Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 etupään camberin säätö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B5 etupään camberin säätö

    Ola tuolla jo jossain sivulauseessa mainitsi tilanneensa Stërnin ylätukivarret, mitenkäs muilla tuo ongelma on ratkaistu? Vai onko camber etupäässä kaikilla miinuksella sen mitä madallus tuo tullessaan?

    Onko kukaan kokeillut mitään diy-konstia, esim. pitkiä reikiä ylätukivarsien sisäpään kiinnitykseen, epäkeskopultteja, epäkeskopuslia tms.? Näissä mietityttää lähinnä, saako esim. epäkeskopulteilla riittävän tarkan säädön aikaan tai pysyykö säädöt paikallaan pelkillä pitkillä rei'illä?

    Noita säädettäviä ylätukivarsiahan nyt on jo useita eri malleja, ja jostain löysin jotain alustavaa tietoa alumiinisista epäkeskopuslista ylätukivarsiin, mutta kiinnostaisi kokemukset, mitä katsastuksessa sanotaan säädöistä jos ne ovat noin selkeästi näkyvillä? Entä miten kestävyys, pallonivelissä ei näyttäisi olevan pölysuojia->en usko katukäytössä noiden kestävyyteen jos ei ole suojattu.

    Edit: muutamia linkkejä
    K-Mac puslat
    Pure Motorsport, Stërn-ylätukivarret
    CPP-ylätukivarret
    Viimeksi muokannut MR; 20.1.2009, 13:05.

    #2
    Minulla on miinusta sen mitä on tullut. Noita säädettäviä osia on tullut harkittua, mutta aika suolaisen hintaisia ovat, varsinkin kun ovat kuluvaa tavaraa. Veikkaan ettei pitkät reiät pidä tukivarsia hyvin paikallaan, vaan kunnon montun jälkeen on taas camberia.

    Mielessä on ollut sorvata itse sinne epäkeskopuslat. Hieman vaan mietityttää että miten sen saisi helposti säädettäväksi?

    Comment


      #3
      Ymmärsin, että noissa K-maceissa ainakin on jokin avaimen kolo, josta sitä saa käännettyä haluamaansa asentoon.

      Itsellä on ollut hieman ajatuksia, josko säveltäisi tuohon yläjoustintukeen (se osa mihin ylätukivarret kiinnittyvät) samanlaisen systeemin kuin esim. takapäässä on camberin säätöön. Eli pultit, joissa on epäkeskolevyt prikkoina ja haitoiksi latanpalat hitsaamalla pidennettyjen reikien sivuille. Tuolla tavallahan ne takapäässäkin ovat, ja pysyvät säädöissä. Yhtä tarkkaa säätöä voi olla vaikea saada kuin noilla vanttiruuvisysteemeillä, mutta olisi kustannustehokas tapa? Säätö olisi kuitenkin uskoakseni helpompaa kuin puslilla.

      Oletko Mikko miten pitkällä ajatuksissasi noiden puslien kanssa?

      Tuossa tuo K-macin ratkaisu kiinni. Kovin suurta säätöä ei tuohon kyllä ilmeisesti saa epäkeskopulteilla, puslilla saa enemmän säätövaraa, mutta säädettävyys on hankalempaa.

      Myös MTM:ltä näyttäisi saavan.
      Viimeksi muokannut MR; 20.1.2009, 15:48. Perustelu: Lisätty taas linkki

      Comment


        #4
        Tuota epäkeskopulttia minä mietin myös, täytyy tutustua siihen joustintukeen sillä silmällä että onko siellä sille tilaa.

        En ole vasta kuin ajatusasteella, tässä kun on tätä puuhaa jo aika mukavasti muutenkin :)

        Comment


          #5
          Katselin eilen tuota joustintukea, aika pienet ovat nuo korvat mihin ylätukivarret tulevat kiinni, lisäksi tuo materiaali on jotain muuta kuin perusrautaa, magneettista se ei ainakaan tuntunut olevan...

          Tässä valossa jokin puslamalli olisi viisain, mutta miten sen toteuttaisi? Erityisesti tuo säätö on tuossa hankala järjestää järkevästi, lisäksi tuo puslakin täytyisi saada pysymään säädöissä, eli pyöriä sen ei saisi liian herkästi. Mistä materiaalista puslaa pitäisi alkaa suunnittelemaan, että se kestäisi muotoaan liikaa muuttamatta vetää kireälle noiden korvakkeiden väliin? Itseltä kyllä löytyisi sorvi, jolla saisi tehtyä.

          Mitkä ovat Olan kokemukset noista säädettävistä tukivarsista?

          Comment


            #6
            Eikös se joustintuki ole alumiinia? Muistelinkin että aika vähän siinä on tilaa pidemmille rei'ille.

            Mikähän sorvattava muovi olisi hyvä tuohon tarkoitukseen? Jenkit käyttää POMmia =Delrin (polyacetal, mitä tuo on suomeksi?).

