Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 takapyörän laakerit meni huollossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 takapyörän laakerit meni huollossa?

    Kylläpä oli hieman mystinen tapaus S4 Avantin takapyörän laakerien kanssa.
    Viime syksynä oikean takapyörän laakeri alkoi pitää lievää jollotusta ja katsastuksessa vaativat laakerin vaihtamisen.

    Vaihdatin oikean takapyörän laakerin, jollotus hävisi ja leima tuli paperiin. Kerkesin ajaa autolla n. alle 10 tkm ja loppiaisen jälkeen auto sylkäisi jäähdyttäjän nesteet pihalle hajonneen sähköisen vesipumpun lohkeamisen vuoksi.

    Vein auton paikalliselle merkkikorjaamolle ja auto oli siellä n. 5 päivää pikahuollossa. Sähköisen vesipumpun vaihtamiseen meni kuulemma 10 tuntia, mutta korjaamo veloitti vain kuudesta tunnista (a' 110 €). Lisävikoina autosta mainittiin mm. lopussa olevat takapyörän laakerit ja erityisesti oikea puoli joka on välyksellinen.

    Tottahan huollon kaveri puhui. Takapyörän laakeri pitää sellaista meteliä ettei autolla kyllä uskalla ajaa ollenkaan. Auto on ollut 2 päivää vaimon käytössä huollon jälkeen ja hänkin ihmetteli hieman ylimääräistä ääntä. Hitto, meteliä on lähes valtava.

    Pikkaisen vain ihmetyttää laakerin yht'äkkinen hajoaminen. Mitään ylimääräisiä ääniä ei laakereista kuulunut kun vein auton huoltoon. Jotenkin ei tahtoisi uskoa että kukaan tahallaan sabotoi, mutta tuntuu aivan käsittömättömälle että laakeri voi mennä tuollaiseen kuntoon pelkän huollon aikana.

    Onko muilla vastaavia kokemuksia erittäin nopeasta laakerien kulumisesta?

    #2
    Onhan se mahdollista että tehtaan linjalta on tullut kuiva laakeri? Jos auto sitten seisoo
    niin korroosio hoitaa kyllä loput. Laakerissa on kait takuuta vielä jäljellä, mutta sehän ei
    valitettavasti korvaa työn osuutta. Otan osaa.

    Comment


    • #3
      Tuo vaikuttaa kyllä loogisimmalta selitykseltä. Ei ole auto laakerin vaihdon jälkeen tainnut seisoa 2 päivää enempää. Nyt oli peräti 5 päivän tauko :-)

      Isä tosin kertoi kahdesta tapauksesta jossa rikkoontunut laakeri on pitänyt meteliä juuri vastakkaiselta puolelta. Jos hänen kokemukset pitää paikkaansa niin sitten se vasemman puolen laakeri on tullut pari kk myöhemmin tiensä päähän verrattuna oikeanpuoleiseen.

      Uudet jarrulevyt ja palat on tulossa maanantaina ja juuri pähkäilen että uskaltaako noilla jollottavilla laakereilla antaa vaimon ajaa yhteensä n. 200 km sekalaista taajama ajoa ennen kuin saa auton korjaamolle. Ei viitsisi moneen kertaan jarruja purattaa. Laakerit vaihdatan molemmille puolille.

      Ujellus on 50 km/h nopeudessa selkeä, mutta ei nyt mikään korvia huumaava.

      Comment


        #4
        Mulla murisi B5:sessa takalaakeri tuhansia kilometrejä :)

        Jos jaksat, niin ilman pyörää navasta käsin pyörittämällä voi varmistaa kumpi laakeri on
        huono. Tuntuu pykivän "kuulat tuntuu".

        Itse vaihdoin itseasiassa laakerin kotipihalla viime helmikuun alussa (tai otin itseasiassa
        tukivarren irti ja prässäytin naapuripajassa) että se siitä talvesta. 9 päivää oli lunta
        helsingissä viime talvena. Itse ostaisin tukivarren alakiinnityspultin + puslat samaan aikaan
        jos irroittaisin tukivarren.

        Ehkä paras olisi teettää se laakerin vaihto sellaisessa paikassa jossa on ulosvetäjä millä
        laakerin saa ulos vain yläpultin aukaisulla.

        edit: Ja minulla oli nimenomaan niin tasalaatuiset (orkkis?) laakerit että molemmat menivät
        murisemaan 6 kk välein n 10 v vanhassa autossa. Teoria että voi olla toinen puoli voi hyvin
        pitää paikkansa. Takapään laakerin huonouden toteaminen äänestä ei ainakaan farkussa ole
        kovin helppoa.

