Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RH-vanteet purku/kasaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RH-vanteet purku/kasaus

    Moro,

    tuossa työn alla on RH:n ZW1 Cup-vanteet ja niistä pitäisi napsia kehät pois. Onko pulttien irroittamis järjestyksellä mitään väliä? Sitten kun kehät on irti ja ne pitäisi kasata kiiltävänä niin millä kehän ja "rungon" sauma tiivistetään? Onko odotettavissa tiukkaa taistelua vuotojen kanssa?

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja FreeZ Näytä viesti
    Moro,

    tuossa työn alla on RH:n ZW1 Cup-vanteet ja niistä pitäisi napsia kehät pois. Onko pulttien irroittamis järjestyksellä mitään väliä? Sitten kun kehät on irti ja ne pitäisi kasata kiiltävänä niin millä kehän ja "rungon" sauma tiivistetään? Onko odotettavissa tiukkaa taistelua vuotojen kanssa?
    Irrotat vaikka ristiin jos haluat ns. hifistellä. Tiivistykseen tuulilasi/kori/sikaflexin elastista liimaa, normaali silikooni ei välissä kestä nimim. vuotavat vanteet puoli kesää. Kasaat ensin vanteet ja pistät tuon liiman kehän ja itse vanteen saumakohdan päälle kun vanne on kasassa ja odota rauhassa että on varmasti kuivunut sen vuorokauden ja ei kun renkaita venyttämään päälle ;)

    Comment


    • #3
      Irroituksessa ei niin väliä, kiristys sitten ristiin. Kaksiosainen ei tiivistystä tarvi, kolmeosaiselle tosiaan kunnon liima.

      Kierteet sitten kunnolla puhtaiksi ennen kasausta, jos meinaat momenttiin saada. Kaikkein paras on kun uusii pultit ja mutterit.

      Comment


      • #4
        Mulla on samanlainen projekti menossa RH:n kolmeosaisille vanteille. Mikä on pulttien oikea kiristysmomentti?

        Mitenkäs nuo ZW1:set aukeaa kun voi kehät vaihtaa? Onko vanteen takakehä ja puolat yhtä palaa? Tällöin kyllä tarvitset tiivisteliiman. Yleensähän kaksiosaiset vanteet koostuvat itse puolista ja kehäosasta malliin BBS Le Mans.

        Comment


        • #5
          Onko vanteen takakehä ja puolat yhtä palaa?
          On, eli lippa on oma osansa.

          Comment


          • #6
            3 vannetta tehty, yksi jäljellä. On nuo kehät liimattu niin tiukkaan kiinni, että ei viitsinyt repiä irti. Onnistui hyvin noinkin kunhan vaan otti pultit pois. Pulttien kiristysmomentti kiinnostaa minuakin.

            Comment


            • #7
              Momenteista ei ole ikinä varmuutta mitä nyt on kaikille koottaville lukenut, käsimomentilla menee hyvin ja sopivan kireelle. Ei ne kehät siitä kieroksi mene jos käsin kiristää ja varmasti menee riittävän tiukalle. Momenteilla jos laittaa niin hakee sen sopivan aloittaen 10nm eteenpäin.

              Comment


              • #8
                Joka kovuusluokan tietyn kokoiselle pultille löytyy maksimi kiristysmomentti. Vielä kun löydän jostain sen taulukon..

                Nuo vanteen pultit on varmaan luokka M7, joten momentti ei kovin montaa kymmentä Nm:ä ole, 10.9 käännetään vähän kovempaan, kuin 8.8.

                Comment


                • #9
                  No ei todellakaan ole montaa kymmentä nyyttonia kiristysmomentti. 8.8:lle oma taulukko antaa 16Nm ja 10,9 20Nm. Rasvattuna vähän vähemmän sitten vielä, ja lukitteella vähän enempi momenttia.

                  Comment


                  • #10
                    Eli niin vähän, ettei taida edes löytyä momenttiavaimia noille lukemille, ei ainakaan joka kaupasta. Muistelin alkuu, että se olisi ollut 30...40 Nm tietämillä tuolle 10.9:lle, mutta viellä olisi mennyt yläkanttiin.

                    Mitenkähän tuo menisi asteissa, näppitiukkaan +45 astetta?

                    Comment


                    • #11
                      http://www.biltema.fi/osteri/osteri....51&ryhmaid=151

                      ohan ny noita, ihan std kamaa, nokkapukkeja varten itsellä tollanen, tosin joku motonetin tuote mutta mittauspöytäkirjalla varustettu malli.

                      Comment


                      • #12
                        40 Nm:lla meni jo BBS:n käytetty pultti poikki (jos Motonetin avaimeen on uskominen).

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja FreeZ Näytä viesti
                          3 vannetta tehty, yksi jäljellä. On nuo kehät liimattu niin tiukkaan kiinni, että ei viitsinyt repiä irti. Onnistui hyvin noinkin kunhan vaan otti pultit pois. Pulttien kiristysmomentti kiinnostaa minuakin.
                          Puukon paukauttaa varovasti lipan ja vanteen väliin niin kyllä se sieltä irtoaa.

                          Comment


                          • #14
                            Tuollaiset minä olen löytänyt:

                            M7x24 12-15 lb/ft tai 16-20Nm
                            M7x32 40 lb/ft tai 54Nm

                            Nuo ovat bbs vanteisiin mutta tokkopa sillä väliä on.
                            Ja noita pultteja ei suositella käyteetäväksi kuin kerran juuri tuon takia mitä joku mainitsikin että menee poikki. Mutta kyllä itse pariin kertaan olen kiristänyt, eikä ole poikki mennyt

                            Itse väänsin niin piukkaan kuin piippuavaimilla meni. Kyllä sen tuntee kun on hyvä, kierelukitetta niihin suositellaan laitettavaksi.

