Teoriaa: Teräksen tiheys on 7750kg / m^3 ja hiilikuidun 1750kg / m^3 eli hiilikuitu painaa n. 23% teräksestä. Veikkaan kuitenkin, että todellinen painonsäästö on n. 30-50% sillä hillikuitupeitto ei millään voi olla niin ohut kuin teräksinen.
Samaten jos jollain on tietoa, mikä on noiden hintaero? Siis ihan oikean ha kunnollisen hiilikuituisen pellin. Ei mitään äkkiä kasaan pykelletty kiero lasikuitukopio.
Itse miettinyt myös tuota hiilikuitu konepeittoa, mutta kunnollinen on oikeasti niin perkeleen kallis, että voipi jäädä hankkimatta.
Hiilaripeiton tilavuudesta varmasti yli puolet on hartsia. Eli ihan suoraan kuidun ja teräksen tiheydellä ei saa laskettua. Veikkaus on, että sellainen 7-10 kiloa. Jokin asiantuntija on maininnut, että hiilaripeitto audissa on kuin piikkarit norsulla, yhtä paljon lähempänä urheilijaa :)
Halvemmalla saat ne kilot vaikka pitämällä bensatankin kuivempana, ja paastoamalla ennen ajamista :)
Tosin jos etupäästä pitää vähentää, niin sitten on vaikeampaa. Ilmastoinnin heivaaminen on tehokas keino siinä. Ja pienistähän ne isot massat kertyy.
Oman paino muistaakseni 8.3kg ja olisko vakio ollut n. 23kg. Niitä saa pelkkinä kuorinakin jolloin paino putoo vielä reilusti (lepsuja joten kiinnitys oltava kunnollinen), omassa on lasikuitu freimi alapuolella.
En minä kyllä sitä ostais painonsäästön takia :) Uus akkukin on painavempi kuin edellinen mutta lähteepähän perkele näillä pakkasilla käyntiin! Ihan ulkonäkösyistä itellä tuo hiilikuitupeitto käynyt mielessä.
Joo, niin mullakin. Siksi siinä on hiano grit 200 mattapintakin kun se on viimeistä huutoo. Tai sit mä olen vaan saamaton?
Mulla oli pari vuotta tilauksessa hiilaripuskuri ja lokarit eteen ja taakse mutta funkwiesel lopetti niiden tekemisen yhteen kipaleeseen. Tiedä sitten alkaako EPL niitä tekemään kun ne osti SDR:n busineksen loppuvuodesta 2008.
Äkkiseltään etsittynä ainoat hiilaripellit löytyi undergroundmotorsportilta. Painoa 10-11kg, valmistajasta tai laadusta ei tietoa. Itselläkin käynyt mielessä laittaa hiilipeltiä mutta en ole vielä keksinyt syytä miksi uhrata ~1000?...
Aika hölmöä noissa pelleissä kun niissä on pesurin reiät. Eiköhän kuka tahansa ole valmis vaihtamaan myös facelift suuttimet jos tuollaista laittaa vanhempaan.
Luin ekana, että Panu olisi vastannut edeltävään Mikon kysymykseen ja se aiheutti ainakin täällä päässä pientä kummastusta... Mutta Panu kommentoi varmaan hiilaripeitoista noin yleisesti :)
Mika, siellähän ne takareunan alla lymyävät piilossa.
Viimeksi muokannut Ilu; 8.1.2009, 21:19.
Perustelu: Tekstin ulkoasu
painonjakauma nyt vaan on mikä on. Ei siihen näillä eväillä saa juurikaan helpotusta kun kone on etuakselin päällä. Omassa kaikkien kevennysten jälkeen edelleen 60/40.
Uudessa S4:ssa (ja varmaan muissakin malleissa?) on tehty jotain tuon eteen siirtämällä konetta reilusti taaksepäin uudella kytkin/vauhtipyöräviritelmällä.
Nehän on sitte paljon fiksummin ku vanhemmissa. Pitääkin alkaa sitten vissiin etsimään ihan vaan facelift peltiä :)
Katoin kanssa tossa et Panu on kirjottanu niistä suuttimista :D Että ei kait ne niin paljon painojakaumaa muuta.
Comment