        Kaikki nämä nyt ei välttämättä apuustiselle, vaan muille jotka tulevat haun kautta lukemaan
        tätä.

        Comment


        • #5
          Tuo on kyllä täyttä asiaa että teettää rempan paikassa jossa on ulosvetäjä. Työpaikan läheisen nyrkkipajan kaveri vietti koko päivän tuskaillen laakerirullan irroittamista ja sitten veloitti työstä 200 € todennäköisesti vielä pimeenä.

          Kait ne kahteen tuntiin Laakkosella vaihtaa laakerit palat ja levyt taakse.

          Comment


            #6
            Minä vietin muutaman tunnin sen alapultin ja puslien kanssa :)

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
              ...Laakerissa on kait takuuta vielä jäljellä, mutta sehän ei valitettavasti korvaa työn osuutta. Otan osaa.
              Kyllä työ kuuluu korvata myös, jos sinulla on osoittaa kuitti työstä.
              Yhden varaosaliikkeen omistajan kanssa juttelin käytännöistä, niin käski vaihdattamaan takuuseen saadun vesipumpun korjaamolla, niin hyvittävät sitten työt sitä kautta.
              -Tämä ohje koski tapausta, missä olin itse vaihtanut osan ensimmäisellä kerralla ja ei ollut kuittia tietenkään töistä esittää.

              Comment


              • #8
                Tähän laakereiden hajoamiseen huollon aikana on seuraavia teorioita:
                - laakerit oli valmiiksi kuivat. (saattoi olla, sisälle ei näe)
                - Laakerit oli asennettu lyömällä. (asentajan mukaan asennettu prässillä. Lyömällä ne menisi ainakin rikki).
                - Laakeri on ollut väljä korjaamolle mennessä ja ilmojen lämpeneminen ja lauhtuminen on voinut kondensoida nestettä joka on sitten taas jäätynyt ja väljentänyt laakeria.
                - Kun auto on nostettu korjaamolla ilmaan niin renkaan kulma on saattanut muuttua.

                Comment


                  #9
                  Saa sen rikki prässilläkin, jos painaa väärästä kohtaa. Yhtälailla lyömällä asennettu laakeri voi pysyä täysin ehjänä kunhan vaan isku kohdistetaan oikein eli laakerin ulkokehälle. Vastaavasti sisäkehää pitää tukea napaa sisään prässätessä, tuo jos unohtuu niin varmasti painuu kuulankuvat laakerin kehiin.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja apuustin Näytä viesti
                    Viime syksynä oikean takapyörän laakeri alkoi pitää lievää jollotusta ja katsastuksessa vaativat laakerin vaihtamisen.
                    Tuota minä ihmettelen. Kun ei lievä jollotus edes kuulu katsastuksen koeajolenkillä ja se, että vielä laittaisivat vaihtamaan uuden laakerin, niin kertoo, että vika on ollut jo todella vakava.
                    Mutta vaikka sillä nyt olisi hetki ajeltu ilman takanapaakin, niin kyllä uutta laakeria asentaessa olisi pitänyt näkyä, jos siellä jotain ongelmaa on, joka rikkoisi laakeria.

                    Outo homma. Vikahan on oikeastaan aika helppo korjata. Sitten kun äänen paikallistaa oikeaan laakeriin ja näkee laakerin kunnon, niin siitä kyllä pystyy päättelemään ongelman aiheuttajankin.

                    Comment


                      #11
                      Omassa alkoi jollotus vasemmalle ohjatessa. Tulee mielestäni takaa, joten ilmeisesti oikean takapyörän laakeri alkaa olla valmis. Jostain muistan kuulleeni puhetta, että C4-korisessa olis laakerin valitukseen lääkkeenä kiristys. Mikä juttu tämä on? Tekohengitystä? Onko siellä joku kartiolaakeri?

                      Comment


                        #12
                        Perässä vedettävien takapyörien laakereina kartiorullalaakerit

                        Comment


                          #13
                          tutulta meni peräkkäin kaksi laakeria,oli jotain halppiksia!!kolmas "laatu"merkki ja nyt on kestänyt

                          Comment

                          Working...
                          X