Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarruneste radalle + palat ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarruneste radalle + palat ?

    Mitä nestettä kannattaisi laittaa, lähinnä radalla on tullut huomattua jarrujen käyvän todella kuumana ton massan hillitsemisessä (S4 B5 1800 kg), että varmaan mahdollisimman hyvät nesteet saisi olla.

    Nyt kun tuo Nyrrekin tulee kohta vastaan, niin siihen mennessä voisi vaihtaa nesteet ja palat.

    Paloina katselin EBC Yellow versioita, joita saisi briteistä noin 150 e rahteineen etujarruihin. Olisiko joku muu hyvä kanssa ?
    Viimeksi muokannut vayne; 20.1.2009, 21:29. Perustelu: Jarrupalat lisätty

  • #2
    Hyvä nesteet on uusia parin vuoden välein jotta vältetään liiallinen vesipitoisuus.
    Muuten valmistajan esittämä tyyppi on se oikea, lienee DOT4? Lukee varmasti säiliön korkissa.

    Comment


    • #3
      "laadukkaat" nesteet on yleensä DOT4 tai DOT5.1 (ei, tämä ei ole silikonia) leimoilla, voi sotkotella aikasta surutta keskenään.

      Itselläni käytössä Motul RBF600, en ole kyllä päässyt tositoimissa kokeilemaan :( Saa järkevän tuntuisella hinnalla vaikkapa motonetistä

      Comment


      • #4
        Täytyy tarkistaa kuuluuko BiTurboon DOT5.? silikoniversiot ? tai lähinnä onko sinne ne tungettu...

        Väristähän nuo tunnistaa ?
        Viimeksi muokannut vayne; 20.1.2009, 21:33. Perustelu: Lisää tarinaa

        Comment


        • #5
          Motul RBF600 tai 660 on hyväksi havaittu eikä mitään sikahintaista.
          Ihan Dot4 specsien mukaista ainetta jossa lämpökesto on parempi kuin 5.1 aineissa.

          600 SAE/DOT Standard FMVSS 116, DOT4 & SAE J1703
          dry boiling point of 312°C
          and a wet boiling point of 216°C

          660 SAE/DOT Standard FMVSS 116 DOT 4/ SAE J1703 & J1704
          dry boiling point: 325℃/617°F
          wet boiling point: 204℃/400°F.

          Comment


            #6
            Itsellä ATE:n Racinc Bluet tai jokin sellainen se nimi on. Yksi kilpamotoristi oli sanonut, että kiehuu myöhemmin kuin jotkut kalliit nesteet. Tuo maksoi jotain vajaa 30€ litran peltipönikkä.

            Haksahdin ostamaan, vaikka en juuri noita huippuominaisuuksia tarvitsekaan.

            Comment


            • #7
              Silikoni versiota ei oikeastaan näe edes normi kaupoissa myynnissä. Sopii esim museoautoon mainiosti, kun ei ime vettä, eikä syö maalia, mutta jättää paljonkin toivomisen varaa poljintuntumaan. Eli dot5 on tuo silikonimömmö, dot5.1 on normaalia kauraa, sekoittuu alempien dottien kanssa kyllä. Tuo viitosen sekava numerointi on taas näitä standardointien kukkasia :(

              Comment


              • #8
                Ok, mielessä vain kuvana sanat kuitista jossain huollossa "jarruneste vaihdettu" joten mielessä käy mitäköhän sinne on laitettu.

                Comment


                • #9
                  Ite käyttäny vuoronperään aten sinistä kisalitkua ja motul 600. Se hyvä puoli, että ovat erivärisiä, niin näkee kun uutta nestettä alkaa tulla. Paloina käyttänyt ferodon 2500 ja 3000. Hyppy noihin 3000 tuntuu!! Nuo kilpanesteet olis hyvä vaihtaa kerran vuodessa, koska vetistyvät nopeammin normi nesteisiin verrattuna.

                  Comment


                  • #10
                    Itse olen myös laittanut Motulin 600:sta, on se radallakin toiminut ilman ongelmia. Ei tosin ole mitenkään älyttömästi tullut autoa rääkättyä. Mutta minun mielestä hyvä hinta/laatusuhde.

                    Comment


                    • #11
                      Paloista sen verran, että ero 50? ja 150? paloilla radalla on kuin yöllä ja päivällä.

                      Comment


                        #12
                        ATE bluen kanssa on ollut jenkeissä nimenomaan biturboissa tiivisteongelmia muutamia vuosia takaperin.

                        Comment


                        • #13
                          Paljonko APY koneiseen 8L S3:seen menee jarrunestettä? Ajattelin Motulia kokeilla ensi kesää silmällä pitäen.

                          Comment


                          • #14
                            Puolella litralla vois pärjätä, ainakin omaan se riitti.

                            Comment


                            • #15
                              Mites nuo palat, Ferodon 2500 ja 3000 pelaavat ilmeisesti katukäytössäkin kohtuullisen hyvin, ja kestävät kulutusta?

