Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4/tdi etuvalot, tyhmä kysymys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4/tdi etuvalot, tyhmä kysymys

    Autooni on vaihdettu tuollaiset S4/tdi valot normaalien H4 umpioiden tilalle. Nyt huomasin että kun laittaa pitkät päälle lyhyet sammuvat. Ei kai noiden kuuluisi tuollain toimia?
    Valokatkaisijakin on varmaan alkuperäinen eli katkeaa virta lähivalolle kun pitkät laittaa päälle.
    Miten tuon helpoiten laittaisi kondikseen? Vilkkuviiksi vaihtoon? Releillä voisi toteuttaa polttimoiden virransaannin mutta mistä ohjausvirta lähivaloille siten että aina päällä kun valot päällä.

  • #2
    Tarkoittanet, että autoosi on vaihdettu uudemmat A6 valot. Valot ovat satasessa samat, oli se sitten bensa, tdi, S4 tai mikä tahansa. Joku -95-97 A6:n omistaja voisi vahvistaa valojen oikean toimintatavan.

    Comment


    • #3
      No ei ole samat. 100 S4:ssa ja A10Quattrossa on erilaiset linssivalot, mitä normi satasessa. A6sessa muuttuvat vähän muodoltaan. Enhän mä mitään tiedä, mutta jos reletät, voisit ottaa lyhyiden releen ohjausvirran jo parkeilta. Et saisi palamaan pelkkiä parkkeja, mutta onko niille oikeasti tarvetta?

      Comment


      • #4
        S4/tdi

        Eli valoissa on sumarit ja lähivalot toteutettu linssivaloilla , pitkät sitten perinteisellä heijastimella. Valojen muoto (ja konepelti) on 100:sen. Näin minulle on kerrottu että nuo on S4/TDI:n valot. C4 A6:sen valot muuten samat mutta lasi eri muotoinen.
        Varmaan otan herätevirrat lähivaloille Laurin ehdotuksen mukaan parkeilta- eipä parkkeja oikein tule ikinä käytettyä (tai ainahan ne on päällä, muttei pelkälleen)
        Ihmetyttää että auto on 3 kertaa katsastettu suomessa noilla valoilla ilman mainintoja- sumareissa on polttimot ja tulee johdot muttei toimi.
        Olin kuvitellut että kaikki valot mitkä keulilla on pitäisi myös toimia.
        Eipä muuta kuin Motonettiin ja releitä kassillinen....

        Comment


        • #5
          Sorry, en muistanut tuota linssivalojuttua. En muista, että multa ois koskaan testattu sumareiden toimintaa konttorilla.

          Comment


          • #6
            Ja voihan sen lähivalojen herätteen ottaa oikean puolen parkilta, niin sitten voi jättää vasemman puolen parkin päälle, jos joutuu jättämään auton tienposkeen pimeässä.

            Comment


              #7
              Omasta mielestäni monissa autoissa lyhyet sammuu kun lyödään pitkät päälle (ei silloin jos käyttää ns.ohitus vilkautusta). Xenonien kanssa näin ei ole koska päälle/pois kuluttaa niita ja sytytyksessä on pieni viive. Eli mielestäni valosi toimivat niin kun ne on insinööri suunnitellutkin toimivan (haukkukaa vaan jos olen väärässä).

              Comment


              • #8
                Kylläpä ainakin itsellä lyhkäset jää palamaan vaikka vaihtaa pitkät päälle. Kyseessä siis H7 lyhyt, H7 pitkä ja H1 sumarit -tyyppinen umpioratkaisu. Kaikki siis samassa umpiossa parkkien lisäksi ja näistä siis lyhyet palavat myös pitkien kanssa samanaikaisesti, sumarit sammuvat pitkille vaihdettaessa.

                Comment


                • #9
                  Vahvistan Nikon käsityksen eli jossain autoissa lyhyet sammuu ja joissain ei. Esim. vanhoissa Volvoissa lyhyet sammuu kun pitkät on päällä.

                  Comment


                  • #10
                    Eipä ole itselle tullut vastaan sellaista lyhtyä, jossa on H4 -polttimot ja molemmat langat palavat yhtaikaa.

                    Comment


                    • #11
                      S4/tdi etuvalot, tyhmä kysymys

                      Sama homma esim. Saabeisa. En usko että niisä valoisa mitään vikaa on. Ovat vaan sitä tyyppiä josa lyhyet sammuu ku pitkät syttyy.

