Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 Avant -92 perävaunupaino

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 Avant -92 perävaunupaino

    En jaksanut enää googlettaa, siirryin varman tiedon lähteille: mikä mahtaa olla kyseisen ajoneuvon perävaunupaino jarruitta/jarruin?

    #2
    Jarruitta varmaan se 750g ja jarruin omassa sedanissa on 1700kg. Nyt ei ole käsikirja kasillä, niin ei näe tehtaan suosituksia.

    Comment


    • #3
      Noinkohan jarrullinen 1700kg, kun A6 Avantissa se on 1450 ?

      Comment


        #4
        Quattro vetää pidemmälle =)

        Comment


        • #5
          Mitähän se tämäkin "Quattro vetää pidemmälle " taas meinasi. ON tosikova Q-MIES TÄMÄ der ?

          Comment


          • #6
            1700kg lukee mullakin jarrulliselle

            Comment


              #7
              Ristolle: Tarkoittaa sitä että nelivetoiselle on sallittu suurempi kärrypaino.

              Comment


              • #8
                Anteeksi maalaisuuteni mutta voisko asiat ilmaista niin että mekin ymmärtäisimme. Onkohan tämä S4:n quattro, ei kai tietääkseni?

                Comment


                • #9
                  ässä-audejahan ei muita olekkaan kuin quattroja. Ne kulkevat poikkeuksetta käsi-kädessä.

                  Comment


                    #10
                    Olisin voinut itsekin hieman tarkentaa vastaustani, tai jättää vastaamatta, kun ei oikeastaan vastannut edes kysymykseen, ääh. tämänkin olis saanu jättää kirjottamatta. Kuitenkin ässä kuin ässä on aina quattro. Oli sitten S1, S2, S3, S4, S6 tai S8.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos tiedoista. Vanhastaan muistelin, että jarruitta se on puolet omapainosta, kuten kaksivetoisellakin ja jarruin se on jotakin 1,5xquattron omapaino vs. 1xkaksivetoisen omapaino.
                      Jossakin jenkkisaitilla taidettiin mainita S6:lle 2100kg perävaunupaino. Kuulostaa kovalta lukemalta.

                      Comment


                      • #12
                        onhan noita kovia lukemia maastureissakin, vaikka niiden omatpainot ei ole lähelläkään sitä, mitä niillä saa vetää. Esim. vaikka kaverin Pajerolla saa kiskoa jarrullista 3300kg. Kummastuttaa joskus nuo painot. Isäukon a4-farkku audi painaa 1350kg (omapaino), ja rekisteriotteessa lukee että saa vetää jarrullista 1725kg.

                        Comment


                          #13
                          Täh? Mun autossa suurin sallittu jarrullinen perävaunupaino on 1800kg. Outoa jos äsnelkussa pienempi suurin sallittu perävaunupaino, kuin mun waagenissa.

                          Noi perävaunupainot on muuten sellaisia, että ne perustuvat johonkin sumeaan logiikkaan ja niitä ei voi suoraan päätellä auton painosta/vetotavasta. Auton valmistaja päättää nuo suurimmat sallitut painot oman mielensä mukaan. Parempi tarkastaa aina rekkariotteesta/muusta varmasta lähteestä nuo perävaunupainot ennen vetohommiin ryhtymistä.

                          Pääsääntöisesti nuo painot menee kuitenkin näin.

                          2-vetoinen:
                          Jarruton kevätperävaunu (max. 750kg) max. 50% auton painosta, mutta kuitenkin max. 750kg.
                          Jarrukärri, max. 100% auton painosta tai valmistajan määrittelemä.

                          4-vetoinen
                          Jarruton (sama, kuin 2-vedolla)
                          Jarrukärri, max. 150% auton painosta tai valmistajan määrittelemä.

                          Säännöstä on kuitenkin lukuisia poikkeuksia, varsinkin tuoreempien autojen suhteen, joilla harvoin toteutuu edes toi 750kg jarrutonta vaikka auton paino sen persaatteessa sallisikin. Myös autoon asennettu vetokoukku voi asettaa omat rajoituksensa suurimmalle sallitulle vetopainollle.

                          Isoja kuormia vedettäessä kantsii myös miettiä oman ajokorttiluokan mahdollisesti asettamat rajoitukset vetopainoille. Esmes. B-kortilla ei saa vetää yli 3500kg yhdistelmää tai edes tyhjää jarrukärriä, jonka kantavuus ylittää auton painon.

                          Säännöistä löytyy myös sellainen porsaanreikä, että vaunupainot mitataan aina kytkettyinä, jolloin kärryn painoksi tulee vain kärryn akselipaino. Tällöin voidaan aisapainoa säätämällä saada kärryn paino "sopivaksi". Tosin väärällä aisapainolla (liian pieni/suuri) varustettu yhdistelmä on suorastaan kammottava vetää ja pahimmassa tapauksessa liikenteelle vaarallinen.

                          Raskaita kuormia hinattaessa pätee myös nämä säännöt:
                          1. Kuormaa ei voi sitoa liian hyvin.
                          2. Kiire pois ja sovita nopeus tilanteeseen sopivaksi. Varsinkin raskas jarruton kärry lisää yhdistelmän jarrutusmatkaa huiman paljon.

                          Comment


                          • #14
                            quattron jarrullista perävaunupainoa ihmettelin aikanaan coupen kohdalla: muistaakseni se oli jotakin 1700kg luokkaa.
                            Yli 3500kg yhdistelmä vaatii pikku-e -kortin.
                            Sen olen pannut merkille, että aika kovaa tuntuvat perävaunut kulkevan nykyautojen perässä, kun ei satasen alueella meinaa ohi päästä. Tehokkaalla autolla ajettaessa unohtuu helposti se tosiseikka, että jotain roikkuu perässä.

                            Comment


                              #15
                              3b-farmarilötkö; jarruilla 1900kg. Omapaino 1650kg.

                              Comment


                                #16
                                98 A8: Jarrullinen perävaunu max 2300 kg. Auton omapaino 1825 kg.

                                Comment


                                  #17
                                  Peräkärryn paino

                                  Mulla ainakin auton mukana tuli iso läjä saksankielisiä todistuksia että autollani saa vetää 2100 kilon painoista kärriä. Oli oikein kaavatkin miten oli laskettu. Paperit oli kaikki vetokoukun valmistajan toimittamat.
                                  Ja autohan on C4 100 Avant Quattro 2,6 V6

                                  Comment

                                  Working...
                                  X