Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi B5 quattro "levottomuus suuremmilla nopeuksilla"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi B5 quattro "levottomuus suuremmilla nopeuksilla"

    Mikähän voisi vaivata profiilin autoa. Auto käyttätyy levottomasti yli 100km/h
    nopeuksissa. Parhaiten tämän huomaa kun ohittaa auton ja nopeus nousee
    140km/h tietämille, palaa omalle kaistalle ja höllää kaasun, niin auto alkaa hakemaan hieman puolelta toiselle, ei siis kulje vakaasti eteenpäin.
    Vaikia selittää mutta jos jotenki kuvailisi niin "kuminauhamainen"

    Autolla on pari muutakin henkilöä ajanut ja ovat huomanneet saman ominaisuuden.
    Katsastusmieskin katsoi kaikki tukivarret läpi eikä huomannut mitään välyksiä, että läpi ainakin meni.

    Kesärenkailla auto ei hakenut niin paljon, mutta talvirenkailla tuo tien hakeminen vain yltyi. Autossa on tehtaan vakio sport-alusta.

    Voiko tuolle tehdä mitään vai onko tämä b5 quattron ominaisuus vai voisiko esimerkiksi 4-pyöräsuuntaus auttaa tässä?

  • #2
    Jos kaikki nivelet ja puslat on kunnossa, niin kyllä tuolla suuntauksella kannattaa lähteä liikkeelle.

    Renkaiden koko merkki/malli vaikuttaa tietysti myös käytökseen.

    Comment


      #3
      Mitkä talvirenkaat? Omassa kitkat ovat selvästi epämääräisemmät.

      Comment


      • #4
        Talvirenkailla on kyllä todella suuri vaikutus. Meillä oli joskus Vento johona oli Nokian nastat (175/65 14) ja meni niin ku juna niillä. Ostin juuri samat renkaat samalla koolla -88 90 Audiin ja oli aiva mahdoton ajaa yli satasen vauhdis. Perä meni täysin eri tahtiin. Vaihdoin Continentaalin ja käytös muuttu ihan täysin. En oo sen jälkeen Nokialaisia ostanu vaikka auto onki vaihtunu pariin otteeseen.

        Comment


          #5
          Renkaat !

          Comment


          • #6
            Kyllä suurimmaksi osaksi renkaista johtuu jos kaikki kulmat on kohillaan.

            Jos renkaat on kauhian kuluneet ni sit varsinkin rupee menee levottomaksi ja ne valmistajan ilmottamat paineet on varsin hyvä pitää niissä renkaissa tai vähäsen päälle, eli jos auton valmistaja ilmoittaa renkaalle painetta 2,2bar olen itse laittanut 2,5-2,6 bar, vaikuttaa myöskin varsin paljon tohon levottomuuteen.

            Comment


              #7
              Pyöränkulmat kannattaa tarkastuttaa kuitenkin. Muuttuvat suht helposti esim. hidastetöyssyyn liian kovaa ajettaessa.

              Comment


              • #8
                Mulla on kans tuo värkki aika "ajettava". Talvi renkailla 205 55 r 16 hakkapelitat enemmän ku kesiksillä 225 40 r 18. Kulmat säädetty ainaki kolme kertaa. pikkase parani eibaghin jousilla, Mutta tekee sitä vieläkin. Vakio sportilla teki vielä enemmän. Vissii ominaisuus. Aluks ärsytti aivan suunnattomasti mutta kyllä se siitä laantui... Väljää ei ainkakaan kovista etsinnöistä huolimatta ole löytyny.

                Comment


                  #9
                  4-pyöräsuuntaus

                  Comment


                  • #10
                    Mulla oli kans levoton ajaa kovemmilla maantie nopeuksilla, niin vaihatin takapyöränlaakerien vaihon yhteydessä takakallistuksen vakaajan pystytangot niin eipä ole enää niin levoton ajettava. Tekivät samalla pyörä suuntaukset.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Alimo Näytä viesti
                      Mulla oli kans levoton ajaa kovemmilla maantie nopeuksilla, niin vaihatin takapyöränlaakerien vaihon yhteydessä takakallistuksen vakaajan pystytangot niin eipä ole enää niin levoton ajettava. Tekivät samalla pyörä suuntaukset.
                      Jos ohjaus ei "tuiki" suuntaan jos toiseenkin, kannattaa tosiaan katsella sitä taka-akselistoa, sieltä ne silloin monesti löytyy vastaukset suuntavakavuus- ym levottomuusongelmiin. Oman kohdalla olen huomannut että taka-akselin väljyyksiä tutkitaan paljon suurpiirteisemmin katsastuksessa.