                      Comment


                      • #12
                        valot on varmaankin ok. Mullakin sammuu lyhyet koska umpiosta löytyy myös H1 polttimot. Silloin on ikäänkuin 2 kpl pitkänvalon polttimoa per puoli päällä, yhtäaikaa.

                        ja ei kannata kytkeä siten että myös lähivalot palavat yhtäaikaa, koska pimeällä se kirkastaa liikaa lähietäisyyden tienpintaa, ja siitä tulee vaikutelma että kauas osoittavat pitkätvalot ikäänkuin himmenisivät.

                        edit: olen siis kokeillut tuota itsekkin.

                        Comment


                        • #13
                          Itse olisin vai onnellinen jos lyhyet sammuisivat pitkiä kytkettäessä.

                          Comment


                          • #14
                            No Teppopa sitten on hyvä ja vaihtaa keltaisen johdon valoviiksen takaa liittimen nurkasta vastaiseen nurkkaan. Voila.

                            Niin ja yleinen käytäntö on, että jos h4 niin sammuu lyhyet ja jos muu niin ei sammu. Kai sillä haetaan ainakin sitä, että lumipyryssä ajaessa umpiot pysyy sulana kauttaaltaan.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia

                              No tulipa se tärkeä tieto sieltä, eli valoviiksen liittimestä johdon siirto. Voi itse valita miten haluaa valojen toimivan.
                              Nykyisellään minusta pitkät jättävät lähelle ja eritysiesti oikealle puolelle liian huonosti valaistun alueen . Tuntuisi että on suunniteltu pitkät ja lyhyet toimimaan yhdessä.
                              On se ihme jos ei Audin (tai siis Hellan) insinöörit ole osanneet suunnitella hyvin yhteen toimivia nelivalojärjestelmiä. Itselläni kokemusta Bemarin, Fiatin ja Opelin nelivalojärjestelmistä jotka ovat toimineet hyvin. Lisäksi vaimon kauppakassissa on Hellan AFL:t jotka ovat pirun hyvät valot, näissä tosin Xenon-lähivalot muuttuvat pitkiksi tarvittaessa ja lisänä vielä halogeenilisäpitkät. AFL:n referenssiluku 30, Audin linssivaloissa 27,5 (AFL:n verrattuna tuntuu kuin oikeampi olis 7,5)
                              Kiitoksia vastanneille- viikonloppuna jos pistäis releet ja samalla vaihtais johtojen järjestyksen tuossa valoviiksessä.
                              Samalla laitan sumarit kuntoon (maailman turhimmat valot, mutta minua ärsyttää toimimattomat varusteet autossa)

                              Comment


                              • #16
                                Piuhan siirto

                                Nyt on piuha siirretty valoviiksen takana- hieman hermostutti kun 10 cm nenän edessä luki airbag asennuksen aikana.
                                En jaksanut ryhtyä juottamaan johtoja kiinni toisiinsa- eli nyt minulla sammuu takasumari kun pistää pitkät päälle :-)
                                Nyt sitten palavat puolikkaat aina kun on valot päällä (ja virta päällä). Pimeässä en ole päässyt kokeilemaan vielä miten noilla näkee.
                                Hellan releet sulakkeilla on jo hommattu, pitäis jaksaa asentaa vielä.
                                Takakajaritkin pitäisi jaksaa katsoa läpi- Pinohiiri kuuluu vaan etukajareiden kautta.
                                Varustelistan mukaan autossani on ollut 8AD (radio Gamma) ja 8RN (8 kaiuttimen aktiivisysteemi) Täyttypi nuo herätevirrat ja linjatasonlähdöt laittaa kondikseen...
                                No hyvä että riittää harrastamista vaikka tuo käyttöautoksi on hommattu.

                                Comment


                                • #17
                                  Kysyttämpä täältä. Eli itellä tuo b5 korinen audi ja joku on valoihin tehnyt valomuisti ominaisuuden. Jotain siellä umpioon menevässä liittimessä on rassailtu mutta ei vaikuta valojen toimintaan. Tarkoitus on siis saada uudet xenon + h7 valot toimimaan vanhojen h4 umpioiden tilalle. eli valomuisti poies ja kytkentä niin että lyhyet palaa pitkien kanssa. Pystyykö tekemään saman kuin yllä mainitussa autossa?
                                  Viimeksi muokannut tapza_s; 25.5.2009, 15:47. Perustelu: Typoja

