Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uudet takajarrusatulat ja käsijarrun palautuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uudet takajarrusatulat ja käsijarrun palautuminen

    Vaihdoin uudet tehdaskunnostetut satulat taakse molemmille puolille. Nyt mietityttääkin, että toimiiko oikein: kun vedän käsijarrun ylös ja päästän takaisin alas, jää käsijarruun toviksi pieni klappi. Samanlainen, kuin vanhoilla satuloilla, kun käkkäri jumitti. Tuo klappi kuitenkin poistuu muutamien sekuntien kuluttua kokonaan. Näinkö tuon satulan kuuluukin toimia, vai onko käsijarrun säädössä jokin pielessä?

    #2
    Ei ehkä ole säätöjuttu, mutta vaijerit saattavat liikkua hieman tahmeasti, jos ne ovat vanhat.

    Comment


    • #3
      Vaijeri vaihdettu n. vuosi sitten orggisvaijeriin...

      Comment


      • #4
        jospa jarrusatuloiden palautus jouset eivät ole tarpeeksi vahvat vetämään löysiä pois kokonaan vaijerista

        Comment


        • #5
          Satuloiden automaattisäätö ei toimi,jos vaijjerit liian tiukalla...

          Comment


          • #6
            Kokeilin eilen säätää tuota vaijeria sitä mutteria avaamalla, mikä on lämpöpellin alla. Nyt tuntuisi paremmalta. mutteri oli kiristetty ihan tappiin asti, löystytin sitä, mutta on vieläkin melkein tapissa, eli hieman olisi varaa vielä kiristää. Mikä on oikea asento mutterille, eli kuinka paljon kierretankoon jää vapaata tilaa? Nyt siinä on varmaan 5-6cm.

            Comment


              #7
              Vaijeri kiristetään siten, että käsijarrun käyttökäpälät pääsevät palautumaan stoppareihinsa.

              Comment


              • #8
                Jeps, juuri näin tein. Aluksi oikea takajarru palautui täysin, mutta vasempaan jäi n. 5mm rako. Löysäsin vaijeria kunnes vasempaan ei käänyt kuin n. 2mm rako. Vaikka löysäsin lisää, ei rako pienentynyt, mutta käkkärissä oli tajuton klappi. Nyt on säädetty niin, että klappia ei juurikaan ole (paitsi ihan vähän, kun on vetänyt vivun ylös ja päästänyt alas --> palautuu kireäksi n. 5 sek. kuluessa). Tunnin verran säädeltiin, ja tuon parempaa lopputulosta ei saatu. Testasin kuitenkin kaupassa satulat, että mekanismi palautuu ihan ok. molemmissa satuloissa.

                Comment


                • #9
                  ensin vaijerit löysällä ja käsijarru varmasti palautuneena,poljetaan käyttöjarrua...että palat on tarpeeksi lähellä levyä ja sen jälkeen säädetään käsijarruvaijjeri...

                  Comment


                  • #10
                    Männät siis kierretään aluksi pohjaan, varmistetaan vielä, että käsijarrun vivut ovat stopparia vasten. Palat ja satulat paikoilleen . Laitetaan auton pyörät paikoilleen, lasketaan auto alas( avaa paineenrajoitusventtiilin), kiristetetään vielä pyörät. Käynnistetään moottori ja painetaan jarrua useita kertoja. Nostetaan auto uudelleen ylös, pyörät pois ja tarkistetaan käsijarrun välys . Kuten aikaisemmin todettiin käsijarru ei saa jäädä kantamaan, pieni välys esim. 5mm keskivaijeriin.
                    Onko autossa ABS, ilmaus tuonikäisessä pitäisi tehdä ihan omilla laitteilla .
                    Lisätään: jarrupaloja uudelleen vaihdettaessa ei tarvitse enää koskea käsijarrun säätöön
                    Viimeksi muokannut vepek; 7.1.2009, 21:03.

                    Comment


                    • #11
                      Ei ole autossa ABS:ää. Nyt ainakin tuntuu, että käkkäri pelaisi kohtuu normaalisti. Voi olla, että vaijerit ahdistavat myös hieman, kun en ole käkkäriä n. 8kk käyttänyt ollenkaan juuri tuon satulan jumimisen takia. Nyt mitä enemmän sitä vetelee, paremmin tuntuu toimivan...

                      Comment


                        #12
                        ABS:n takia ei tarvitse mitään erikoisvehkeitä.

                        Männät voi pyöritellä oikeisiin säätöihin satuloita asentaessa.
                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 7.1.2009, 21:41.

                        Comment


                          #13
                          Jos ABSit ei ole päällä, modulaattorin venttiilit ovat open-asennossa ja jarrut pelaavat normaalisti. Silloin ilmauskin onnistuu perinteisesti, tosin poljinta saa käyttää ehkä vähän kiivaammin ja nopeammin.

                          Comment


                            #14
                            Aiheeseen liittyen, eroaako ABS-jarrullisen jarrujen ilmaus ei-ABS-jarrullisesta? Profiilin 80:ssa on ABS:t, jotka saa napista päälle-pois.

                            Comment


                              #15
                              Ei eroa

                              Comment

                              Working...
                              X