Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Valojen korkeuden säädöstä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Valojen korkeuden säädöstä

    Päätin alottaa uuden aiheen tästä, omassa vasemmanpuolen korkeudensäätömoottori ei toimi, kysysin vaan että mitä se moottori säätää tai liikuttaa? mikä siellä liikkuu??

    #2
    Heijastin siellä keinuu saranansa ympärillä näin pitäen lähivalon riittävän alhaalla vasta-autolijoiden häikäisyä ajetellen vaikka kuormaakin olisi. Ottaa käskynsä auton etu- ja taka-akselin antureista. Tarkasta johdotus, irroita umpio ja mittaa korkeussäätömoottori, osta uusi muutamalla kympillä.

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
      Heijastin siellä keinuu saranansa ympärillä näin pitäen lähivalon riittävän alhaalla vasta-autolijoiden häikäisyä ajetellen vaikka kuormaakin olisi. Ottaa käskynsä auton etu- ja taka-akselin antureista. Tarkasta johdotus, irroita umpio ja mittaa korkeussäätömoottori, osta uusi muutamalla kympillä.
      Tämä vastaus noiden etu- ja taka-akselin antureiden osalta pätee siihen tapaukseen että autossa on automaattinen korkeudensäätö valoissa. Se on yleensä vain xenonien yhteydessä ja vahva arvaus on että Mikan autossa on ihan perinteinen, kojelaudasta napilla ohjattava säätö. Itse korkeudensäätömoottorin periaate on kyllä varmaan täsmälleen sama.

      Comment


      • #4
        solenoidi siellä on

        DC ohjattu solenoidi siellä manuaalikorkeussäädössä on.

        Tuli joskus rassattua Seat cordobasta toimimattomia korkeudensäätöjä. siinä oli se valokytkimessä ollut potikka kosahtanut ja ebay.stä löytyi 24 euroon uusi valokytkin.

        Testatessa tuli huomattua että korkeudensäätömoottorille meni kolme johtoa, +12V ohjaus ja GND.

        Ohjaus oli suoraa korkeus jännitteenä niin että kun tuohon kytki 12V niin valot kääntyi ylä-asentoon tms.

        ( vasemman ajovalon osalta tais olla 4 johtoa, siitä lähti ohjaus myös oikealle valolle... )

        Mahtaa olla kaikissa autoissa suunnilleen samanlainen jos kabiinista löytyy se säätöpyörällä säädettävä valojen korkeus.

        Comment


          #5
          Vaihdoin omaan seatin cordobaan korkeudensäätömoottorin viime vuonna, löytyi ihan motonetin tiskiltä. Hintaa en muista, mutta halvempi sen täytyi olla kun en sitä marmorilta hankkinu. Säätömoottorin sisälle oli päässy kosteutta ja siten hapettunu/ruostunu korjauskelvottomaks.

          Comment


          • #6
            jep manualihan tuo, jotain 3-40 näytti maksavan tuol motonetissä, mietin vaan voisko vika olla jossain muussa.

            Comment


              #7
              Ajovalon korkeudensäätömoottori, C4 A6

              Katsastaja huomasi, että oikeanpuoleinen ajovalon korkeussäätö ei toimi. Vasemmalla (kuljettajan puolella) säätö toimii normaalisti. Nyt pitäisi vähän ihmetellä tuota vikaa.

              Ensimmäisessä kuvassa on oikeanpuoleinen ajovaloumpio takaa. Olettaisin, että tuo ympyröity mokkula on se säätömoottori. Mokkulasta löytyy osanumero 4A0941295.

              Toisessa kuvassa on se sama mokkula vähän lähempää. Liitin on irrotettu. Eli tuohon tulee kiinni 3-napainen liitin, jossa kiinni 3 johtoa: keltaruskea (maa), punaruskea (ohjausjännite), keltainen (herätejännite).

              Mittasin johdoille tulevat jännitteet eri korkeussäädöillä (0 > I > II > III).

              Koodi:
              Säätö      Maa       Ohjausjännite    Herätejännite
              (0)        00.00V    13.72V           13.53V
              (I)        00.00V    12.18V           13.52V
              (II)       00.00V    10.03V           13.51V
              (III)      00.00V    07.75V           13.48V
              Noista näkee, että virrat tulee oikein mokkulalle. Jännite punaruskeassa johdossa säätyy oikein kabiinissa olevan säätörullan mukaisesti. Koska virrat tulevat oikein säätömoottorille, niin olettaisin, että moottori on lopussa (tai muuten vaan juminut kiinni). Vaihtaisin säätömoottorin uuteen.

