Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 jurisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Laakerityyppi on FAG 567447B

    Sisäkoolihan on kaksiosainen, siis kahta eri sisähalkaisijaa, eli muistakaa laittaa oikeinpäin.

    Nimimerkillä ekan kanssa harjoittelin viime syksynä. Nyt ois vuorossa toinen puoli.

    Ja motonetistä saa tuota alkuperäistä laakeria sarjana (Pultti ja jotain tukivarren muttereita mukana), eli se pulttihan on vaihdettava uuteen kun vedetään ihan miehekkääseen momenttiin.

    EDIT: ja sen sarjan hinta 47.90,-

    EDIT II: Eli kaikissa B5 Quattroissa sama takalaakeri.
    Viimeksi muokannut Pekkap; 17.4.2009, 22:38.

    Comment


      #32
      Mulla on muuten ylimääräset etulaakerit kun tuli vaihdettua alumiiniset etupään tolpat. Toi motonet on aika halpa sarja jos on orkkis kamaa. Just hain Audicenteristä orkkiksen ja hinta oli huomattavasti kalliimpi.

      Comment


        #33
        Laakerityyppi on FAG 567447B
        Ja motonetistä saa tuota alkuperäistä laakeria sarjana
        Tuo sarjanumero ei ainakaan ole FAG merkin osanumero. Tuon kun googlettaa niin antaa mm. jonkun kiinalaisen "Shandong Lip Bearing Co" firman sivut.. Eli uskallan epäillä ettei ole sama "alkuperäisosa" jota marmorilla myyvät.

        SKF laakerisarjan osanumero on VKBA1355. Käyn ens viikolla hakemassa jo varalle toisen puolen laakerin niin selvitän sen FAG:n osanumeron.

        Comment


        • #34
          Google antaa noita sivuja tuolla numerolla aika paljon, tossa taas SKF:n numero aivan toinen kuin em. :

          http://www.northernbrake.com/pro04a.htm

          Tosta pöydällä olevasta FAG:n laakerista sen numeron kuitenkin otin, ja kokemusta tosta motenetin myymästä "alkuperäisestä" toisella puolella nyt reilu 20 tkm ihan ilman ongelmia, että ei se ihan susi ainakaan ole.

          EDIT: ja kerran kuulin että joku kiinalainen osasi jotain kopioda :=)

          Ja taas EDIT II - Laakerisarjan numero voi olla eri kuin itse laakerin.

          Comment


            #35
            Nyt sain FAG:n takapyöränlaakerin. Sarjan osanumero on 713 6100 80 (katsottu FAG:n katalogista). Itse laakerin numero kyllä sama kuin tuo pekan mainitsema 567447B. Eli ei ihan FAG:n laatutavaraa saa motonetistä. Ja Laakerikeskuksen ukko sanoi että nämäkin laakerit saatetaan tehdä eri paikoissa/maissa.
            Eli nyt vaan motonetistä hakemaan laatulaakereita.

            Comment


            • #36
              Juu, samalla numerolla (713 6100 80) on siis se Motonetistä haettu FAG:n laakerisarja. (Wheel set)...

              Motonetin tuotenumero tuolle on luonnollisesti jotain muuta.

              Comment


              • #37
                Apuva! Rupes B5 pitämään hirveetä rohinaan rattia hienosti käännettäessä. Kuskinpuolelta takaa. Kesällä ennen kesälomareissua jarruja laittaessa ihmettelin klappia takarenkaassa. Soittelin sitten siitä yhdelle VAG spesialistille ja se sano, että ei mitään hätää, rupee ääntämään ennenku menee. Ja rupeshan se ääntämään, mutta kyllä aika perkeleesti ja kerralla! En uskaltanut tuolla autolla ajaa kilometriäkään enää.

                On nyt paikallistettu tuohon laakeriin se vika ja otettiin jo se napapulttikin pois ja huomenna pitäisi hakea motonetistä tuo alkuperäislaakerisatsi ja panna paikoilleen. Nyt sitten vaan kysyisin, että mihinkäs momenttiin tuo napamutteri vedetään, kun miehekkäästä momentista puhutaan? :)

                EDIT: prässi on, onko muita vinkkejä viel tuossa vaihtohommassa?

                Comment


                • #38
                  http://www.audiworld.com/tech/wheel45.shtml

                  Paitsi että ABS-anturia ei kannata yrittää navasta irti, vaan ottaa liittimestä irti penkin alta ja piuhoineen navan mukana, ei ole edessä kun laakerin vaihtaa.

                  EDIT: Ja kannattaa merkata alatukivarren kiinnityspultin asento, siinä on se camberin säätö niin ei välttämättä tarvi sitten säätää kulmia laakerin vaihdon vuoksi.

                  Comment


                  • #39
                    Eli taakse 85ft-lbs +180deg, eli 115nm ja vielä 180astetta pulttia?

                    Comment


                      #40
                      M14 pultilla juuri näin. M16 190nm+180astetta.

                      Comment


                        #41
                        Jos on xenonit+autom. korkeudensäätö, niin samasta läpiviennistä ABS-anturin johdon kanssa tulee valojen korkeudensäätöanturin johtokin. Halkaisin itse sen läpiviennin ja liimasin uudelleen kasaan kun sain ABS-johdon takaisin.

                        Suosittelen varaamaan uuden epäkeskopultin siihen alatukivarteen, itselläni on molemmilla puolilla ollut ihan järjettömän tiukassa nuo pultit ja on joutunut ottamaan paloina kummaltakin puolelta irti. Pultissa on keskellä ohuempi kohta, johon ilmeisesti kerää ruostep*skaa niin paljon että jumittaa. Kumipuslan takia ei viitsi kovin lämmittääkkään.