                      Esim mersuissa on jo pitkään ollut tuota monivarsituentaa, ja siellä osataan jo hakea herkästi syytä suuntavakavuusongelmiin taka-akselistosta.

                      Comment


                      • #12
                        Tottahan se on että takapää auton suunnassa pitää.

                        Comment


                        • #13
                          Onko jouset ja iskunvaimentimet missä kunnossa eli milloin vaihdettu? Heikkokuntoiset voivat esim kaistanvaihdossa tai urissa aiheuttaa jänniä heilahteluja jotka tuntuvat hakemisena.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä oli alla vanhat Nokian nastat. En silti uskonut hiukan vastaavan käytöksen johtuvan renkaista. Yhdessä oli kuitenkin selvä kudosvaurio joka selitti oireet. Taas menee ku juna.

                            Comment


                            • #15
                              Käytiin viimeeks kaikki puslat ja nivelet raudan kanssa läpi. Ja samalla tehtiin se 4-pyörä suuntaus, siis sen kolmannen kerran. Ja vahdin vierestä että se kans säädettiin. Iskarit ja jouset ovat mielestäni todella napakat...

                              Comment


                              • #16
                                Laakerit?
                                Jossei kuulu ääntä niin tuskin niissä vikaa sitten on...

                                Comment


                                • #17
                                  Joo talvirenkaat on tosiaan jotkut oudot ruotsalaiset, olikohan jotkut zatos tms. merkkiset. Mutta jossain muussakin
                                  täytyy olla vikaa koska hakemista esiintyy myös hieman kesärenkailla, mutta ei niin paljoa.

                                  Tosiaan viime vuonna vaihettiin kuskinpuolen ulompi etutukivarsi ja takavakaajan toinen pystytanko kun olivat väljiä, muita
                                  väljyyksiä ei kyllä löytynyt vaikka tarkasti käskin katsastusmiehen käydä läpi.

                                  Kohta olisi taas katsastus edessä, niin pitääpä vielä ite käydä koko alusta läpi, jos sieltä jotain välystä löytys. Pyöränlaakerit ei äännä yhtään. Pitää nyt katsastaa ensin ja sitten käydä vielä 4-pyöräsuuntauksessa jos se jotain auttais.

                                  Ikävä homma jos näissä b5 korisissa audeissa on ominaisuutena tuo levottomuus, kun olen harkinnut b5 s4 audin hankkimista, mutta jos sekin on samanlainen ajettava niin ei kiitos.

                                  Sen oon huomannut että jos auto on täynnä väkiä niin auto kulkee todella vakaasti eikä levottomuutta enää juuri esiinny. Tämä siis
                                  kesärenkailla.

                                  Auttaisiko jos auton takakonttiin laittas jotain painoa, niin sais vakautta lisää. Vanhassa volvo 240 resussa tämä autto, johtuen perän keveydestä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei nämä mitään levottomia ole. Huippuja ajaa kunnon renkailla.20k€ saa pistää lisää että saa olennaisesti paremman.
                                    Veikkaan että sullakin syy on noissa kumeissa. Mulla bridgestonen löysät nastakumit 7,5" leveällä ET 35 vanteella ja seilaa ihan hulluna kun tuo vanne ja pehmeä kumi ei oikein toimi yhteen.ts vanne liian leveä, et pieni ja rengas lutku.

                                    Odotapas vaan kesärenkaita, ja huomaat ongelman kadonneen.

                                    edit_ tuollaisilla renkailla koko topic oli varsin turha =) tuon kun olisit heti alkuun kertonut...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X