              Tässä tulee kysymys: Miten tuo säätömoottori lähtee irti?

              Säätömoottorin yläpuolella on umpiossa nuoli ja teksti "open". Eli jotain pitäisi "avautua", kun tuota mokkulaa kääntää myötäpäivään. Mutta se kääntyy vain 30-40 astetta ja sitten se alkaa ottaa kiinni auton koriin. Siitä eteenpäin menee vain väkivalloin. Kuinka paljon tuota pitää kääntää, että irtoaa? Uskaltaako käyttää voimaa? Pitääkö umpion kiinnitysruuvit irrottaa, että tuon saa väännettyä irti? Help!

              Edit: Unohdin sanoa mittauksista, että moottori oli käynnissä ja ajovalot olivat päällä, sekä sisävalot (kuljettajan ovi raollaan). Muita sähkölaitteita ei ollut päällä. Käynnissä olevat sähkölaitteet vaikuttavat selvästi mittaustuloksiin. Esimerkiksi flektin käynnistyminen pudotti jännitteitä noin 0.2 volttia.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut jarpale; 13.3.2011, 21:03.

              Comment


              • #8
                Moottorin ei kuulu kääntyäkään kovin paljon, mutta se ei lähde suoraan vetämällä, vaan sitä täytyy hieman taittaa, jotta moottorista umpioon menevä tanko irtoaa. Siinä tangon päässä on kuula, jonka täytyy muljahtaa irti umpion sisällä olevasta kehyksestä. En nyt kuollaksenikaan muista, mihin suuntaan, mutta luulisin että alaspäin.

                Comment


                  #9
                  Lainataas ketjua.

                  Elikkäs vm. 2000 a3:ssa ei korkeudensäätö ei pelaa ollenkaan. Autoon on vaihdettu jossain vaiheessa uudemman a3:sen valot, jossa ymmärtääkseni on ollut automaattinen korkeudensäätö. Pystyykö automaattiset säätömoottorit jollain konstilla saamaan toimintaan vaiko etsinkö suosiolla jostain alkuperäiset/tarvike moottorit?

                  Comment


                    #10
                    Säätömoottori tuli vaihdettua eilen sunnuntaina. Nyt toimii. Tosin loppuillasta ärsytti vähän: juuri kun olin saanut umpion paikoilleen ja virrat päälle, niin ensimmäinen havainto oli, että H1-polttimo oli palanut. Yksinään ruuvailin, niin en voinut todeta heti, toimiko säätö vai ei, kun ei ollut valokuviota, jonka korkeuden olisi voinut havaita ohjaamosta. Vasta tänään sain uuden polttimon hommattua ja vaihdettua.

                    Kun en nähnyt kunnolla mekanismia umpion ollessa paikoillaan, niin tuli sitten irrotettua se ja vaihdettua säätömoottori sisällä työpöydän ääressä. Tuon pitäisi onnistua helposti myös umpiota irrottamatta, nyt kun tiedän, kuinka säätömekanismi toimii. Oikeastaan pitäisi kirjoittaa ohje tänne, niin osaa sitten taas ensi kerralla. Ja voisihan tarkemmasta ohjeesta olla muillekin hyötyä. Kuviakin tuli otettua.

                    Vielä hieman lisää ruuvausta pitäisi tehdä, jotta homma tulisi valmiiksi. Kiiressä kun laitoin umpion takaisin paikoilleen, niin se ei mennyt aivan samaan asentoon. Pitää säätää se paremmin paikoilleen, kun jossain välissä ehtii (jos ehtii).

                    Comment


                      #11
                      Säätömoottorin irrotus/kiinnitys (oikea)

                      Tässä kuvasarjaa säätömoottorin vaihdosta. Katsastuksessa huomattiin, että ajovalon korkeussäätö ei toimi oikealla, joten piti alkaa korjaushommiin. Aikaa ja vaivaa olisi säästynyt huomattavasti, jos olisi jostain nähnyt umpiota irrottamatta, kuinka tuo säätömoottorin mekanismi toimii. Kokeneemmalle tuo olisi ollut minuutissa valmis. Itse jouduin ihmettelemään pidempään.

                      Kuva 01: Uusi osa ja alkuperäinen. Uudesta puuttuu varaosanumero sekä Audin ja VW:n logot. Tätä vähän ihmettelin, kun uusikin osa on marmorilta kotoisin.

                      Kuva 02: Vanhassa lukee oikeaoppisesti "Made in Germany". Uudessa lukee "Made in Germany" ja "Made In India" (molemmat). Mitä per****? Alkuperäisen säätömoottorin säätötapissa on tuollainen keltapassivointi, mutta uudessa sitä ei enää ole.