                            Ja kuten Brawler mainitsi niin puukkoa naputtelee sinne väliin pikkuhiljaa ja etenee samalla niin kyllä se sieltä irtoaa, vähän pahalta se tuntuu mutta anna mennä vaan.
                            Viimeksi muokannut Janos; 12.3.2009, 23:32.

                            Comment


                            • #15
                              Pari sarjaa BBS RS:siä olen kasannut ja vetänyt pultit 25Nm kireyteen. Tuolloinkin muutama pultti on alkanut osoittaa venymisen merkkejä, jolloin kiristäminen on pitänyt lopettaa siihen. Nämä siis vanhoja pultteja käyttäen.
                              Vanteet tosiaan halkeaa aika kivuttomasti, kun antaa kuumailmapuhaltimella ensin lämpöä jonkin aikaa ja alkaa naputtaa puukkoa saumaan. Ei kuitenkaan kärki edellä, ettei tule jälkiä.

                              Comment


                              • #16
                                Mistä olette hankkineet lujuusluokan 10.9 M7 mutterit vanteiden kasaamiseen? Pitääkö nekin pulttien ohella tilata Saksasta? Vai voiko mutterit käyttää toiseen kertaan?

                                Comment


                                • #17
                                  Jos laittaa kierteisiin jotain laadukasta kiinnileikkautumisenestoainetta (tyyliin Chesterton 785), niin ei tarvii laskeskella uusia momentteja. Jos niitä menee rasvaamaan esim vaseliinilla, niin momentti on ihan arvailujen varassa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Hece R Näytä viesti
                                    Jos laittaa kierteisiin jotain laadukasta kiinnileikkautumisenestoainetta (tyyliin Chesterton 785), niin ei tarvii laskeskella uusia momentteja. Jos niitä menee rasvaamaan esim vaseliinilla, niin momentti on ihan arvailujen varassa.
                                    Itse laittaisin ruuvilukitetta noihin enkä mitään rasvaa. Omast kasasin viimeksi lukitteen kanssa ja aion nyt myös kun kasaan nuo vanteet niin laittaa lukitetta niihin ja vetää ihan piippuavaimilla niin piukkaan kuin ne menee niillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko kenelläkään muuten tietoa, että onko nuo kasausmutterit ylipäänsä yleensä 10.9 lujuusluokkaa, vai 8.8? Missään nettisivuilla joissa noita myydään, ei mainita että olisivat 10.9. Bimecc:in katalogissa olevat M7 vanteenkasausmutterit ovat ainakin 8.8 lujuutta.

                                      Kuinka helposti vanteet saa kasattua itse kotikonstein suoraksi ja tiiviiksi? Mua on varoiteltu, että ei saisi suoraksi / tasapainoon ilman heittokelloa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        BBSsät ainakin meni kotikonstein ja ekalla kerralla oikein. Ei heitä ja pitää ilmat sisällä ilman liimaa. Laitoin ns. moottorisilikonia väliin ja puolisen vuotta pysynyt ok. Saa hieman helpommin ensi kerralla auki.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Huollossa on Rial Imola Race vanteet ja niihin pitäs löytää uudet pultit. 100kpl olisi tarve mutta mistään ei tunnu löytyvän m7x17 12kulmakannalla olevia pultteja? Vai uskaltaisiko vetää vanhoilla pulteilla nippuun jotka ovat oletettavasti titaania? Vastakierrehän on itse vanteessa kun kyse on 2-osaisista vanteista.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kysyitkö iclairista? www.enha.eu

                                            Comment


                                            • #23
                                              Uskaltaa vetää samoilla pulteilla kasaan. Luultavasti vanteen puolelta menee kierre ennen kuin pultti tietää mistään mitään.

                                              Comment


                                              • #24
                                                http://www.ebay.de/itm/120392637789

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkaa olemaan pulteissa katteet kohdallaan.. :D

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Taisin etsiä liian tarkoilla kriteereillä. Lisäyksenä viellä että kannan allahan ei saa olla yli 4mm kierteetöntä jos eikein muistan.

                                                    Uskaltaa vetää samoilla pulteilla kasaan. Luultavasti vanteen puolelta menee kierre ennen kuin pultti tietää mistään mitään.
                                                    Jostain vaan luin että oli titaani pultteja mennyt poikki jo ennen tavoiteltua kiristys momenttia ja sehän ei ole suotavaa kun ei ole läpireikä ja pultti tosiaankin on titaania. Tämän kertainen tiukkaus olisi ilmeisesti jo kolmas noille pulteille ja katkeamisia olisi tapahtunut jo toisella kiristys kerralla. Tästä halukkuuteni vaihtaa pultit.

                                                    Felgenfuchs.de näyttäis myyvän pikkasen liian pitkiä pultteja ja viellä aika edukkaastikin mutta ainahan luhyestä saa pitkän koska pitkä on susi, vai miten se meni.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mikä se on hyvä tiivisteliima tämmöseen projektiin?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Perus sika. Ainaki itellä pysyny ilmat sisällä oikee hyvin jo toista vuotta

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minkäläinen hylsy käy tommosiin vanne pultteihin?
                                                          Onko torxi ja minkähän kokonen? Normi hylsyistä 8 ei sovi ja 9 on väljä.
                                                          Ei viittis vannetta kantaa tonne motonettiin.
                                                          Kyseessä Harlinen vanteet, pitäs vaihtaa puolat päittäin et mahtuu alle.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eihä noista tiiä kun joka vanteessa on melkein omanlaiset pultit ja kannat nii ei auta ku testailla kaikkia jollei löydy ketään joka osaa varmuudella sanoa

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X