Pirellit (Pzero Rosso). Ajoin autoa viime syksyllä 195/65/15" renkailla. Mitä hyötyä/haittaa olisi valita 18" sarja 17" sijaan? Onko totta että 18":lla mukavuus menee vielä 17" huonommaksi; ajomelu, uraherkkyys, jäykkyys?

  • #2
    Ajotuntumassa on yllättävän suuri ero 225/45/17 vs. 225/40/18 välillä. Luonnollisesti mukaavuudeltaan 17" on paljon mukavampi ja hiljaisempi. 18" on taasen hiukan näyttävämpija uraherkempi

    Comment


    • #3
      Vertasitko mika saman mallista ja nopeusluokaltaan samaa keskenään?

      Yleistää ei oikein voi, koska niin moni asia vaikuttaa.

      Comment


      • #4
        Vertailu pitäs tosiaan suorittaa samassa autossa koska niin moni asia vaikuttaa siihen miten vanne-rengaspaketti toimii autossa. Alustalla on aika suuri merkitys mutta mielestäni vannepaketin paino vaikuttaa vahvasti erityisesti siihen miten heitot ja montut tuntuu läpi. Ajomeluun tuskin asialla on vaikutusta vaan siihen vaikuttaa ensisijaisesti renkaan laadukkuus (pehmeys) ja luonnollisesti profiili. Samassa autossa en ole asiaa päässyt vertailemaan mutta eukon kanssa ajellaan samanmerkkisillä renkailla (205/45/17 vs. 225/40/18). Omassa kotterossa ajomelu vähäisempää (Japsi vs. Audi) mutta tuota kovuutta on kyllä rutkasti enemmän, mutta taas pitää huomioida se seikka että alustat eroavat toisistaan (35mm Eibach vs. 45mm ABT).

        Kun valitsee alle laitettavia vanteita on mielestäni ajateltava vuosittaisia ajomääriä ja sitä millaisilla teillä pääsääntöisesti joutuu ajelemaan. Olen itse ajellut 16" ja 17" viimeiset vuodet mutta ajomäärien laskiessa 50tkm -> 15tkm voi huoletta maksaa renkaista enemmän koska niitä ei tarvitse joka kesä uusia. Kaikille tällä ei tietysti ole merkitystä mutta itse ajattelen sitäkin kustannusta.

        Jos haluat autoosi näyttävyyttä valitse 18" mutta älä säästä vanteissa eikä mielellään renkaidenkaan laadussa.

        Comment


        • #5
          Miltä 18" renkaat näyttävät ilman madallussarjaa? Näyttääkö auto liian korkealta kun rengasta on vähemmän?

          Comment


          • #6
            Näyttää.Tonttiin vaan mutta silloinkin kohtuudella.Ei siis iten että kääntösäde on jotain 263 metriä:)

            Comment


            • #7
              Näyttää yleensä maasturilta...

              Comment


              • #8
                Alle tuli 235/45/17" Pirelli P7000 ja Alessio Inox SC vanteet. Olen erittäin tyytyväinen pakettiin, edellisiin 195/65/15" loppuunajettuihin kesärenkaisiin ero näillä 'läskeillä' ei ole negatiivisessa mielessä suuri. Erityisesti pelkäsin rengasmelun kasvua ja uraherkkyyttä mutta niistä ei ole tullut ongelmaa. Auto on edelleen kohtuullisen hiljainen, sellainen humina tuli mutta se ei korvissa tunnu epämielyttävältä eikä radiota tarvitse säätää kovemmalle. 18" paketti jäi vielä hyllyyn, mutta kaikki alle 19 taitaa olla tuningmiesten piirissä mummovanteita...

                Mutta madallusta nämäkin renkaat jo huutavat, 20mm-30mm madalluksella saisi maasturiefektiä pienemmäksi. Nyt vain niitä valitsemaan ja ostamaan.

                Comment


                • #9
                  Tuolta näyttää A4 B6 18-tuumaisilla ja tehtaan Sport-alustalla. Eli ei juuri miltään. :)

                  Comment

                  Working...
                  X