Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi coupen abs ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi coupen abs ongelmaa

    Katsastus-setä pomppautti abs: ien toimimattomuudesta vaikka ei ne ole toiminut auton minulla ollessa (5 vuotta).

    No aloin tutkiskelemaan ja mittaristahan oli valo otettu pois ja sulake abs releeltä kuljettajan jalkatilasta. Valon ja sulakkeen laiton jälkeen alko abs valo palaan mittaristossa.. Tämän jälkeen aukasin konehuoneenpuolelta abs pumpun päällä olevan mustan suojakannen ja sieltä puuttu releet. Kattelin noita releen hintoja ja toinen makso 12 euroa mut toisella oliki hintaa jo 87 alkuperäisenä, joten kysymys kuuluukin mitä erikoista kyseisessä releessä (437 927 829) on koska hinta noinki hurja.

    Tallissa sattuis oleen samanlaisilla kannoilla olevia releitä mut en ole kokeillu jos pitää olla jokin erikoinen rele...
    Anturoita en oo mitannu vielä mut epäilenpä suurempaa vikaa..

    Ja autohan oli coupe vm 89 2,3

    #2
    Tepon hinta näyttäis olevan noin 50% tuosta.

    Varmaankin listalta löytyy heppuja joilla on teurastettuja ABS-systeemejä, tuota relettä on abseissa käytetty 70-luvun lopusta lähtien ainakin varaosanumeron perusteella. Pistä ostoilmoitus, ellei joku jo tämän kirjoittelun perusteella lähde tyrkyttämään.

    Anturit todennäköisesti ovat hapettuneet koloihinsa kuin tauti. Itse anturin runko on ruostumaton, mutta se sen kuparisovitteella teräsreiässä, ja ei välttämättä tule kuin pitkällä maanittelulla ehjänä ulos. Tai sitten porakoneella.

    Vetonivelien hammaskehä pitää olla ehjä ja puhdas, ei tee pahaa jos vetää siihen pinnaksi ohuen kerroksen sinkkispraytä. Vajaavetoisen taka-akselin jarrulevyissa, muistaakseni on vaihdettavat hammaslevyt joilta anturi lukee pyörimisnopeuden. Nämä ovat perimätiedon mukaan yleensä rikki, hammaslevyt siis.

    Sitten on mahdollista että on anturin johtovika. Tai ohjausboksi paskana. Voi se hydrauliikkayksikkökin olla paskana. Mutta noita löytyy 80/90-lukujen purkuaudeista aika hyvin. 200:sessa absit oli vakiona jo muistaakseni 85 alkaen.

    Comment


      #3
      Miulla olisi koko etuvetoisen ABS-yksikkö varastossa. Saa siitä ne releetkin, jos tarvii. Privalla voidaan tarvittaessa jatkaa...

      Comment


        #4
        Katsastussedillä on viime aikoina ollut tapana pomppauttaa abs:stä. Mulla on Audi seisonu pihalla tuosta syystä parisen kuukautta.

        Nuo pumpun päällä olevat kaks relettä on netistä kissojen ja koirien kanssa etsityn tiedon perusteella ihan standardeja. Toinen antaa pumpulle virran ja toinen solenoidiventtiileille. Tuossa mainitsemassasi pumpun releessä on vain vähän järeemmät korvat, sen kun on 70-80A.

        Onko muutes keinoa selvittää tuon hydrauliikkayksikön toimivuus? Ohitin tuon pumpun releen niin pumpun moottori hurahti käyntiin -> toimii. Kun tein saman tuolle toiselle releelle, niin eipä tapahtunut just mitään. Pitäiskö yksiköstä kuulua tuolloin "naksutus" niin kuin abseista yleensä?

        Comment

        Working...
        X