                      Kuva 03: Moottori säätää ajovalon korkeutta ruuvaamalla säätötappia sisäänpäin (punainen nuoli: valokeila matalammalle) tai ulospäin (vihreä nuoli: valokeila korkeammalle). Säätötapin päässä oleva pallo toimii pallonivelen tavoin ja kiinnittyy umpion sisällä olevaan nivelkuoppaan.

                      Kuva 04: Irrotus alkaa kiertämällä moottorin muovirunkoa myötäpäivään noin 60 astetta (1 > 2). Tämän jälkeen moottori on irti valoumpion rungosta, mutta pallonivel on vielä paikoillaan umpion sisällä olevassa nivelkuopassa.

                      Kuva 05: Säätötappia voi vääntää alaspäin (punainen nuoli) nostamalla kevyesti säätömoottorin muovirungosta ylöspäin (vihreä nuoli).

                      Kuva 06: Pallonivel pullahtaa ulos nivelkuopasta.

                      Kuva 07: Nyt säätömoottori on irti.

                      Uuden säätömoottorin kiinnitys tapahtuu samalla tavalla päinvastaisessa järjestyksessä. Tuo on helppo homma, kun on ensin sisäistänyt, miten säätömekanismi toimii.
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Herätetääs vähän vanhaa aihetta. Varastosta löytyy ylimääräisenä kaksi C4 100:sen korkeudensäätömoottoria. Haluaisinkin nyt testata, että ovat varmasti toimivia, mutta omassa autossa ei ole sähköistäsäätöä, joten siinä en voi koittaa niitä. Osaisiko joku sanoa, että mikä noista pinneistä on maa? Kahteen muuhun pinniin varmaan voi pistää 12V testatakseen liikkuvuutta. Jos pinnit samassa järjestyksessä kuin jarpaleen kuvassa olevassa moottorissa, niin voisi kuvitella, että maa olisi kuvasta katsottuna oikean puoleisin, mutta onko näin (vai onkos tuossa jarpaleen kuvassa keskellä maa kun tarkemmin katsoin)?
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Kukaan ei tiedä? Saisiko noita jotenkin mittaamalla selville vai uskaltaako vain lähteä koittamaan akusta virtaa ottamalla?

                          Comment


                          • #14
                            Katsotaas olisko tästä ketjusta apua ton TT 2001 valojen kanssa

                            Comment


                            • #15
                              Haeskelin jotain toimintoa tuosta 3bg paskatista ja törmäsin siellä tähän valikkoon:
                              https://www.dropbox.com/s/1rajnmnaei...34.29.jpg?dl=0

                              Enivei, olen ihmetelly ja melkein antanut jo lekaakin, jos valonamiska oli nolla asennossa, ajovalot ovat päällä (halokeeni) himmennettynä ja vänkärin puolen lamppu selvästi alempana mitä kuskinpuolen.

                              Ja kummiski ku käänti ns valot päälle, niin vänkärin puolen lamppu hilaantu samalle korkeudelle mitä kuskinpuolen ja korkeudensäätö toimii ok.

                              Napautin kuvan valikosta jomman kumman noista (en muista kumpi), tuon kakkosparametrin tilalle ja nyt kuskinpuolen lamppu on alempana.

                              Huonot kuvat mutta eron näkee seinän listaa vasten:

                              - valot 0-asennossa:
                              https://www.dropbox.com/s/oqkv1xbumc...18.59.jpg?dl=0

                              - valot "päällä":
                              https://www.dropbox.com/s/8m3b968t9x...19.15.jpg?dl=0


                              Eos miksi moinen ominaisuus?
                              Meinasin tosiaan alkaa purkamaan jo keulaa tämän johdosta, mut olkoon noin ja jätin tuolle säädölle että tien puolen tuikku on alempana.

                              edit:
                              ihmo loogisempaa jos väkisin pitää toista tuikkua laskea, niin turhempi puoli eli tienpuoli.
                              Viimeksi muokannut jesi; 10.12.2014, 11:03.

                              Comment


                              • #16
                                Minulla oli omassa Passatissa aikoinaan aivan samanlainen ominaisuus. Siis merkkiliikkeen mukaan ominaisuus, ei vika. Minua ei haitannut, kun pimeällä sitten käänsi valot täysille (= päälle), tuo ero tasaantui. Eivät osanneet aikanaan selittää, miksi näin käy, mutta aina se toinen valo pikku hiljaa hilautui päivävaloasennossa alemmaksi kuin toinen. Älä suotta anna lekaa ;-)

                                Comment

                                Working...
                                X