            Puslaan kannattaisi varmaan tehdä sisälle epäkeskeinen metalliholkki jota sitten käännetään. Mistä ja miten, se on vielä pohtimatta.

            Comment


              #7
              Ilmeisesti se jotain kevyempää seosmetallia on.

              Tuossa parempi kuva tuosta K-Macin ratkaisusta. En tiedä miten tuota sitten oikein säädetään, voisiko noille hampaille tulla jokin säätötyökalu tai rauta joka on koko ajan paikoillaan puslan ja korvakkeen välissä jolla tuota saa pyöräytettyä? Ja pyöriiköhän tuossa nyt sitten vain tuo epäkeskoholkki tuolla puslan sisällä, tuskin koko puslaa kuitenkaan saa pyöritettuä? Hintaahan noilla on noin $320.00, eli aika paljon mielestäni...

              Comment


                #8
                Tuossahan ei ole pyöreä reikä, vaan siellä on yksi tasainen kohta. Pultissa sitten pitää myös olla sellainen, ja sitä pyöritetään varmasti sillä.

                Samanlaisen tekisin, jos olisi vaikka neliskanttinen pora ja pultti... Joku voisi keksiä idean miten tuon voi toteuttaa itse.

                Liian kallis tuo M-Macin pusla on kun sen voi tehdä parilla kympillä itsekin.

                Comment


                  #9
                  Luulin että se tasainen kohta on vain aistiharhaa, mutta tottakai se niin on, ei tarvita mitään ulkoista säätötyökalua.

                  Tuon itse puslanhan saa sorvattua kyllä itse, kunhan löytää sopivan materiaalin. Pitääkö siinä olla tuo metallinen ulkokehä? Se hieman hankaloittaa itse tekemistä.

                  Myös tuon keskiholkin voi sorvata itse ja porata siihen epäkeskeisesti pyöreän reiän, koska myöskään minulla ei ole neliskanttista poraa varastossa, löytyisiköhän jostain työkaluliikkeestä? ;)

                  Siihen holkkiin täytyisi tehdä molempiin päihin laput, joissa olisi samanlainen aukko kuin noissa valmiissa puslissa, tuonhan saisi teetettyä vaikka vesileikattuna. Laippa holkin päähän hitsaten kiinni. Sitten vain pulttiin rälläkällä tasainen kohta.

                  Comment


                    #10
                    Tai sitten käyttää noita Audin epäkeskoprikkoja ja niille sopivia pultteja, sovittelee ne vain sinne sopivasti. Ei tarvis teettää mitään.

                    Minulla muuten on neliskanttinen poranterä joka oikeasti toimii, mutta se on tarkoitettu vain puulle ;)

                    OT, muita ei taida tämä aihe paljoa kiinnostaa ;)

                    Comment


                      #11
                      Minulla on yksi ylimääräinen takapään camberin säätöpultti olemassa, pitääpä koittaa mallata miten se istuisi...

                      Helpommalla tämä keskustelu olisi tosiaan mennyt puhelimessa, kun ei paljoa keskustelua herätä muilta. Olalta odottaisin vieläkin kokemuksia, ja kyllä nämä luulisi muitakin mietityttäneen?

                      Comment


                        #12
                        Ei mulla ole kokemusta noista, mutta mitä olen lukenut (AW) niin tohon K-maciin ei olla oltu tyytyväisiä. Parhaat ja pysyvimmät säädöt saanee noilla yläpään säädettävillä ja niistä paras ratkaisu on toi uusi stern. Itse laitan silti ne kiinni vasta keväällä että säästyy yhdeltä suolatalvelta. Just kävin ne hakemassa tullipostista.

                        Vois kuvitella että jos noi helpot tavat toimisivat kunnolla niin niitä olisi tarjolla pilvin pimein myös kaupallisina ratkaisuina.

                        Takapäähänkin sais kyllä jotain olla tarjolla.

                        Comment


                        • #13
                          D2 coilover sarjassa etupää säädetään suoraan siitä tolpan yläpäästä. Ihan käypä systeemi, mutta kun alusta on muuten niin perkeleen kova. Ei talvikäytössä oikein toimi. Radalla varmaan ihan toinen juttu.

                          Taakse vain tuppaa olemaan hankala löytää minkäänlaista säätömahdollisuutta. Mistä ola hankit nuo säädettävät yläpäät? Käykö ne ihan minkä tahansa alustan kanssa?

                          Comment


                            #14
                            Liekö noihin sterneihin saisi soviteltua tuon pallonivelen jostain muualta, niin voi sitten vaihtaa kun se antautuu?

                            Comment


                              #15
                              Onko tuo D2 alusta siis ässään tarkoitettu? Löytyykö niihin nykyään TüV-paperit tai vastaavat?

                              Kyllä ne Stërnit käy minkä tahansa alustan kanssa. Niitä saa täältä.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä tuota D2:sta saa moneen eri merkkiin, mutta TUV laput uupuu. Oli -94 bemarissa alla niin siihenhän ei vielä noita tarvi.