                        Pultti ei maksa paljoa, mutta toki camber+auraus saattavat mennä hieman pieleen uudella pultilla.

                        Comment


                        • #42
                          camber ja auraus näytti menevän pieleen vanhallakin pultilla vaikka yritti laittaa samallatavalla takas. Ihan sama mitä noita tankoja ropaa, niin aina ratti vinossa kun paketti kasassa :)

                          Kai se pitää prässi investoida, jos tuommosia hommia tulee vastaisuudessakin... Ne ei liene kovin kalliita?

                          Comment


                            #43
                            129€ näyttäisi olevan Motonetissä 12ton hydrauliprässi, luultavasti samanlaisella minä ainakin olen saanut Audin ym. autojen laakerit vaihdettua vallan hyvin. Toki tuollaisen tekee kätevä mies itsekkin helposti esim. pullotunkista tai sopivasta hydraulisylinteristä ja pienestä pumpusta. Sopivia putken ja akselin pätkiä sekä vanhoja laakereita on vieressä pino vähän joka kokoa. Sorvilla saa tehtyä lisää jos ei täysin sopivaa löydy.

                            Takapyörän saa linjattua melko hyvin kohdilleen (jos vain toiseen säätöön on koskettu) kun laittaa pitkän joustavan narun kiertämään auton/2 pätkää auton kummallekkin puolelle renkaan kylkiin kiinni samalle kohdalle kummallekkin puolelle ja säätää narun ja renkaan välyksen kummaltakin puolelta samaan pyörittämällä avattua ruuvia (joko camber tai auraus).

                            Comment


                            • #44
                              Lainataan tätä topiccia. auto a4 b5
                              Eli oikealle eteen ois tarkotus laakeri vaihtaa, oireet ulina +50 nopeuksissa ja on reilusti väljä. Ajattelin kokeilla vaihtaa silleen ettei irrottas olkavartta olleenkaan, onnistuukohan?
                              Irtoaako se sisin laakerinkooli sisään vai ulospäin (siis sieltä olkavarresta..) Jos sen sais lyötyä siitä irti?tarviiko navan irrotukseen ulosvetäjää vai lähteekö lyömällä.?

                              Comment


                              • #45
                                laakeri ostettu mukana tuli mutteri(turha)? ja kaks lukkorengasta(turha)?
                                Eli pitäs vissii käyttää vanhaa pulttia tuossa.

                                Comment


                                  #46
                                  Joissain tarvikelaakereissa juuri noin, mitään tarvittavaa paitsi laakeri ei tule mukana. Pultti olisi hyvä vaihtaa uuteen aina kun avataan, toisaalta onpa ne pysyneet kiinni kun joskus on tullut vedettyä vanhallakin kiinni... :)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Joo no hyvä tietää että on pysyny :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ei kestänyvanha pultti uudelleen kiristystä meni poikki kun metrin jatkolla kiristin.
                                      Saakohan noita pultteja erikseen ostettua jostakin?

                                      Comment


                                        #49
                                        Villi veikkaus, merkkiliikkeestä. Varaosanumero lienee 4B0407643

                                        Comment


                                        • #50
                                          Joo mistä tuon numeron sait?

                                          Comment


                                            #51
                                            Aika kovaa olet kiristänyt. Itse vedän ensin momenttiin ja sitten ranteella vähän päälle. Hyvin ovat pysyneet.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Merkkiliikkeestä löyty uus pultti, tosiaan tuo vanha pultti venyi ja kapeni puolisen senttiä ennen kuin meni poikki. Eli ei kannata vanhaa pulttia laittaa uudestaan.

                                              Comment


                                                #53
                                                Olet vaan kiristänyt liian kovaa. Kyllä ne kestää siellä kun laittaa sopivasti.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Omassa on 3:ssa nurkassa vanha pultti kertaalleen avattuna sekä kiristettynä. Eli kyllä ne kestää, kunhan ei käydä 2m jatkoa.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Oliko se 14mm vai 16mm pultti? Tuota 16mm pulttia ei taida vielä 1m jatkolla saada ainakaan meikäläisen kokoinen kaveri ihan heti poikki, mutta ohuemman voi saadakkin.

                                                    Meilläkin päin on kyllä yleensä käytetty jonkinlaista momenttiavainta kiristykseen niin ei tule ihan vain kiukkumomenttiin vedettyä.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eikös se meinaa että vasemmanpuoleinen laakeri menossa, kun ajaa suoraa niin ulisee, kääntää oikealle ulisee ja vasemmalle kääntää niin ääni melkein häviää kokonaan ?

                                                      Ihmetyttää suuresti et vasemmanpuoleinen vetari vaihettiin hitusen vajaa vuosi sitten :S

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Niin pyörän laakeria meinaat ja edestä vai takaa? Mulla oli kuskinpuolen takapyörän laakerin tunnit täynnä niin ei mitenkään ääntänyt vaan klonksui töyssyissä ja kun tolpan päähän auto nostettiin niin ihan oli renkaassa klappia käsin kokeillessa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Takaata. Ku semmmonen jännä ujellus käy ku ajaa yli 50km/h.
                                                          Vasemmalle vähän rattia niin ääni katoaa

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Kyllä se vasen laakeri luultavasti on, koska sen kuorma kevenee vasemmalle käännyttäessä.

                                                            Itsellä oli myös ujellus kovemmassa vauhdissa, lopuksi se oli jo aika paha ääni niin piti vaihtaa.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kauas noissa vetareissa on muuten takuu ?
                                                              Alta vuos menny jos se tosin on toi vasen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X