Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Takaiskarien vaihto millainen operaatio?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Takaiskarien vaihto millainen operaatio?

    Auto 96 a4nen ja etuvetonen

    Miten kauan menee takaiskarien vaihdossa ammattilaisella? ja mitä maksaa noin? Vai vaihdanko ite, sinänsä helpolta vaikuttaa tuo homma. oisko jollain linkkiä mihinkään vaihdosta kertovaan juttuun, kuviin?...

    #2
    Jos on kuten C4, yläpäässä 2 vai 3 pulttia auki, alapäästä 1 ja tolppa on kädessä. Sen jälkeen onkin sitten helppo nyhrätä.

    Omaan C4:n takaiskarien, -jousien sekä -jarrupalojen ja -levyjen vaihtoon tuhrautui ~6h. Siitäkin ajasta suurin osa jarrumäntien kanssa tappeluun, kun ei ollut kunnon työkalua. Tolpan vaihtaa komeasti kahteen tuntiin / puoli ensikertalainenkin.

    VAG-catista kun haet räjäytyskuvan, tulee kaikki nikaleet oikeassa järjestyksessä takaisin. Kuvassa irto-osaa on niin pirusti, mutta todellisuusdessa ei ole niin paha, kuin miltä kuvassa alkuun näyttää.

    Comment


    • #3
      jep eipä tuosta kuvasta mitään apua oo. Lähinnä sitä vaan että onko jotain mitä tulee erityisesti ottaa huomioon kun hommaan ryhtyy.

      Comment


        #4
        Helppoa se on, hieman kärsivällisyyttä tarvitaan, muista kun jousia yrität ottaa irti että iskarin akselista on pidettävä samalla kiinni kun väännät jousia kiinni pitävää pulttia auki iskarin akselista(tämä siksi jos et ikinä ole vaihtanut iskareita). Kun teet sen kerran itse niin ei tunnu ainakaan niin pahalta seuraavalla kerralla. Toki jos viitsii laittaa töihin saman verran kun iskareihin niin vaihdata muualla eikä kiinnosta opetella. Huolellisuutta ja malttia niin kaikki sujuu.

        Tosiaan takaverhoilu irti ja sitten pari yläpään pulttia auki, alapäästä yksi pitkä pultti pois ja tolppa lähtee kääntämällä 45 astetta (ylhäällä muovipidike joka vapauttaa hahlosta kääntämällä 45astetta) ja eikun purkamaan ja takaisin samassa järjestyksessä. Itse vaihdoin ensin toisen puolen kunnolla alusta loppuun ja sitten toisen niin vältytään ettei taka-akselisto pamahda alas missään vaiheessa.

        Comment


        • #5
          joo, kummasta päästä nyt siis pultit ensin irti? tarviiko jousta puristaa irrotus vaiheessa? kummasta päästä ensin kiinni ku kasataan ilmeisesti yläpäästä? kuin tiukalle pultit vedetään?

          Comment


            #6
            Muistelisin, ettei takajousta tarvitse puristaa ennenkuin vasta se on kädessä. Jousi on tolpan ympärillä ja puristettu jousilautasten väliin. Yläpäässä on mutteri, joka pitää paketin kasassa. Näin siis jos en ihan muista väärin. Irroitujärjestyksellä ei muistaakseni ole merkitystä.

            Pultteja ei tarvi vetää hampaat irvessä tiukkaan, kunhan laittaa hyvin kiinni. Vähän niinkuin pyörän pultitkin.

            Kasauksessa tärkein on nikaleiden oikea järjestys ja se että jousilautasen muistaa kääntää oikeaan asentoon tolppaan nähden, että jousi asettuu oikeaan asentoon.

            Comment


            • #7
              Ja sinne iskarin yläpäähänhän pääsee käsiksi kun otat takaistuimen sivuillla olevat penkin palaset pois.

              Comment


              • #8
                siis mitkä palaset?

                Comment


                  #9
                  Penkin sivummaiset osat lähtevät irti muistaakseni nostamalla+vetämällä eteenpäin. Sitten näet iskarin yläpään.

                  Comment


                  • #10
                    joo pitää koittaa, miten ne on kiinni siinä?

                    Comment


                    • #11
                      Itse kannattaa tehdä, helppo homma. Onkos sinulla sedan vai farmari? Farmari mallissa kontin sivuverhoilut on otettava pois edestä, jotta pääsee käsiksi yläpään kiinnitykseen.

                      Comment


                      • #12
                        sedan, joo tuosta audin käsikirjasta nyt kattelin ohjeita eipä tuossa luulis ongelmia tulevan. Pitää vaan katsoa kaikki että tulee samanlai takasin.