                                Edit: En siis ole tiedustellut Audin saatavuutta, mutta luulisin siihenkin sarjan löytyvän.

                                Comment


                                  #17
                                  Sarjalle löytyy luonnollisesti korjaussarja.

                                  http://www.purems.com/products/product.php?II=2740

                                  Pikkasen tyyrishän $159.95 toi korjaussatsi on, mutta toi on muutenkin parhaiten suojattu sarja joten toivotaan pitkää ikää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei vaan toimi noitten D2,K-sport tms.. coilover sarjojen yläpäästä tapahtuva säätö B5 Audissa, jossa on ns. monivarsi pyöräntuenta edessä. Saa kääntää vaikka iskarin poikittain siellä, mutta pyöränkulmat ei muutu mihinkään päin..Noin niinkus karkeesti ottaen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Saatiinhan sitä keskustelua lopulta heräämään! Tosiaan, tuo esim. D2-alustojen pillow-ball (vai mikä se nyt oli) yläpää ei toimi monivarsituennassa, koska iskunvaimentimen kulma ei vaikuta camberiin tai casteriin vähääkään.

                                      Voisitko ola napsia pari kuvaa noista tukivarsista, erityisesti se pallonivelen suojaus kiinnostaisi nähdä. K-Maceja oli tosiaan AW:lla moitittu siitä, ettei säädöt välttämättä pysy kohdallaan.

                                      Lisää mietintää, josko tuohon puslaan jonkin lukituksen saisi..? Onkos kukaan mittaillut noita sisäpään puslia, kun jenkit väittivät, että tuo K-Mac sopisi vain TRW:n (orkkis) varsien puslan tilalle, tarvikevarsissa on kuulemma eri halkaisijalla pusla?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ite joutunu noita varsia vaihteleen aika tiuhaan tahtiin. Erimerkkisiä tarvikevarsia laitellu, niin ainakin powerflex menny jokaiseen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jep, tuo yläpään säätö toimii vaan mcpherson-tuennassa, b5 audin tuenta on leikisti kaksoiskolmiotuenta, mutta se on toteutettu vähän useammalla tukivarrella. Lähtökohtaisesti tuplakolmiotuenta on erittäin hyvä keksintö, jos säätöjä riittää voidaan camber-kulman muutoksia hallita erittäin hyvin.

                                          Comment


                                            #22
                                            Osat on vielä paketissa, mutta yksi kysymys väliin kun ei enää muista missä mallissa niitä alavarsien kiinnityksien ulompia reikiä rungossa käytetään?

                                            Comment


                                              #23
                                              A6:ssa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Saipahan taas tapella sen pelkääjän puolen alemman takimmaisen kanssa. Bensaletkut menee just siitä mistä pultti pitäis tulla pois eikä meinannu edes subframen takapulttien irrottaminen auttaa. Sitten kun otti koko jousituksen ensin pois niin lähti kun vielä väänsi subframea alaspäin.
                                                Etupään iskarista tuli katsastuksessa korjauskehotus, mutta ei siinä vikaa tunnu olevan. Säätö oli pikkasen löysempi kuin kuskin puolella. No, tulihan varalta jo tilattua uusi alustasarja. Risan tolppa on sitten 2.5-2.6 kiloo keveempi eli n. 7.7kg vs. 10.25kg.

                                                Pitäisköhän laittaa varmuuden vuoksi noi säädettävät ylätukivarret vasta uusintakatsastuksen jälkeen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vähän uutta tännekin. Yksi Joensuulainen mies kokeili Passatin (B5-alusta) apurunkoon tehdä etummaiseen alatukivarteen epäkeskosäädön jonkin Audin takapään camber-säätöpultilla, tuloksena korjaus camberiin noin -2.00 -> -1.40 ja vähän lisää casteria (ei merkittävää muutosta). Säätövara oli niin paljon kuin tuo pultti antoi myöten, eli noin 10mm.

                                                  Pitäisi katsoa, josko tuon saisi järkevästi suoritettua kaikkiin neljään alatukivarteen, säätö olisi ainakin mukavempi suorittaa noille alatukivarsille nosturilla ja camberin pystyisi säätämään uskoakseni aika hyvin kohdalleen ja casterin pystyisi pitämään alkuperäisessä. Tuo yllämainittu säätökin jo riitti kuuleman mukaan korjaamaan esim. ohjauksen palautuksen melko hyväksi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nostetaanpas vanhaa juttua ylös. Onko joku löytäny toimivan camberin säätö ratkaisun B5 etupäähän? muutakun noita valmiita paketteja jokka maksaa mielestäni vähä ehkä turhan paljon?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      En tiedä miten toimiva ratkaisu, mutta uretaanisia puslia sa epäkeskona. Esim Powerflexiltä ja Superflexiltä.
                                                      http://www.superflex.co.uk/proddetai...od=SF438-3127K

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo noita tuossa on selailtu mutta olisi hyvä saada joltaki omakohtaista kokemusta että onko nuo toimivaa tavaraa

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X