Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

seisontavalo ym.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • seisontavalo ym.

    Ottakaa sitten huomioon vastauksissanne, että pannuhuone on minulle mystiikkaa parhaimmillaan enkä asioi siellä muuten kuin pissapoikaa täyttäessäni. A6 2.5 TDIQ vm 2003, toin sen Saksasta 2006. Katsastuksessa viime keväänä sain kehoituksen vaihtaa palanut seisontavalo. Autossa on xenonit. Kun yritin etsiä ja sijoittaa kättäni paikkaan, missä sormeni saisivat seisontavalon kannasta kiinni, niin minun järjellä sitä ei löytynyt. Pitääkö koko umpio irroittaa lampun vaihdon takia vai purkaa laajemmaltakin alalta konehuonetta? Ei oikein vaikuta järkevältä viedä sitä pikahuoltoon moisen vian takia jonka olen olemattomilla taidoillani tähän saakka onnistunut aikaisemmissa autoissani tekemään.

    Toinen kysymys koskien ajotietokonetta, joka ilmoittaa lähestyvästä huollosta, nyt on matkaa jäljellä 1300 km. Autoon tehtiin h.....n kallis 120 000 km huolto tämän vuoden helmikuussa, jolloin jakopään hihna kaikkine osineen vaihdettiin ynnä muut työt, joita longlifeksikin kutsuttiin. Nyt mittarissa on 132000 km. Mitä auto on nyt vailla näin lyhyen rupeaman jälkeen? Jos olen väärällä palstalla tai valmiita vastauksia löytyy entuudestaan, niin pahoittelen uutena liittyjänä sitä jo etukäteen.

    #2
    Seisontavalon vaihtaminen ei edellytä umpioiden irrottamista. Työvaiheet:

    ( 0) Sammuta valot. Jos akun irrottaminen rauhoittaa mieltäsi, senkin voit tehdä mutta varsinkin pidemmän virtakatkoksen jälkeen radio haluaa koodin ja mahdollisesti muita "ongelmia ilmaantuu".)
    1) Oikealla puolella irrota ohjaustehostimen nestesäiliön suojamuovi (ilman työkaluja). Vasemmalla puolella irrota ilmanohjaimen takana oleva suojamuovi (ilman työkaluja), ja sitten ilmanohjain (sitä varten pitää avata 2 ruuvia, näet kyllä helposti missä ne ovat).
    2) Jousisangat umpioiden takaa auki, ja takakansi irti.
    3) Vedä seisontavalo irti (johtoineen päivineen)
    4) Vaihda polttimo.
    ...
    Ja kokoamiseksi sama päinvastaisessa järjestyksessä. Koko operaation pitäisi onnistua peukalo keskellä kämmentäkin alle 15min, ja haastavin osa on suojamuovien asettaminen takaisin paikoilleen.

    Tuo matka kuulostaa todella lyhyeltä väliltä long-life huollolle. Joko huollossa ei nollattu huoltoväliä tai auto on saanut todella huolella sikaa, jolloin anturit toteavat esim. öljyn olevan vaihtokunnossa. Toki jossain voi jotain vikaakin olla. Näytön voi muistaakseni nollata vag-comilla, jolloin käyntiä huollossa ei tarvita. Toki, sinuna soittaisin suoraan huoltoon ja kysyisin asiasta.
    Viimeksi muokannut dumo; 27.11.2008, 18:08. Perustelu: Täsmennys

    Comment


    • #3
      Edelliseen ohjeeseen.

      Akun irrottaminen saattaa aiheuttaa uusia ongelmia eli radion koodausta jne. En suosittele vaan vältä sen irroitusta viimeseen asti. Lampunvaihdoissa ei tavallisesti akkuja irroitella.

      Comment


        #4
        Akkua ei tarvitse irrottaa, koska kun virrat avaimesta ja valot ovat pois päältä ei sinne liittimiin tule mitään virtoja. Siten on siis aivan sama onko akku irti vai ei.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Pennivasara Näytä viesti
          Edelliseen ohjeeseen.

          Akun irrottaminen saattaa aiheuttaa uusia ongelmia eli radion koodausta jne. En suosittele vaan vältä sen irroitusta viimeseen asti. Lampunvaihdoissa ei tavallisesti akkuja irroitella.
          No tehtaan ohjeissahan käsketään irrottamaan akku, olkoon kysessä mikä tahansa sähköihin liittyvä toimenpide. Tuon "jos se mielestäsi on tarpeen" piti lähinnä huumorimielessä kuitata se omasta mielestäni tarpeettomaksi. Aika torspo saa olla että lähtee polttimoita vaihtamaan virrat päällä, mutta niitäkin on, uskokaa pois :).
          Viimeksi muokannut dumo; 27.11.2008, 18:08. Perustelu: typo

          Comment


            #6
            Ja vaikka tekisi virra päälläkin, ei siinä saa poltettua muuta kuin näppinsä ja xenonien kanssa pari tälliä.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
              Ja vaikka tekisi virra päälläkin, ei siinä saa poltettua muuta kuin näppinsä ja xenonien kanssa pari tälliä.
              OT: Se että saa xenoneista tällin vaikka ne olisivat päällä vaatii jo todellista yritystä liitintä irroittaessa - ja ohuet sormet :)

              Comment


                #8
                Totta. Saa yrittämällä yrittää, että saa edes sulakkeen rikki.

                Comment


                • #9
                  Kiitokset, uskon että näillä ohjeilla se onnistuu, kun joskus päivänvalossa pääsen valoja sorkkimaan ilman akun irroitusta. Täsmennätkö vielä, mitä tarkoitit tällä: Näytön voi muistaakseni nollata vag-comilla, jolloin käyntiä huollossa ei tarvita

                  Comment

                  Working...
                  X