Auto on urs4 ja vaihdelaatikkoa vaihtaessa löytyi hauska ylläri! Hammastangon suojakumi on ihan suikaleina ja näytti olevan kosteuttakin hieman kumin sisällä. Onkos tuo kuinka iso homma irroittaa autosta? Näyttää ainakin melko ahtaalta raolta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Hammastangon suojakumin vaihto?
Collapse
X
-
Jos vuotaa ja suojakumi rikki, niin täytyy ottaa koko hammastanko/vaihde
pöydälle ja vaihtaa stefat hammastankoon ja ohjausvaihteeseen.
Hammastanko tulee ulos apukuskin puolelta raidetangon kolosta. Tolpasta
täytyy ottaa nivel myös irti. Motonetistä ei C4:een saa stefasarjaa.
Kysäise marmorilta stefasarjaa tai hommaa tehdaskorjattu hammastanko kokonaan.
Tässä Typ44 ohjeet hammastangon korjaamiseen. Toimii yleispätevästi myös urssiin.
Typ44 stefat ei käy urS4:ään.
-
Sittenhän hammastangosta kannattaa tehdä kertaheitolla varmasti pitävä.
On kai tuurista kiinni katseleeko inssi hammastankoon päin. Omasta oli
viime leimalla suojakumi aivan säpäleinä ja vuoti vielä kaupan päälle
reilusti. Jäi inssiltä varmaan huomaamatta kun kaikki mielenkiinto
kohdistui alustan korkeuteen ja nivelien jumputtamiseen.
Comment
-
Tuli tänään askarteltua hammastangon kanssa, suojakumin saa paikalleen ottamatta tankoa pöydälle.
Irroittaa ratin akselin ja hammastangon molemmista päistä. Jolloin hammastanko antaa periksi sen verran että saa apukuskin puoleisesta raidetangon kolosta survottua suojakumi paikalleen, suht vee-mäinen operaatio ;).
Yksin on turha edes koittaa..
E: Kyseessä siis c4 s6 aec
Comment
-
Juu, onnistuuhan se noinkin. Mutta jos vähänkään hydrauliöljyä esiintyy suojakumissa ja sen ympäristössä, niin satavarmasti se vuotaa. Yleisin vuotaja on sylinterin o-renkaat tangossa.
Omasta tuo oli pakko repiä pöydälle ja vaihtaa kaikki stefat, kun vuoto oli jo melkoinen. Litran purkki per viikko meni öljyä.
C4:een saa ohjaustankoon ja vaihteeseen korjaussarjan marmorilta, tai Tepolta, maksaa melkein satasen, mutta halvemmaksi se tulee verrattuna tehdaskorjattuun tankoon. Työmäärä tulee molemmissa vaihtoehdoissa kuitenkin olemaan melko sama itsetehtynä, tai teetettynä, joka maksaakin sitten jo vasemman käden.
Comment
-
Pitääkö Urs6 hammastangon ja ohjausvaihteen irrotusprojektissa kabiinin puolelta irroittaa jotain muuta kun se yks pultti mikä kiristää ns. kiristyspannan piukkaan akselin ympäri? Muutoin kaikki on irti mutta ohjausvaihteen rihla-akseli ei tunnu irtautuvan rattiputkesta sitten millään. Pääsekö tohon ohjausvaihteen akselin päähän lyömään rattiputkea pitkin jos ottaa ratin irti?
FAQ osion typ44 hammastangon haalauksen olen kahlannut läpi.
Comment
-
Sain tuon irti tänään. Pannasta kun sai pultin kokonaan pois ja pannan näkyviin konehuoneen puolelta niin oli helppo sitä pantaa vasten naputella pitkällä putkella ja vasaralla konehuoneen puolelta kabiiniin päin niin akseli irtosi helposti.
Mahdollista seuraavaa tiedonhankkijaa varten: Jos vaihdat pelkän suojakumin niin koko hammastankoa ei tarvi pöydälle ottaa vaan niin kuin yllä on kerrottu että toisesta päästä saa ujutettua. Itse vaihdan samalla kaikki stefat ja tiivisteet niin siksi pitää saada kokonaan pöydälle.