                        Sellanen kysymys vielä että tuleeko se tukikumi sen muovin sisään? tuollaset ostin kans..

                        Comment


                        • #13
                          Nyt en ainakaan minä hahmota mistä tukikumista puhut, mutta Arctos tuossa jo ehdotti niin kannattaa katsella sitä räjäytyskuvaa vaikka tuolta http://www.vagcat.com/ :sta.

                          Comment


                          • #14
                            B5 vaajaveto takajousien vaihto:

                            kippaa penkit, matkustajien hartioiden kohdalta löytyy verhoilun alta vaahtomuovit, kisko verhoilua vähän pois edestä ja vaahtokumit pois. on ikävin osuus.
                            sitten katkaistu muistaakseni 13mm lenkki käteen ja väännät pultit lähes auki.
                            sido lenkkiavain narulla ranteeseen, mä olen muutaman tiputtanut yhteen koriin.

                            sitten autoa ylös, ja muistaakseni parilla 18mm lenkillä aukeaa se alapultti. Nyt on vähän hatara muistikuva jo, vuosi sitten viimeksi tehnyt. Sitten kun saat alapultin (mutteri semmoisen "putken" sisällä) auki, ota ylämutteri pois ja jossei tipahda tolppa alas, siellä on paikallaan semmoinen muovinen hammaslevy. kääntele 45-90 astetta ja vedä alaspäin. väkivalta on hyväksi, itse en ole ikinä takaisin niitä pistänyt.tarkoitus helpottaa asentamista.

                            sitten vaan pulttipyssyllä ylämutteria auki. tai voit koittaa tehdä työkalun, (jompiinkumpiin etu tai takatolppiin toimii) eli hitsaat lenkkiin kiinni hylsyn ja siitä läpi pääset käyttämään kuusiokoloa.mutta pulttipyssy on kätevä. etenkin kiinnitys kannattaa hoitaa sillä että menee pohjaan, ikävä tehdä jumppa uudestaa 2 millin väljyyden takia mutterissa.

                            oon joskus aiemminkin kirjoittanut ohjeet, varmistele niistä kun nyt muisti pätkii

                            edit1_ väittäisin, että alle tuntiin puran ja kokoan molemmat puolet jos oikein vauhdilla huhkisin. ekalla kerralla meni ties kuinka kauan
                            edit2_ löysinpäs vanhan juttuni. KLIKS Eikä se ole niin paha kuin siellä kiroilen, kaikki on sorminäppäryydestä ja hermoista kiinni =)
                            Viimeksi muokannut kontio; 12.2.2009, 10:38.

                            Comment


                            • #15
                              Joo katoin jo missä yläpää on, uusissa iskareissa ainakin on tuo kuusiokolo yläpäässä, en tiedä miten paikallaan olevassa vanhassa iskarissa on. Kai se nyt onnistuu normi lenkeillä, jakarilla ymmm..

                              Comment


                              • #16
                                Kai se nyt onnistuu normi lenkeillä, jakarilla ymmm
                                Ei onnistu, koska sitä vartta täytyy pitää kiinni ettei pyöri mukana.

                                Comment


                                  #17
                                  Vanhan varresta voi ottaa vaikka putkitongilla tukevan otteen. Uudessa ei tarvitse (eikä kannata). 6-kolo ja lenkki -yhdistelmä riittää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    no missä vaiheessa se pyörii mukana

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuolta se yläpää minulla näytti http://kuvablogi.com/nayta/1732170/

                                      Eli ei tarvitse ottaa varresta kiinni vaan voi ottaa tuosta päästä ja mutterin avata sitten sopivalla lenkillä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu, jotakuinkin mutta ongelmana on saada se lenkki laitettua siihen mutterin ympärille, ja vielä pysymään siinä. Tuo kuva näyttää vähän liian hyvältä ollakseen totta.Joku siinä hämää tai sedanissa on hieman ikävämpi tuo kuppiosa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä se muistaakseni oli todella helppo tapaus. Lenkki sopi just eikä melkein tuohon ja pienellä jakoavaimella pidin tuosta keskitapista. Voisiko sitten tosiaan sedanissa olla erilainen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            joo kiitos kuvasta, saa nähä onko samanlainen sedanissa sit..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eilen tuli vaihdettua, meni siinä muutama tunti, helpottaa huomattavasti takaisin laittoa kun jousi puristettuna laittaa rautalangat molemmin puolin jousta pitämään sitä kasassa, voi sitten irrottaa puristimet saa laitettua helpommin takaisin.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X