Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200 tq: etupään vispaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    200 tq: etupään vispaus

    Lötkön ratti jatkaa pientä vispaamistaan, ratissa liike tuntuu kevyenä, ei-kovin-terävänä liikkeenä, mutta ärsyttävänä. Molempien alatukivarsien vaihdon jälkeen ei muutosta tilanteeseen, aurauskulmia ei vielä säädetty ihan prikulleen, mutta kulkee suoraan ja käyttäytyy loogisesti (Pertunmaan ja Outokummun jääradoilla nähneet älkööt naurako). Tärinää ei ole, vain sivuttaissuuntainen ratin vipatus joka esiintyy eri nopeuksilla, eikä juuri pahene.

    Oma epäilys kohdistuu rengas/vannepuolelle. Vuoden verran on ajettu samoilla vanteilla, kesäkumien jälkeen heitettiin päälle kitkat samoille vanteille.

    Hammastankokin fuskaa, olen jo Febin joulukorttilistalla. Bilteman tökötti taisi kuitenkin auttaa, ei enää entiseen verrattavaa vuotoa. Ratin vispaus oli voimakkaampaa, jos hydr.neste vähissä.

    Kohtapuoliin vaihtuu kesävanteet ja uudet renkaat alle, siinä viimeistään näkee onko ollut vanteen syy. Mutta laittakaas muita mahdollisia vikakohteita ehdolle.

    #2
    Koitapa piruuttas heittää lenkki ilman tehostimen hihnaa?

    Aika vähissähän ne vaihtoehdot on. Ei ole lötkön etuakseli järin monimutkainen. Onko kallistuksenvaimentimen korikiinnitys ok?

    Comment


      #3
      Kiitokset Porkkis jälleen.

      Onko kallistuksenvaimentimen korikiinnitys ok?
      Tämän tsekkaan heti huomenissa, jos ei auta vaihdan eteen kesävanteet/renkaat ja lenkille. Jos ei hellitä, tehostimen hihnan kimppuun. Näillä kokeillaan.

      Comment


      • #4
        Vieläkös tuossa on säädettävä ohjausvahde?

        Comment


          #5
          Tarkentaisitko kaima hyvä, (ETKAa ei pysty tässä soossissa katselemaan) mikä on tuon säädettävyyden idea? Mitä itse asiassa säädetään?

          Comment


            #6
            Ainakin uudemmassa 200 lötkössä on säätöruuvi.

            Comment


            • #7
              Säätöruuvilla pystyy säätämään ohjauksen jäykkyyttä. Liika kiristäminen johtaa kuitenkin siihen, että ohjaus ei enää palauta. Täältä lisää infoa:

              http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ting/susp.html

              Katso eteenkin Steering Rack Pre-load Adjustment.

              Comment


              • #8
                Edellisessä elämässä kun mulla oli vielä vuoden -90 satku, tuli koettua kutakuinkin kaikki mahdolliset vatkaukset ja tärinät. Etupään vatkaukset johtuivat yleensä kieroista etujarrulevyistä (piti kolme kertaa kokeilla Motonetin levyillä, ennen kuin uskoin, että ne ei pysy suorana kuin muutaman tonnin). Mulla siis nimenomaan vatkas kokoajan, jarrutus ei vaikuttanut vatkaukseen. Kerran vatkauksen aiheutti hajoamassa ollut pyöränlaakeri ja kaksi kertaa runkovikainen rengas. Mainittakoon, että kaikki kuluva osa oli keulassa max. vuoden ikäistä. Tärinät puolestaan johtuivat runkovikaisista renkaista (kolmen vuoden aikana yht. 6 runkovikaa) tai sisemmistä vetonivelistä.

                Comment


                  #9
                  Kiitoksia veljet jälleen kerran vinkeistä. Hitto, kun kaikki tässä maailmassa toimis kuin foorumilta tuleva apu :-)

                  Comment


                    #10
                    OT

                    Itselläni eri korisessa myös tuo säätöruuvi. Vaihdoin sinne ruuviin juuri o-renkaan, kun vähän tihkui vihreää kultaa. Kysymys kuuluu kuitenkin että kuuluuko sen olla aivan tolkuttoman tiukka väännettävä? Sellaisella 1/4" vääntövarrella eli noin 15cm lyhyellä sai vääntää ihan tosissaan. En uskaltanut yhtä tiukalle vetää ettei korkkaa.

                    Comment


                    • #11
                      Sitähän mie en tiiä kuuluuko sen säätöruuvin olla kovinkin tiukka pyöriteltävä, mutta sitä se ainakin tuossa miun lötkössä on myös.

                      Comment


                        #12
                        Siis oikeasti niin tiukka että koko ajan tuntuu siltä että kohta pettää?

                        Comment


                        • #13
                          Mulla liikku kyllä kevyemmin. Onhan se nyt sen verran tiukka ettei se itsestään löysty, mutta ei todellakaan mitään hampaat irvessä vääntämistä tarvi.

                          Comment


                          • #14
                            Omassani etupään vatkaus ja jarrutuksen täristäminen katosi kuin taikaiskusta, kun kiristin tuon vaihteen ohjetiukkuuteen. Eritoten hidasteiden jälkeen etupää ikäänkuin karkasi alta ennen kiristystä. Kiristyksen jälkeen auto oli kuin toiselta planeetalta.
                            Kyllä se tiukka on, mutta jaksaa normaali kiintoavaimella kääntää.
                            Näyttää tuollainen ässänelkussakin olevan...

                            Comment

                            Working...
                            X