                              Comment


                              • #16
                                Yellow Stuffit pelaavat ihan kadullakin, kun ottavat kylmänä kiinni hyvin. Blue Stuffit on sitten vielä asia erikseen, niistä ei kokemusta, mutta ovat ainakin radalle tarkoitetut...ei kadulle. Saatavuutta noissa ei ole ihan joka malliin ja merkkiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Noista 3000:sta, että kesälläkin ekat jarrutukset hieman hakevia, mutta kun lämpenee niin ei voi uskoa eroa normi paloihin. Pölyää pirusti ja syö levyä(pinta kuin tiiliskiveä:). en kyllä kadulla käyttäis niitä. 2500:sta käytän vuoden ympäri ja toimii. Aika kalliit oli bremboihin nuo 150-200e.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos joku kaipaa Movitteihin tai RS6 / B7 RS4 / R8 -satuloihin ratapaloja, niin niihin voin suositella Movitin PRO-palaa. Noihin RS-satuloihin on muita ratapaloja aika heikosti tarjolla.

                                    Ennen muinoin käytin SRF-nestettä, nyt on ollut aina tuore vakioneste käytössä. Toiminut OK, mitä nyt Ringin kierroksen jälkeen keittää, kun varikolle pysähtyy. Vaatisi vähän pidemmän jäähyn. Eli kuuntelen mielenkiinnolla, mitä nestettä kannattaisi käyttää, ilmeisesti Motul vaikuttaa hyvältä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vieläkös nuo Motulin nesteet on hyviä, vai onko jotain parempia kohtuu hintasia nykysin tarjolla? Tuli tänään huomattua, että pitäis nesteet vaihtaa ja samalla vois laittaa sellaset mitkä kestää radallakin vähän paremmin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        RBF660 ei petä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Suosittelen kääntymään Roihupellon suuntaan helsinkiin tai nettiin menemään ostamaan ebc palat ja sit viel kunnon jarrunesteet autoon Autoracingistä. http://www.autoracing.fi/

                                          Comment


                                          • #22
                                            EBC palat ylivoimaisesti halvimmalla osoitteesta http://www.jarrupalat.fi/

                                            Comment


                                            • #23
                                              Motonetistä saa motulin RBF600 tai 660 helposti ja ihan ok rahaan, ATE racing blue on toinen hyvä mitä fixus liikkeet myy. Jarrupaloiksi en suosittele ylihypetettyä ebc:tä vaan Ferodoa ja ds2500 sarjaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                RBF660 ei petä.
                                                RBF600 on sitä mitä saa motonetista. Hyvin pelitti tänään, vaikka raskaasti tuli jarruteltua mutkiin tuolla tonnikeijulla, pisin setti taisi olla lähemmäs 15 kierrosta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No meillä taas on eriävää kokemusta ferodon 2500 kun mureni leonin bremboissa ahvenistolla ja ebc:n tuotteet kestäneet. Toi ebc palojen mitoittaminen omiin tarpeisiin kannattaa aina miettiä tarkkaan :)
                                                  Kun ostatte jarruosia netistä ja miksei tiskiltäkin asiakaspalvelijalta niin mitatkaa niitä jarruosia ja ottakaa kuva talteen minkä muotoiset palat löytyy omadta autosta. Helpottaa kummasti kaikkia kun voi olla 4 eri palaa samaan autoon samoille jarrulevyille.
                                                  Jarrunesteitä ostaessa muistakaa ostaa tarpeeksi että saatte "huuhdottua" vanhan pois. Varsinnin jos laitatte tuota sinistä jarrunestettä. Se ei tykkää yhtään kun menee sekaisin normaalin nesteen kanssa. Muistakaa vaihtaa myös kytkin nesteet jos samassa piirissä. Niitä harvemmin vaihdellaan huolloissa vaikka on sama säiliö kuin jarrunesteellä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Varsinnin jos laitatte tuota sinistä jarrunestettä. Se ei tykkää yhtään kun menee sekaisin normaalin nesteen kanssa.
                                                    Mihis tuo perustuu? Vanha ATE super blue racing oli ihan DOT4 nestettä joka ainakin valmistajan mukaan sekoittuu ihan normaalisti, nykyisinhän se on korvattu ATE Type 200 nesteellä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kiehumispiste laskee.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mihin se sitten laskee, onko jotain mittaustuloksia asiasta?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Endurancea ajetaan RBF600 nesteillä ja Ferodo DS3000 sekä DS2500 paloilla. Omassa vessassa mulla on ollu samoja tuotteita aika monta vuotta ja hyvin ovat pelanneet. On noista EBC:n paloistakin pintojen irtoamisia raportoitu, nyt oli itse asiassa ensimmäinen kerta kun kuulin että olis Ferodon palalle käynyt vastaavaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Minulla ei irronnut pinnat EBC:n keltaisista paloista, ne vain jostain syystä kului loppuun alle 15 tkm:n sekä edestä että takaa. Jarrut eivät laahanneet, 2-3 ratapäivää niillä ajoin ja sen päälle normaalit arkiajot. Vähän ihmetyttää noin nopea kuluminen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X