Comment
-
Varmistusta että tulee kerralla oikeat tiivisteet. Eli eihän näissä 95-96 S6 audeissa ole servotronic, nopeuden mukaan säätyvää tehostusta? Käsittääkseni tuo edellyttäisi jonkin sähköliittimen hammastankoon/ohjausvaihteeseen eikä itellä ainakaan mitään sähköliittimiä siihen tule. Tiivisteissä eroa servotronic-normaali välillä.
Comment
-
Oon tässä vaiheessa tuon hammastangon putken kanssa http://www.audiclub.fi/docs/Typ44_ha...t_irrotus2.jpg. Eli koitan kuvan mukaisella tavalla lyödä tota tiivistepakettia/metalliholkkia samanlaisella kympin hylsyllä irti mutta ei kyllä millään irtoa tuolta mitään vaikka ihan voimalla koittaa lyödä. Ihan kun yhtä puuta olisi. Tuon FAQ osion ohjeen mukaan tuolta putkesta ei ainakaan mainita että pitäisi jokin lukiterengas tms. kaivaa vastapuolelta ensin pois ennen ku lyömällä irtoaa. Tietääkö joku sanoa miten on asian laita?
Comment
-
Onkos porukat käyttänyt tämän https://picasaweb.google.com/1157246...75568866787954 rattiputken irti hammastankoremppojen aikana? Meneekö se takaisin paikalleen tarpeeksi syvälle vain työntämällä se takaisin ratin päässä olevalle akselille? Minusta nimittäin tuntuu että ei mene niin syvälle mitä pitäisi. Tästä seuraa se, että ohjausvaihteen päätylaipan pultinreijät eivät osu kohdalleen korin pultinreikien kanssa. Tai no ylemmän pultin juuri saa kiinni mutta alempaa ei millään. Jos tuo rattiputki menisi syvemmälle niin pultinreijät osuisivat paremmin kohdilleen.
Tässä kuvassa näkyy mihin kohtaan tuo ohjausvaihteen rihlatun akselin kiristypanta asettuu, kun rattiputken työntää niin syvälle kun se heittämällä menee. https://picasaweb.google.com/1157246...75573825849442. Mielestäni tuo jää liikaa konehuoneen puolelle. Pannan kiristyspultti piti kuitenkin purettaessa avata kabiinin puolelta ja jos se silloin oli tuossa kohtaa niin avaaminen ei kyllä kabiinin puolelta onnistu. Tämäkin puoltaisi sitä, että rattiputken pitäisi kyllä mennä syvemälle kabiinin puolelle jotta ohjausvaihteen kiinnityspultit saisi osumaan kohdalleen.
Tässä vielä yksi kuva ohjausvaihteen suunnasta. https://picasaweb.google.com/1157246...75564762600498. Eli jos tuohon nyt kuvittelee mielessään hammastangon jatkeeksi, ei se kyllä ole menossa hantin puolelle kiinnityspaikkaansa vaan liikaa keulaa kohti.
Mulla oli siis jo valmiina uudelleen tiivistetty ja puunattu koko hammastanko/ohjausvaihdepaketti mutta jouduin sen purkamaan uudelleen ihmetelläkseni mikä on kun ei sovi paikalleen. Toivottavasti joku nyt ymmärsi tuosta selkeästä sepustuksesta mitä ajetaan takaa. Itellä alkaa olla konstit loppu.
Comment
-
Kuinkas tuos V6ses onnistuuko kumin vaihto ottamalla päät irti ja rattiaksila? Itsellä näyttää ainakin se hammastangon kouru kuivalta kun katkenneen kumin läpi pälyilin.. Entä kuinka paljon tangon irroitus samalla helpottais siihen pumpulta tulevan letkun vaihtoa? Niin ja mitenkäs se kumi sinne survotaan kun sielähän on ne metalliputket kanssa.. Nekin irroitettava?
Vai olisko helpoin vain vaihtaa vuotava letku ja kylmän viileesti odotella koska tanko tulee tiensä päähän ja vaihtaa vasta sitten tai ajaa auto paalauskoneesee?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja juhagee Näytä viestiTuli tänään askarteltua hammastangon kanssa, suojakumin saa paikalleen ottamatta tankoa pöydälle.
Irroittaa ratin akselin ja hammastangon molemmista päistä. Jolloin hammastanko antaa periksi sen verran että saa apukuskin puoleisesta raidetangon kolosta survottua suojakumi paikalleen, suht vee-mäinen operaatio ;).
Yksin on turha edes koittaa..
E: Kyseessä siis c4 s6 aec
Comment
Comment