                                  Comment


                                  • #18
                                    Valoviiksestä keltasen johdon siirto 10 -> 8. Tai toisinpäin, en nyt muista. Mutta näät ku otat liittimen irti, 8 tai 10 on sun tapaukses tyhjänä ja johto siirretään siihen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Saakos tuon prefacelift b5:ssa toisin päin, eli kun laittaa pitkät niin lyhyet sammuu? Tykkäsin vanhan auton h4 valoista kun ei ollut kirkasta valoa edessä, eli oikeesti näkikin kauas.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Todennäkösesti siirtämällä just päinvastoin. Sulla on varmaanki h7 + h7?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko kellään vinkkiä miten saan tuon ns: valoautomatiikan poies päältä. Toimi halogeeneilla ok mutta nyt kun vaihdoin xenonit ei meinaa valot syttyä eikä palaa kunnolla (välkkyy), virrat päälle käännettäessä kuuluu myös oikean puolen diskantista "rusaus" kun valoviiksi on poispäältä asennossa. ajovalo asennossa ei kumpaakaan vikaa esiinny.
                                          Missä tuollainen kytkös on voitu tehdä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ainakin C4 korisessa on kuskin jalkatilan vasemassa yläreunassa semmonen pyöreä pistoke johtojen varassa ja kun sen laittaa kiinni niin "valoautomatiikka" on toiminnassa. Jos tuossa b5 kopassa on samanlainen töpseli niin kokeilepa ottaa irti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              S2 valot

                                              Hankin vanhan ässän keulalle valoa pimeyttä vastaan releyttämällä valot ja lisäämällä xenonit lyhyisiin valoihin. Nyt tarvisi enää saada lyhyet palamaan pitkien kanssa yhtäaikaa niin olisin tyytyväinen ja ei tarvitsisi sytytellä vähän väliä xenoneja.

                                              Herätteen voisi lähivalojen releelle tietysti ottaa parkeilta, mutta mieluiten pitäisin parkit erillään. Onko viikseen tehtävissä kytkentää?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lievänä offtopicina, parkit täytyy erikseen löytyä, muuten tulee leimalla sanomista. Näin ainakin itselle konttorilta kerrottu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  S2 valot edelleen..

                                                  No, juuri silläpä tuota viiksen kautta tehtävissä olevaa kytkentää kyselenkin, jos joku kohtalontoveri olisi jo aikaisemmin painiskellut saman ongelman kanssa..?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Yritin omasta C4:tä keltaista johtoa siirtämällä saada lyhyiä ja pitkiä palamaan yhtäaikaa, mutta hävis pitkät kokonaan (kyseessä S4 valot).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kuvassa C4:n valoviiksen liitin. Tässä johdotus on kuten se H4-lamppujen kanssa alunperin on ollut, eli lyhyet sammuu kun pitkät syttyy. Tuolla oikeassa reunassa punaisen ja harmaan johdon takana pilkistää SE keltainen johto, joka pitää siirtää vastakkaiseen kulmaan, eli tässä tapauksessa sinne missä on nyt se ruskea-punainen johto. Silloin siis lyhyet jää palamaan kun pitkät syttyy.

                                                      Tuo lila osa tosta liitinkotelosta lähtee irti, kun niitä mustan osan reunoja vääntää riittävästi ulospäin. Sen jälkeen liitin-sielut lähtee erittäin helposti kotelosta ja voi tehdä siirron ilman johtojen katkomista/tinailua. Ite tein vielä lisäksi hyppylangan, jonka avulla tuo ru-pu johto saatiin helposti liitettyä keltasen kaveriksi samaan pinniin missä se olikin, ilman johtojen katkomista.

                                                      Liitinkotelosta ei tullu katottua sitä pinnien numerointia, mutta ite viiksessä nuo kyseessä olevat nastat oli 56 ja 56b.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Täällä kun on ollut juttua tuosta valoautomatiikasta, niin kysäsenpä täältä. Muistaako joku minkä värinen tuo liitin on ja minkä värisen johdot siihen tulee? Omassani ei tuota automatiikkaa ole kytkettynä ja mielelläni sen kytkisin jos tuo liitin vain löytyisi. Nyt reilun tunnin verran yrittänyt penkoa eikä sitä ole näkynyt. Yhden irtonaisen liittimen löysin, mutta se ei oli melkein lattianrajassa. Musta liitin ja puna-valkoinen piuha.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X